Vi Bilägares forum

Förslaget: Obligatoriska hälsokontroller för äldre

Förslaget: Obligatoriska hälsokontroller för äldre

EU vill tvinga seniora förare att gå till läkaren.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-08 06:20

Kommentarer

Ett sådant "friande" läkarintyg kan vara värt mycket, även i pengar. Det gäller att hitta rätt läkare? Hmm...

Uppdaterat: 2024-01-08 08:09

De få i den åldern jag har i umgängeskretsen har redan kontinuerlig kontakt med vården. Det borde gå att utöka kontroller de redan gör. Risken är förstås att det får en del att inte gå till läkare när de misstänker själva att det kan äventyra körkortet.

Uppdaterat: 2024-01-08 08:39

Mäkinen, ja envisa gamla gubbar.. Min fru är Optiker och hon får ibland höra från kvinnliga äldre kunder att gubben inte går till optikern trots att han ser dåligt av rädsla för att körkortet ska dras in, en del tror tydligen att optikern anmäler kunders dåliga syn. Envisa själviska gubbar som riskerar sitt & andras liv. En synundersökning borde gälla alla varje gång körkortet förnyas och hälsoundersökning för dem över 70 år-det skulle säkert generera privata läkare som gjorde detta utan att belasta vården. Det finns ju redan sådana företag som jag anlitar var 5:e år för att förnya mitt körkort med behörighet lastbil & buss.

Uppdaterat: 2024-01-08 09:21

Den verkligt intressanta frågan här är ju om Finland som redan kräver läkarintyg har lägre olycksfrekvens bland äldre än Sverige. Om inte så är det en meningslös åtgärd.

Uppdaterat: 2024-01-08 09:25

Det är högre premie för bilförsäkring för unga förare. Märkligt, borde det inte vara tvärtom? Dvs, om seniorer enligt förslaget är mer olycksbenägna.

Uppdaterat: 2024-01-08 09:31
40-talisten skrev:

Det är högre premie för bilförsäkring för unga förare. Märkligt, borde det inte vara tvärtom? Dvs, om seniorer enligt förslaget är mer olycksbenägna.

Omdöme och körvana kanske vägs in i premien.
Sedan är det ju som Mäkinen skriver att de flesta äldre har kontinuerlig kontakt med vården, något som många yngre inte har.
Men visst vore det önskvärt om det för varje körkortsförnyelse krävdes en synkontroll.

Uppdaterat: 2024-01-08 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inför körprov på alla vart tionde år de flesta kan ju inte läsa eller förstå vad vissa skyltar betyder
Fordonstrafik förbjuden, bussfil, endast boende, återvändsgränd likväl kör man in på dessa vägar kan de va dålig syn ellor?

Uppdaterat: 2024-01-08 10:30
SAABnörd
SAAB TTid skrev:

Inför körprov på alla vart tionde år de flesta kan ju inte läsa eller förstå vad vissa skyltar betyder
Fordonstrafik förbjuden, bussfil, endast boende, återvändsgränd likväl kör man in på dessa vägar kan de va dålig syn ellor?

Sen när får man inte köra in på en återvändsgränd? 🤯

Uppdaterat: 2024-01-08 10:44

Samhället och vården kan börja med att ta hand om de personer som redan har en diagnos som kan försämra körförmågan.
Jag fick stå i operationskö för gråstarr i nästan 3 år efter diagnos!
När jag äntligen blev kallad till operation blev bara ett öga åtgärdat. Köplats för det andra ögat vägrade USÖ uppge så jag valde att operera för egna pengar. Det var enbart mitt ansvar att låta bli bilkörning för okänd tid efter den första operationen. Att välja privat vård betraktar Region Örebro län enligt brev som att jag "trängt mig före i kön".

Uppdaterat: 2024-01-08 10:55
gmogmo skrev:

SAAB TTid skrev:
Inför körprov på alla vart tionde år de flesta kan ju inte läsa eller förstå vad vissa skyltar betyder
Fordonstrafik förbjuden, bussfil, endast boende, återvändsgränd likväl kör man in på dessa vägar kan de va dålig syn ellor?

Sen när får man inte köra in på en återvändsgränd? 🤯

När den sitter på samma stolpe som endast boende och fordonstrafik förbjuden
Kan man ju undra om man kan läsa och förstå skyltarna

Uppdaterat: 2024-01-08 11:12
SAABnörd
gmogmo skrev:

SAAB TTid skrev:
Inför körprov på alla vart tionde år de flesta kan ju inte läsa eller förstå vad vissa skyltar betyder
Fordonstrafik förbjuden, bussfil, endast boende, återvändsgränd likväl kör man in på dessa vägar kan de va dålig syn ellor?

Sen när får man inte köra in på en återvändsgränd? 🤯

När den sitter på samma stolpe som endast boende och fordonstrafik förbjuden
Kan man ju undra om man kan läsa och förstå skyltarna

Uppdaterat: 2024-01-08 11:12
SAABnörd

Ja, det var ju ett allvarligt och högprioriterat trafikbrott som kan få ytterst allvarliga konsekvenser...

Uppdaterat: 2024-01-08 11:24
SAAB TTid skrev:

gmogmo skrev:
SAAB TTid skrev:
Inför körprov på alla vart tionde år de flesta kan ju inte läsa eller förstå vad vissa skyltar betyder
Fordonstrafik förbjuden, bussfil, endast boende, återvändsgränd likväl kör man in på dessa vägar kan de va dålig syn ellor?
Sen när får man inte köra in på en återvändsgränd? 🤯

När den sitter på samma stolpe som endast boende och fordonstrafik förbjuden
Kan man ju undra om man kan läsa och förstå skyltarna

Återvändsgrändsskylten har ju fortfarande inte något med "endast boende och fordonstrafik förbjuden" att göra, den talar ju bara om att man inte kan åka igenom där. Endast boende och fordonstrafik förbjuden kan sitta även vid infarten till en väg som inte är en återvändsgränd.

Uppdaterat: 2024-01-08 14:07

Kan nog tycka det vore bra att bilister får lite krav på sig för att fortsätta ha förmånen att köra bil.
Tyvärr är både omdöme och att samarbeta i trafiken sällsynt numera. Vilket tyvärr ingen hälsokontroll kan förändra. Att utsätta andra för olycksrisker för att man är rädd förlora förmånen att ha sitt körkortet kvar, är idioti och oansvarigt.

Uppdaterat: 2024-01-08 15:46

Jag tror att attityden man ofta ser på vägarna är farligare och orsakar fler olyckor än en äldre förare.

Uppdaterat: 2024-01-09 12:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.