Vi Bilägares forum

Dagens trafikhändelse.

Dagens trafikhändelse.

En tråd vi kan släpa upp när det hänt nått i trafiken vi vill berätta, utan att öppna en ny tråd för just den händelsen.

Åkte på E4/E20 söder ut mellan Sth o Södertälje i morse, 3 filer och ganska tät trafik, men det rullade på i 100.
När man närmar sig Södertälje blir högerfilen avfart, en bil som ligger där kommer plötsligt på att den ska rakt fram, slår på blinkersen och svänger i samma rörelse, utan att notera att det ligger en bil bredvid. Den bilen väjer ut åt vänster, där kommer en bil i 150 som får tvärnita, bilen bakom i mittenfilen tvärnitar också, bilen som bytt fil väjer tillbaka, där har en taxi sett sin chans att komma förbi men får tvärnita när bilen väjer tillbaka, en lastbil bakom taxin får göra samma sak. Vet inte varför, men bilen som väjde ut till vänster ställer sig också på bromsen, så plötslig är det helt stopp på vägen, och jag hör hur det bromsas längre bak.
Men inget hände och sakta rullar det på igen, men det var milimetrar från en masskrock.
Huvudansvarig var givetvis bilen som bytte fil utan koll, men om övriga hade haft lämplig avstånd till farten, och en bil inte hållt 150 när övriga höll 100 i den täta trafiken, hade det inte behövt vara så nära en krock.

På hemvägen kom jag ikapp en bil med släp, en XC70 med en Renault Trafic på släpvagnen !!!!, Den låg i mittenfilen då släpet började svänga/vobbla, det var nerförsbacke, såg hur bromsljusen tändes, men den vobblade bara mera, bil och släp var över i båda höger och vänster, for fram o tillbaka som en handske, men slutade innan det gick helt över styr. Jag körde försiktigt om ekipaget, och till min förvåning såg jag att föraren satt och pratade i telefonen, inte mot örat, utan höll telefonen framför munnen och pratade väl troligtvis med högtalarfunktionen.

Uppdaterat: 2018-09-24 22:18

Kommentarer

Det kan vara slut på "blinkersvätska" eller kramp i "blinkershanden" :)

Uppdaterat: 2023-10-31 16:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Spika upp en masonit skylt med text.
Använd blinkers gubbjävlar

Uppdaterat: 2023-10-31 17:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vi inför ett nytt rondellmode, inga rondellhundar längre, vi börjar med masonitskylt enligt mso1000.

Uppdaterat: 2023-11-03 15:58
Optimus skrev:

Vi inför ett nytt rondellmode, inga rondellhundar längre, vi börjar med masonitskylt enligt mso1000.

😂Masonit skyltar har vi haft länge i varenda ny rondell.

Stockholmare endast ett varv i rondellen.

Uppdaterat: 2023-11-03 16:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Apropå Stockholm vs nått annat.
Skulle hämta en kollega från Göteborg på Umeå flygplats.
Det var bara att svänga in och stanna i princip utanför dörren, massa parkeringar utanför för att hämta/lämna.
På Arlanda och Bromma har man nästan tagit bort den möjligheten alls, hittar man en plats så är det flera hundra meter bort och kostar hundra kronor per kvart typ.
P vakterna är extremt flitiga och jobbar dygnet runt.
För miljöns skull tycker de styrande att folk ska åka tåg eller buss till flygplatsen, där av mindre p-platser, men effekten blir den motsatta, folk som måste vänta sitter i sina bilar med motorn igång för att få värme och kunna dra direkt om P Lisa dyker upp.

Uppdaterat: 2023-11-03 19:38

Kommer blåljus bakifrån när jag köar i södra länken i kväll (jo, i Stockholm är det köer även på söndagar)
Det är brett och alla bilar åker åt sidan så fri väg bildas i mitten, det är en TMA bil som passerar, efter följer en Uber !!!
Han hade väl inte lust att vänta i köerna och hängde på.

Noterade att TMA bilen funkade bättre för att synas än polis ambulans, det var inte blåljusen man reagerade på först, utan de flashande extraljusen på taket som lös upp tunneln långt bort.

Uppdaterat: 2023-11-19 21:39

Är iväg och ska handla i en specifik butik som råkar ligga i ett köpcentrum. Cirkulerar runt för att leta p-plats. Lönlöst att hitta någon, många fler än mig som ska parkera. Åker då in i ett p-hus intill och hittar en plats för elbilar, det är bara att stoppa in sladden och betala för laddning under tiden jag shoppar. Ser då ett par Teslor som ställt bilen på laddplats, men ingen sladd ansluten. Just där och då hade jag lust att skriva några starka ord i texten men räknar till 10 och går vidare.

Uppdaterat: 2023-11-26 13:37

Skönt att åtminstone du "har skam i kroppen" och kopplar in bil om du parkerar på laddplats. :-)
Vissa verkar inte förstått skillnaden...

Uppdaterat: 2023-11-26 14:44
Power to the people

Åkt till Lappland idag, snöade en del utmed Norrlandskusten och en del folk hört 30 på motorvägen!!!
Långtradarna vill ha fart för att komma uppför backar, saktade in på backkrön för att inte ha dessa luspudlar ivägen när det gick uppför igen, så det blev jojofart mellan 30-70.....i 20 mil.
14 timmar i bilen innan jag var framme mot normala 11,5 =(

Uppdaterat: 2023-11-27 22:48
Rikard skrev:

Åkt till Lappland idag, snöade en del utmed Norrlandskusten och en del folk hört 30 på motorvägen!!!
Långtradarna vill ha fart för att komma uppför backar, saktade in på backkrön för att inte ha dessa luspudlar ivägen när det gick uppför igen, så det blev jojofart mellan 30-70.....i 20 mil.
14 timmar i bilen innan jag var framme mot normala 11,5 =(

Ja jobbigt när man inte kan välja vilken dag man ska köra.

Åkte 10 mil E4 igår em och farten låg på 30-50.
Var tvungen att stanna tre ggr och banka vindrutetorkare.
OCH skuffen helt igenfrusen och Kias vansinnigt galna placering av lucköppningen fick hackas fram under 2dm snö och is.

Uppdaterat: 2023-11-28 09:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Åkte hem från Lappland idag.
De första 30 milen ner till Umeå var underbara, kallt, sol och riktig vinterväg.
Roade oss att räkna bilar, de första 22 milen mötte vi 17 personbilar och 2 lastbilar, körde även om 2 lastbilar !!
E4an neråt var skaplig, stannade för första gången i Hudiksvall för att tanka, köpte även en kopp kaffe vilket jag senare ångrar.
För när jag kommer till Gävle åker ett plogtåg ut på motorvägen 5 bilar före mig. De svängde av i Tierp en timme senare, 4 mil i 40 km/h blir man inte glad av, och vägen behövde inte plogas, de åkte bara och rensade kanterna.
Det borde man kunnat göra en annan tid än i rusningstrafik en fredag.
Om jag inte köpt kaffet hade jag kommit före plogbilarna och hem en timme tidigare.
Totalt tog resan 12,5 tim.

Uppdaterat: 2023-12-01 22:28

Höll på att krocka nyss.
Står i en korsning i dikterad fil för vänstersväng, i mötande finn oxå en fil för vänstersväng.
Jag väntar in de bilar som står i högerfilen och ska rakt fram.
När det är fritt börjar jag åka, då bryter sig andra bilen i mötande vänster sig ut och ger fullt rakt fram.
Jag hade inte hunnit svänga så det blev träff mellan backspeglarna på nån mm, inte mer än att det blev sträck i smutsen.
Klockrent motpartens fel om jag hunnit längre, men hur hade man bevisat det om ingen annan som uppmärksammat stannat o vittnat ??

Uppdaterat: 2023-12-05 09:51

Kanske dags att följa Rysslands exempel med dash-cam i alla bilar för att försäkringen ska gälla?

Uppdaterat: 2023-12-05 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Kanske dags att följa Rysslands exempel med dash-cam i alla bilar för att försäkringen ska gälla?

Ja varför inte? Jag har dashcam sedan några år tillbaka. Har inte haft någon nytta av den i försäkringssyfte tack och lov, men om det väl händer något så är jag glad att jag har den.

Kommer säkert bli allt vanligare med inbyggda kameror på bilar också likt Tesla, men för alla nuvarande som inte har det så är det en liten peng i inköp för att slippa jobbiga försäkringsfall senare.

Uppdaterat: 2023-12-05 11:49
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - en kamera-dokumentation av händelseförloppet är väl antagligen inte positiv för typ 50 % av de inblandade i en olycka...:)

Uppdaterat: 2023-12-05 11:55
Pi skrev:

bejje - en kamera-dokumentation av händelseförloppet är väl antagligen inte positiv för typ 50 % av de inblandade i en olycka...:)

Nä, men vi här på forumet har aldrig orsakat olyckor. Så vi behöver kameror... :)

Uppdaterat: 2023-12-05 12:14
40-talisten skrev:

Pi skrev:
bejje - en kamera-dokumentation av händelseförloppet är väl antagligen inte positiv för typ 50 % av de inblandade i en olycka...:)

Nä, men vi här på forumet har aldrig orsakat olyckor. Så vi behöver kameror... :)

Hahaha +100

Uppdaterat: 2023-12-05 12:27

Finns kamera i min Lexus, hittade här om dagen en kabel hängande vid pedalerna med OBD2 kontakt, ska prova o koppla in den och se om den funkar.
Tog ut minneskortet och stoppade i datorn, det var typ 100 st 20 minuters sekvenser när bilen stod parkerad på en gata 2021, så troligtvis är den igång hela tiden om kontakten är i.
Kameran är på 5 volt, så man borde ju kunna koppla den till en USB och använda mobilladdare.
Jag har ju ingen nytta av att ha den igång i garaget.

Uppdaterat: 2023-12-05 14:04

Idag låg jag en kort stund bakom en Fiat Multipla - inte var dag man ser en sådan. Undrar om jag ens sett nån sen de dagar ViB hade en sån som långtestbil och nån av medarbetarna tydligen bodde här i stan.

Uppdaterat: 2023-12-07 17:06
Pi skrev:

Idag låg jag en kort stund bakom en Fiat Multipla - inte var dag man ser en sådan. Undrar om jag ens sett nån sen de dagar ViB hade en sån som långtestbil och nån av medarbetarna tydligen bodde här i stan.

Ser faktiskt en ganska ofta där jag bor, men den är Estlands registrerad, några byggare som åker runt med den.
Mötte den för nått år sen med väldigt bländande strålkastare, de hade en betongblandare på takräcket och troligtvis 20 säckar betong i skuffen.

Uppdaterat: 2023-12-07 19:00

Fick min tidigare observation bekräftad
En bil bländade på dagens hemfärd. Såg på långt håll att detta säkert är en Tesla 3 då det är höger halvljus som vanligen pekar helt fel.
Självklart var det en sådan.
Även en stressad lastbil skull äntligt köra förbi då jag höll 90 enligt mätaren i snöväder och halka på E18 väster om Örebro och självklart även Flixbus. Tydligen är dom helt opåverkade av halt väglag.

Uppdaterat: 2023-12-07 20:28

Yrkeschafförer kan ju det där, de är ju skolade. 😁

Uppdaterat: 2023-12-07 20:46
Power to the people
Grosser skrev:

Yrkeschafförer kan ju det där, de är ju skolade. 😁

Exakt. Även BMW förare.
Kunde inte låta bli att kommentera en BMW i4 förares bild på FB där han skryter om bilens stabilitet då den framförs in 110km/tim på binterväglag.
Undrar hur han tänkt att få stopp på 2,2 ton BMW i 110km/tim på vinterväglag.
Tydligen hade han kört 120.000mil och ägt 18 BMW så då är det inga problem att köra med den farten med en så rekorderlig bil.
Snare en bekräftelse varför BMW sticker ut i olycksstatistiken tyckte jag 😂

Uppdaterat: 2023-12-07 22:32

Idag vettefan vad som hände. Hade en bil bakom mig ett bra tag både utanför stan och inne i stan som när vi började komma in i stan låg väldigt nära mig, så nära att jag var rädd att han inte skulle hinna stanna i tid.
Efter en stund i stadstrafik så började han blinka med hellyset och lite senare så tutade han på mig, ingen aning om varför, men efter en lång stund så vek han av.

En teori är att eftersom jag har elbil och sällan använder bromsen, plus det faktum att han låg så nära mig, så kanske han blev irriterad över att mina bromsljus inte tänder upp när jag förlorar hastighet. Det är dock inget jag kan påverka, utan det finns någon lag om vid vilken typ av kraftig bromsverkan som bromslyset måste tändas. Tesla och en del andra omfattas av det, då deras regenerativa bromsning är ganska hård och måste då lysa upp, men det gäller inte min bil.

Jag har testat att ha en vän bakom mig för att se och oavsett hastighet jag kör i, och sen släpper gasen, så tänds inte bromslyset. Peugot, som är min bil, behöver då troligen inte tända bromslyset vid regenbromsning för att den inte är kraftfull nog, men tydligen kraftfull nog för att göra folk arga (gissar jag)

Uppdaterat: 2023-12-09 21:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Tja eller så är det fel på din bil.
På nivå 0 och 1på regen tänds inte bromsljusen på min bil. Men vid one pedal, auto med inställning 2 eller mer, samt regen 2 och uppåt tänds bromsljusen.
Har en uppsjö inställningar att välja på. Men vid nästan ingen regenerering, eller rättare sagt ungefär som en ICE bil motorbromsar så lyser inte bromsljusen.

Uppdaterat: 2023-12-09 21:32
bejje skrev:

Idag vettefan vad som hände. Hade en bil bakom mig ett bra tag både utanför stan och inne i stan som när vi började komma in i stan låg väldigt nära mig, så nära att jag var rädd att han inte skulle hinna stanna i tid.
Efter en stund i stadstrafik så började han blinka med hellyset och lite senare så tutade han på mig, ingen aning om varför, men efter en lång stund så vek han av.
En teori är att eftersom jag har elbil och sällan använder bromsen, plus det faktum att han låg så nära mig, så kanske han blev irriterad över att mina bromsljus inte tänder upp när jag förlorar hastighet. Det är dock inget jag kan påverka, utan det finns någon lag om vid vilken typ av kraftig bromsverkan som bromslyset måste tändas. Tesla och en del andra omfattas av det, då deras regenerativa bromsning är ganska hård och måste då lysa upp, men det gäller inte min bil.
Jag har testat att ha en vän bakom mig för att se och oavsett hastighet jag kör i, och sen släpper gasen, så tänds inte bromslyset. Peugot, som är min bil, behöver då troligen inte tända bromslyset vid regenbromsning för att den inte är kraftfull nog, men tydligen kraftfull nog för att göra folk arga (gissar jag)

Eller så blev han lika irriterad eller galen som jag blir på folk som inte använder farthållaren utan tror dom kör jämn fart men i verkligheten 10 upp och 15 kmh ner under lagstadgad fart.
Jag blir fullständigt galen på sådana muppar 😤😩😂😂
Enpedalskörning är bajs.
Lär er använda farthållaren. 🥰

Uppdaterat: 2023-12-09 21:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, kul att du vaknat till liv ur din E-Niro dvala.
Det där med den varierande hastigheten har jag bestämt hört förut 🤣😉

Uppdaterat: 2023-12-09 21:42

Nej mos, det är stadstrafik och jag följer bilarna framför. Är inte ja som styr hastighten, men jag kan nog förstå de som irriterar sig på att mitt bromsljus inte tänder sig i stadstrafik förutom när jag stannar helt. Min bil har tyvärr samma teknik som en bil med automat som är bensin eller diesel, så vid väldigt låga hastighet så kryper den fram om jag inte håller bromsen nere.

Men allt över den hastigheten så bromsar den ju om jag släpper gasen, så det irriterar nog en och annan i stadstrafik att jag bromsar upp, men inget bromsljus syns.

Uppdaterat: 2023-12-09 21:42
- Peugeot e-208 GT 2022
Mr Snoid skrev:

MSO, kul att du vaknat till liv ur din E-Niro dvala.
Det där med den varierande hastigheten har jag bestämt hört förut 🤣😉

Ja och ytterst irriterande. 😠 😂

Uppdaterat: 2023-12-09 21:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
bejje skrev:

Nej mos, det är stadstrafik och jag följer bilarna framför. Är inte ja som styr hastighten, men jag kan nog förstå de som irriterar sig på att mitt bromsljus inte tänder sig i stadstrafik förutom när jag stannar helt. Min bil har tyvärr samma teknik som en bil med automat som är bensin eller diesel, så vid väldigt låga hastighet så kryper den fram om jag inte håller bromsen nere.
Men allt över den hastigheten så bromsar den ju om jag släpper gasen, så det irriterar nog en och annan i stadstrafik att jag bromsar upp, men inget bromsljus syns.

Om det är så som du skriver borde du kontakta peugot.
Du är ju egentligen en trafikfara med stor risk för att bli påkörd.

Vid en viss regenerering som överstiger en kraftig motorbroms skall bromsljusen tändas.
Kolla upp det tycker jag.

Uppdaterat: 2023-12-09 21:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

bejje skrev:
Nej mos, det är stadstrafik och jag följer bilarna framför. Är inte ja som styr hastighten, men jag kan nog förstå de som irriterar sig på att mitt bromsljus inte tänder sig i stadstrafik förutom när jag stannar helt. Min bil har tyvärr samma teknik som en bil med automat som är bensin eller diesel, så vid väldigt låga hastighet så kryper den fram om jag inte håller bromsen nere.
Men allt över den hastigheten så bromsar den ju om jag släpper gasen, så det irriterar nog en och annan i stadstrafik att jag bromsar upp, men inget bromsljus syns.

Om det är så som du skriver borde du kontakta peugot.
Du är ju egentligen en trafikfara med stor risk för att bli påkörd.
Vid en viss regenerering som överstiger en kraftig motorbroms skall bromsljusen tändas.
Kolla upp det tycker jag.

Jo jag vet att det är så, men jag antar att Peugots motorbromsning inte är stark nog och den är ganska svag om man jämför med andra elbilar, men kanske stark nog i alla fall stadstrafik för att det ska irritera en och annan, men troligen ligger det inom lagens ramar.

Har inte bara kört min egen e-208 utan två andra också och de har fungerat på precis samma sätt, så det är nog helt normalt.

Uppdaterat: 2023-12-09 21:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag använder sällan bromsen i kötrafik, håller avstånd ist.
Man märker att det irriterar folk bakom ibland.

Uppdaterat: 2023-12-10 08:20

Jag "duttar" på bromspedalen även om jag egentligen inte behöver bromsa bara för att den närmast bakomvarande skall uppmärksamma att jag faktiskt står still eller är på väg att stanna. Inte så kul att få nån Hets-Putte in i bilen bara för att dom inte är uppmärksamma.

Uppdaterat: 2023-12-10 10:02

Använder aldrig OPD på min XC40, kör med frihjulsfunktionen. Bilen rullar som bara katten. Så jag måste använda bromsen hela tiden, kanske till och mer än en vanlig fossilbil med motorbroms.

Uppdaterat: 2023-12-11 09:25

Optimus - kör du aldrig med den adaptiva farthållaren ? Och även om du använder bromspedalen så lär den väl inte jämt använda de mekaniska bromsarna gissar jag.

Uppdaterat: 2023-12-11 10:24

Idag trodde jag i nån sekund att jag skulle träffa ett rådjur med Opeln. Jag åkte i cirka 60 km/h när det plötsligt hoppade upp på vägen och ställde sig där. Jag bromsade och bilen vred sig mot diket där rådjuret kommit ifrån. När jag väl stod still var rådjursbaken utanför fönstret på förardörren. Sen skuttade det iväg och försvann. Bannade klumpverk till bil.

Uppdaterat: 2023-12-11 11:08

Har en fartglad granne, som oftast numera lugnat sig vid stigande ålder, men han kör sin Kia 6 enbart med frirullning. aldrig regenerering!
"Det känns nästan som en Saab tvåtaktare" sa han, "En underbart skön känsla"!
Det hör till saken att han aldrig ägt en Saab. möjligen kört någon gång.
Hans son kör bilen betydligt snålare med adaptiv farthållare och regenerering.
"Han har ju så färskt körkort och det är ju bra att han är försiktig, men det blir lite tråkigt"!

Uppdaterat: 2023-12-11 11:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

One Pedal Driving är en av de bästa uppfinningarna som finns, har man väl vant sig vill man aldrig vara utan och de bilar som inte har det känns "livsfarliga". :)
Men självklart ska bromsljuset tändas vid en viss regenering. De elbilar jag haft ser man även på skärmen inne i bilen att bromsljuset tänds.

Uppdaterat: 2023-12-11 12:33

Vad gäller trafikhändelse så var jag med om verklig "tur i oturen" i torsdags. Vi tog en spontan långhelg till Lindvallen för lite skidåkning nu i helgen och mellan Vansbro och Malung springer det upp en stor älg från vänster och jag börjar bromsa men det är rejält halt så det saktar inte ner så fort som jag önskar och i samma ögonblick ser älgen mig och försöker vända men halkar omkull och drattar dit och blir liggande på mittlinjen så jag precis hinner styra till mitt framför mulen på den. Ser i backspegeln hur den reser sig upp och lunkar ner i skogen igen. Men det blev lite adrenalin i kroppen på en helt klart.....

Uppdaterat: 2023-12-11 12:38
saabnisse skrev:

Har en fartglad granne, som oftast numera lugnat sig vid stigande ålder, men han kör sin Kia 6 enbart med frirullning. aldrig regenerering!
"Det känns nästan som en Saab tvåtaktare" sa han, "En underbart skön känsla"!
Det hör till saken att han aldrig ägt en Saab. möjligen kört någon gång.
Hans son kör bilen betydligt snålare med adaptiv farthållare och regenerering.
"Han har ju så färskt körkort och det är ju bra att han är försiktig, men det blir lite tråkigt"!

Jag har försökt förstå OPD men fattar inte hur man kan tycka det är bra eller skönt att behöva hålla högerfoten stumt statiskt på gaspedalen.
Förstår tanken om man kör traktor etc eller om man kör riktigt aggressivt.

Dagens elbilar frirullar ju utan motstånd hur långt som helst.
Och regenerering är det ju första typ 30-40 mm på bromspedalen.
Dvd 0-100% regenerering innan bromsen aktiveras.
Lugn och fin körning och det är nog den snålaste körningen i kombination med adaptiva farthållaren.

Uppdaterat: 2023-12-11 12:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om du tror det är så det fungerar så har du helt missuppfattat det MSO eller kört bil som inte har en ordentligt fungerande OPD.

Uppdaterat: 2023-12-11 13:01

Jag är som mso 1000 - vill helst slippa att ha foten på gaspedalen och då försvinner ju vitsen med OPD. Använder hellre den adaptiva farthållaren frekvent och öka/minskar farten med den. Visst - ibland måste man absolut använda gaspedalen men det är mest korta stunder.

Uppdaterat: 2023-12-11 13:18
Pi skrev:

Jag är som mso 1000 - vill helst slippa att ha foten på gaspedalen och då försvinner ju vitsen med OPD. Använder hellre den adaptiva farthållaren frekvent och öka/minskar farten med den. Visst - ibland måste man absolut använda gaspedalen men det är mest korta stunder.

Fast då har ju du inte heller fattat det.....vem har sagt att man inte kan använda farthållaren när man kör med OPD?

Uppdaterat: 2023-12-11 13:25

OPD och alternera med farthållare.😂.
Varje gång jag deaktiverar farthållare med OPD blir det ett ryck och bromsljus blinkar till.
Otroligt oskönt men med tanke dom många blinkningar ute i trafiken med bromsljus så gillar väl folk det 😂😊.
Jag tror väldigt många elbilsförare tror att man måste köra med OPD för att köra ekonomiskt och det skall bli regenerering till batteriet.
Därför kör många så och egentligen bara för dom inte förstår eller blivit upplyst om att broms på en elbil är inte bara broms.

Uppdaterat: 2023-12-11 14:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

OPD och alternera med farthållare.😂.
Varje gång jag deaktiverar farthållare med OPD blir det ett ryck och bromsljus blinkar till.
Otroligt oskönt men med tanke dom många blinkningar ute i trafiken med bromsljus så gillar väl folk det 😂😊.
Jag tror väldigt många elbilsförare tror att man måste köra med OPD för att köra ekonomiskt och det skall bli regenerering till batteriet.
Därför kör många så och egentligen bara för dom inte förstår eller blivit upplyst om att broms på en elbil är inte bara broms.

Bara för att du har valt en bil med dålig implementering av OPD betyder det inte att alla elbilar fungerar lika uselt. ;)
På Tesla och Mercedes och många övriga elbilar jag kört har det fungerat otroligt sömlöst att alternera mellan farthållare och OPD. Och du får ursäkta MSO, men jag tror att jag har lite fler elbilsmil och erfarenheter under mina hjul än vad du har.....

Uppdaterat: 2023-12-11 14:04

Gaston - det har jag inte sagt men farthållaren reglerar farten bl a med hänsyn till framförvarande fordon - så varför skall jag använda gaspedalen (och som bromspedal) mera än vid ett fåtal tillfällen och då har jag ingen nytta av en kraftig bromsfunktion i den pedalen. Svårt att förstå att alla inte fungerar som du när man kör bil ?

Uppdaterat: 2023-12-11 14:36
Pi skrev:

Gaston - det har jag inte sagt men farthållaren reglerar farten bl a med hänsyn till framförvarande fordon - så varför skall jag använda gaspedalen (och som bromspedal) mera än vid ett fåtal tillfällen och då har jag ingen nytta av en kraftig bromsfunktion i den pedalen. Svårt att förstå att alla inte fungerar som du när man kör bil ?

Du menar att du kör med farthållare i stadstrafik? Jag vet såklart inte ditt körmönster men jag har svårt att tro att det är enbart "fåtal tillfällen" du använder gas och broms när du kör bil.
Men vi vänder på det, har du erfarenhet av detta du återigen är inne och har massa åsikter om? Hur många och vilka elbilar med OPD har du kört och i vilka körscenarion?

Uppdaterat: 2023-12-11 14:40

Henrik - du har en massa åsikter och tvivel på hur jag kör. Jag använder farthållaren mycket frekvent inte minst i stadstrafik och jag ser för mitt eget vidkommande därför inget behov av s k OPD med kraftig, elektrisk motorbroms. Att du gillar den funktionen har vi förstått så jag hoppas att du även kan respektera min (och mso 1000's) åsikter. Vi har helt enkelt olika behov. Jag bor i Sveriges 6:e största stad och kör runt 2000 mil/år och mest i miljön häromkring så nog har jag erfarenhet av stadskörning och mitt sätt passar mig lika som ditt sätt passar dig. Inget är mera "fel" än nåt annat.
F ö inbillade jag mig att detta är ett diskussionsforum och där är väl det normala att man diskuterar och delar med sig av olika erfarenheter och kunskaper.

Uppdaterat: 2023-12-11 14:51

Den stora (och uppenbara) fördelen med OPD är ju så klart just det, att man kör i stort sätt med en pedal.
Att slippa byta pedal bara för att man ska bromsa.

Till en början är det nog obekvämt för många, men ganska så snabbt blir det allt mer självklart att det är så man vill köra. Även jag var skeptisk i början, men kör helst så hela tiden.

Nu har jag ju en ganska klen regen på min bil och den stannar inte heller helt utan bromsar ner till den klassiska kryphastigheten som en vanliga automat har men det är bättre än inget. I nästa bil kommer jag inte acceptera något annat än riktigt OPD. Längtar till det är dags!

Uppdaterat: 2023-12-11 14:52
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

Henrik - du har en massa åsikter och tvivel på hur jag kör. Jag använder farthållaren mycket frekvent inte minst i stadstrafik och jag ser för mitt eget vidkommande därför inget behov av s k OPD med kraftig, elektrisk motorbroms. Att du gillar den funktionen har vi förstått så jag hoppas att du även kan respektera min (och mso 1000's) åsikter. Vi har helt enkelt olika behov. Jag bor i Sveriges 6:e största stad och kör runt 2000 mil/år och mest i miljön häromkring så nog har jag erfarenhet av stadskörning och mitt sätt passar mig lika som ditt sätt passar dig. Inget är mera "fel" än nåt annat.
F ö inbillade jag mig att detta är ett diskussionsforum och där är väl det normala att man diskuterar och delar med sig av olika erfarenheter och kunskaper.

Och svaret på min fråga?! Vad är dina erfarenheter, från vilka bilar med ODP och under vilka scenarion och vad med denna funktion var det du mest störde dig på eller inte kunde vänja dig vid?

Uppdaterat: 2023-12-11 15:03