Vi Bilägares forum

EU vill höja åldersgränsen för A-traktorer

EU vill höja åldersgränsen för A-traktorer

De svenska reglerna kring A-traktorer kan snart få stryka på foten. De svenska ledamöterna kördes över i EU-parlamentet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-28 16:25

Kommentarer

Snälla förbjud a-traktorer helt, de utgör en stor fara i trafiken.

Uppdaterat: 2024-02-28 17:54
Sorsorino

Innebär det att resten av EU också får A-traktorer?

Uppdaterat: 2024-02-28 18:15

"Halva problemet" är löst. Dvs 15 åringar utan utbildning (och omdöme) kör 300+hk bilar - och 10+ tons lastbilar
De "mopedbilar" som säljs idag - enligt EU regler - är ingen höjdare heller - men åtminstone svåra att trimma till väsentligt över de 45km/h.
En "slutlig lösning" på hastighetsproblemet vore en "box" -eller flera, som godkänts av och plomberats av ex. RISE.
Lastbilar bör - självklart - förbjudas.
Jag har noterat att ingen politiker argumenterat för ursprungsanvändningen av EPA-traktor: köra varor på gården.

Uppdaterat: 2024-02-28 18:46

Fullständigt genomkorsat, det finns inget som säger att en sextonåring är bättre som förare än en femtonåring.
Lämpligheten sitter inte i åldern, den bör utredas noga innan intyg för behörighet medges och då räcker nuvarande gräns.
Men jag håller med Tjalle att det är helt fel fordon som byggs om, det borde vara ett lämplighetsintyg även på det tilltänkta fordonet och det innan det byggs om.
En begränsning både av vikt och effekt bör införas tillsammans med en plomberad hastighetsspärr.

Uppdaterat: 2024-02-28 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Ett slag i ansiktet" att 15-åringar inte får köra EPA- eller A-traktor..? När jag var i den åldern, tidigt 1980-tal, så fick vi också vänta till 16-års dagen.

Uppdaterat: 2024-02-28 19:41

Ja, det finns ju mopeder att tillgå från 15 år, då får man ju även kunskapen att klä på sig.

Uppdaterat: 2024-02-28 20:10

"Barn i bil" har fått en ny innebörd i o m EPA/A-traktorer.............
Kan inte någon föreslå EU att de ska kräva att en sån skylt ska sitta på ekipaget.
"Barn i bil"

Uppdaterat: 2024-02-28 22:33

1) A-traktorer ska förbjudas!
2) Hastigheten ska inte få vara högre än 30 km/h.
3) Ungdomarna idag är bortskämda!
4) På min tid fick vi gå, åka skidor (!), cykla eller åka moped - i ur och skur. Rätt kläder var allt som behövdes. Frisk luft fick vi också! Motion likaså!
5) Den geografiska kartan har INTE förändrats - den är samma idag som "då".
6) Kommunala förbindelser ÄR bättre idag än "då".
7) Idag finns mobiler, plattor, datorer och "nätet" = ungdomarna kan träffas när de vill! "Då" gick inte det.

För f*n: Sluta dalta med ungdomarna så förb*nnat!

Uppdaterat: 2024-02-29 03:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Mäkinen: ja, det är ju - på gott och ont - hela ide`n med EU. Vi får väl hoppas att EU också höjer säkerhetskraven, samt tar bort möjligheten att köra lastbil - det är illa nog med en två tons personbil.

Den stora svårigheten är den "plomberade hastighetsspärr" som Nisse vill ha. Där har nuvarande fordon i EU en naturlig begränsning med små motorer.

Uppdaterat: 2024-02-29 07:22

Förtydligande: det vore en viss risk att låta en privat aktör utveckla en "plomberad spärr". Mig veterligen så finns det bara EN statligt styrd institution som har kompetensen och förmågan att utveckla en sådan spärr - och som delvis är privat finansierad: RISE i Borås.

Uppdaterat: 2024-02-29 07:38

Är uppvuxen på "landsbygden", fick cykla och när man var 15, köra moped. Det fungerade då, varför kan det inte fungera i dag?
Man dödade lätt MC genom en massa krav, men att sätta strängare krav på EPA, det ska tydligen inte gå i detta land, hyckleri!
Inför max-vikt och max-effekt på bilar som byggs om.
Jättebra att man flyttar behörigheten från moped till B1-körkort.
Och slutligen, det är intressant att C och MP vill behålla dessa stinkande miljöbovar, när ingen annan skall få köra bil, hur tänker man där???

Uppdaterat: 2024-02-29 08:08

LC4: rätt skall vara rätt: det var också M-politiker som "tvingade fram" det dåligt genomarbetade regelverket.

Uppdaterat: 2024-02-29 08:38

Jag tycker att det är märkligt att EU politiker ska bestämma över detta, men samtidigt bra eftersom våra svenska beslutsfattare inte har styrt upp bättre lagar och regler-Löjligt låga krav för att få köra A-traktor och höj åldern till 16 år-ja en tonåring kan bli mer mogen från 15 till 16år. Med krav på riktigt körkort och höjd ålder kommer dessa stoppklossar att minskas till en mer lagom nivå-de har ju blivit alldeles för många sen de nya reglerna. Förstärk också ansvarskravet på föräldrarna-det är ju omyndiga barn som kör bil.

Uppdaterat: 2024-02-29 17:57

Om detta får fullt genomslag bör exakt samma regler gälla för Mopedbil som för A-traktor. En glasspaket erbjuder nästan samma skydd då mopedbilarna inte får väga mer än 425kg och fler av mopedbilarna är trimmade även dom vilket gör att deras hastighet är över 45km/h eller 52km/h som många vanliga klass 1 mopeder gör original.
Självklart ska det vara utbildning på att köra med en a-traktor. Men IOM höjningen av hastigheten kan det bli ett förbud för mopedbilen i Sverige i min mening då a-traktorn är ett säkrare alternativ om lastutrymme tillåts.

Uppdaterat: 2024-03-01 11:19