Elbilar behöver varken byta olja, oljefilter eller kamrem. Ändå fortsätter tillverkarna att kräva regelbunden och ibland kostsam service för att garantin ska gälla. Efter fyra år kan servicen ha kostat över 15 000 kronor, visar vår genomgång.
Därför tvingas du serva elbilen – trots minimalt behov
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-17 19:20
Kommentarer
Det som behöver kollas, kollar besiktningen. Med normala körsträckor behöver man inte in på nån service innan första besiktning.
En ny bil ska besiktas senast tre år efter den månad som den togs i bruk. Bromsvätska ska bytas vartannat år. Frågor på det?
Jag frågar, varför ska bromsvätska ska bytas vartannat år? Det gjorde man inte förr...
Bromsvätska ska mätas på vilken fukthalt den har och bytas vid behov, det brukar vara 4-6 år.
Nått som bilprovningen borde ha med.
Ja hur långt är ett snöre ? Om någon märkesverkstad kollat på mönsterdjup, laddningsnivå i batteriet, om innerbelysningen fungerar, då är det ett tryggt begagnatköp. Välkommen till verkligheten. Om man behåller kvittona för kupefilter, bromsvätskebyte är det inte lika mycket värt som en stämpel i en servicebok, som går att förfalska för de oseriösa.
Finns väl inga stämplade serviceböcker i dag
Skulle nog snarare säga att vanliga papperskvitton är lättare att luras med än ett digitalt serviceprotokoll hos märkesverkstad.
Vill någon uppsåtligen luras går det att fuska med allt. Senaste bilen med servicekrav var en Passat GTE 2017 och den hade en servicebok samt någon form av servicelogg i bilen. Jobbigt när intervallservicen kom i otakt med oljeservicen blev många besök på verkstaden. Bra bil för övrigt men kändes stenålder efter första Teslan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.