Vi Bilägares forum

Svenska bilar allt äldre – och betydligt tyngre

Svenska bilar allt äldre – och betydligt tyngre

Bilarna som rullar på svenska vägar blir allt äldre och allt tyngre. En genomsnittlig elbil väger nu nästan två ton, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-22 19:10

Kommentarer

Det här visar ju att det är nödvändigt med en revidering av bilskatten.
En skatt som baseras på storlek, vikt och körsträcka skulle medföra mindre och lättare bilar.
Finns ju knappast något vettigt att köpa en tung elbil med tungt batteri som klarar 50 mil om man bara kör den sträckan ett par gånger om året
Kanske man klarar sig med en lättviktare om man bara kör tio mil dagligen?
Men det är förstås det här med imponatoreffekten?

Uppdaterat: 2024-02-22 19:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse,
Det är nog oftare att folk tror att de behöver mer kapacitet än de skulle göra i praktiken än att imponera på grannarna.
Folk är vana vid att tanka när det är 10-15 mil kvar och tror man behöver samma reserv i elbilar som de kan ladda hemma.

Uppdaterat: 2024-02-22 20:04

Du har så rätt, jag har en nära bekant som tankar sin Yaris en gång i månaden vilket det behövs eller inte.
Senast fick han i nio liter!

Uppdaterat: 2024-02-22 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är 1588kg nästan 2 ton?

Uppdaterat: 2024-02-22 20:55

Axa,
Ja, det är så gott som två ton.

Uppdaterat: 2024-02-22 20:57

Axa är jag.

Uppdaterat: 2024-02-22 21:26

Jag tror att framtiden finns för bilar typ Dacia Spring.
En bil som väger under ett ton och kostar ca 20000 € i vida världen.
Naturligtvis finns det många som behöver större bilar som går längre, men de flesta skulle nog klara sig bra med en mindre bil.
Behöver man åka långt finns ju flyg, tåg, buss eller hyrbil att välja på.

Uppdaterat: 2024-02-22 21:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast oftast talas det ju om arr ligga i intervallet 20--80 % laddning och då får man ju rent matematiskt ut max 60 % av uppgiven räckvidd sommartid och under gynnsamma förhållanden.

Uppdaterat: 2024-02-22 22:25
Pi skrev:

Fast oftast talas det ju om arr ligga i intervallet 20--80 % laddning och då får man ju rent matematiskt ut max 60 % av uppgiven räckvidd sommartid och under gynnsamma förhållanden.

Unde långtids lagring så är det riktigt.
Men använder man bilen dagligen är det inga hinder att ladda till 100% och köra det man tänkt.
Så blir snittet 60% om man kör ner till 20% innan man laddar.
Jag vill påstå att elbilstillverkarna bygger in en såpass rejäl marginal så man inte förstör batteriet genom att använda den potential bilen har.
Har snarare mer sett motsatsen, batteriet håller sig väldigt bra trotts användande tvärs emot vad alla förståsigpåare hävdar.
Full laddning, mycket snabbladdning mm. Efter 20.000mil körda uppvisas ingen märkbar försämring.

Uppdaterat: 2024-02-22 23:18
Apex skrev:

Är 1588kg nästan 2 ton?

Samma 2 nya bilmodell enbart bensin är ca 1600 kg och enbart el 2000 kg.
Batterier är tungt.

Uppdaterat: 2024-02-23 05:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nja Guran - skriver inte riktigt under på att ständiga 100 % laddningar är det bästa för LiIon-batterier. Men LiIon-batterier för elbilar kanske är som Toyotas magiska plåt... Sen tar det ju en förfärlig tid att "toppa" batteriet och det är väl främst vid långturer man är i behov av lång elektrisk räckvidd.

Uppdaterat: 2024-02-23 10:04
Pi skrev:

Nja Guran - skriver inte riktigt under på att ständiga 100 % laddningar är det bästa för LiIon-batterier. Men LiIon-batterier för elbilar kanske är som Toyotas magiska plåt... Sen tar det ju en förfärlig tid att "toppa" batteriet och det är väl främst vid långturer man är i behov av lång elektrisk räckvidd.

Tar väl ingen förfärlig tid att AC ladda ditt 100%
Jag fyller nästan alltid till 100% hemma förutom jag vet att jag inte skall använda bilen på ett par dagar
Men så klart DC laddar man inte till
100%, det är bortkastad tid

Uppdaterat: 2024-02-23 12:49

Nja, visst kan man även snabbladda till 100% ibland utan att det är bortkastad tid. Är jag/vi på resande fot och stannar och äter medans bilen laddar så hinner den oftast tugga i sig fullt.

Uppdaterat: 2024-02-23 14:01
Gaston skrev:

Nja, visst kan man även snabbladda till 100% ibland utan att det är bortkastad tid. Är jag/vi på resande fot och stannar och äter medans bilen laddar så hinner den oftast tugga i sig fullt.

Ja om man har behov eller tid så är det ok.
Laddade senast i måndags till 90%, behövde det för hemresan. Tog 9 minuter extra från 80-90%

Uppdaterat: 2024-02-23 14:59

Känner mig träffad, min bil är gammal och tung.

Uppdaterat: 2024-02-23 16:33
Rikard skrev:

Känner mig träffad, min bil är gammal och tung.

Jag själv är gammal och tung... :)

Uppdaterat: 2024-02-23 16:49