Vi Bilägares forum

Toyota tonar ned förväntningarna på solid state-batterier

Toyota tonar ned förväntningarna på solid state-batterier

Att skala upp produktionen av de nya solid state-batterierna för elbilar verkar ta längre tid än väntat.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-24 10:50

Kommentarer

Var väl till Tokyo OS som Toyota lovade ha detta färdigt……
Vore bättre som satsade på bra elbilar med ”konventionella” batterier i stället för alla undanflykter

Uppdaterat: 2023-11-24 10:54

Today Tomorrow Toyota..... Eller day after Tomorrow.... 😁

Uppdaterat: 2023-11-24 11:02

Ja, Toyotas tidtabell för Solid State har förändrats ena aning efter vägen...:)
Och jag påpekade redan inför detta löfte att jag inte trodde på det av den orsaken att det inte fanns några kommersiella applikationer ute på marknaden då (knappast nu heller) och att det brukar ta några år för att samla in erfarenheter ur verkligheten innan man vågar släppa en ny batteriteknik till drivbatterier i bilar.

Uppdaterat: 2023-11-24 11:04

Man börjar ju undra om detta är en strategi hos Toyota, att säga att "batterirevolutionen" är runt hörnet, så att de bromsar försäljningen av elbilar och fortsätter sälja fossildrivna hybrider.
Förtjänsten blir högre och Toyota-fanboys tror sig vänta på nästa utvecklingssteg, som skjuts framåt hela tiden.

Uppdaterat: 2023-11-24 11:15

Toyota tomorrow never comes.

Uppdaterat: 2023-11-24 12:18

Tyder ju i alla fall på någon sorts kontakt med verkligheten!

Precis som många har påpekat i forumet här så har den tidigare tidsplanen varit helt orealistisk.

Uppdaterat: 2023-11-24 14:31

Som vanligt, Toyota gör ju så här hela tiden. Lovar och lovar en massa saker, men skjuter upp det år in och år ut.
Går aldrig lita på något de säger.

Jag tror att de gör så för att visa att de minsann hänger med i utvecklingen, fast de i själva verket inte ens vill det. Att de sedan skjuter på det är säkert medvetet, för att få folk att fortsätta köpa avgasbilar.

Uppdaterat: 2023-11-24 14:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Toyota får Teslas tidsplaner att verka stabila

Uppdaterat: 2023-11-24 16:03

Vi kan vara säkra på att ALLA tillverkare får skruva ner tidtabellen på solid state-batterierna. Jag tror inte att de blir vardagsmat förrän om tio år. Det blir således en ny fossilbil igen!

Uppdaterat: 2023-11-25 02:39
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker - nu hänger ju inte elbilens framgång på Solid State-batterier allenast. Och jag tror inte heller att du har nån kunskap om vad dessa eventuellt kommer att ge för fördelar vs dagens batterityper helt enkelt för att denna batterityp inte finns att tillgå kommersiellt ännu. Däremot håller jag med om att helt nya batterityper ofta behöver i storleksordningen 10 år i andra kommersiella applikationer innan tillverkarna vågar använda dom i mycket krävande applikationer - t ex som drivbatterier i elbilar.

Uppdaterat: 2023-11-25 09:19

Skulle jag välja ny bil idag hade jag siktat in mig på bil med LFP batteri. Mycket för smidigheten att kunna ladda till hundra 100 utan att batteriet tar någon extra skada av det.

Ställer nästan aldrig bilen utomhus någon längre tid på vintern, så att de klarar kyla sämre är inget problem för mig.

Uppdaterat: 2023-11-25 11:29
- Peugeot e-208 GT 2022

För hemma-laddningen kan det ju vara bra att kunna ladda till 100 % utan att generera framtida batteriproblem men det lär ju knappast vara ett alternativ vid långkörningar när man laddar vid snabbladdare för typ 80--100% är ju normalt rätt tidsödande - oavsett batterikemi.

Uppdaterat: 2023-11-25 11:59

Bejje
Egentligen inget bekymmer med att bara ladda till 80%. Man får ladda oftare så det är jobbet att plugga i den.
Sedan ska man inte skrämmas allt för mycket av att inte ladda den fullt. På det hela verkar det inte skilja så mycket i degradering.

Uppdaterat: 2023-11-25 12:40

Tänker mest på hemmalddning över natten. Skönt att kunna ladda fullt

Uppdaterat: 2023-11-25 15:06
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Tänker mest på hemmalddning över natten. Skönt att kunna ladda fullt

Går väl alldeles ypperligt om du skall använda bilen dagen därpå.
Jag gör alltid det och bekymrar mig inte det minsta för att bilens räckvidd skall försämras under mitt ägande.

Uppdaterat: 2023-11-25 15:54

Att ha låg laddnivå är nog ett större problem än att ha hög - i alla fall om man kör dagligen.

Uppdaterat: 2023-11-25 16:04