Vi Bilägares forum

Volvo v60, VW Passat Alltrack, Octavia

Volvo v60, VW Passat Alltrack, Octavia

Hej,

Vill börja med att säga att jag är inte super insatt i bilar eller bilmotorer osv, så därför skulle jag vilje be om lite tips. Våran leasing bil går ut nu i augusti och tanken är att köpa en begagnad familjebil, då jag aldrig ägt en kombi förut så skulle jag gärna ta emot tips, bilarna som jag funderar runt är dessa:
 

  • Volvo v60 - årsmodell 2019-2020
  • VW Passat Alltrack, ev GTE - årsmodell 2018-2020
  • Skoda Octavia - årsmodell 2021

Automat är givet för alla modellerna.

Så till frågorna, har idag en 1,5 åring, och ev ett barn till i snar framtid. Vilken av bilarna tycker ni man ska välja? själv tycker jag nog att v60 är den snyggaste både ut och invändigt, dock känns passaten mer rymlig i både baksäte & bagaget, Octavia tycker jag verkar bra pga att den verkar vara billig att äga och drar mindre. Sen har ju Passat & Octavia ett bagage på cirka 640L kontra v60 som bara verkar ha 530L, så det är också en fråga till dom som har familjer, hur mycket gör dessa 100L i skillnad? eller räcker v60 bagage gott och väl? En resa till t.ex sälen kommer nog ske 1 gång per år, men tänker att det blir trångt att packa vid såna resor oavsett bil men där kanske jag har fel?

Sen är jag även nyfiken på vilka motorer som är mest bränslesnåla? Sambon pendlar 4 mil dagligen, annars kör vi inte super mycket. Och även ifall ni vet vad service kostar för varje bilmodell? Jag har fått uppfattningen när jag försökt att läsa på att Volvo har en lite dyrare service överlag stämmer detta?

Ni får gärna komma med alt bil också, budget ligger runt 200-240k.

Hoppas ni förstår min fråga och vad jag är ute efter. Tack! / Jacob

Uppdaterat: 2024-02-22 15:35
Jakey

Kommentarer

Det givna valet är en Octavia 1,0tsi med automat
Bränslesnål och praktisk familjebil.
Då får ni pengar över till att göra något tillsammans i familjen
V60 är snarare en livsstilskombi än en familjebil.
Passat alltrack kostar betydligt mycket mer i driftkostnad och är nog bara marginellt större än Octavian.
Har en bekant som bytte bort sin V60 då den blev för liten när dom fick barn och skulle ha med barnvagn och hunden. Valet blev en V90 då han är förtjust i Volvo.

Uppdaterat: 2024-02-22 11:20

Super tack för svaret Mrsnoid, har kikat på en V90 (2019-2020 modell), men tycker den verkar så klumpig att köra i stan, samt att bagaget på V60 kontra V90 endast skiljer typ 20-30L vad jag läst? men antar att man får ett betydligt rymligare baksäte.

Uppdaterat: 2024-02-22 15:38
Jakey

Jag hade valt en Passat. Gigantiskt bagage. Tystare, lyxigare interiör och skönare stolar. I den sitter man bekvämt i framsätet även med en felvänd barnstol bak. Man slipper dessutom köra runt med en moppemotor.

Uppdaterat: 2024-02-22 21:05

Det du vinner på GTEns batteri, förlorar du på servicen, den är svinigt dyr.
Den har även många problem som kan bli dyra, en GTE bör man sälja innan maskinskada försäkringen slutar gälla (12-15" mil beroende på försäkringsbolag)

Uppdaterat: 2024-02-23 00:19
Rikard skrev:

Det du vinner på GTEns batteri, förlorar du på servicen, den är svinigt dyr.
Den har även många problem som kan bli dyra, en GTE bör man sälja innan maskinskada försäkringen slutar gälla (12-15" mil beroende på försäkringsbolag)

Ja Octavian är definitivt ett säkrare köp än GTE.

Uppdaterat: 2024-02-23 08:19

Jag tycker man ska köpa den bil man själv tycker bäst om. Skoda är inget dumt val icke heller Passaten men själv har jag bäst erfarenhet av Volvo men som sagt alla tre bilarna är bra köp.

Dock tror jag att en motor med laddhybrid är att föredra tex Volvo V60 Recharge eller Passat GTE. Själv kör jag numera en XC60 laddhybrid och kommer över 7 mil även på vintern och i höstas strax över 8 mil på en full laddning men det är med stora 18,8 kWh batteriet som introducerades på årsmodell -22 late och nyare.

Sämsta skrammelbil jag någonsin haft var en toyota avensis som vi köpte ny 2011!

Uppdaterat: 2024-02-23 11:51

Octavian är säkert den mest "snåla" bilen av de tre när det driftkostnad, men för egen del säger mig den ingenting överhuvudtaget. Tråkig bil. Grannen köpte sig nyligen en Passat Alltrack 2018, riktig mysig bil med snygg inredning och går fantastiskt bra. Jag hade valt en sådan av de tre. Men det är utan att värderat servicekostnad och annat.

Uppdaterat: 2024-02-23 16:10

Jag har haft både Octavia (2018) och Passat. Passaren iofs en 2008 så den är inaktuell att prata om.

V60 har jag kört i tjänsten så jag kan inte säga så mycket om hur den fungerar som familjebil. Spontant känns den trång.

Octavian jag hade var lilla trecylindriga motorn. Den var snål men tillräckligt stark för att förflytta hela familjen (2 lite äldre barn) med packning. Låg driftskostnad.
Kan tillägga att jag hade automat (ett måste på den motorn) och bränslevärmare (bekvämt på vintern).

Uppdaterat: 2024-02-23 22:15

Tusen tack för alla svar!

Är det någon skillnad på service avgift när det kommer till olika modeller av Passat? Förutom GTE då som är dyrare pga batteriet.

Var och satt i en Skoda Superb igår, och jäklar vilket baksäte och även bagage, den blev jag faktiskt lite små sugen på. Har ni någon bra feedback/kritik emot Superb?
Modellår blir nog 2018-2020.
Och är en Superb mycket dyrare än en Octavia att äga?
Tack!

Uppdaterat: 2024-02-24 07:21
Jakey

Ja, Superben är större än Octavia. Har kört genom långtidshyra den äldre Superben. Har inte kört den nyare modellen.
Jag skulle gissa att Superben är dyrare att drifta än Octavian. Tänker försäkring, skatt och bränslekostnader.

Jag har ingen koll på GTE.

Uppdaterat: 2024-02-24 14:09
Swenssons skrev:

Jag tycker man ska köpa den bil man själv tycker bäst om. Skoda är inget dumt val icke heller Passaten men själv har jag bäst erfarenhet av Volvo men som sagt alla tre bilarna är bra köp.
Dock tror jag att en motor med laddhybrid är att föredra tex Volvo V60 Recharge eller Passat GTE. Själv kör jag numera en XC60 laddhybrid och kommer över 7 mil även på vintern och i höstas strax över 8 mil på en full laddning men det är med stora 18,8 kWh batteriet som introducerades på årsmodell -22 late och nyare.
Sämsta skrammelbil jag någonsin haft var en toyota avensis som vi köpte ny 2011!

Dyslexi?

Uppdaterat: 2024-02-24 15:11

Jag tror att skillnaden i ägandekostnader för Octavia, Superb och Passat som begagnade är försumbara. Men visst, räknas varenda krona så är nog Octavian billigast. Och sämst.

1.0 tsi räcker i en Fabia. Plågsamt undermotoriserad i en Octavia imo.

Uppdaterat: 2024-02-24 16:45

Apex
Tycker du? Visst lilla motorn i Octavian gör den inte till ett fartmonster men jag upplevde att det var tillräcklig kraft vid tex omkörningar, även fullastad.

Kan tillägga att jag skulle nog ändå föredra den lite större motorn 1.4/1.5. Förmodligen liknande förbrukning som lilla motorn men än mer kraft.

Uppdaterat: 2024-02-25 12:19

En kollega ägde en Passat alltrack -20 som han sålde när garantin gick ut, de va småfel hela tiden som garantin tog, droppen va när en av motorerna ( tror de va 2 st ) började knorra på kombiluckan och den lilla luringen kostade 7500 kr + arbete enl honom. Efter de bytte han bil.

Uppdaterat: 2024-02-25 17:32
Axa skrev:

Apex
Tycker du? Visst lilla motorn i Octavian gör den inte till ett fartmonster men jag upplevde att det var tillräcklig kraft vid tex omkörningar, även fullastad.
Kan tillägga att jag skulle nog ändå föredra den lite större motorn 1.4/1.5. Förmodligen liknande förbrukning som lilla motorn men än mer kraft.

Går säkert att vänja sig vid den. Men precis som du säger så känns det som att en 1.4/1.5 bara ger fördelar. Finare gång, mer kraft och liknande förbrukning.

Har dock kört en A1 1.0 tfsi med 115 hk, i den bilen är den klockren. Kändes nästan som en hot hatch-light.

Uppdaterat: 2024-02-25 20:23

Några tankar.
Volvo v60 skulle jag säga är för trång för en familj med 2 småbarn.
Finns nog ingen nackdel med Passaten jämfört octavia, förutom pengar då.
Varför måste passaten vara alltrack? Det är väl i princip bara plast runt hjulhusen som skiljer den från en vanlig passat (och priset).
Lockande med laddhybrid om man pendlar 4mil/dag. Men en GTE som börjar bli äldre lär inte vara billig i service och i värsta fall reparationer. Octavia finns ju också som laddhybrid, kanske något över din budget dock eftersom det inte finns lika gamla som passat GTE.
I dina skor med dessa alternativ hade jag köpt en så ny Passat jag haft råd med, dock inte Alltrack eller GTE.

Uppdaterat: 2024-02-26 11:41

Men för att peta in lite alternativ till nämnda bilar.
Opel Insignia sportstourer. En bortglömd och klart roligare bil än de två slätstrukna VAG bilarna.

Uppdaterat: 2024-02-26 13:26
Kalle_ skrev:

Några tankar.
Volvo v60 skulle jag säga är för trång för en familj med 2 småbarn.
Finns nog ingen nackdel med Passaten jämfört octavia, förutom pengar då.
Varför måste passaten vara alltrack? Det är väl i princip bara plast runt hjulhusen som skiljer den från en vanlig passat (och priset).
Lockande med laddhybrid om man pendlar 4mil/dag. Men en GTE som börjar bli äldre lär inte vara billig i service och i värsta fall reparationer. Octavia finns ju också som laddhybrid, kanske något över din budget dock eftersom det inte finns lika gamla som passat GTE.
I dina skor med dessa alternativ hade jag köpt en så ny Passat jag haft råd med, dock inte Alltrack eller GTE.

Tack för tankarna Kalle!

Jag har faktiskt börjat och kolla på r-line också när det kommer till passaten, det är verkligen inget måste med Alltrack, jag gillar dock dom flesta lite förhöjda kombi bilarna CC, Alltrack osv!

Men vad finns det mer för olika passater? då pratar vi om R-line och den som kallas "Sportscombi" eller? Sportscombi är en "vanlig" passat? eller är det något extra med den också?

Uppdaterat: 2024-02-26 14:41
Jakey

Var det inte så att VW ersatte namnet Variant med Sportscombi - alltså kombi-varianterna av Golf och Passat...

Uppdaterat: 2024-02-26 16:26

En beprövad Volvo V60 CrossCountry från 2014 - 2016 är också bra alternativ om man vill sitta lite högre med AWD.

Uppdaterat: 2024-02-26 19:50

Opel är förresten inte heller ett dåligt bilval som jag tror finns med awd. Klassiska Passaten är självklart också ett busbra val så ut och testa. V60 är förresten inte alls liten / trång för en två / trebarnsfamilj men bäst är att testa, känna, klämma på dem och själv bilda sig en egen uppfattning då det trots allt är du / ni som ska trivas med bilen.

Uppdaterat: 2024-02-26 20:08

Sista Insignian är en riktigt välutrustad och trevlig bil, finns även i Coutrytourer utförande
Både med och utan skogsmullekläder 4 wd och 280 hk om man så önskar, lite törstig på soppan bara med den motorn.
Då är den 210 hk starka dieseln ett bättre val.
Ett exempel, några tusenlappar över gränsen. Men otroligt mycket bil för pengarna, ”fullmatad” med allt av extrautrustning.
https://www.wayke.se/objekt/94f48c2c-c16f-4601-b420-119ae80ee80c/opel-insignia-country-tourer-20-cdti-4x4-aut-210hk-automat

Uppdaterat: 2024-02-26 20:19

Gissar på att det går att pruta en hel del på den Opeln. Det är nog få som väljer den framför en Passat Alltrack som man får för liknande pengar, ofta utrustade med p-värmare som Opeln verkar sakna.

Uppdaterat: 2024-02-26 21:14
Apex skrev:

Gissar på att det går att pruta en hel del på den Opeln. Det är nog få som väljer den framför en Passat Alltrack som man får för liknande pengar, ofta utrustade med p-värmare som Opeln verkar sakna.

Jo då jag skulle välja den alla dagar i veckan. En synnerligen trevlig bil, har du testat den?

Uppdaterat: 2024-02-26 21:42

Min svägerska är inne på sin femte Passat i rad och jag kan inte se det som något annat än svindyrt självskadebeteende. Allt möjligt går sönder hela tiden och lika förbannat köper hon en likadan fast nyare efteråt.

Jag hade tveklöst köpt en Insignia om valet stod mellan dem.

Uppdaterat: 2024-02-26 21:55
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Gissar på att det går att pruta en hel del på den Opeln. Det är nog få som väljer den framför en Passat Alltrack som man får för liknande pengar, ofta utrustade med p-värmare som Opeln verkar sakna.

Jo då jag skulle välja den alla dagar i veckan. En synnerligen trevlig bil, har du testat den?

Haha aa jo det förstår jag, det ändrar inte på faktumet att Passaten är bra mycket lättare att sälja.

Nej har inte testat Insignian.

Uppdaterat: 2024-02-26 22:48
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Gissar på att det går att pruta en hel del på den Opeln. Det är nog få som väljer den framför en Passat Alltrack som man får för liknande pengar, ofta utrustade med p-värmare som Opeln verkar sakna.
Jo då jag skulle välja den alla dagar i veckan. En synnerligen trevlig bil, har du testat den?

Haha aa jo det förstår jag, det ändrar inte på faktumet att Passaten är bra mycket lättare att sälja.

Så du tror att Opeln är svårsåld? Konstigt då att det finns betydligt fler Passat kombis från 2018 till 2021 som varit till salu betydligt längre än någon Insignia inom samma årsmodellspann
52 Insignia kombi kontra 554 Passat finns på blocket, så man kan undra undra vilken som är mest lättsåld. Om det nu är det viktiga när man planerar att köpa en bättre begagnad bil.

Men har var det nu, hade du testat Opel Insignia? Eller är du bara fördomsfull som så många andra Svenskar som ratade den bilen då den fanns att köpa ny. Synd då dom gått miste om en riktig godbit jämfört med de urtråkiga passaterna.
Om jag skulle välja en praktisk och snygg VW så skulle det vara Arteon Shooting Brake, men den faller långt utanför prisramen.

Uppdaterat: 2024-02-26 22:56
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Gissar på att det går att pruta en hel del på den Opeln. Det är nog få som väljer den framför en Passat Alltrack som man får för liknande pengar, ofta utrustade med p-värmare som Opeln verkar sakna.
Jo då jag skulle välja den alla dagar i veckan. En synnerligen trevlig bil, har du testat den?
Haha aa jo det förstår jag, det ändrar inte på faktumet att Passaten är bra mycket lättare att sälja.

Så du tror att Opeln är svårsåld? Konstigt då att det finns betydligt fler Passat kombis från 2018 till 2021 som varit till salu betydligt längre än någon Insignia inom samma årsmodellspann
52 Insignia kombi kontra 554 Passat finns på blocket, så man kan undra undra vilken som är mest lättsåld. Om det nu är det viktiga när man planerar att köpa en bättre begagnad bil.
Men har var det nu, hade du testat Opel Insignia? Eller är du bara fördomsfull som så många andra Svenskar som ratade den bilen då den fanns att köpa ny. Synd då dom gått miste om en riktig godbit jämfört med de urtråkiga passaterna.
Om jag skulle välja en praktisk och snygg VW så skulle det vara Arteon Shooting Brake, men den faller långt utanför prisramen.

Lol, det är väl inte så konstigt. Sedan 2017 har VW krängt ca 59300 Passat. Under samma tid sålde Opel ca 3300 Insignia. Går väl inte ens att köpa längre. Menar du att jag har fel när jag säger att folkan är lättare att sälja? Men din logik så är DS(dom nyare) det mest eftertraktade som finns begagnat.

Nej har inte testat Insignian, totalt ointressant bil för mig precis som Passaten.

Uppdaterat: 2024-02-26 23:17
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Gissar på att det går att pruta en hel del på den Opeln. Det är nog få som väljer den framför en Passat Alltrack som man får för liknande pengar, ofta utrustade med p-värmare som Opeln verkar sakna.
Jo då jag skulle välja den alla dagar i veckan. En synnerligen trevlig bil, har du testat den?
Haha aa jo det förstår jag, det ändrar inte på faktumet att Passaten är bra mycket lättare att sälja.
Så du tror att Opeln är svårsåld? Konstigt då att det finns betydligt fler Passat kombis från 2018 till 2021 som varit till salu betydligt längre än någon Insignia inom samma årsmodellspann
52 Insignia kombi kontra 554 Passat finns på blocket, så man kan undra undra vilken som är mest lättsåld. Om det nu är det viktiga när man planerar att köpa en bättre begagnad bil.
Men har var det nu, hade du testat Opel Insignia? Eller är du bara fördomsfull som så många andra Svenskar som ratade den bilen då den fanns att köpa ny. Synd då dom gått miste om en riktig godbit jämfört med de urtråkiga passaterna.
Om jag skulle välja en praktisk och snygg VW så skulle det vara Arteon Shooting Brake, men den faller långt utanför prisramen.

Lol, det är väl inte så konstigt. Sedan 2017 har VW krängt ca 59300 Passat. Under samma tid sålde Opel ca 3300 Insignia. Går väl inte ens att köpa längre. Menar du att jag har fel när jag säger att folkan är lättare att sälja? Men din logik så är DS(dom nyare) det mest eftertraktade som finns begagnat.
Nej har inte testat Insignian, totalt ointressant bil för mig precis som Passaten.

Jag tror bara du gissar 😉
Och bilen blir inget sämre bara för att det finns få av dom.

Uppdaterat: 2024-02-27 08:33

Mr Snoid

Inte sagt något om hur bra eller dålig den är. Den har ju vunnit ett test mot A4 Allroad här på ViB så det är säkert en bra bil. Sa bara att jag tror de flesta för samma pris hellre köper en Passat med motsvarande mil och ålder. Så ja jag gissar på att man kan pruta rejält på Insignian du skicka, det är ju bara positivt för köparen.

Uppdaterat: 2024-02-27 08:39

Har en bil ny-försålts i väldigt få exemplar så är det väl i alla fall en liten fingervisning om intresset ifrån oss bilköpare... I alla fall för bilar i de prisklasser som säljs i volymer.

Uppdaterat: 2024-02-27 09:54
Pi skrev:

Har en bil ny-försålts i väldigt få exemplar så är det väl i alla fall en liten fingervisning om intresset ifrån oss bilköpare... I alla fall för bilar i de prisklasser som säljs i volymer.

Ja så är det, men det är oavsett en riktigt bra bil som många bilköpare gått miste om i sin inskränkta syn på bilar. Jag kan inte förstå hur Opel lyckats med konststycket att sälja så få Insignia. Finns ingen logik om man ser utifrån Kostnad/nytta/komfort.
Verkar mer gå på slentrian att man inte vågar vidga sina vyer.

Uppdaterat: 2024-02-27 10:03
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Har en bil ny-försålts i väldigt få exemplar så är det väl i alla fall en liten fingervisning om intresset ifrån oss bilköpare... I alla fall för bilar i de prisklasser som säljs i volymer.

Ja så är det, men det är oavsett en riktigt bra bil som många bilköpare gått miste om i sin inskränkta syn på bilar. Jag kan inte förstå hur Opel lyckats med konststycket att sälja så få Insignia. Finns ingen logik om man ser utifrån Kostnad/nytta/komfort.
Verkar mer gå på slentrian att man inte vågar vidga sina vyer.

+100 Instämmer helt. Bilköpare går oftast på tyckande och fördomar. Speciellt vad gäller Opel Insignia som är en bra bil, vad gäller kvalitet.

Uppdaterat: 2024-02-27 15:28

Nu slänger jag in ännu en bil, hur är det med Kia Optima plug-in hybrid eller om det bara är hybrid minns ej.
Hur är Kia överlag som bil märke, service etc, är det som Passat GTE, bör man passa sig för en plug in hybrid?

Uppdaterat: 2024-02-27 17:04
Jakey

Kia = urgh

Uppdaterat: 2024-02-27 17:06

Kia Optima är en "no non-sense car, dvs vettig på de flesta punkter. Urladdade 12V-batteriet verkar vara bland det allvarligare felen som förekommer. 7 års nybilsgaranti, men rätt hårda krav på att service utförs 1 år/1500 mil och i rätt tid.

Uppdaterat: 2024-02-27 17:33
Power to the people
jackea skrev:

Nu slänger jag in ännu en bil, hur är det med Kia Optima plug-in hybrid eller om det bara är hybrid minns ej.
Hur är Kia överlag som bil märke, service etc, är det som Passat GTE, bör man passa sig för en plug in hybrid?

Vår vän Mäkinen här på forumet har haft en Optima laddhybrid, han kan nog berätta hur bilen är ärligt.
Vår vän Swensson här skriver urk om allt som inte passar han i smaken, så det behöver du inte lyssna på.

Uppdaterat: 2024-02-27 18:00
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Har en bil ny-försålts i väldigt få exemplar så är det väl i alla fall en liten fingervisning om intresset ifrån oss bilköpare... I alla fall för bilar i de prisklasser som säljs i volymer.
Ja så är det, men det är oavsett en riktigt bra bil som många bilköpare gått miste om i sin inskränkta syn på bilar. Jag kan inte förstå hur Opel lyckats med konststycket att sälja så få Insignia. Finns ingen logik om man ser utifrån Kostnad/nytta/komfort.
Verkar mer gå på slentrian att man inte vågar vidga sina vyer.

+100 Instämmer helt. Bilköpare går oftast på tyckande och fördomar. Speciellt vad gäller Opel Insignia som är en bra bil, vad gäller kvalitet.

Jag har tyvärr läst flera tester som säger tvärs om.
ViB:
Plus: Vägegenskaper, utrymmen, sittkomfort, effektiv fyrhjulsdrift.
Minus: Sikt snett framåt, buller, kvalitetsproblem.
I nån Tysk undersökning som jag inte hittar nu var den bland de sämsta.

Uppdaterat: 2024-02-27 18:20

Det var nog nån ytterligare på forumet här som körde Optima laddhybrid har jag för mig...

Uppdaterat: 2024-02-27 18:27
Pi skrev:

Det var nog nån ytterligare på forumet här som körde Optima laddhybrid har jag för mig...

V8-Power, kanske..?

Uppdaterat: 2024-02-27 18:53
Power to the people
Rikard skrev:

jackea skrev:
Nu slänger jag in ännu en bil, hur är det med Kia Optima plug-in hybrid eller om det bara är hybrid minns ej.
Hur är Kia överlag som bil märke, service etc, är det som Passat GTE, bör man passa sig för en plug in hybrid?

Vår vän Mäkinen här på forumet har haft en Optima laddhybrid, han kan nog berätta hur bilen är ärligt.
Vår vän Swensson här skriver urk om allt som inte passar han i smaken, så det behöver du inte lyssna på.

Jackea, precis som Rikard skriver så bry dig inte om kommentaren från Swensson.
Jag har själv ingen erfarenhet av Optiman men låt någon som inte bara random skriver ”urk” på allt som kommer från Asien berätta sin erfarenhet.

Uppdaterat: 2024-02-27 19:21

Grosser - eller möjligen Deeds men minnet sviker tyvärr.

Uppdaterat: 2024-02-27 19:39

Jag var riktigt nöjd med min Optima PHEV, men jag hade en sedan och ingen kombi.
Ganska dyr service som skulle göras ofta eftersom jag kör ganska mycket.

12V-batteriet laddades ur när den stod oanvänd någon vecka.

Jag skulle gärna ha en KIA igen efter den, men brukar försöka undvika att köpa samma fabrikat två gånger.

Uppdaterat: 2024-02-27 20:19

Rikard skrev: "Jag har tyvärr läst flera tester som säger tvärs om.
ViB:
Plus: Vägegenskaper, utrymmen, sittkomfort, effektiv fyrhjulsdrift.
Minus: Sikt snett framåt, buller, kvalitetsproblem.
I nån Tysk undersökning som jag inte hittar nu var den bland de sämsta."

Sikten snett framåt?. Snarare sikten bakåt, som krävde användning av ytterspeglar. Buller var inte värre än andra bilar i samma segment. Kvalitetsproblem? Inte på min Insignia Sports Tourer 2009 som jag ägde i 9 år i alla fall.

Uppdaterat: 2024-02-27 21:00

Undrar vad du läst för test Rickard. Bara du googlar på Insignia Countrytourer så blir det då en helt annan slutsats. Det var den jag länkade till.
Bilen har till och med fyrhjulsdriften med ett torque vectoring-system med två multilamellkopplingar baktill.
Lika avancerad som den där Alfan som ofta omskrivs i dessa spalter 😉

Men visst, den kombikupé jag testade hade 20” däck och väsnades på sedvanligt manér.
Countrytourer beskrivs i stället som tyst och behaglig i kupé

Uppdaterat: 2024-02-27 21:22

Här pratar vi väl om generation 2 av Insignia, TS efterfrågar bilar som är 3-4 år gamla.
Grannen har bytt motor i sin Insignia, det gick på maskinskadan och de satte i en motor från skroten, hon viste dock inte mer än att motorn gått sönder. Bensin 160 hk.
Såg en liten film på facebook där 2 nyare Astra stod i rad med motorn urlyft bredvid. Filmen gav ingen information vad det var för problem, men nått borde det vara, man lyfter ju inte ur motorn för kul skull.
Vet att bilen har riktigt bra 4WD, det finns även en del att läsa om att folk måste byta bakre diffen, en inte helt billig historia.
Jag undrade redan när den kom hur det ska gå med tiden med alla rör som sitter på diffen, på reklambilderna var rören kromade, i verkligheten är det vanliga stålrör, likt bromsrör. Hur blir det när de rostar bort ??

Uppdaterat: 2024-02-27 23:22

Nu var det väl dieseln jag tänkte. Den lilla bensinmotorn blir i klenaste laget på den bilen, och finns väl inte ens i Countrytourer.

Uppdaterat: 2024-02-28 07:45

Insignian är en bra bil, håller med Christer. Jag har också haft en Insignia Sports Tourer en bensinare automat med 220hk, en riktig vägmaskin.
Om Jakob inte valt bil ännu så slänger jag in en Insignia Country Tourer 4WD av förra modellen, en lågmilare på 5500mil för 149.000kr. Jag hade sprungit till den handlarn och provkört direkt.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/opel_insignia_sports_tourer_navi_varmare_pano_2_0_cdti_4x4/1001082185

Uppdaterat: 2024-03-10 15:56