Pi
Precis. Och själva spammandet samt vad som skrivs för ju ens tankar till rättshaverist. Man kan även ana en oerhörd okunskap vilket utrycks i okvädningsord om allt möjligt.
Transportstyrelsen får kalla tillbaka försändelserna så att Tesla kan hämta ut dem själva helt enkelt. Tragiskt hur Metall bär sig åt, hoppas att de får ett rejält medlemstapp.
Det hela är en riktig soppa ihopkokad av IF Metall. Klart att svenska myndigheter inte skall lägga sig i detta. Det verkar dock som om Transportstyrelsen förbjudit skylttillverkaren att ge ut skyltar till Tesla, om så är fallet så är det en mycket allvarlig incident som borde få rejäla efterverkningar i chefsled hos Transportstyrelsen.
Postnords agerande med Force majeure som man vill hävda är ju lite naivt. Hur sympatistrejkning mot en viss part kan trumfa utdelningsplikten, och det samhällsuppdrag postnord har, som är rejält förankrat i grundlagen. Här handlar det inte om postutdelning, utan om att postnord "vägrar" ge ut försändelser när de åkt dit för att hämta ut dem. Hur detta skulle kunna klassas som Force majeure att extremt tänja på lagrummet. Måste ju finnas någon som jobbar på postnord som inte är med i facket.
Statliga ämbeten, eller bolag som finansieras av skattekollektivet och som innehar en samhällsviktig funktion, skall hållas utanför dessa konflikter mellan arbetsgivare och fack. Tycker rättsväsendet bör ta sig en funderare vad detta kan ge för prejudikat på framtida konflikter. Det kan ju röra läkemedelsleveranser, el eller ja vad som helst.
Hoppas nu IF Metall, men LO i ryggen sansar sig. Det rör sig om 12 av 120 anställda servicetekniker som vill ha kollektivavtal, samtliga etablerade i Umeå (komiskt), resterande anställda är inte intresserad av ett kollektivavtal, då det ger sämre villkor för den enskilde. Det handlar i grund och botten inte om löner, förmåner och dylikt, utan om fackets inblandning i verksamheten, och att tvingas välja försäkringar och tvingas betala avgifter till facket. IF Metall bryr sig inte ett jota om de som arbetar på Tesla, de vill ha inflytande på verksamheten och en insyn i verksamheten.
Transportstyrelsen får kalla tillbaka försändelserna så att Tesla kan hämta ut dem själva helt enkelt. Tragiskt hur Metall bär sig åt, hoppas att de får ett rejält medlemstapp.
Fast så enkelt är det inte att bara åka och hämta ut skyltarna hos firman. Ur Dagens Nyheter:
- "Det finns inget lagstöd för att Transportstyrelsen ska tvingas delegera den myndighetsutövningen till ett företag, bara för att ett stort amerikanskt multinationellt bolag vill ha det så”, säger ST:s förhandlingschef."
Fackförbundet ST sympatiblockerar. Ett TCO fack.
Ändra i en myndighets göromål gör bara regeringen..
Lsoderlund
Det kan finnas flera anledningar till att skylttillverkaren är hindrad att direkt lämna skyltarna till Tesla. En har ju Villevalle varit inne på, en annan kan ju ha med avtal att göra.
Jag förstår inte varför Transport inte agerar mer kraftfullt som stöd åt Metall. Nya Teslabilar tycks komma fram ändå, men nu via lastbilar. Vad håller Transport på med? Om Transport kan stoppa Teslas bilar i färjeterminalerna, måste de ju kunna stoppa alla inkommande lastbilstransporter också.
Uppdaterat: 2023-11-29 12:51
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Jag förstår inte varför Transport inte agerar mer kraftfullt som stöd åt Metall. Nya Teslabilar tycks komma fram ändå, men nu via lastbilar. Vad håller Transport på med? Om Transport kan stoppa Teslas bilar i färjeterminalerna, måste de ju kunna stoppa alla inkommande lastbilstransporter också.
Väldigt bra att det inte går. Vi borde ta ifrån Transport möjligheten att blockera hamnar. Det borde finnas olika metoder att göra det. Jag kan inte föreslå lämplig metod med det måste finnas.
Möjlighet att stämma hamnarna kanske kunde vara en lösning.
Varför suddades mitt inlägg om mitt förakt mot polis, myndigheter och domstolar bort som svar på Axas inlägg?
Uppdaterat: 2023-11-29 17:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Ingvar
Det första du skrev i tråden var:
” Felaktig rubrik. Tingsrätten drar ut på detta helt i onödan men det är rimligt att motparten får uttala sig. Vi får se vad som händer efter 3 dagar.
Jag har dock inte något förtroende för Tingsrätterna.”
Det var ingen fråga att besvara utan snarare tramsigt uttalande om vad du personligen anser om svensk domstol.
Du hör nog hemma på Flashback för du verkar inte ha en aning om hur verkligheten fungerar och är mest ute för att spy galla utifrån eget tyckande.
Lycka till med medicineringen.
Enligt reglerna går en försändelse tillbaka till avsändaren om den inte hämtas ut, vilket jag skulle försöka få transportstyrelsen att göra i denna huvudlösa konflikt.
Fast Tesla har ju fått ett interimistiskt beslut av Tingsrätten i Norrköping att själva få hämta skyltarna hos tillverkaren så det som detta Tingsrättsfall (Solna Tingsrätt) handlar om är väl primärt de 28 (?) "skylt-par" som ligger hos Postnord.
F ö tar det normalt betydligt längre tid än de 3 dagar som Postnord fått för sitt första yttrande innan en Tingsrätt tar ett domslut i ett rättsfall - kanske snarare nån/några månader men det kan ju skilja beroende på typen av brottmål.
Fast Tesla har ju fått ett interimistiskt beslut av Tingsrätten i Norrköping att själva få hämta skyltarna hos tillverkaren så det som detta Tingsrättsfall (Solna Tingsrätt) handlar om är väl primärt de 28 (?) "skylt-par" som ligger hos Postnord.
F ö tar det normalt betydligt längre tid än de 3 dagar som Postnord fått för sitt första yttrande innan en Tingsrätt tar ett domslut i ett rättsfall - kanske snarare nån/några månader men det kan ju skilja beroende på typen av brottmål.
Då får vi vänta några månader på ett beslut från Solna. Frågan är vad som händer i Norrköping..
Dramat fortsätter. :)
Fast Tesla har ju fått ett interimistiskt beslut av Tingsrätten i Norrköping att själva få hämta skyltarna hos tillverkaren så det som detta Tingsrättsfall (Solna Tingsrätt) handlar om är väl primärt de 28 (?) "skylt-par" som ligger hos Postnord.
F ö tar det normalt betydligt längre tid än de 3 dagar som Postnord fått för sitt första yttrande innan en Tingsrätt tar ett domslut i ett rättsfall - kanske snarare nån/några månader men det kan ju skilja beroende på typen av brottmål.
Om det bara rör sig om 28 (?) skyltar borde Transportstyrelsen kunna ordna det snabbt. Tesla bör ju inte drabbas för att Postnord maskar.
Postnord borde ta sitt ansvar utan rättegång. Första beslutet gick fort. Blir intressant att läsa Postnords invändningar. De får inte delta i blockaden.
Ett statligt företag bör inte få blockera myndigheters post. Om det är så bör lagarna ändras.
De som vet något om vårt rättsväsende vet att Tingsrätterna ofta kommer med konstiga domar som ändras i högre instans. Därför bör ingen bli förvånad om vi får en ohållbar dom i Tingsrätten i detta fall. Vi bör dock vänta med att yttra oss om domen tills Tingsrätten har dömt.
Ingvar - det du förmodligen avser med "första beslutet" omfattade inte Postnord som motpart utan Transportstyrelsen - alltså beslutet i Norrköpings Tingsrätt.
Gissar att målet mot Postnord kommer att ta en stund innan vi ser någon dom.
Jag har överklagat över 30 domar och aldrig förlorat. Detta utan att äta piller. Är jag rättshaverist då.
Är jag totalt okunnig om hur vårt rättssystem fungerar då. Jag tycker moderatorn bör ta bort alla förolämpningar. Jag tror dock att några är borttagna men det finns flera kvar.
Ingvar
Uppenbarligen är det du som inte förstår. Att överklaga allt man kommer åt, spamma på forum, förakt för domstol och svenska institutioner går i linje med rättshaveristiskt beteende. Det kompletteras normalt med oändligt antal insändare i lokalblaskan m samt frekventa samtal med kommun och myndigheter för att spy galla (kanske gäller även dig?).
Ingvar
Uppenbarligen är det du som inte förstår. Att överklaga allt man kommer åt, spamma på forum, förakt för domstol och svenska institutioner går i linje med rättshaveristiskt beteende. Det kompletteras normalt med oändligt antal insändare i lokalblaskan m samt frekventa samtal med kommun och myndigheter för att spy galla (kanske gäller även dig?).
Ingvar
Uppenbarligen är det du som inte förstår. Att överklaga allt man kommer åt, spamma på forum, förakt för domstol och svenska institutioner går i linje med rättshaveristiskt beteende. Det kompletteras normalt med oändligt antal insändare i lokalblaskan m samt frekventa samtal med kommun och myndigheter för att spy galla (kanske gäller även dig?).
Om du förstått det jag skrev skulle du kunna förklara vad som är fel men du misslyckades.
Det enda du bevisat är att du inte förstod.
Min första kommentar var helt korrekt. Du har inte kunnat bevisa motsatsen. Tvärt om.
Axa skrev:
Ingvar
Uppenbarligen är det du som inte förstår. Att överklaga allt man kommer åt, spamma på forum, förakt för domstol och svenska institutioner går i linje med rättshaveristiskt beteende. Det kompletteras normalt med oändligt antal insändare i lokalblaskan m samt frekventa samtal med kommun och myndigheter för att spy galla (kanske gäller även dig?).
Om du förstått det jag skrev skulle du kunna förklara vad som är fel men du misslyckades.
Det enda du bevisat är att du inte förstod.
Min första kommentar var helt korrekt. Du har inte kunnat bevisa motsatsen. Tvärt om.
Du är skyldig en förklaring.
Men det var väl väldigt vad tjatig du är. Som jag skrivit tidigare så verkar det vara svårt att förstå vad du vill framföra och så har tydligen överklagat ett otal domar.
Så blir nog benägen att hålla med Axa om att du beter dig som den typiske rättshaveristen.
Men det var väl väldigt vad tjatig du är. Som jag skrivit tidigare så verkar det vara svårt att förstå vad du vill framföra och så har tydligen överklagat ett otal domar.
Så blir nog benägen att hålla med Axa om att du beter dig som den typiske rättshaveristen.
Kan du förklara vad som är fel i min första kommentar? Axa misslyckades. Är du medveten om att rättshaverist inte har med domstolar att göra.
Därför kan man kalla Axa rättshaverist! Det är inte jag som tjatar. Jag besvarar bara Axas felaktiga påståenden.
Du skriver: "Det kompletteras normalt med oändligt antal insändare i lokalblaskan m samt frekventa samtal med kommun och myndigheter för att spy galla "
Mr Snoid skrev:
Men det var väl väldigt vad tjatig du är. Som jag skrivit tidigare så verkar det vara svårt att förstå vad du vill framföra och så har tydligen överklagat ett otal domar.
Så blir nog benägen att hålla med Axa om att du beter dig som den typiske rättshaveristen.
Kan du förklara vad som är fel i min första kommentar? Axa misslyckades. Är du medveten om att rättshaverist inte har med domstolar att göra.
Därför kan man kalla Axa rättshaverist! Det är inte jag som tjatar. Jag besvarar bara Axas felaktiga påståenden.
Vad som är fel. Tre dagar är väl då inte att dra ut på ett ärende. Hade det varit tre månader vore det nått annat.
Att du inte har nått förtroende för tingsrätterna har väl inte ett skit med artikeln att göra. Snare ett uttryck för din egen frustration över något.
Samt din frustration över sossarna som jobbar i Transportstyrelsen.
Så onekligen så kan man undra.
Det är så mycket felaktigheter i den här tråden så man baxnar.
Om vi tar detta med ”90% av Teslas anställda strejkar inte”.
De som strejkar är de som tillhör IF Meralls/LO:s avtalsområde. Dvs serviceteknikerna. Över 50% av dem strejkar. Sen ser det olika ut på olika platser. I t.ex anläggningen i Stockholm är det knappt någon som strejkar men i anläggningen i Umeå strejkar nästan alla.
Förutom servicetekniker så har Tesla även administrativ personal, ekonomer, kundtjänst, kommunikatörer, säljare osv. De tillhör inte LO:s avtalsområde. De tillhör Unionen som ligger under TCO och inte LO. TCO strejkar inte. Det är LO som strejkar.
När det gäller lastbilstransporter så är det utländska chaufförer. De är inte organiserade av svenska Transport.
Men IF Metall har bett om sympatiåtgärder hos sina kollegor i Norge och Danmark för att stoppa de transporterna, det handlar om att stoppa pålastningen vid norska och danska hamnar så att bilarna inte kommer till Sverige. Räkna med att detta är på plats inom två veckor.
Kommentarer
Felaktig rubrik. Tingsrätten drar ut på detta helt i onödan men det är rimligt att motparten får uttala sig. Vi får se vad som händer efter 3 dagar.
Jag har dock inte något förtroende för Tingsrätterna.
Snälla kan någon stänga av Ingvar. Verkar vara ett skolexempel på en rättshaverist utifrån allt förakt mot svenska myndigheter och institutioner.
Är det förbjudet att ifrågasätta Tingsrätternas kompetens??
+1, Axa. Dessutom en spammare i en helt egen liga.
Pi
Precis. Och själva spammandet samt vad som skrivs för ju ens tankar till rättshaverist. Man kan även ana en oerhörd okunskap vilket utrycks i okvädningsord om allt möjligt.
Transportstyrelsen får kalla tillbaka försändelserna så att Tesla kan hämta ut dem själva helt enkelt. Tragiskt hur Metall bär sig åt, hoppas att de får ett rejält medlemstapp.
Det hela är en riktig soppa ihopkokad av IF Metall. Klart att svenska myndigheter inte skall lägga sig i detta. Det verkar dock som om Transportstyrelsen förbjudit skylttillverkaren att ge ut skyltar till Tesla, om så är fallet så är det en mycket allvarlig incident som borde få rejäla efterverkningar i chefsled hos Transportstyrelsen.
Postnords agerande med Force majeure som man vill hävda är ju lite naivt. Hur sympatistrejkning mot en viss part kan trumfa utdelningsplikten, och det samhällsuppdrag postnord har, som är rejält förankrat i grundlagen. Här handlar det inte om postutdelning, utan om att postnord "vägrar" ge ut försändelser när de åkt dit för att hämta ut dem. Hur detta skulle kunna klassas som Force majeure att extremt tänja på lagrummet. Måste ju finnas någon som jobbar på postnord som inte är med i facket.
Statliga ämbeten, eller bolag som finansieras av skattekollektivet och som innehar en samhällsviktig funktion, skall hållas utanför dessa konflikter mellan arbetsgivare och fack. Tycker rättsväsendet bör ta sig en funderare vad detta kan ge för prejudikat på framtida konflikter. Det kan ju röra läkemedelsleveranser, el eller ja vad som helst.
Hoppas nu IF Metall, men LO i ryggen sansar sig. Det rör sig om 12 av 120 anställda servicetekniker som vill ha kollektivavtal, samtliga etablerade i Umeå (komiskt), resterande anställda är inte intresserad av ett kollektivavtal, då det ger sämre villkor för den enskilde. Det handlar i grund och botten inte om löner, förmåner och dylikt, utan om fackets inblandning i verksamheten, och att tvingas välja försäkringar och tvingas betala avgifter till facket. IF Metall bryr sig inte ett jota om de som arbetar på Tesla, de vill ha inflytande på verksamheten och en insyn i verksamheten.
Fast så enkelt är det inte att bara åka och hämta ut skyltarna hos firman. Ur Dagens Nyheter:
- "Det finns inget lagstöd för att Transportstyrelsen ska tvingas delegera den myndighetsutövningen till ett företag, bara för att ett stort amerikanskt multinationellt bolag vill ha det så”, säger ST:s förhandlingschef."
Fackförbundet ST sympatiblockerar. Ett TCO fack.
Ändra i en myndighets göromål gör bara regeringen..
Fascinerande att det går att märka att Postnord strejkar.
Bra ironi!!
Lsoderlund
Det kan finnas flera anledningar till att skylttillverkaren är hindrad att direkt lämna skyltarna till Tesla. En har ju Villevalle varit inne på, en annan kan ju ha med avtal att göra.
Kul !!
Jag förstår inte varför Transport inte agerar mer kraftfullt som stöd åt Metall. Nya Teslabilar tycks komma fram ändå, men nu via lastbilar. Vad håller Transport på med? Om Transport kan stoppa Teslas bilar i färjeterminalerna, måste de ju kunna stoppa alla inkommande lastbilstransporter också.
Väldigt bra att det inte går. Vi borde ta ifrån Transport möjligheten att blockera hamnar. Det borde finnas olika metoder att göra det. Jag kan inte föreslå lämplig metod med det måste finnas.
Möjlighet att stämma hamnarna kanske kunde vara en lösning.
Vem förlorar på om Tesla tar in bilarna via lastbilar istället? Kanske alla parter men vi skattebetalare förlorar på att hamnarnas inkomster minskar.
Lastbilstransporter är förmodligen inte lika miljövänliga som fartyg men jag är osäker.
Förmodligen förlorar vi alla på blockaden och Sverige skämmer ut sig.
Varför suddades mitt inlägg om mitt förakt mot polis, myndigheter och domstolar bort som svar på Axas inlägg?
Snooker
Varför skulle du ha det?
Att facket skämmer ut Sverige med den här blockaden hör till ämnet.
Invandringen hör inte till ämnet.
Egentligen ganska enkelt.
Ingvar
Är du personligen drabbad av den här konflikten?
Äger du ens en Tesla? Eller överväger att köpa en?
Annars kan man ju undra hur du mår…
Axa- tror inte att Ingvar är en presumtiv kund på nån ny bil - om jag får gissa...:)
Ingvar
Det första du skrev i tråden var:
” Felaktig rubrik. Tingsrätten drar ut på detta helt i onödan men det är rimligt att motparten får uttala sig. Vi får se vad som händer efter 3 dagar.
Jag har dock inte något förtroende för Tingsrätterna.”
Det var ingen fråga att besvara utan snarare tramsigt uttalande om vad du personligen anser om svensk domstol.
Du hör nog hemma på Flashback för du verkar inte ha en aning om hur verkligheten fungerar och är mest ute för att spy galla utifrån eget tyckande.
Lycka till med medicineringen.
Nu har det snart gått tre dagar och då bör vi snart få reda på hur Tingsrätten dömer. Om Tesla förlorar bör de överklaga och det tror jag de gör.
Enligt reglerna går en försändelse tillbaka till avsändaren om den inte hämtas ut, vilket jag skulle försöka få transportstyrelsen att göra i denna huvudlösa konflikt.
Lustigt att facket kan blockera en statlig myndighets utskick. Bara det borde få dem att reagera.
Fast Tesla har ju fått ett interimistiskt beslut av Tingsrätten i Norrköping att själva få hämta skyltarna hos tillverkaren så det som detta Tingsrättsfall (Solna Tingsrätt) handlar om är väl primärt de 28 (?) "skylt-par" som ligger hos Postnord.
F ö tar det normalt betydligt längre tid än de 3 dagar som Postnord fått för sitt första yttrande innan en Tingsrätt tar ett domslut i ett rättsfall - kanske snarare nån/några månader men det kan ju skilja beroende på typen av brottmål.
Då får vi vänta några månader på ett beslut från Solna. Frågan är vad som händer i Norrköping..
Dramat fortsätter. :)
Norrköpings Tingsrätt har ju redan gett ett OK för Tesla att t v hämta sina skyltar så just nu är det ju detta som gäller.
Om det bara rör sig om 28 (?) skyltar borde Transportstyrelsen kunna ordna det snabbt. Tesla bör ju inte drabbas för att Postnord maskar.
Postnord borde ta sitt ansvar utan rättegång. Första beslutet gick fort. Blir intressant att läsa Postnords invändningar. De får inte delta i blockaden.
Ett statligt företag bör inte få blockera myndigheters post. Om det är så bör lagarna ändras.
Det är bra om detta prövas i domstol.
De som vet något om vårt rättsväsende vet att Tingsrätterna ofta kommer med konstiga domar som ändras i högre instans. Därför bör ingen bli förvånad om vi får en ohållbar dom i Tingsrätten i detta fall. Vi bör dock vänta med att yttra oss om domen tills Tingsrätten har dömt.
Ingvar - det du förmodligen avser med "första beslutet" omfattade inte Postnord som motpart utan Transportstyrelsen - alltså beslutet i Norrköpings Tingsrätt.
Gissar att målet mot Postnord kommer att ta en stund innan vi ser någon dom.
Postnords yttrande borde vara tillgängligt snart. Vore intressant att få se det. Vi kanske kan få en ny artikel med bättre rubrik?
90 % av de anställda på Tessla strejkar inte. Hur många av de anställda på Posnord deltar i blockaden?
Postnord borde hitta några brevbärare som inte lyder facket.
Precis som när tidningsbuden strejkade. De flesta strejkade inte. De gillar inte Transport.
Jag påpekar bara att man inte alltid kan lita på Tingsrätterna och att Tingsrätten faktisk inte beslutat än då de inväntar svar från Postnord.
Det har tydligen inte gått fram riktigt.
Jag har överklagat över 30 domar och aldrig förlorat. Detta utan att äta piller. Är jag rättshaverist då.
Är jag totalt okunnig om hur vårt rättssystem fungerar då. Jag tycker moderatorn bör ta bort alla förolämpningar. Jag tror dock att några är borttagna men det finns flera kvar.
Oavsett så är man väldigt nära rättshaveristiskt beteende med så många överklagade domar.
Vilka ärenden var dessa 30?
Faktiskt inte. I så fall borde jag förlorat.
Du spelar expert trots att du inte är det. Det är faktiskt så genomskinligt. Man ser det på dina argument.
Ingvar
Uppenbarligen är det du som inte förstår. Att överklaga allt man kommer åt, spamma på forum, förakt för domstol och svenska institutioner går i linje med rättshaveristiskt beteende. Det kompletteras normalt med oändligt antal insändare i lokalblaskan m samt frekventa samtal med kommun och myndigheter för att spy galla (kanske gäller även dig?).
+100
Om du förstått det jag skrev skulle du kunna förklara vad som är fel men du misslyckades.
Det enda du bevisat är att du inte förstod.
Min första kommentar var helt korrekt. Du har inte kunnat bevisa motsatsen. Tvärt om.
Du är skyldig en förklaring.
Men det var väl väldigt vad tjatig du är. Som jag skrivit tidigare så verkar det vara svårt att förstå vad du vill framföra och så har tydligen överklagat ett otal domar.
Så blir nog benägen att hålla med Axa om att du beter dig som den typiske rättshaveristen.
Kan du förklara vad som är fel i min första kommentar? Axa misslyckades. Är du medveten om att rättshaverist inte har med domstolar att göra.
Därför kan man kalla Axa rättshaverist! Det är inte jag som tjatar. Jag besvarar bara Axas felaktiga påståenden.
Axa!!
Du skriver: "Det kompletteras normalt med oändligt antal insändare i lokalblaskan m samt frekventa samtal med kommun och myndigheter för att spy galla "
Du bör sluta fantisera helt vilt.
Ingvar
Haha. Jorå, en rättshaverist har en synnerlig förmåga att överklaga allt som går att överklaga. Ibland även gynnande beslut.
Vad som är fel. Tre dagar är väl då inte att dra ut på ett ärende. Hade det varit tre månader vore det nått annat.
Att du inte har nått förtroende för tingsrätterna har väl inte ett skit med artikeln att göra. Snare ett uttryck för din egen frustration över något.
Samt din frustration över sossarna som jobbar i Transportstyrelsen.
Så onekligen så kan man undra.
Ingvar
Jag har träffat ett antal rättshaverister. Några till och med rikskända. Jag har ganska bra uppfattning hur en rättshaverist funkar.
Mr Snoid Du missade det viktigaste i min kommentar. Rubriken är vilseledande. Läste du artikeln?
"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"...
Det är så mycket felaktigheter i den här tråden så man baxnar.
Om vi tar detta med ”90% av Teslas anställda strejkar inte”.
De som strejkar är de som tillhör IF Meralls/LO:s avtalsområde. Dvs serviceteknikerna. Över 50% av dem strejkar. Sen ser det olika ut på olika platser. I t.ex anläggningen i Stockholm är det knappt någon som strejkar men i anläggningen i Umeå strejkar nästan alla.
Förutom servicetekniker så har Tesla även administrativ personal, ekonomer, kundtjänst, kommunikatörer, säljare osv. De tillhör inte LO:s avtalsområde. De tillhör Unionen som ligger under TCO och inte LO. TCO strejkar inte. Det är LO som strejkar.
När det gäller lastbilstransporter så är det utländska chaufförer. De är inte organiserade av svenska Transport.
Men IF Metall har bett om sympatiåtgärder hos sina kollegor i Norge och Danmark för att stoppa de transporterna, det handlar om att stoppa pålastningen vid norska och danska hamnar så att bilarna inte kommer till Sverige. Räkna med att detta är på plats inom två veckor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.