Vi Bilägares forum

Citroën ë-C3 börjar säljas – räckvidd på 32 mil

Citroën ë-C3 börjar säljas – räckvidd på 32 mil

Med plåtfälgar och manuell luftkonditionering kostar Citroëns nya budgetelbil ë-C3 under 300 000 kronor. De flesta lär dock välja något av utrustningspaketen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-25 10:04

Kommentarer

Du får nog helt enkelt medge att Apex har betydligt mycket mera på fötterna än du, Guran. Men du är ju värmlänning så - hmmm...:)

Uppdaterat: 2024-03-27 08:49
Pi skrev:

Och som jag redan påpekat många gånger - de flesta bilar har idag en multimedia-skärm och att då komplettera med en enklare backkamera kan inte kosta många kronor i tillverkningsledet.

Nu har inte C3 en multiamediaskärm i instegsversionen You, det får man först i versionen You Plus (som inte säljs i Sverige) och sen i Max (som säljs i Sverige). Generalagenten funderade på att ta in Plus, de satte t.o.m ett pris på den (319 000 kr), men de har ändrat sig och nu bara satsar på You och Max (möjligen kan Plus komma senare). Plus har multimediaskärm och backkamera m.m. 

You har en hållare för ens smartphone och blåtandskoppling samt ett ljudsystem som styrs från ratten, det finns en miniskärm för radioinställningarna tillsammans med instrumenten. Men någon multimediaskärm med färgbildskärm, det finns inte i You. Idén är att man klarar sig med skärmen i ens smartphone för navigation osv.
Eftersom C3 har fysiska reglage för värme osv så behövs inte heller en mediaskärm för det.

Jag förstår inte problemet med att den som vill ha en backkamera köper en version som har det, vilket då blir Max-versionen i Sverige. Jag förstår inte varför all utrustning måste finnas i instegsversionen, då skulle ju alla bilar bara finnas i en version. Köparen gör sitt val utifrån sina behov och olika köpare har olika behov. Max-versionen är väldigt prisvärd i Sverige, svenska versionen är mer utrustad än den franska och i Frankrike kostar den 28 000 euro (ca 325 000 SEK). 


Uppdaterat: 2024-03-27 12:08

Volvo är intressanta ja, visst har de prispressat genom att ha en multimediaskärm där allting görs och syns. Nu har C3 inte ens en multimediaskärm i instegsversionen. Istället har den flera knappar och reglage som inte Volvo har i EX30. Versionen Max som har en multimediaskärm, har t.o.m en separat skärm för hastigheten. Det har inte Volvo.
Så det är uppenbart att Volvo och Citroën har olika filosofier.
Nu är C3 en world-car som säljs på en massa marknader runt om i världen, där eluppvärmd ratt, värme i stolar och elvärme till framrutan är helt poänglöst. Även om en ratt med värme blir billigare om alla versioner har ratt med värme, så vore det helt poänglöst att ha det på de marknader där Citroën säljer flest bilar för de marknaderna har inte vinter som vi har i Skandinavien. Och Skandinavien är en väldigt liten och blygsam marknad för Citroën.
Volvo säljer betydligt fler bilar i Skandinavien än Citroën, och Volvo säljs dessutom i USA och Kanada vilket inte Citroën gör (däremot är Brasilien och Argentina i Sydamerika betydande marknader för Citroën, det är rätt poänglöst ha rattvärme och värme i stolar osv i Brasilien etc. Brasilien har en medeltemperatur på +22 - 26 grader (årsgenomsnitt). Sveriges medeltemperatur (årsgenomsnitt) t.ex. Stockholm ligger på +7,5 grader. Helt andra förutsättningar...

Uppdaterat: 2024-03-27 12:17

OK, har dom inte multimedia-skärm så förändras ju det hela. Det måste vara en av väldigt få nya bilar idag som saknar detta. Det jag motsätter mig är att få betala för en massa andra saker bara för nåt så förhållandevis simpelt som en back-kamera.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:32
Pi skrev:

OK, har dom inte multimedia-skärm så förändras ju det hela. Det måste vara en av väldigt få nya bilar idag som saknar detta. Det jag motsätter mig är att få betala för en massa andra saker bara för nåt så förhållandevis simpelt som en back-kamera.

Vill man bara ha backkameran, så är det enklast att köpa en trådlös sådan för en tusing på Biltema.

Uppdaterat: 2024-03-27 13:00

40-talisten - känns som en lösning signerad 15 år bakåt i tiden.
D v s ungefär så länge jag haft fabriksmonterad back-kamera på mina bilar.

Uppdaterat: 2024-03-27 16:00

Är väl enklare att köpa en mer utrustad modell som Raphael skriver komma att erbjudas.
Jag tycker det är ganska bra att ge kunden valfrihet, till och med LeifX borde bli nöjd med att det kommer en basutrustad lågprisversion,

Uppdaterat: 2024-03-27 17:25

Definitivt enklare men också 45.000 kr dyrare för att få en kamera - och förvisso lite annat också.

Uppdaterat: 2024-03-27 18:42

Uppgraderar man till dyrare version, så får man alltid också större hjul av någon outgrundlig anledning. Dessa större hjul är stötigare, bullrigare, dyrare och tyngre att hantera för självbytare. För mig bara negativa saker, och "snyggt och fräckt" hjälper inte...

Uppdaterat: 2024-03-27 19:59

Det var mycket gnäll bland gubbarna idag..... ;)

Uppdaterat: 2024-03-27 21:30