Vi Bilägares forum

Skoda Epiq officiell: Ny elbil för 25 000 euro

Skoda Epiq officiell: Ny elbil för 25 000 euro

Skoda ska lansera en ny instegsmodell med eldrift. Den ska locka med bra utrymmen och vettig prislapp.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-15 11:27

Kommentarer

Ser trevlig ut men om dagens instegsmodell av Fabia kostar nästan 240.000 kr i Sverige - vad kommer då denna att kosta....

Uppdaterat: 2024-03-15 11:31

Det ser inte riktigt ut som en Skodaprodukt mht formspråket. Men det är ju endast presenterad som koncept.

Jag gissar att priset kommer hamna från 350 kkr.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:35

"Tur" att de hade 8 öppningar istället för 7 i den nedre grillen, annars hade nog Jeep:s jurister kommit....var en hel del likheter där.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:38

Gaston
Haha, ja det var Jeep-vibbar över designen.
Skulle dock tro att slutprodukten kommer ha annan design, om det ska passa in i Skodas formspråk.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:43

Axa: Jag tolkade en annan sidas nyhet som att detta är Skodas nya formspråk.
Men ja, jag hoppas med de tonar ner Jeepvibbarna på det grillmönstret.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:46

VW sade initialt att ID.3 skulle hamna under €30.000 och vi vet ju hur det gick med den saken. VW-koncernen har ju inte direkt gjort sig ett namn att vara den som ägnar sig åt sanningar, så de där €25.000 bör man ta med en rejäl nypa salt
- den där bilen kan hamna precis var som helst i pris, och var vet vi inte innan den går att köpa och rullar på gatorna.

Uppdaterat: 2024-03-15 12:08

Men vad kommer den att kosta i Kina?

Uppdaterat: 2024-03-15 12:27

Gaston
Aha, då kanske jag missuppfattat hur Skoda tänkt med formspråket framöver.

Uppdaterat: 2024-03-15 12:58
L West skrev:

Men vad kommer den att kosta i Kina?

Ja det är onekligen det viktigaste av allt 🤣

Uppdaterat: 2024-03-15 13:03
Mr Snoid skrev:

L West skrev:
Men vad kommer den att kosta i Kina?

Ja det är onekligen det viktigaste av allt 🤣

Sannolikt runt 12-14.000 dollar.... -det bygger dock på att VW/Skoda på traditionsenligt vis kan finansiera det låga priset med ett motsvarande överpris på EU-marknaden. Den svenske bilköparen förväntas helt enkelt suvbentionera kinesens elbilsköp. Någon annan chans har inte VW/Skoda att hänga med i den kinesiska priskonkurrensen och försvara sin marknadsandel.

Uppdaterat: 2024-03-15 13:51
LeifX skrev:

Mr Snoid skrev:
L West skrev:
Men vad kommer den att kosta i Kina?
Ja det är onekligen det viktigaste av allt 🤣

Sannolikt runt 12-14.000 dollar.... -det bygger dock på att VW/Skoda på traditionsenligt vis kan finansiera det låga priset med ett motsvarande överpris på EU-marknaden. Den svenske bilköparen förväntas helt enkelt suvbentionera kinesens elbilsköp. Någon annan chans har inte VW/Skoda att hänga med i den kinesiska priskonkurrensen och försvara sin marknadsandel.

Då jag är med i VVV så bryr jag mig inte det minsta om vad den där Skodan kommer kosta i Kina, förövrigt inte heller Tyskland eller annat land på jordklotet 😉

Uppdaterat: 2024-03-15 13:54
Mr Snoid skrev:

LeifX skrev:
Mr Snoid skrev:
L West skrev:
Men vad kommer den att kosta i Kina?
Ja det är onekligen det viktigaste av allt 🤣
Sannolikt runt 12-14.000 dollar.... -det bygger dock på att VW/Skoda på traditionsenligt vis kan finansiera det låga priset med ett motsvarande överpris på EU-marknaden. Den svenske bilköparen förväntas helt enkelt suvbentionera kinesens elbilsköp. Någon annan chans har inte VW/Skoda att hänga med i den kinesiska priskonkurrensen och försvara sin marknadsandel.

Då jag är med i VVV så bryr jag mig inte det minsta om vad den där Skodan kommer kosta i Kina, förövrigt inte heller Tyskland eller annat land på jordklotet 😉

Det är lugnt, det är inget fel i att ägna sig åt välgörenhet och värna om den kinesiske elbilsköparen som inte har råd med mer än 12.000 dollar.

Uppdaterat: 2024-03-15 14:10

Fast nu var ju instegspriset på ID3 29.725 euro i Tyskland. Men det vill inte Leifx kännas vid för då stämmer inte det han tjatar om.

Uppdaterat: 2024-03-15 14:37

Spelar ju ingen roll vad den kommer att kosta i Kina, det är ju mer intressant att veta vad den kommer att kosta här eftersom det är här vi är.
Sedan blir det säkert en helt annan bil i Kina.

Men det här är ju ett koncept och jag hoppas att staketen fram och bak inte kommer i produktion.
Annars kan det säkert bli en vettig bil i en storlek som jag tror blir alltmer vanlig.
De elektriska flodhästarnas tid är passé.

Uppdaterat: 2024-03-15 14:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gillar inte dessa nya linjer, ingen finess eller stil alls. "Bulligt" och "Kantigt".. och "Klumpigt".. varför? Det känns som ingen biltillverkare vågar gå tillbaka och tillverka vanligt bilmodeller igen.. det måste vara "SUV" och höga "bulliga" bilmodeller nu tydligen? Vågar de inte göra något för "lågt" som en Fabia liknande modell, så ta en "Kamiq" då.. en "crossover" liknande modell och gör den som elbil?

Jeep, detta märke är för mig väldigt märkligt.. det känns som det märket helt förlorat sina grund-värden och nu vill andra biltillverkare likna dem?

Uppdaterat: 2024-03-15 14:51

Jaha och jag ser Opel i DRL fram, och bakljusen och den har en utsvängd "skärmbreddare" bak som också är en typisk Opelgrej, sedan 2018.

(Man ser det man är mest välbekant med och därmed känner igen när man ser det.
JEEP är det exempelvis betydlig fler som vet hur de ser ut än det är som lagt på minnet hur en Opel ser ut.
Som förklaring till hur det fungerar när man tycker sig känna igen visuella former.)

Uppdaterat: 2024-03-15 15:09

hx30 - detta är väl typ en "elektrisk" Kamiq med lite modernare linjeföring - eller ?

Uppdaterat: 2024-03-15 15:32

"Problemet" är ju att batterierna ligger i hela golvet o därför blir bilen automatiskt högre. Man måste ju få plats med fötterna.

Uppdaterat: 2024-03-15 15:42

Pi, nja? Det är en replica av Jeep's modeller mer än en Skoda!? Kör just ny Enyaq och detta är min andra Skoda jag är inne på. Enyaq har lite "Skoda" gener i sig, framförallt gillar jag inredningen och lite av "förnuft" på hur rymlig bilen är invändigt (precis som Octavian jag hade förut). Men Enyaq är tyvärr precis som denna Epiq bullig och "klumpig" på utsidan och det gillar jag inte. Jag förstår delvis att folk vill sitta högre för att de skall "se mer", men så är inte fallet när alla kör runt med högre bilar, det blir till slut ett "nollsummespel", där i princip alla är förlorare. Inte nog med att vi inte längre har fördelen att "se över andra bilarna".. vi förlorade sikten intill bilen och den är faktiskt viktigare för att inte köra över små barn mm. Sedan har jag inte heller fattat detta med att folk gillar att "se över" bilen framför dem, man kan inte köra närmare eller på annat sätt ändå.. man måste hålla avståndet till framförvarande bil ändå...

Uppdaterat: 2024-03-15 16:37

Leif har alltså redan fått det bekräftat att denna Skoda kommer att tillverkas i Kina. Det var intressant. Det måste vara i Changsha då, för där tillverkas ett par andra Skoda-modeller för den kinesiska marknaden.
Och ID.3 tillverkas i Shanghai, av SAIC som ägs av kinesiska staten.
Leif hävdar alltså att europeiska köpare subventionerar biltillverkningen i Kina och gör så att bilar i Kina kan vara billigare.
Nu är det inte riktigt så enkelt att det är europeiska kunder som finansierar tillverkning i Kina. Biltillverkning i Kina finansieras och subventioneras av kinesiska staten. Dessutom har kinesiska arbetare lägre löner än europeiska bilarbetare.

Uppdaterat: 2024-03-15 16:45

Jag kor SUV för att jag vill sitta högre, det har inget att göra med att ”se över” andra. En rakare och högre körställning samt ett bra insteg hjälper mig då jag har ett trasigt knä, samt en ryggskada pga. en olycka som skedde år 2004.

Uppdaterat: 2024-03-15 16:48

Peter E, du går på samma nit som alla andra ...?? det är en MYT! Batterierna gör inte bilen högre... om du inte tror mig, kolla på en Tesla Modell 3... är den högre pga batterierna? I början kanske batterierna var ett problem, men idag ersätter i princip batterierna bärande delar eller integreras i själva bilen. Dock tycker jag tex att Modell 3 är för låg, det är en sportbil för mig. Man kan bygga "normalt" höga elbilar .. och så pratar vi kanske om en bil som är 1,48 - 1,54 meter hög ungefär. Det var inte ovanligt förr i tiden att vanliga bilar bara var ca 1,4 meter höga. Ta tex en Opel Kadett E från 80-talet.. ingen klagade någonsin på höjden då!??? Är det inte märkligt?

Uppdaterat: 2024-03-15 16:51

Raphael, håller delvis med dig.. men jag kan säga att jag inte tycker att en Enyaq är lättare att komma in i än en Octavia. Den enda bil som jag ägt som varit lättare än en vanlig bil var en Honda Jazz, MPV formatet med stora och höga dörrar och vanlig markfrigång är den lättaste biltypen att sätta sig oavsett. Men märkligt nog var det inte någon som köpte MPV, och nu går det inte att köpa längre!?

Uppdaterat: 2024-03-15 16:58

Ett MEB batteri är 14 cm tjockt/högt. De centimetrar måste ju tas någonstans. Och eftersom fötterna tar lika stor plats oavsett vad man åker så blir bilarna högre. Speciellt enyaq

Uppdaterat: 2024-03-15 17:12

hx30 - men det förefaller ju vara en elektrisk Skoda i ungefär samma format som en Kamiq. Sen att den inte ser ut som en sådan behöver ju inte vara nån nackdel - allt förändras ju med tiden. Ett bra bilformat för många helt enkelt. Är den inte högre än Kamiq så är den ju inte speciellt hög utan platsar ju in rätt exakt i dina "höjd-krav". Och lite kortare bilar bygger ju ofta lite mera på höjden av utrymmes-synpunkt.

Uppdaterat: 2024-03-15 17:18

Peter
En Enyaq sportline har ungefär samma höjd som en XC70.

Uppdaterat: 2024-03-15 18:53

AXA. Men fötterna måste slåss med ett 14 cm tjockt batteri.

Uppdaterat: 2024-03-15 19:04

Nu är det ju faktiskt Epiq tråden handlar om!

Uppdaterat: 2024-03-15 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Peter
Jasså? Det kanske är något du märker i din Enyaq men det gör jag inte i min. Tror Skoda löser det även i Epiq utan att det inkräktar på ett märkbart sätt.

Uppdaterat: 2024-03-15 19:27

Men AXA. Var gör du av ett 14 cm högt batter utan att det märks. Platsen där fötterna ska vara hamnar ju mycket höger än om det inte är något batteri där. En "vanlig" bil har ju bara lite plåt och isolering. Som dessutom finns i din bil plus batteriet.

Uppdaterat: 2024-03-15 19:41

Jag menar ju för att få samma plats för fötterna så måste en elbil bli högre....eller ha närmare 0 i markfrigång.

Uppdaterat: 2024-03-15 19:43

Men Peter. Jag förklarar ju för dig att man I en Enyaq inte märker av något batteri. Och höjden är som en XC70.
Om det skulle vara problematiskt med 14 cm skulle en ID7 inte kunna byggas.

Uppdaterat: 2024-03-15 21:34

Fast i mina ögon låter 14 cm som en rimlig höjd på ett relativt stort batteripaket.

Uppdaterat: 2024-03-15 22:41

Skoda Small ändra bestämt nya namn Epiq.
Trevlig, robust och byggkvalitet. Epiq är ännu inte veta vad får dragvikt. Jag själv ska ha dragvikt 750 kg om den fabriksuppgifter senare inte får dra 750 kg då ska jag inte köpa Epiq annars istället lite större Elroq om ja får dra och sen ska samma däckdimensioner fram och bak som kan skifta. Vi får se framöver.

Uppdaterat: 2024-03-15 23:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

Ser trevlig ut men om dagens instegsmodell av Fabia kostar nästan 240.000 kr i Sverige - vad kommer då denna att kosta....

Var precis inne och tittade på skoda bygg din bil och instegspriset där var 223.100 kr

Uppdaterat: 2024-03-16 06:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Sidodesignen påminner om Xc30 men front och aktern är groteska.

Uppdaterat: 2024-03-16 08:26

Epiq är 10 cm kortare än Kamiq. 4,1m i längd. Och har fått till ett effektivt bagageutrymme för storleken, iaf i liter.
40 mils räckvidd är bra i klassen, men frågetecken för om de kan erbjuda det för det priset. Lär ju komma med flera batteristorlekar.
Många frågor är obesvarade idag.

Uppdaterat: 2024-03-16 08:25

Skulle gissa att 25000 euro inte är med batteriet som ger 40 mil. Kanske ett som ger 30.

Uppdaterat: 2024-03-16 08:45

En sån uppståndelse och gissningar över en datoranimerad bil.
Återstår en hel del innan den modellen rullar på vägarna.

Uppdaterat: 2024-03-16 08:59
Mr Snoid skrev:

En sån uppståndelse och gissningar över en datoranimerad bil.
Återstår en hel del innan den modellen rullar på vägarna.

Suget är stort efter elbilar för "vanligt folk." Därav uppståndelsen...

Uppdaterat: 2024-03-16 09:13

Så är det nog 40-talisten. Och ifrån en etablerad tillverkare med en väl spridd organisation inom landet.

Uppdaterat: 2024-03-16 09:51

Det får senare Epiq får fullt detaljer information och sen också kolla Elrog är lite för stor 4.5 meter lång och om det är tjänstevikt över 2000 kg då köper jag inte.

Uppdaterat: 2024-03-16 10:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Skoda kommer med all säkerhet "tappa bort" sin Epiq -sannolikt med ett alltför högt pris, dålig prestanda och dålig kvalité. På samma vis som VW tappat bort sin ID.2 genom att ständigt skjuta den på framtiden, sanslösa överpriser på resterande sortiment och att ta bort de lägre prissatta modellerna när det är just det marknaden efterfrågar.

VW-gruppen är särdeles dåliga på att ge marknaden vad marknaden vill ha, och skyller bara ifrån sig.

Än så länge i mars har 447 Teslor sålts till privatpersoner, 437 st till företag, och 611 st på leasing... --ser inte speciellt "iskallt" ut på den privata kanten, som antyds av många, och av marknadens "loosers".

VW har sålt futtiga 9 elbilar till privatpersoner, 65 st till företag och 224 på leasing....
Skoda har sålt fjantiga 9 elbilar till privatpersoner, låga 26 st till företag och 70 på leasing...

Att andra bilmärken har svårt på privatmarknaden beror på dem själva, de är tydligen alltför dåliga på att känna av sina marknader, och se till att följa, inte distansiera sig från sina kunder.

Uppdaterat: 2024-03-17 10:48

Men vi vill veta vad Epiq kommer att kosta i Kina och Finland!

Uppdaterat: 2024-03-17 10:19

Leif
Är VW gruppen sämst på att ge marknaden vad den vill ha?
VW är väl den som säljer flest elbilar efter Tesla och BYD. Räknar vi in deras fossilmodeller så är det väl en av världens största biltillverkare.
Uppenbarligen har de produkter som marknaden vill ha.

Uppdaterat: 2024-03-17 11:51
Axa skrev:

Leif
Är VW gruppen sämst på att ge marknaden vad den vill ha?
VW är väl den som säljer flest elbilar efter Tesla och BYD. Räknar vi in deras fossilmodeller så är det väl en av världens största biltillverkare.
Uppenbarligen har de produkter som marknaden vill ha.

Verkligheten tycks berätta något helt annat...

Volvo, som exempel, har under mars sålt 81 elbilar till privatpersoner, 123 till företag och på leasing 591 st.

VW tycks, som jag säger, helt tappat kontakten med sin marknad. Även Volvo visar att marknaden för elbilar är långt ifrån "iskall" när det gäller privatpersoner, inte ens som helhet.

Uppdaterat: 2024-03-17 12:51

Leif
Kul att du tittar på en enskild månad. Men det kan ju finnas anledningar till att konkurrenterna har sålt bättre under en specifik månad. Tex Tesla har bra kampanj på sin ränta nu.
Sedan kan det vara så att folk som vill ha VW väntar in de leverans av de nya modellerna. Som sagt, kan finnas en hel del förklaringar till att försäljningen dippar under en månad.

Uppdaterat: 2024-03-17 14:08

LeifX, är väl intressantare om du kollar hur många elektriska Hyundai som nyregistrerats i Jan-Feb 2024

Uppdaterat: 2024-03-17 14:21

Sålt och registrerat är inte samma sak.

Uppdaterat: 2024-03-17 15:12
Mr Snoid skrev:

LeifX, är väl intressantare om du kollar hur många elektriska Hyundai som nyregistrerats i Jan-Feb 2024

Haha, ja t o m Hyundai spöar VW med 11 elbilar sålda till privatpersoner under mars, när VW lyckats få iväg hela 9 (nio) stycken =)

Uppdaterat: 2024-03-17 16:37