Vi Bilägares forum

Honda CR-V: En äkta stadsjeep

Honda CR-V: En äkta stadsjeep

Hög sittposition och fyrhjulsdrift underlättar i vintertrafiken, enligt vår långtestförare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-12 08:00

Kommentarer

Vad menas med "hög sittposition som ger god överblick i tät trafik". OK, på det sättet.. framför står en Enyaq med svarta rutor eller en XC90. Oj, försvann överblicken?

Det är med högre markfrigång, och garage är större problem med bilar som har lång nos eller "bakhäng", bilmodeller där hjulen sitter ute i ändarna på karossen får inte problem oavsett markfrigången. Såvida inte denna CR-V är mycket smidigare än en Enyaq tror jag inte på dessa påstående att det skulle vara en bättre stadsbil, snarare faktiskt tvärtom. Jag jämför tex Octavia med Enyaq.. och då är en Octavia minst 10 gånger lättare att köra inne i stan och parkera. SUV blir helt enkelt inte bättre inne i en stad, de är bara klumpigare och svårare att baxa runt i mindre utrymmen och sikten runt intill bilen är obefintligt och det kan straffa sig genom att man krockar enklare med föremål som befinner sig nära bilen. Efter kört Enyaq nu några månader och haft Octavia i 8 år.. kan jag med gott samvete säga att en Octavia är enklare att hantera, man upptäcker föremål som barn och cyklar enklare intill fordonet. Jag har varit nära att krocka med lägre bilar i tex en rondell där det funnits sidoskydd.. man sitter högt, ja.. men du ser inte de lägre bilarna lika lätt bakom de där sidoskydden. Sikten är sämre i en Enyaq, bakåtsikten är dålig. Båda modellerna är lika långa och breda.. bara höjden skiljer sig åt. Under 9 år med en Octaiva behövde jag aldrig fyrhjulsdrift, hade inga problem med garage eller markfrigången. Känns som man försöker måla upp problem med vanliga bilar som knappt existerar.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:24

Hx
Nu överdriver du. Jag upplever ingen större skillnad att köra Enyaq mot Octavian. Det hände att man missade ett fordon pga a-stolpen i Octavian.
Visst är Enyaq lite större. Tex ”bara” 15 cm högre men inte krångligare än Octavian i trafik eller i trånga utrymmen.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:36
Axa skrev:

Hx
Nu överdriver du. Jag upplever ingen större skillnad att köra Enyaq mot Octavian. Det hände att man missade ett fordon pga a-stolpen i Octavian.
Visst är Enyaq lite större. Tex ”bara” 15 cm högre men inte krångligare än Octavian i trafik eller i trånga utrymmen.

Menar du att Vargen överdriver? 🤣

Uppdaterat: 2024-04-12 11:21

Snoid
Hehe.
Nåja, det kanske han inte gör i det här fallet. Möjligen att han upplever en betydande skillnad men jag gör det inte.

Uppdaterat: 2024-04-12 11:26

Axa, det är sjukt enklare att parkera en Octavia. Kör du på trånga gator inne i stan eller skall backa ut från tex en parkeringsplats är det svårare med Enyaq. Så nej, jag skulle inte vilja säga att en Enyaq är lättare på något sätt och angående sikten, jag förstår inte varför folk fokuserar på se över alla bilar framför dem. Är inte ett barn intill bilen som man kanske kör över eller stolpar som inte syns för att bilmodellen är "fetare" och döljer mer faror viktigare?
Det är lite märkligt, fast fakta redan finns.. det har gjorts tester på! Har ni kort minne eller vad?
https://www.vibilagare.se/test/barnsakerhet/doda-vinkeln-allt-storre-har-ar-allt-som-suv-foraren-inte-ser

Uppdaterat: 2024-04-12 13:23

Ibland undrar jag hur ni sitter här och "blurrar".. och tror man överdriver tänker? Det var samma sak med SUV debatten och hur mycket mer bränsle de drar. Det finns vetenskapliga artiklar att utsläppen kunde ha sänkts med 30% eller mer om SUV trenden inte funnits. Utsläppen ökar och bilmodellerna blir bara fetare och klumpigare och här sitter ni och tycker detta är bra??? Helt galet.. världen håller på att ruttna som antagligen de flestas hjärnor..

Uppdaterat: 2024-04-12 13:26

Hx
Ja, det är väl något du upplever men jag tycker inte Enyaq är mindre smidig. Och ja, jag har rattat runt på riktigt trånga parkeringar och i garage.
Som jag påpekade ovan så skiljer det 15 cm. Huruvida man sitter 15 cm högre vet jag inte. Uppfattar att man sitter något högre i Enyaq men betydligt lägre än i andra riktiga SUVar.
Vad gäller runtomsikten så kan ju den vara riktigt usel även på ”vanliga” bilar. På Enyaq finns backkamera och autobroms bakåt som gör det tryggare vid backning.

Uppdaterat: 2024-04-12 13:30
hx30 skrev:

Ibland undrar jag hur ni sitter här och "blurrar".. och tror man överdriver tänker? Det var samma sak med SUV debatten och hur mycket mer bränsle de drar. Det finns vetenskapliga artiklar att utsläppen kunde ha sänkts med 30% eller mer om SUV trenden inte funnits. Utsläppen ökar och bilmodellerna blir bara fetare och klumpigare och här sitter ni och tycker detta är bra??? Helt galet.. världen håller på att ruttna som antagligen de flestas hjärnor..

Som din egen också då? Du verkar ju hängt på trenden du alltid dissar 😉

Uppdaterat: 2024-04-12 14:33

Men vad skall man göra? Enyaq var den elbil som var minst "dålig".. den har visserligen kass räckvidd och jag gillar inte att bilen är klumpig och tung. Fördelen är att den är tyst och bekväm och rymmer ganska mycket bagage som var mitt krav. Vad jag önskat mig var typ en mellanklass elbil som liknar en Octavia, samma längd.. kanske 1,5 meter hög och max 1700 kg med 16 tums hjul.

Uppdaterat: 2024-04-12 15:22

Dock håller jag med Axa på en punkt, Enyaq är mindre "SUV" än väldigt många andra modeller.. och den ser nästan ut som en kombi som någon "blåst upp" (typ en Octavia som man blåser upp i skala).

Uppdaterat: 2024-04-12 15:24

Men innerst inne, denna trenden är bara så väldigt onödig. Folk behöver inte sitta högre, utan nu blir det att man måste sitta högre för alla andra gör det. Alla är förlorare på detta. Vi får inga effektiva elbilar med nuvarande trend, det lovar jag er. Vi måste ner i vikt, och bilarna måste bli lägre igen så att de blir effektiva. Stora hjul måste också försvinna, vill man ha 15% längre eller större hjul? Jag hade valt 15% längre räckvidd! Förnuftet måste tillbaka i brunchen, kunderna verkar inte ha en aning om fysikens lagar. Sedan vill jag ha tillbaka MPV modellerna, de behövs!! Får vi allt detta jag nu skriver.. då behövs inte SUV.

Uppdaterat: 2024-04-12 15:27