Bensinskatteupproret 2.0

182 inlägg 0 nya
Bensinskatteupproret 2.0

https://www.skrivunder.com/bensinupproret_2

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/borasaren-janne-startade-bensinuppror

Varför? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-kostar-bensinen-i-europa

Äsch, det ska kosta..

Power to the people

Alla kostnader som människor har svårt att värja sig mot upplevs nog som inkräktande på privatekonomin när de ändras drastiskt. Jag kan mycket väl förstå hur människor på landet drabbas, särskilt när de kanske inte haft råd att skaffa en bränslesnål bil utan fortfarande håller den gamla 740-kombin i rullande skick. Man skulle kunna ta pengar från storstädernas kollektivtrafikbiljetter och skicka dem till glesbygdens bränslepumpar.

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

Det är en konstigt väl spridd uppfattning att kollektivtrafiken i Stockholm fungerar för de som bor runt stan. De flesta som kör bil i 08-området gör det för att det krävs för att få ihop vardagen. Under 2018 körde bilar i Stockholm i snitt 120 fler mil än snittet i Norrbotten. Stockholmare drabbas dessutom av högre kostnader för boende och mat så varför de skulle subventionera folk med frisk luft och utan stress är ett mysterium.

Men enligt MP så skall ju Bonus/Malus säkra att folket på landsbygden glada i hågen snarast löper till närmsta bilhandlare och köper sig en ny elbil eller laddhybrid för att få lägre drivmedelskostnad.
Så hela systemet med automatiskt höjande av skatt och straffbeskattning av fordon lämpliga för mindre urban miljö är en fantasiprodukt påkommen under rödvinspimpling hos någon balkongjordbrukande hipster på Söder.

Pinjong, är inte kollektivtrafiken subventionerad? Vet att tågtrafiken är det. Tror inte att det finns några pengar att ta ifrån

L. Mäkinen wrote:
Det är en konstigt väl spridd uppfattning att kollektivtrafiken i Stockholm fungerar för de som bor runt stan. De flesta som kör bil i 08-området gör det för att det krävs för att få ihop vardagen. Under 2018 körde bilar i Stockholm i snitt 120 fler mil än snittet i Norrbotten. Stockholmare drabbas dessutom av högre kostnader för boende och mat så varför de skulle subventionera folk med frisk luft och utan stress är ett mysterium.

+1

Det roliga är att droppen nu tydligen är här.
Vi har haft stunder när bränslepriset rasat iväg i liknande siffror tidigare, beroende på marknadskrafternas effekter.
Samtidigt så har vi ju ett beteendeproblem i att vi inte vill spendera 17kr för en liter soppa, minsta minsta bekymmer köper en kaffe om dagen på samma mack för 25kr eller en Loka för samma peng. Eller hur är det med rökningen, när skall priset gå i taket för cigg eller snus innan det blir cigg-upproret?
I fallen kaffe eller vatten på macken så finns alternativen i att brygga en termos hemma och även fylla en flaska kranvatten och när det gäller ciggen så GÅR det att sluta, men det är klart, det är bättre att gnälla över bensinpriset... fast dessa kanske redan har slutat röka och köpa kaffe på macken, vad vet jag.

*Robban

Nån sänkning av bränsleskatten kommer inte inträffa, hur mycket man än protesterar.
Skatterna styrs av ett parti som 7% röstade på, han som borde värna om folk på landsbygden, och har betydligt större mandat, står bara bredvid och ser dum ut.

Man sa på radio igår att Sveriges utsläpp från fosilt bränsle hade ökat med 0,9%, ökningen kom från el och fjärrvärme som hade ökat 10%, alltså måste nått annat minskat, vad sa man inte.

Alltså, jag har inte gjort någon djupanalys om hur mycket mindre storstadsmänniskor lägger på transporter jämfört med pendlare i Norrland men känslan av att något är orättvist när man utan problem höjer bränsleskatter finns där. Själv bor jag i anslutning till en storstad och överlever.

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

pinjong wrote:
Alla kostnader som människor har svårt att värja sig mot upplevs nog som inkräktande på privatekonomin när de ändras drastiskt. Jag kan mycket väl förstå hur människor på landet drabbas, särskilt när de kanske inte haft råd att skaffa en bränslesnål bil utan fortfarande håller den gamla 740-kombin i rullande skick. Man skulle kunna ta pengar från storstädernas kollektivtrafikbiljetter och skicka dem till glesbygdens bränslepumpar.

Jag kan också förstå dom som bor i inlandet med dålig ekonomi.

Men många kan nog faktiskt välja att köpa en nyare bil som drar för motsvarande 7-8 kronor milen med en årsskatt på 350:-

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag håller med Robban. Vi som inte betalar själva tycker det är ett jädra gnäll bara:)
Men annars håller jag med. Baksidan är ju också att när något blir dyrt så blir det ju eftertraktat bland tjuvar. Känns ju halvkul med plåtskador för tusentals kronor bara för att det man har i tanken har blivit dyrt.

Sista tanken kom jag 160 mil på 40 liter så Kian är inget problem...
Mustangen är inte lika kul, är du här nu igen säger de på macken så kommer man 40-45 mil på en tank...

https://twitter.com/9ustafsson/status/1126803635374108674?s=20

Power to the people

Det är kanske inte så farligt ännu med bränslepriset, men då verkar inte så många tänka på att oljepriset som räknas i dollar är relativt låg just nu, ca. 60 dollar.
Med den höga skatten på 64% vi har kommit upp i nu blir det inte så kul om/när oljepriset når 2008 års nivå på 145 dollar med vår värdelösa krona. Sen skyller ändå MA med regeringen på oljepriset, såklart för att folket ska flytta fokus från skatten som är den största boven.
Den orimligt höga skatten på bränsle bromsar Sveriges utveckling och konkurrenskraft, så alla blir förlorare, även staten, anser jag..

Är det så att oljebolagen har passat på att höja sina marginaler inför sommaren så att det är detta som i grunden, tillsammans med valutakursen, ligger bakom den senaste tidens relativt stora höjningar ?
Om inte oljebolagen höjt sina priser så borde priset i stort sett varit detsamma som i början av januari...

Det hade ju varit bra om vi hade kunnat bortse från det låga värdet på kronan genom att använda inhemska bränsle såsom etanol och biodiesel istället. Men nu säger Helldén att dessa ska gå till tunga fordon och flyg istället. Vi som ingår i valboskapen kommer alltid i kläm.

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

Efterfrågan på bränsle är högre på sommaren och då går priserna i regel alltid upp.

Sett till övriga Europa är bensinpriset inte särskilt dyrt även om dieseln ligger i topp. Men moderna bilar drar väl ungefär hälften av vad de gjorde för 15-20 år sen.... ska bli intressant att se vad ett upprop på Facebook har för effekt på kronkursen och världsmarknadspriset på olja.

Nä inte drar de hälften mot 10-15 år sedan, på sin höjd 30% mindre men samtidigt har vikt och bilstorlek ökat.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.