Vi Bilägares forum

Trots storsatsning på elbilar – hybriderna slår rekord

Trots storsatsning på elbilar – hybriderna slår rekord

Aldrig tidigare har vanliga hybridbilar utan laddsladd haft så hög marknadsandel som nu – trots att biltillverkarna satsat miljardbelopp på utvecklingen av elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-06 18:10

Kommentarer

Icke laddbara hybrid bilar är en bra kompromiss, även om man behöver lite mer delar så får bilen en lägre förbrukning och om man skall tro Toyota så ökar man också bilens tillförlitlighet då drivlinan inte slits lika hårt. Nackdelen är att man kanske åker på att byta ut batteriet, vilket kan kosta en del. Såg en kille på Youtube som visade hur man bytte hybrid batteriet på en Toyota Prius, såg inte så jätte komplicerat ut.

Ladd-hybriderna är en mycket sämre lösning, det slutar med en bilmodell som blir tung och dyr att underhålla. Då är det nog mycket bättre att ha bilmodellen som en vanlig hybrid eller göra bilmodellen till en elbil istället. Jag förstår att många lockas av låg förbrukning, men då skulle jag nog vilja säga att det är bättre att göra det till en elbil om det så är en bilmodell som kanske inte har så lång räckvidd. Körde runt i en Leaf med 40 kWh i 2 år, det funkade.. men på semestern hyrde jag en vanlig bil istället. Så jag hade kanske en hyrbil 3-4 gånger på 2 år vilket inte är så jättedyrt.

Uppdaterat: 2024-03-07 09:13

Inte så konstigt att halvfärdiga hybrider utan sladdanslutning ökar när flera vanliga modeller fått ett ficklampsbatteri monterat som stödfunktion.

Uppdaterat: 2024-03-07 09:40

Undrar hur länge det tar att räkna hem kostnaden för dessa låtsaselbilar som påstås minska bensinförbrukningen. Jag är mycket skeptisk att vinsten mot en ren bensinbil, ger något över tid över huvudet taget. Men tror man så tror man, utan att räkna på det ekonomiskt.

Uppdaterat: 2024-03-07 10:11
Christer skrev:

Undrar hur länge det tar att räkna hem kostnaden för dessa låtsaselbilar som påstås minska bensinförbrukningen. Jag är mycket skeptisk att vinsten mot en ren bensinbil, ger något över tid över huvudet taget. Men tror man så tror man, utan att räkna på det ekonomiskt.

Du får väl ge dig ut och provköra, mäta förbrukning och därefter räkna.
Eller så kollar du på Spritmonitor.
Men för att hjälpa dig på traven så förbrukar en bra bensinhybrid ungefär lika mycket som en dieseldriven.
Dock är Malusen betydligt lägre.
Så i stället för att tro så kan du räkna på saken 😉

Uppdaterat: 2024-03-07 10:17

De s k mildhybriderna har jag svårt att tro att de i allmänhet innebär nån avgörande lägre förbrukning.
Sen är säkert de s k fullhybriderna klart bättre - i alla fall om man till stor del kör i s k stadstrafik. Åker man mycket på snabbare vägar så torde vinsten vara klart lägre.

Uppdaterat: 2024-03-07 11:22
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Undrar hur länge det tar att räkna hem kostnaden för dessa låtsaselbilar som påstås minska bensinförbrukningen. Jag är mycket skeptisk att vinsten mot en ren bensinbil, ger något över tid över huvudet taget. Men tror man så tror man, utan att räkna på det ekonomiskt.

Du får väl ge dig ut och provköra, mäta förbrukning och därefter räkna.
Eller så kollar du på Spritmonitor.
Men för att hjälpa dig på traven så förbrukar en bra bensinhybrid ungefär lika mycket som en dieseldriven.
Dock är Malusen betydligt lägre.
Så i stället för att tro så kan du räkna på saken 😉

Ha ha, + 100 😂

Uppdaterat: 2024-03-07 12:34

En klassisk Toyota hybrid haf sedan +10 år gått att köra under halvlitern milen i blandad körning, i stan ännu snålare då den då fungerar optimalt där, bara fråga en taxi kille. Helt otroligt att man under lång tid haft en tjänsteflotta a la modell Volvo m hiskeligt m utsläpp och hög förbrukning. Rent ekonomiskt o miljömässigt har ju denna biltyp varit i absolut framkant sedan mängder av år. Tyvärr har journalister och lobbyister fr fordonsindustrin fått många av oss att prioritera andra egenskaper under lång
tid vilket fått utveckling att gå åt fel håll i många år vilket är lite sorgligt.

Uppdaterat: 2024-03-07 13:28
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Undrar hur länge det tar att räkna hem kostnaden för dessa låtsaselbilar som påstås minska bensinförbrukningen. Jag är mycket skeptisk att vinsten mot en ren bensinbil, ger något över tid över huvudet taget. Men tror man så tror man, utan att räkna på det ekonomiskt.

Du får väl ge dig ut och provköra, mäta förbrukning och därefter räkna.
Eller så kollar du på Spritmonitor.
Men för att hjälpa dig på traven så förbrukar en bra bensinhybrid ungefär lika mycket som en dieseldriven.
Dock är Malusen betydligt lägre.
Så i stället för att tro så kan du räkna på saken 😉

Jag "tror" att det aldrig går att räkna hem en låtsaselbil som typ Toyota säljer, istället för att den bara är bensindriven. Min tro är att det är tusen gånger bättre att gå direkt på en elbil ekonomiskt.

Uppdaterat: 2024-03-07 13:30
Mr Snoid skrev:

Du får väl ge dig ut och provköra, mäta förbrukning och därefter räkna.
Eller så kollar du på Spritmonitor.
Men för att hjälpa dig på traven så förbrukar en bra bensinhybrid ungefär lika mycket som en dieseldriven.
Dock är Malusen betydligt lägre.
Så i stället för att tro så kan du räkna på saken 😉

Det är inte lätt att förklara för folk som inte har erfarenhet. Ännu svårare blir det när folk per någon slags sjuk automatik hatar Toyota.

Uppdaterat: 2024-03-07 15:01
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Man behöver väl iofs inte hata Toyota för att vara skeptisk till mildhybrider, finns gott om andra märken som kör med samma koncept. Men såklart en Toyotaförare tar åt sig....

Jag tror att mildhybriden kräver rätt förutsättningar för att bli snålare, samt en väldigt försiktig körstil.
Vi har en Nissan Qashqai mildhybrid i hushållet förutom min Model Y och den går inte direkt snålt.

Uppdaterat: 2024-03-07 15:30

Henrik - Toyotas system är en s k full-hybrid. Mild-hybrider har betydligt mindre elmotorer och batterier och detta är nåt jag inte tror på om vi talar om besparingar av drivmedel.

Uppdaterat: 2024-03-07 15:42

Kan förtydliga mitt inlägg också...mildhybrid kan möjligen förbättra körbarheten men i övrigt är påverkan minimal. Kör själv en laddhybrid Ford kuga, med samma motor koncept som Toyota. Närapå omöjligt komma över 0.5 trots då helt tomma batterier oavsett körstil.

Uppdaterat: 2024-03-07 16:24

Den här artikeln påvisar med all tydlighet det faktum att de flesta "vanliga" fordonsförare inte vill ha en elbil - egentligen. En hybridbil framstår verkligen som "det bästa av två världar". I en förlängning borde det vara helt förbjudet att använda ICE-motorn i stadstrafik, t.ex. i tätorter med fler än 25000 invånare. Det skulle kunna vara bötespåföljd om man kör med ICE-motor i stadstrafik. Som förare får man då se till att ha ett tillräckligt laddat batteri i sin hybridbil innan man kör in i en tätort - annas får man helt enkelt låta bli. Jag skaffade nyligen en bränslesnål 4-cylindrig, manuellt 6-växlad ICE-bil och det är jag givetvis glad och nöjd med. Bäst att passa på medans denna typ av fordon fortfarande går att införskaffa! Givetvis kommer jag aldrig någonsin att köpa en "ren" elbil. Dock skulle jag kunna tänka mig en icke-laddhybrid från Lexus/ Toyota som nästa bil. Våga vägra elbil!/ Dare 2 refuse EVs!

Uppdaterat: 2024-03-07 16:27

Alex
Du får vägra EV hur mycket du vill. Vi som gillar elbil fortsätter med det.

Uppdaterat: 2024-03-07 17:59

Gaston :Toyota har inga mildhybrider vad jag vet -sånt är ofta inplockat i tunga hästkraftstinna bensinbilar SUVar för att tämja bensinförbrukningen liksom. Toyota duktiga på hybrider som laddar själv Prius Yaris Corolla Lexus för att ta några exempel. De som väljer hybridbilar i någon form kör i allmänhet betydligt snålare än den som inte gör det. Det är en sport att köra bränslesnålt i en hybridbil har jag med tiden insett.

Uppdaterat: 2024-03-07 18:03
bengt39
Gaston skrev:

Man behöver väl iofs inte hata Toyota för att vara skeptisk till mildhybrider, finns gott om andra märken som kör med samma koncept. Men såklart en Toyotaförare tar åt sig....
Jag tror att mildhybriden kräver rätt förutsättningar för att bli snålare, samt en väldigt försiktig körstil.
Vi har en Nissan Qashqai mildhybrid i hushållet förutom min Model Y och den går inte direkt snålt.

Som andra sagt har inte Toyota någon mildhybrid.
T.ex har Yaris elmotor 59kW effekt och ett batteri på ca 0,5 kWh (har jag för mig)

Uppdaterat: 2024-03-07 18:18

Mr Snoid,
Är det samma batteri som i senaste iPhone?

Uppdaterat: 2024-03-07 18:20

Christer Alla hybrider minskar bränsleförbrukning därom råder ingen tvekan Ekonomiskt lönsamt är det kanske inte alla gånger Ett bilval med positiv miljöpåverkan uppväger något dyrare mil för de flesta. Jag kör själv en laddhybrid som har en högra milkostnad än en motsvarande hybrid då kapitalkostnaden slår igenom. Det känns ändå mer motiverande att släppa ut mindre och förbruka 0, 28 lit/Mil än 0,48 lit/mil på köpta liter mot körda mil på årsbas. I genomsnitt sparar man 1 dl per mil med en bensinhybrid och 2-3 dl/mil med en laddhybrid i jämförelse med motsvarande bil utan hybriddrift och samma bensinmotor.

Uppdaterat: 2024-03-07 18:26
bengt39
L. Mäkinen skrev:

Mr Snoid,
Är det samma batteri som i senaste iPhone?

Jepp 🤣
Men finns även större att få, t.ex 14kWh i C-HR laddhybrid eller 18kWh i Rav4/Lexus NX/RX

Uppdaterat: 2024-03-07 18:27

Mildhybrid, hybrid, laddhybrid; det rör ihop varianterna för många, och debatten blir spretig...

Uppdaterat: 2024-03-07 18:33

Ska man åka elektrifierat så ska det vara ren elbil. Hybrider blir bara dyrt i längden när de båda drivkällorna börjar strula och kräva dyr service och krångliga reparationer.

Uppdaterat: 2024-03-07 18:35

Tja, t.ex är Toyotas E-CVT låda ganska smart. Samma lösning oavsett om det är hybrid eller laddhybrid.
Ingen extra drivkälla då elmotorn är en del av växellådan och är väl en av de mer pålitliga drivlinorna enligt alla undersökningar och taxiförare.

Uppdaterat: 2024-03-07 19:01

Anders Egermo Det dyraste är värdefallet och den höga försäkringen på hästkraftstinna elbilar som tillsammans med hög ränta gör att bilkalkylen nu helt ballat ur för nya elbilar. Hybrid och Laddhybrid är nu ett betydligt bättre alternativ för många dessutom fryser man inte på vintern och kan fylla 75 mil på några minuter Dyrare service laddhybrider är en lite uppblåst myt som spelar liten roll i totalkalkylen Elbilens dyra försäkring är ett avsevärt större problem.

Uppdaterat: 2024-03-07 19:04
bengt39

Ben39, min +300hk elbil kostar 3723kr/år för halvförsäkring Max 2000mil +MER.
Inte så speciellt dyrt.
Bara för att Tesla som är dyra att försäkra innebär inte det att alla elbilar är dyra bara för att de har hög effekt. Snarare att Teslas byggmetoder gör att reparationer blir dyra.

Uppdaterat: 2024-03-07 19:18
40-talisten skrev:

Mildhybrid, hybrid, laddhybrid; det rör ihop varianterna för många, och debatten blir spretig...

+100 Håller med. Det är rena snurren för många.

Uppdaterat: 2024-03-07 19:39
Ben39 skrev:

Christer Alla hybrider minskar bränsleförbrukning därom råder ingen tvekan Ekonomiskt lönsamt är det kanske inte alla gånger Ett bilval med positiv miljöpåverkan uppväger något dyrare mil för de flesta. Jag kör själv en laddhybrid som har en högre milkostnad än en motsvarande hybrid då kapitalkostnaden slår igenom. Det känns ändå mer motiverande att släppa ut mindre och förbruka 0, 28 lit/Mil än 0,48 lit/mil på köpta liter mot körda mil på årsbas. I genomsnitt sparar man 1 dl per mil med en bensinhybrid och 2-3 dl/mil med en laddhybrid i jämförelse med motsvarande bil utan hybriddrift och samma bensinmotor.

Det betyder alltså att för en normalbilist som kör 1500 mil/år , så sparar man 150 liter bensin. Det gör 2850 kr om bensinen kostar som nu ca 19 kr. Det låter som en ganska lång payofftid för merpriset för en hybrid. Eller har jag fel i min skepsis mot dessa låtsas elbilar.

Uppdaterat: 2024-03-07 20:51
Christer skrev:

Ben39 skrev:
Christer Alla hybrider minskar bränsleförbrukning därom råder ingen tvekan Ekonomiskt lönsamt är det kanske inte alla gånger Ett bilval med positiv miljöpåverkan uppväger något dyrare mil för de flesta. Jag kör själv en laddhybrid som har en högre milkostnad än en motsvarande hybrid då kapitalkostnaden slår igenom. Det känns ändå mer motiverande att släppa ut mindre och förbruka 0, 28 lit/Mil än 0,48 lit/mil på köpta liter mot körda mil på årsbas. I genomsnitt sparar man 1 dl per mil med en bensinhybrid och 2-3 dl/mil med en laddhybrid i jämförelse med motsvarande bil utan hybriddrift och samma bensinmotor.

Det betyder alltså att för en normalbilist som kör 1500 mil/år , så sparar man 150 liter bensin. Det gör 2850 kr om bensinen kostar som nu ca 19 kr. Det låter som en ganska lång payofftid för merpriset för en hybrid. Eller har jag fel i min skepsis min dessa låtsas elbilar.

Nu kostar väl inte en hybrid så mycket mer än en bensinare. Lägg även till den lägre malusen i din kalkyl så får du andra summor.
Men så klart gamla skeptiska gubbar 😜

Uppdaterat: 2024-03-07 19:53

Mr Snoid skrev " Nu kostar väl inte en hybrid så mycket mer än en bensinare. " . Nej ett batteri och elmotor är ju gratis. Frågan är fortfarande när har hybriden betalat av sig, för inte fan ger Toyota bort sina låtsas elbilar utan att ta betalt för merkostnaden.
Tror man det så är man en oskeptisk Toyota fanboy och tror nog på tomten också.

Uppdaterat: 2024-03-07 20:03
Christer skrev:

Mr Snoid skrev " Nu kostar väl inte en hybrid så mycket mer än en bensinare. " . Nej ett batteri och elmotor är ju gratis. Frågan är fortfarande när har hybriden betalat av sig, för inte fan ger Toyota bort sina låtsas elbilar utan att ta betalt för merkostnaden.
Tror man det så är man en oskeptisk Toyota fanboy och tror nog på tomten också.

Nu är du bara löjlig. Du kan självklart räkna på det, om du bara lägger manken till. Inte ens komplicerat.
Men så klart enklare att referera till tomten om man inte klara av en så enkel beräkning , och glöm inte att ta med restvärdet i beräkningen 🤣

Uppdaterat: 2024-03-07 21:08

Mr.Snoid, kör man en gammal dieselvolvo så kan man varken räkna eller förstå att det finns olika drivkällor för olika körprofiler 😉

Uppdaterat: 2024-03-07 22:57
Gaston skrev:

Man behöver väl iofs inte hata Toyota för att vara skeptisk till mildhybrider, finns gott om andra märken som kör med samma koncept. Men såklart en Toyotaförare tar åt sig....
Jag tror att mildhybriden kräver rätt förutsättningar för att bli snålare, samt en väldigt försiktig körstil.
Vi har en Nissan Qashqai mildhybrid i hushållet förutom min Model Y och den går inte direkt snålt.

Fel som vanligt. Min fru kör Toyota. Har du alltid otur när du tänker?

Uppdaterat: 2024-03-08 01:34
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
L. Mäkinen skrev:

Mr Snoid,
Är det samma batteri som i senaste iPhone?

Du får nog lära dig att hålla isär kWh och mAh ... =)

Uppdaterat: 2024-03-08 01:49
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
40-talisten skrev:

Mildhybrid, hybrid, laddhybrid; det rör ihop varianterna för många, och debatten blir spretig...

Så är det. De flesta som skriver här i trådarna kan ingenting om bilar.

Uppdaterat: 2024-03-08 01:39
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Ben39 skrev:

Anders Egermo Det dyraste är värdefallet och den höga försäkringen på hästkraftstinna elbilar som tillsammans med hög ränta gör att bilkalkylen nu helt ballat ur för nya elbilar. Hybrid och Laddhybrid är nu ett betydligt bättre alternativ för många dessutom fryser man inte på vintern och kan fylla 75 mil på några minuter Dyrare service laddhybrider är en lite uppblåst myt som spelar liten roll i totalkalkylen Elbilens dyra försäkring är ett avsevärt större problem.

Snygg råsop!

Uppdaterat: 2024-03-08 01:40
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Christer skrev:

Ben39 skrev:
Christer Alla hybrider minskar bränsleförbrukning därom råder ingen tvekan Ekonomiskt lönsamt är det kanske inte alla gånger Ett bilval med positiv miljöpåverkan uppväger något dyrare mil för de flesta. Jag kör själv en laddhybrid som har en högre milkostnad än en motsvarande hybrid då kapitalkostnaden slår igenom. Det känns ändå mer motiverande att släppa ut mindre och förbruka 0, 28 lit/Mil än 0,48 lit/mil på köpta liter mot körda mil på årsbas. I genomsnitt sparar man 1 dl per mil med en bensinhybrid och 2-3 dl/mil med en laddhybrid i jämförelse med motsvarande bil utan hybriddrift och samma bensinmotor.

Det betyder alltså att för en normalbilist som kör 1500 mil/år , så sparar man 150 liter bensin. Det gör 2850 kr om bensinen kostar som nu ca 19 kr. Det låter som en ganska lång payofftid för merpriset för en hybrid. Eller har jag fel i min skepsis mot dessa låtsas elbilar.

En Toyota Yaris med bensinmotor på 113 hk drar 40 procent mer bränsle än en Toyota Yaris med hybridsystem (0,53 jämfört med 0,38). I ditt exempel är besparingen över 4 200 kronor per år. Och det som du glömmer är att folk har råd att köpa en energisnål bil för vettiga pengar och samtidigt förbättra omgivningsmiljön väsentligt - du vet, alla de som inte har råd att köpa en dyr elbil. Bättre med en hybrid än inget alls!

Uppdaterat: 2024-03-08 01:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid skrev " Nu kostar väl inte en hybrid så mycket mer än en bensinare. " . Nej ett batteri och elmotor är ju gratis. Frågan är fortfarande när har hybriden betalat av sig, för inte fan ger Toyota bort sina låtsas elbilar utan att ta betalt för merkostnaden.
Tror man det så är man en oskeptisk Toyota fanboy och tror nog på tomten också.

Nu är du bara löjlig. Du kan självklart räkna på det, om du bara lägger manken till. Inte ens komplicerat.
Men så klart enklare att referera till tomten om man inte klara av en så enkel beräkning , och glöm inte att ta med restvärdet i beräkningen 🤣

Då tycker jag att du räknar på det, om det är så enkelt som du säger. Lägg nu manken till och visa att man lätt kan räkna hem priset på en hybrid Toyota t.ex. till skillnad från en ren bensinare.Eller ta KIA Niro som har alla varianter. Ser fram mot din enkla uträkning. Jag är så löjlig, så jag tycker det är svårt att se fördelen med hybridbilen, jämfört med bensinbilen och få till en vettig payofftid. Vad har restvärdet med saken att göra?
Så en rak fråga? Varför kör du inte själv en hybrid istället för en elbil, om dom nu är så bra som du ofta skriver.

Uppdaterat: 2024-03-08 02:16
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Mr Snoid skrev " Nu kostar väl inte en hybrid så mycket mer än en bensinare. " . Nej ett batteri och elmotor är ju gratis. Frågan är fortfarande när har hybriden betalat av sig, för inte fan ger Toyota bort sina låtsas elbilar utan att ta betalt för merkostnaden.
Tror man det så är man en oskeptisk Toyota fanboy och tror nog på tomten också.
Nu är du bara löjlig. Du kan självklart räkna på det, om du bara lägger manken till. Inte ens komplicerat.
Men så klart enklare att referera till tomten om man inte klara av en så enkel beräkning , och glöm inte att ta med restvärdet i beräkningen 🤣

Då tycker jag att du räknar på det, om det är så enkelt som du säger. Lägg nu manken till och visa att man lätt kan räkna hem priset på en hybrid Toyota t.ex. till skillnad från en ren bensinare.Eller ta KIA Niro som har alla varianter. Ser fram mot din enkla uträkning. Jag är så löjlig, så jag tycker det är svårt att se fördelen med hybridbilen, jämfört med bensinbilen och få till en vettig payofftid. Vad har restvärdet med saken att göra?
Så en rak fråga? Varför kör du inte själv en hybrid istället för en elbil, om dom nu är så bra som du ofta skriver.

SE MITT INLÄGG OVAN!!!!! =) =) =)

Och: Snoid kör ju hybrid. En "Toyota"!

Uppdaterat: 2024-03-08 02:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Teknikens Värld har testat mildhybrid mot konventionell drivlina och resultatet var några centiliters bränslebesparing. Med andra ord en skrivbordsprodukt i syfte att lura skattesystemen. En laddhybrid är en kompromiss med sämre fossilbilsegenskaper och sämre elbilsegenskaper i de vanligaste bilarna dessutom toppade med dyra servicar. En rätt dålig "plan B" bil med andra ord.

Uppdaterat: 2024-03-08 06:10
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Mr Snoid skrev " Nu kostar väl inte en hybrid så mycket mer än en bensinare. " . Nej ett batteri och elmotor är ju gratis. Frågan är fortfarande när har hybriden betalat av sig, för inte fan ger Toyota bort sina låtsas elbilar utan att ta betalt för merkostnaden.
Tror man det så är man en oskeptisk Toyota fanboy och tror nog på tomten också.
Nu är du bara löjlig. Du kan självklart räkna på det, om du bara lägger manken till. Inte ens komplicerat.
Men så klart enklare att referera till tomten om man inte klara av en så enkel beräkning , och glöm inte att ta med restvärdet i beräkningen 🤣

Då tycker jag att du räknar på det, om det är så enkelt som du säger. Lägg nu manken till och visa att man lätt kan räkna hem priset på en hybrid Toyota t.ex. till skillnad från en ren bensinare.Eller ta KIA Niro som har alla varianter. Ser fram mot din enkla uträkning. Jag är så löjlig, så jag tycker det är svårt att se fördelen med hybridbilen, jämfört med bensinbilen och få till en vettig payofftid. Vad har restvärdet med saken att göra?
Så en rak fråga? Varför kör du inte själv en hybrid istället för en elbil, om dom nu är så bra som du ofta skriver.

Christer, jag överväger faktiskt att köpa en hybrid eller laddhybrid vid nästa byte.
Elbilar är dyra och jag kör betydligt mindre nu. Likvärdig bil som jag har har ökat 25% i pris sen jag köpte den och 700kkr är för mycket att lägga på ett bilskrället.
Så får se vad det blir.
Men skall återkomma med en TCO kalkyl till dig när jag ids starta datorn. Det blir inte i dag eller under helgen. Men har självklart ett kalkylark där jag enkelt kan lägga in inköpspris, förväntat restvärde, bränsleförbrukning, bränslepris, körsträcka och skatt.
Det enda mariga är förväntat restvärde.
Men vill man ha en hint om det så får man se på några bilmodeller som finns med olika drivlinor.
Svårt är det inte, men sia om framtiden måste man vara orakel för att klara av 😉

Men återkommer med en ny tråd när valet gjorts.

Uppdaterat: 2024-03-08 07:54
J.L skrev:

Teknikens Värld har testat mildhybrid mot konventionell drivlina och resultatet var några centiliters bränslebesparing. Med andra ord en skrivbordsprodukt i syfte att lura skattesystemen. En laddhybrid är en kompromiss med sämre fossilbilsegenskaper och sämre elbilsegenskaper i de vanligaste bilarna dessutom toppade med dyra servicar. En rätt dålig "plan B" bil med andra ord.

Instämmer till 100%. Det är inte alltid vi är överens J.L , men i denna fråga håller jag helt med dig.

Uppdaterat: 2024-03-08 08:06

Toyotas hybrider är ju idag inte speciellt billiga så visst har det sitt pris att åka en sån bil. Och vad skall man jämföra med - för en hängiven Toyota-ägare finns säkert inget alternativ. Sen som vanligt - det är till stor del körmönstret som avgör hur mycket lägre drivmedelskostnad man får med en full-hybrid jfr motsvarande bil med en hyggligt snål, konventionell bensinmotor. Se gäller ju till slut också att man skall trivas med sitt bilval.

Uppdaterat: 2024-03-08 09:48

Mr Snoid
Jag vet att du gör kloka val och kan räkna och tänker helt rätt med hybrid och laddhybrid .
Christer
Köper du en bil som ska ha elbilsegenskaper ska du så klart köpa en elbil men det är defenitivt ingen bra bilaffär längre det blir dyra mil. Laddhybriden och Fullhybriden ger billigare mil .Hybridbilar är heller inga elbilar utan bränsleeffektiva bensinbilar som gör att man kan köra med el i närområdet och dra ner bensinförbrukningen rejält på bilar med stora bensinmotorer på årsbasis. Den som är klok väntar med elbil tills elbilarna blir billigare än fossilbilar det är bara en tidsfråga när men helt säkert inom 10 år.

Uppdaterat: 2024-03-08 09:51
bengt39

Jag köper inte bil baserat på vad som är billigast. Däremot en övre gräns.
Sedan köper jag en bil jag sitter bra i och som har ett utseende som jag gillar och inte är slätstruket.
Som sagt, sondering har påbörjats och någon form av elektrifiering lär det bli.

Uppdaterat: 2024-03-08 11:00
J.L skrev:

Teknikens Värld har testat mildhybrid mot konventionell drivlina och resultatet var några centiliters bränslebesparing. Med andra ord en skrivbordsprodukt i syfte att lura skattesystemen. En laddhybrid är en kompromiss med sämre fossilbilsegenskaper och sämre elbilsegenskaper i de vanligaste bilarna dessutom toppade med dyra servicar. En rätt dålig "plan B" bil med andra ord.

Nu skriver du mildhybrid! Är inte samma sak som fullhybrid!

Uppdaterat: 2024-03-08 18:18

Corgie Kanske det i detta fall var det data från test med mildhybrid ändå den ringa besparingen indikerar så.

Uppdaterat: 2024-03-08 18:49
bengt39

Så klart är det mildhybrid. Men detta forums stora experter klarar så klart, i sin iver att racka ned på allt annat än eget bilval, att blanda samman de olika formerna av hybrider.

Uppdaterat: 2024-03-08 18:58
Mr Snoid skrev:

Så klart är det mildhybrid. Men detta forums stora experter klarar så klart, i sin iver att racka ned på allt annat än eget bilval, att blanda samman de olika formerna av hybrider.

Som 40-talisten skrev : "Mildhybrid, hybrid, laddhybrid; det rör ihop varianterna för många, och debatten blir spretig..."

Uppdaterat: 2024-03-09 11:30

Mr Snoid är du seriös om att gå från elbil till fossil/hybrid ? Det är ju helt värdelöst jämfört med att köra elbil.

Uppdaterat: 2024-03-09 12:24
J.L skrev:

Mr Snoid är du seriös om att gå från elbil till fossil/hybrid ? Det är ju helt värdelöst jämfört med att köra elbil.

Självklart är jag det.
Bilen skall betalas av mig själv, är ingen förmånsbilstagare som kan glida fram i gräddfilen med stora subventioner av bilkostnaden.
Men på vilket vis är det värdelöst jämfört med elbil?
Som sagt jag är öppen för det mesta och fastnar inte i nån sekt och tyvärr har elbilar blivit för dyra.
Men det kanske hinner komma något prisvärt innan byte. Men skeptisk då det snackats om det i många år nu och det har blivit det omvända.

Uppdaterat: 2024-03-09 12:34

Snoid, är det alltid nybil som gäller numera, eller kan du tänka dig beggad?

Uppdaterat: 2024-03-09 12:43