Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Nu har jag kikat på Harrys garage. Ja, man kan ju skratta lite åt hans setup för hemmaladdning och att han inte fattat det här med laddförluster.
Sedan kan jag delvis hålla med om den höga vikten. Men å andra sidan påpekar ham att den versionen han kör är fullsmetad med extrautrustning.
När det gäller räckviddstest och förbrukning litar jag mer på Motor. BMW har ju presterat hyfsat bra förbrukningssiffror på de tidigare modellerna.

Uppdaterat: 2024-01-23 14:51

Det blir lite fånigt med kolfiberprylar ditsmetade på en bil som väger som en stridsvagn.

Uppdaterat: 2024-01-23 20:28

Tappat räkningen på alla nya elbilar, men vi har väl inte fått hit Weitmeister EX5 än ??
Såg en film från Ryssland där de på en årsmodell -21 plockade bort skyddsplasten under bilen.
Rost, rost och ännu mera rost, bara ren plåt under grundfärgen som det kunde tvätta bort med högtryckstvätt.
Spännande o se hur de andra Kineserna står sig på den punkten.

Uppdaterat: 2024-01-29 14:57

Nu är årets räckviddstest igång.
Här kan både elbilshatare och bejakare följa bilarna
https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-i-vinterrekkeviddetesten-2024/264144

Uppdaterat: 2024-01-31 10:26

Finns det bara två lägen när det gäller inställningen till elbilar, Guran ?
Men tackar för länken...:)

Uppdaterat: 2024-01-31 11:19
Rikard skrev:

Spännande o se hur de andra Kineserna står sig på den punkten.

Vi vet redan svaret.
Köper man skräp så...(lite hårt men har vi någon Japan/koreansk bil med toppklass på detta som jag missat? Eller de från Italien och USA) så vad indikerar att kinabilar skulle vara bättre)
Ni har väl noterat hur Volvos tidigare lysande bra rostskydd numera med kinaägare minskat omsorgen om just detta.

Uppdaterat: 2024-01-31 11:48
Gillar kurvor och rondeller

Körde nya Tesla 3 Highland.
Klart tystare men långt ifrån så tyst som min E-klass med akustikpaket.
Trevlig på vägen men tyvärr rätt mycket vingligare än Tesla 3 2023 som jag föredrar i chassisättningen.
Och även sämre stereo numera, märkligt bubblig bas tex. Justerade men på äldre 3’or var det BRA, numera bummelbas. 
Blinkerknappar är inga problem i vanlig trafik men utmanande i rondeller. Kan nog vänja sig. 
Vindrutetorkarautomatiken är dålig, torkade trots att det inte var regn några ggr på 30min provkörning.
Värst var dock att man skulle växla fram/bak på skärmen, snabba manövrar är ju kass ergonomi (testade på en parkering vid IKEA med gott om plats)


Uppdaterat: 2024-01-31 12:05
Gillar kurvor och rondeller

En kines vann och Tesla gick dåligt. Blev besviken över ID7. Tydligen har VW inte fått till effektiv drivlina. Konstigt när Q8 presterar bra i testet.
BMW fortsätter imponera trots delade plattformar.

Uppdaterat: 2024-01-31 19:54

MC
Ja, en fysisk växelväljare är nog att föredra.

Uppdaterat: 2024-01-31 19:56
Axa skrev:

En kines vann och Tesla gick dåligt. Blev besviken över ID7. Tydligen har VW inte fått till effektiv drivlina. Konstigt när Q8 presterar bra i testet.
BMW fortsätter imponera trots delade plattformar.

Som sagt, Kineserna kommer med stormsteg. Skall bli intressant att se hur dom presterar i laddtesten.
Men inte konstigt att Piphi vann. Den har ett 120kWh batteri.
Mer impad av Nio ET5 touring som både är snygg och praktisk. Att Ioniq6 skulle vara snål på elektronerna var ingen överraskning.

Uppdaterat: 2024-01-31 20:08

Totalt sett så presterar alla kineser väldigt bra. Klart minst avvikelse från WLTP.
Sämst är de gamla stofilerna.
Och så klart Toyota

Uppdaterat: 2024-01-31 20:49

Och tänk. En Stellantis-modell kom trea. 😀

Uppdaterat: 2024-01-31 20:57
Axa skrev:

Och tänk. En Stellantis-modell kom trea. 😀

Ja i fråga om förbrukning är dom riktigt bra. Helt stick i stäv med vad viss vill hävda så är de ganska bra plåtschabrak.
Men uppdaterade Tesla M3 måste nästan ses som en flopp. Har säkert sparat bort så mycket att inte ens effektiviteten finns kvar längre.
Blir mer och mer av en lågbudgetbil, en sminkad gris 😂 det så omtalade försprånget är väl enkom inom mjukvara, om ens det?

Uppdaterat: 2024-01-31 21:02

Snoid
Håller med dig om att kineserna imponerar i testet. De verkar få till effektiva drivlinor. Men jag har inte fullständig koll på de kinesiska modellerna i testet men de kanske tillhör ”premium”. Något sug efter en kinabil är det dock inte.

För övrigt fick jag höra från en granne att hans nya Tesla redan efter tre månader står på verkstad…

Uppdaterat: 2024-01-31 21:29
Axa skrev:

Snoid
Håller med dig om att kineserna imponerar i testet. De verkar få till effektiva drivlinor. Men jag har inte fullständig koll på de kinesiska modellerna i testet men de kanske tillhör ”premium”. Något sug efter en kinabil är det dock inte.
För övrigt fick jag höra från en granne att hans nya Tesla redan efter tre månader står på verkstad…

Som jag skrivit tidigare. kineserna kommer ta över vilket du vill eller inte och VAG har problem med sin plattform som inte alls är så effektiv som utlovat.
Hyundai har en helt ok 800V plattform i E-GMP. Hyfsad effektivitet och laddar snabbt. Är bara 12V döden som sätter käppar i hjulen för många.

Uppdaterat: 2024-01-31 21:39

Snoid
Även om kineserna imponerade i det här testet är jag fortfarande tveksam till att de kommer ”ta över”.
Nej, det stämmer att VWs drivlina inte är särskilt effektiv vintertid. Sommar presterar den som andra och bättre. Märkligt att Q8 presterar bra på samma plattform. Uppenbarligen går det att förbättra. Sedan är ju nya plattformen PPE på gång och det återstår att se vad den presterar.

För egen del ser jag ingen anledning att snegla åt de kinesiska modellerna, eller Tesla. Finns fortfarande andra som erbjuder bra modeller. Europeiska eller koreanska.

Uppdaterat: 2024-01-31 22:21
motorcykelentusiasten skrev:

Körde nya Tesla 3 Highland.
Klart tystare men långt ifrån så tyst som min E-klass med akustikpaket.
Trevlig på vägen men tyvärr rätt mycket vingligare än Tesla 3 2023 som jag föredrar i chassisättningen.
Och även sämre stereo numera, märkligt bubblig bas tex. Justerade men på äldre 3’or var det BRA, numera bummelbas. 
Blinkerknappar är inga problem i vanlig trafik men utmanande i rondeller. Kan nog vänja sig. 
Vindrutetorkarautomatiken är dålig, torkade trots att det inte var regn några ggr på 30min provkörning.
Värst var dock att man skulle växla fram/bak på skärmen, snabba manövrar är ju kass ergonomi (testade på en parkering vid IKEA med gott om plats)

Ja stereon glömde jag nämna från min provkörning, bummelbas beskriver den bra. Jag hade kunnat vänja mig vid torkarna(går tydligen att använda rattknappar) och sköta växlingar via skärmen. Men inte knappar istället för blinkersspak.

Var det vinter eller sommar när du testade den senast? Skillnaden i väguppträdande kan ha med däcken att göra, bilar blir generellt sett vingligare med vinterdäck.

Uppdaterat: 2024-02-01 09:58

Tror även Tesla Björn nämnde att basen var för mullrig. Märkligt att de gjort ljudet sämre, men det kanske inte är sämre i deras öron?

Uppdaterat: 2024-02-01 13:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja det låter ju konstigt med basen, inte nån inställning?
I min Model Y är det otroligt bra bas med snärt med när man vill, absolut inte mullrig alls.
Jag tänkte inte alls på det i den Highland jag testade.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:58

Ryktas att Tesla ändrat stereon av kostnadsskäl. Någon som hört samma?

Uppdaterat: 2024-02-01 19:20
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ryktas att Tesla ändrat stereon av kostnadsskäl. Någon som hört samma?

Jepp, dom har tagit bort flera högtalare vad jag kunnat läsa mig till.
Men enligt Tesla skall ljudet vara lika bra, troligen på samma vis som att räckvidden vintertid försämrats rejält enligt Motors test i går.
Blir mer och mer av lågprisbil över Tesla.

Uppdaterat: 2024-02-01 20:30
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Ryktas att Tesla ändrat stereon av kostnadsskäl. Någon som hört samma?

Jepp, dom har tagit bort flera högtalare vad jag kunnat läsa mig till.
Men enligt Tesla skall ljudet vara lika bra, troligen på samma vis som att räckvidden vintertid försämrats rejält enligt Motors test i går.
Blir mer och mer av lågprisbil över Tesla.

Se där, då jag jag ännu en anledning att inte byta min gamla Lexus mor en Tesla ;)

Uppdaterat: 2024-02-02 11:58
Rikard skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Ryktas att Tesla ändrat stereon av kostnadsskäl. Någon som hört samma?
Jepp, dom har tagit bort flera högtalare vad jag kunnat läsa mig till.
Men enligt Tesla skall ljudet vara lika bra, troligen på samma vis som att räckvidden vintertid försämrats rejält enligt Motors test i går.
Blir mer och mer av lågprisbil över Tesla.

Se där, då jag jag ännu en anledning att inte byta min gamla Lexus mor en Tesla ;)

Ligger en fin IS-F ute för försäljning ;)
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_is_lexus_is_f_5_0_v8_automatisk_423hk_2008/98808953

Uppdaterat: 2024-02-03 02:49
Apex skrev:

Rikard skrev:
Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:

Ligger en fin IS-F ute för försäljning ;)
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_is_lexus_is_f_5_0_v8_automatisk_423hk_2008/98808953

Är det lakritsremmar som däck?

Uppdaterat: 2024-02-03 08:35

Den lexusbusken verkar de inte äga utan förmedla. Den firman är nystartad sk kamelhandlare.

https://www.flashback.org/t2629665

Uppdaterat: 2024-02-03 09:10

Är inte alls övertygad om att kineserna kommer ta över. Det kommer ut nya elbilar från Europa hela tiden i olika prisklasser. Och tekniken uppdateras ständigt.
Plus att laddkurva är mer intressant än maxladdning. Inte minst för EU direktivet om minst 1st 150 kW laddare per 60 km på de mest trafikerade motorvägarna (och 2035 ska det vara minst 2st 150 kW laddare).
Eftersom detta är ett krav på länderna så är det vad som kommer att byggas. Även om det finns några aktörer som bygger snabbare stationer så kommer det vara mest 150 kW laddare som byggs fram till 2035 och de kommer sen iaf att finnas i minst 10 år så fram till 2045 kan vi räkna med att standarden är 150 kW.
Oavsett vad bilarna sedan klarar.

Nu i februari lanseras Lancia Ypsilon. En snygg blå färg även om jag tycker de borde ha loggan istället för texten ”Lancia” fram och bak.

Alfa Milano kommer i april. Vi vet inte riktigt de tekniska detaljerna än men chefen Philippe Imperato har antytt ca 220-230hk i lanseringsmodellen, inte pjåkigt för en mini-SUV i minsta klassen.

Scenic 87 och e-3008 77 lanseras snart i Sverige.
Ë-C3 med LFP batteri är också på ingång. Aircross-versionen börjar levereras efter sommaren, även syskonet Opel Frontera. Båda de blir 7-sitsiga.

Efter sommaren kommer ë-C5 Aircross och Grandland Electric. C5 blir billigare än e-3008.
Till hösten kommer e-408 och DS4 E-Tense (100% el).
En DS5 E-Tense visas till hösten, leveras i början av 2025.

2025 lanseras Lancia Gamma crossover. Sen 2026 kommer nya Delta.

Alfa Giulia med 345 - 1000hk börjar byggas 2026.

Jeep Compass kommer på samma plattform som e-3008. Typ 2025. Jeep Wagooner kommer på STLA Large. Leverans 2025.

2026 släpps de första modellerna på STLA Small.
Upp till 50-mil räckvidd. DS3, Peugeot 208 och Opel Corsa blir först ut.

400/800 volt. LFP eller li-ion batterier. Nya och energieffektivare motorer.

Tror att Ford och GM får det svårt. Och alla japaner utom Nissan som är den enda japanen som satsar seriöst på elbilar.

Uppdaterat: 2024-02-03 12:02
40-talisten skrev:

Apex skrev:
Rikard skrev:
Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Ligger en fin IS-F ute för försäljning ;)
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lexus_is_lexus_is_f_5_0_v8_automatisk_423hk_2008/98808953

Är det lakritsremmar som däck?

Haha, dom var inte snygga. Förmodligen även horribla att köra på. Men det går ju att byta.

Uppdaterat: 2024-02-03 13:44
Swenssons skrev:

Den lexusbusken verkar de inte äga utan förmedla. Den firman är nystartad sk kamelhandlare.
https://www.flashback.org/t2629665

Såg nu att det står ”Salvage title” och för den ska dom ha 270k, vilka skojare.

Uppdaterat: 2024-02-03 13:46

Jag besökte eCar Expo i Solna idag och generellt kan jag konstatera att det är mycket "monkey see, monkey do" med alla bilar som ser ungefär likadana ut. En låda undertill och en crossover ovanpå. Inuti finns stolar gjorda för vertikalt begränsade individer och en ratt som går att flytta en hårsmån bakåt i bilen.

Inte ens Cyberster kunde jag sitta ok i.

Zeekr 01 var okej, men saknar lårstöd. Om jag struntar i att jag sitter för högt skulle ID4 och Polestar 2 kunna funka. Polestar 4 var det kö för att provsitta.

Uppdaterat: 2024-02-04 17:28

Provat ID.7 och iX i veckan, lika dålig som VW var, briljerade bimmern!
BMW/MB kan det där med detaljer, allt bara funkar enkelt o logiskt.
En skitbra BIL.
Superbetyg då jag inte gillar SUV

Uppdaterat: 2024-02-04 21:58
Gillar kurvor och rondeller

Du och dina provkörningar MC, du inser själv att du färgar dem väldigt mycket med dina egna förutfattade meningar?
ID.7 har jag sett väldigt många oberoende tester och provkörningar av och den får överlag otroligt bra omdömen.
BMW iX däremot, not so much.
Jag har tyvärr inte kört ID.7 än, ska göra det snart är tanken så jag väljer att inte kommtera den, har däremot kört iX och den gillade jag verkligen inte alls. Törstig, plottrig inredning, rörigt menysystem, stor bil men inte speciellt bra bagage. Och sen prislappen, helt galet dyr med lite utrustning.

Uppdaterat: 2024-02-05 09:25

Jag provkörde dock Kia EV.9 härom veckan vilket jag tror att jag glömt skriva här.
Ja, saftigt pris för en Kia men vilken bil! Sällan jag villhövt en bil så mycket som efter jag kört den.
Älskade den verkligen nästan, haha, helt underbar komfort, några av de bästa stolar jag testat, tyst och fin, riktigt bra fjädringskomfort. Rymlig så allt man kan tänkas vilja ha med får plats, bra dragvikt. Välutrustad, bra kvalitetskänsla inuti, skulle säga minst samma som den EQE jag hade. Två saker som drar ner betyget lite när man kommer från Tesla, förbrukningen och infotainment. Den var inte överdrivet törstig i förhållande till storleken och vädret jag körde den i, men trots allt, den drar en hel del elektroner. Och infotainmentet var inte alls så snabbt och smidigt som i Teslan. Dock, det är ingen annan jag testat heller så inte sämre på Kian än övriga.

Uppdaterat: 2024-02-05 09:31

MCE,
kan du ge lite mer kött på benen vad du inte gillade med ID7 och vad som var bra med iX? Fördelen med att köra BMWn är väl att man då inte ser utsidan för den är inte direkt vacker. Den får till och med i7 att framstå som linjeskön.

Uppdaterat: 2024-02-05 13:10

Gaston
En granne plockade ut sin EV9 i julas. Han är hittills riktigt nöjd med den.

Apropå ID7 så har jag också bara hört och läst positiva recensioner om den. Men det kanske behövs en provkörning för att bilda egen uppfattning.

Uppdaterat: 2024-02-05 13:20
L. Mäkinen skrev:

Jag besökte eCar Expo i Solna idag och generellt kan jag konstatera att det är mycket "monkey see, monkey do" med alla bilar som ser ungefär likadana ut. En låda undertill och en crossover ovanpå. Inuti finns stolar gjorda för vertikalt begränsade individer och en ratt som går att flytta en hårsmån bakåt i bilen.
Inte ens Cyberster kunde jag sitta ok i.
Zeekr 01 var okej, men saknar lårstöd. Om jag struntar i att jag sitter för högt skulle ID4 och Polestar 2 kunna funka. Polestar 4 var det kö för att provsitta.

Fanns Mini på plats med sina nya modeller?

Uppdaterat: 2024-02-05 13:24
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Gaston
En granne plockade ut sin EV9 i julas. Han är hittills riktigt nöjd med den.
Apropå ID7 så har jag också bara hört och läst positiva recensioner om den. Men det kanske behövs en provkörning för att bilda egen uppfattning.

Ja, de som fått ut sina EV9 verkar riktigt nöjda. Jag ska låna hem en ett dygn så jag kan köra lite mer "som jag brukar" fram och tillbaks till jobbet en bit bort etc och se vad den faktiska förbrukningen/räckvidden blir för mig.
Sen är det en onödigt stor bil egentligen för mig, men men, inte är allt man har i livet enbart det nödvändigaste. ;)

Ja men samma här som jag skrev, nästan bara läst och sett väldigt positivt om ID.7 så vore kul höra vad MC fann så illa.....

Uppdaterat: 2024-02-05 13:28
bejje skrev:

Fanns Mini på plats med sina nya modeller?

Jodå, de hade två bilar där. Tyvärr satt jag sämre i den nya än i min gamla. Avstånden mellan ratt, pedaler och stol stämmer inte med min kropp.
Jag tror att de flesta bilarna är skapta med Rikard som modell. Han är ungefär tre dm kortare än jag.

Uppdaterat: 2024-02-05 13:36
Gaston skrev:

Du och dina provkörningar MC, du inser själv att du färgar dem väldigt mycket med dina egna förutfattade meningar?
ID.7 har jag sett väldigt många oberoende tester och provkörningar av och den får överlag otroligt bra omdömen.
BMW iX däremot, not so much.
Jag har tyvärr inte kört ID.7 än, ska göra det snart är tanken så jag väljer att inte kommtera den, har däremot kört iX och den gillade jag verkligen inte alls. Törstig, plottrig inredning, rörigt menysystem, stor bil men inte speciellt bra bagage. Och sen prislappen, helt galet dyr med lite utrustning.

Du är konstig du Gaston.
Om jag tycker som alla andra så är det ok, inte annars?
Jag skriver vad JAG tycker, det är väl självklart.
Förutfattade meningar, tvärt om.
Hade väntat mig baserat på andra att ID.7 var kanon och iX skulle jag avsky då jag inte gillar SUV.
Men det bar tvärt om i verkligheten, för mig.
Har du kört dom?

Uppdaterat: 2024-02-06 08:49
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

Du och dina provkörningar MC, du inser själv att du färgar dem väldigt mycket med dina egna förutfattade meningar?
ID.7 har jag sett väldigt många oberoende tester och provkörningar av och den får överlag otroligt bra omdömen.
BMW iX däremot, not so much.
Jag har tyvärr inte kört ID.7 än, ska göra det snart är tanken så jag väljer att inte kommtera den, har däremot kört iX och den gillade jag verkligen inte alls. Törstig, plottrig inredning, rörigt menysystem, stor bil men inte speciellt bra bagage. Och sen prislappen, helt galet dyr med lite utrustning.

Du gör exakt samma sak. BMW får mer eller mindre alltid beröm för sina interiörer och idrive i oberoende tester. Utöver det har ix beskrivits hålla lyxbilsnivå på komforten, men det nämner du inte? Den egenskapen borde vara omöjlig att missa efter en Model Y.

Uppdaterat: 2024-02-06 09:03
motorcykelentusiasten skrev:

Gaston skrev:
Du och dina provkörningar MC, du inser själv att du färgar dem väldigt mycket med dina egna förutfattade meningar?
ID.7 har jag sett väldigt många oberoende tester och provkörningar av och den får överlag otroligt bra omdömen.
BMW iX däremot, not so much.
Jag har tyvärr inte kört ID.7 än, ska göra det snart är tanken så jag väljer att inte kommtera den, har däremot kört iX och den gillade jag verkligen inte alls. Törstig, plottrig inredning, rörigt menysystem, stor bil men inte speciellt bra bagage. Och sen prislappen, helt galet dyr med lite utrustning.

Du är konstig du Gaston.
Om jag tycker som alla andra så är det ok, inte annars?
Jag skriver vad JAG tycker, det är väl självklart.
Förutfattade meningar, tvärt om.
Hade väntat mig baserat på andra att ID.7 var kanon och iX skulle jag avsky då jag inte gillar SUV.
Men det bar tvärt om i verkligheten, för mig.
Har du kört dom?

Både jag och Mäkinen var nyfiken på varför du inte gillade ID.7 som fått så väldigt bra betyg i tester och provkörningar, sugen på att dela med dig?
Och vad var så bra med iX just?
Hade du läst det jag skrev så hade du sett att ja, jag har kört iX men inte ID.7 än.

Uppdaterat: 2024-02-06 09:12
Apex skrev:

Gaston skrev:
Du och dina provkörningar MC, du inser själv att du färgar dem väldigt mycket med dina egna förutfattade meningar?
ID.7 har jag sett väldigt många oberoende tester och provkörningar av och den får överlag otroligt bra omdömen.
BMW iX däremot, not so much.
Jag har tyvärr inte kört ID.7 än, ska göra det snart är tanken så jag väljer att inte kommtera den, har däremot kört iX och den gillade jag verkligen inte alls. Törstig, plottrig inredning, rörigt menysystem, stor bil men inte speciellt bra bagage. Och sen prislappen, helt galet dyr med lite utrustning.

Du gör exakt samma sak. BMW får mer eller mindre alltid beröm för sina interiörer och idrive i oberoende tester. Utöver det har ix beskrivits hålla lyxbilsnivå på komforten, men det nämner du inte? Den egenskapen borde vara omöjlig att missa efter en Model Y.

Jag nämnde varför jag inte gillade iX, men ja alla bilar har bra egenskaper också. Komforten är bra i iX, men det spelar ju ingen roll om den inte passar min smak på annat, eller hur? Jag vill inte ha en elbil med hög förbrukning vilket min upplevelse var att iX hade, den drog iväg galet i sämre väder.
Och ja, BMW har helt ok interiör, OM man utrustar dem extra för hur mycket pengar som helst. Ungefär som Audi....
Men nej, BMW har inte bra infotainment om man kommer från en bil som har ett riktigt vasst och bra.
Så om du vill ha en mer nyanserad bild, jag anser att BMW iX är en bil som inte är prisvärd. Den är påtok för dyr för vad man får, och vill man ha den med stort batteri och bra utrustning så blir den galet dyr.

Uppdaterat: 2024-02-06 09:19

Alla elbilar är galet dyra. Klipper in mina noteringar från helgen strax

Uppdaterat: 2024-02-06 09:31
Gillar kurvor och rondeller

Här kommer det, klippte bara in mina notes så ni får ursäkta vissa fel och gramatik.
ID.7, tyvärr levde den inte upp till mina förväntningar.
Om man nu gillar bilar och värdesätter dessa egenskaper.
Ska man bara förflytta sig och behöver utrymmena så OK.
Tex ratt o sätesvärme är långsam, och touchknappar som gör lite som de vill och dessutom låter.
Bromspedal som sjunker vid bromsning, märkligt så man får svårt att moderera inbromsningen.
Stor skillnad mot tex en BMW som bara är exakt som en analog bil.
Småsaker tycker säkert många men jag älskar den finstämmighet och detaljnogranheten som de bättre BMW/MB har. 


iX
Underbar tyst, som min E-klass med akustikpaket (extra tyst)
Allt är så logiskt och självklart som bara BMW/MB kan. 2-3 min så fattar man hur menyer funkar.
Skön att ratta trots högbyggd SUV.
Njutbar H/K-stereo men min Burmester är överlägsen.
Skitbra headsupdisplay och körasjälvfunktionen funkar bra, ovanligt.
Bra rattvärme.
Helt enkelt en BRA bil, ihop med i4. Riktiga bimmers!
De andra el-bimmers gillar jag inget vidare. (Inte hunnit köra i5 och i7 ännu)

Den har kolfiber i B-stolpen!

Uppdaterat: 2024-02-06 09:36
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

Apex skrev:
Gaston skrev:
Du och dina provkörningar MC, du inser själv att du färgar dem väldigt mycket med dina egna förutfattade meningar?
ID.7 har jag sett väldigt många oberoende tester och provkörningar av och den får överlag otroligt bra omdömen.
BMW iX däremot, not so much.
Jag har tyvärr inte kört ID.7 än, ska göra det snart är tanken så jag väljer att inte kommtera den, har däremot kört iX och den gillade jag verkligen inte alls. Törstig, plottrig inredning, rörigt menysystem, stor bil men inte speciellt bra bagage. Och sen prislappen, helt galet dyr med lite utrustning.
Du gör exakt samma sak. BMW får mer eller mindre alltid beröm för sina interiörer och idrive i oberoende tester. Utöver det har ix beskrivits hålla lyxbilsnivå på komforten, men det nämner du inte? Den egenskapen borde vara omöjlig att missa efter en Model Y.

Jag nämnde varför jag inte gillade iX, men ja alla bilar har bra egenskaper också. Komforten är bra i iX, men det spelar ju ingen roll om den inte passar min smak på annat, eller hur? Jag vill inte ha en elbil med hög förbrukning vilket min upplevelse var att iX hade, den drog iväg galet i sämre väder.
Och ja, BMW har helt ok interiör, OM man utrustar dem extra för hur mycket pengar som helst. Ungefär som Audi....
Men nej, BMW har inte bra infotainment om man kommer från en bil som har ett riktigt vasst och bra.
Så om du vill ha en mer nyanserad bild, jag anser att BMW iX är en bil som inte är prisvärd. Den är påtok för dyr för vad man får, och vill man ha den med stort batteri och bra utrustning så blir den galet dyr.

Så din syn på BMWs infotainment, som går emot oberoende provkörningar, är en nyanserad bild men MCs synpunkter är bara förutfattade meningar?

Uppdaterat: 2024-02-06 09:37

ID.7 kostar ju närmare 700k, då behöver det vara bättre

Uppdaterat: 2024-02-06 09:38
Gillar kurvor och rondeller

MC, och inte en enda kommentar om hur de fungerar som elbil?
Självklart är en hel del saker subjektiva, men dina provkörningar är rent löjliga ofta och jag tvivlar verkligen starkt på om inte en hel del av dem bara hänt hemma i soffan när du dagdrömt.
Du skriver att allt är logiskt och självklart som bara BMW och MB kan? haha säger jag som levt med Mercedes elbil i 7000 mil....
När de skapade det infotainmentsystemet tog de den stora handboken om logik och slarvade bort den första dagen på jobbet.

Uppdaterat: 2024-02-06 10:02

I detta fall tror jag nog mera på dig, Henrik. Eftersom du trots allt kört en Mercedes elbil under som du säger 7000 mil.

Uppdaterat: 2024-02-06 10:16

Jag förstår om MC tycker en bil har bättre eller sämre komfort eller om det känns bättre eller sämre när man trycker på dörrsidan. Men det är ju liksom inte det som är det viktiga i det här....
Hur är en elbil som elbil? Hur fungerar den i form av förbrukning, laddkurva, infotainment, räkna ut laddstopp och ta hänsyn till olika faktorer, laddhastighet, plug and charge, verklig förbrukning i förhållande till förväntat, hur fungerar regen etc.....

Jag gick t.ex. inte tillbaks till Tesla för att jag tycker det är den snyggaste elbilen, eller bästa komforten, eller roligaste ambientbelysningen inuti och sådant, utan för att det helt enkelt är en riktigt jädrans bra elbil som idag är svårslagen i sin helhetspaketlösning.

Uppdaterat: 2024-02-06 10:25

Gaston,
Jag håller inte med i att det viktiga är hur en elbil funkar som elbil. Steg ett för mig är att jag ska sitta bra och det jag petar på fungerar som jag vill. Som jag använder bilar är det egentligen egalt vilken energibärare som används. Jag vill inte ha en bil där inredningen känns som att den är från samma leverantör som Big Pack-glass tar sina förpackningar av.
För tio år sen hade jag uppskattat mer av det du beskriver, men idag räcker det för mig(!) med det de flesta erbjuder.

Uppdaterat: 2024-02-06 10:57

Att man ska sitta bekvämt med stol, pedaler och ratt är ju en av de viktigaste sakerna oavsett drivmedel, men är det just elbil man ska ha så spelar ju det Gaston skrev stor roll. Man vill ha bra räckvidd för det man använder bilen till, snabb laddning och köper man nytt nu för tiden så är en bra navigering som håller koll på var man behöver stanna och ladda viktigt, förvärmning av batteriet på vintern etc.

Uppdaterat: 2024-02-06 11:05
- Peugeot e-208 GT 2022