Vi Bilägares forum

Allt trögare för nya elbilar – VW skjuter upp batterifabrik

Allt trögare för nya elbilar – VW skjuter upp batterifabrik

Volkswagen väljer återigen att lägga planerna på en ny batterifabrik i Östeuropa på is. Anledningen är låg efterfrågan på nya elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-11-02 14:22

Kommentarer

Kan det bero på att priset är lite för högt? I vart fall är det numera inget problem med kvaliteten, vi har kört över 16 000 mil med vår ID3 och har aldrig tidigare ägt en så problemfri bil med otroligt låga driftkostnader.

Kan verkligen rekommendera VW ID3.

Sänk priset några 10 000 lappar så ökar försäljningen igen.

Uppdaterat: 2023-11-02 14:38

Beror sannolikt på överpriser, speciellt här i Sverige. ID.3:an har bromsat in betänkligt och behöver en prissänkning om sådär 100-150.000. Att det finns goda utrymmen för mindre prisjusteringar som denna framgår med all tydlighet när man kikar på kinesiska priset för ID.3... Usd 16.600.-

Initialt sade VW att ID.3 skulle hamna "under €30.000" och det är väl hög tid att ta den dit ner nu. Speciellt när folks plånböcker krymt rejält pga inflationen, och så också utrymmet för bilköpet.

Uppdaterat: 2023-11-02 15:20

Leif
Vad menar du? Det har sålts fler ID3 i Sverige i år jämfört med samma period förra året.

Uppdaterat: 2023-11-02 15:32

Ja nu är första eller ska vi kalla det andra vågen av elbilsköpare över. Först för många år sedan, var det de tekniktokiga som skulle ha det nyaste och fränaste även om det var dyrt.
Sen kom köparna med ganska god ekonomi, men som köper de idag "billigare" elbilarna än vad som fanns från början.

Nästa våg är att vanliga svensson ska tänka sig att köpa elbil och då måste priserna ner. 500 000+ för många elbilar efter man lagt till vinterdäck, stolsvärme, adaptiv farthållare och lite sånt är ca 100 000 kr för mycket.

T.o.m. småbilarna kostar ju 500 000+ efter man gjort lite tillval.

Uppdaterat: 2023-11-02 15:52
- Peugeot e-208 GT 2022

VW har ju haft hyfsade nybilspriser på den utgående versionen av Id.3 så jag är inte så förvånad om de sålt lite flera. Var förbi vår VW-handlare en sväng igår och det är en markant skillnad på hur många nya bilar som nu åter står i hallarna jämfört med bara för några månader sedan. Men nästan bara elbilar. Sen är ju nybils-parkeringen utanför synnerligen välfylld sen några månader tillbaka.

Uppdaterat: 2023-11-02 16:10
bejje skrev:

Ja nu är första eller ska vi kalla det andra vågen av elbilsköpare över. Först för många år sedan, var det de tekniktokiga som skulle ha det nyaste och fränaste även om det var dyrt.
Sen kom köparna med ganska god ekonomi, men som köper de idag "billigare" elbilarna än vad som fanns från början.
Nästa våg är att vanliga svensson ska tänka sig att köpa elbil och då måste priserna ner. 500 000+ för många elbilar efter man lagt till vinterdäck, stolsvärme, adaptiv farthållare och lite sånt är ca 100 000 kr för mycket.
T.o.m. småbilarna kostar ju 500 000+ efter man gjort lite tillval.

Jag tror du har helt rätt i den analysen Bejje. Det är 200kkr upp för att få en elbil jämfört med en välutrustad ICE bil av samma storlek. Det finns inte en chans att "räkna hem" en sådan kalkyl. Speciellt som dom bilarna inte alls körs så långa sträckor att det blir speciellt höga bränslekostnader

Uppdaterat: 2023-11-02 16:28

Sedan tror jag att många av de som köpt elbil i ”första eller andra vågen” fått mersmak och kan tänka sig fortsätta kör elbil. Så när det ska byta kanske man är beredd att gå upp i storlek eller vill ha mer av annat vilket innebär att man även tittar efter de dyrare elbilarna.

Uppdaterat: 2023-11-02 17:17
Axa skrev:

Leif
Vad menar du? Det har sålts fler ID3 i Sverige i år jämfört med samma period förra året.

Kikar man på de senaste 3 månaderna har försäljningen fallit 250 > 212 > 180 st... Plats nr 39 i försäljningstoppen, med bilar som ORA Cat (141 sålda) snart gått om elbilarnas "Golf" i försäljning.

BYD Atto 3 sålde iväg 400 ex. Lite mer än dubbelt så mkt som ID.3:an

-som sagt, VW behöver putsa ned insteget en hel del.

Uppdaterat: 2023-11-02 17:23

Jag har besökt ett par bilhandlare som har BEV bilar som stämmer ganska bra med min kravspecifikation. Jag behöver litet mer utrustning än standard, så priset ökar med en del pengar.
Jag har också fått affärsförslag inkl mellanpris med min nuvarande bil som inbyte. De pengar jag behöver slanta upp, ligger på 330 000 kr (finansiering via märkets finansbolag) och 420 000 kr (egen finansiering).

Uppdaterat: 2023-11-02 17:20
Elake Måns

Leif
Frågan är om man kan dra några långtgående slutsatser av att titta på senaste 3 månaderna.

Uppdaterat: 2023-11-02 18:00
Axa skrev:

Sedan tror jag att många av de som köpt elbil i ”första eller andra vågen” fått mersmak och kan tänka sig fortsätta kör elbil. Så när det ska byta kanske man är beredd att gå upp i storlek eller vill ha mer av annat vilket innebär att man även tittar efter de dyrare elbilarna.

Jag är mer beredd att gå ner i storlek då Ioniq 5 är onödigt stor för våra behov. Skall faktiskt åka och provköra iD3 på nytt. Med stora batteriet är det troligen helt ok. Komfortsäten, matrixljus och alla körhjälpssystem. Kostar dock den drygt 600kkr vilket är för dyrt. Men skulle gissa på att priset är förhandlingsbart med tanke på VW:s vikande försäljning.

Uppdaterat: 2023-11-02 18:10

Provsatt "nya" Id.3 igår och tyckte att den kändes helt Ok i "upplevd" kvalitetskänsla inombords. Dock hade jag fördragit riktiga knappar på ratten och inte dessa touch-knappar. Och som vanligt behovet av dragkapacitet. Men tar man bort det kravet så är Id.3 f ö en bil i min smak och mitt storleksbehov.
Det har ju gått att köpa versionen före faceliften till riktigt Ok priser på många ställen men jag har inte jämfört dessa sida vid sida.

Uppdaterat: 2023-11-02 18:27

Snoid
Jo, storleken är en aspekt. Tänkte också att man kanske går upp i batteristorlek eller vill ha fler funktioner i bilen. Även det fördyrar.

Uppdaterat: 2023-11-02 18:27

Axa - för de flesta av oss finns det en prisgräns med tanke på det generella tappet på 50 % av nypriset under 3--4 år. Så det blir allt dyrare att lyxa till livet lite...:)
Kanske får göra som Hacken och kolla in Kamiq vilket för mig är att gå ner i bilstorlek - och inte heller köpa eldrivet vilket jag trodde skulle ske vid nästa byte.

Uppdaterat: 2023-11-02 18:31
Pi skrev:

Provsatt "nya" Id.3 igår och tyckte att den kändes helt Ok i "upplevd" kvalitetskänsla inombords. Dock hade jag fördragit riktiga knappar på ratten och inte dessa touch-knappar. Och som vanligt behovet av dragkapacitet. Men tar man bort det kravet så är Id.3 f ö en bil i min smak och mitt storleksbehov.
Det har ju gått att köpa versionen före faceliften till riktigt Ok priser på många ställen men jag har inte jämfört dessa sida vid sida.

Ja dom kostar 400kkr nu. Faktiskt helt ok pris.

Uppdaterat: 2023-11-02 18:43
Axa skrev:

Snoid
Jo, storleken är en aspekt. Tänkte också att man kanske går upp i batteristorlek eller vill ha fler funktioner i bilen. Även det fördyrar.

Ja därför jag sneglar på iD3 pro S med 77kWh batteri. Drygt 50/40mil sommar/vinter. Ca 10 mil mer än vad I5:ans räckvidd är.

Uppdaterat: 2023-11-02 18:44
Pi skrev:

Axa - för de flesta av oss finns det en prisgräns med tanke på det generella tappet på 50 % av nypriset under 3--4 år. Så det blir allt dyrare att lyxa till livet lite...:)
Kanske får göra som Hacken och kolla in Kamiq vilket för mig är att gå ner i bilstorlek - och inte heller köpa eldrivet vilket jag trodde skulle ske vid nästa byte.

Du kör väl fortsatt såpass mycket att det nästan går att ”räkna hem” en elbil.
Körkänslan är så mycket trevligare med elbil så därav vill jag inte gå tillbaka. Enda som kommer i närheten är faktiskt Toyotas hybrider.
En slamrande dieselmotor kommer aldrig komma på fråga och eldriften, även om det är vid lätt gaspådrag på toyotahybrider, är bara så trevligt.

Uppdaterat: 2023-11-02 18:49

Instämmer med många andra här att det är trist att id3 inte får dra släp eller lasta på taket. Faceliften var en besvikelse då den inte rättade till det. Obegripligt då id4/5 får både dra och lasta på taket.

Uppdaterat: 2023-11-02 19:23

Ja, hade Id.3 haft hygglig dragkapacitet så hade det nog stått en sån på garageuppfarten eller motsvarande Cupra-modell. Men man kanske får ge upp det kravet och bytlåna bil med en av sönerna när man skall köra släp... Behov av att lasta på taket har jag inte så den bristen är inte så allvarlig för mig.

Uppdaterat: 2023-11-02 19:36
Pi skrev:

Ja, hade Id.3 haft hygglig dragkapacitet så hade det nog stått en sån på garageuppfarten eller motsvarande Cupra-modell. Men man kanske får ge upp det kravet och bytlåna bil med en av sönerna när man skall köra släp... Behov av att lasta på taket har jag inte så den bristen är inte så allvarlig för mig.

Ja att begränsa urvalet av bilar för att man vill kunna släpa nått efter bilen nån gång per år är helt bortkastat. Inte tala om vad den där dragkroken kostar. Blir troligen betydligt billigare att hyra en bil den gången man behöver dra något. Om man så klart inte åker på husvagnssemester i flera veckor eller skall släpa på en häst i tid och otid.
Kan jag bara lasta in några par skidor inne i bilen så är jag nöjd.

Uppdaterat: 2023-11-02 19:39
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Jo, storleken är en aspekt. Tänkte också att man kanske går upp i batteristorlek eller vill ha fler funktioner i bilen. Även det fördyrar.

Ja därför jag sneglar på iD3 pro S med 77kWh batteri. Drygt 50/40mil sommar/vinter. Ca 10 mil mer än vad I5:ans räckvidd är.

Jag har också sneglat på den som möjlig nästabil. Beroende på när jag byter framöver kan det dock fortfarande behövas en del utrymme. Jag är rejält nyfiken på ID7 fast helst skulle jag vilja se en motsvarande från Skoda. Tror Skoda skulle kunna göra den snyggare och mer praktisk.

Uppdaterat: 2023-11-02 20:17
Axa skrev:

Mr Snoid skrev:
Axa skrev:
Snoid
Jo, storleken är en aspekt. Tänkte också att man kanske går upp i batteristorlek eller vill ha fler funktioner i bilen. Även det fördyrar.
Ja därför jag sneglar på iD3 pro S med 77kWh batteri. Drygt 50/40mil sommar/vinter. Ca 10 mil mer än vad I5:ans räckvidd är.

Jag har också sneglat på den som möjlig nästabil. Beroende på när jag byter framöver kan det dock fortfarande behövas en del utrymme. Jag är rejält nyfiken på ID7 fast helst skulle jag vilja se en motsvarande från Skoda. Tror Skoda skulle kunna göra den snyggare och mer praktisk.

Jag håller mer på VW:s design. Skoda har inte en enda modell som attraherar mig det minsta. Ser bara gammaldags och halvtråkig ut.
Däremot tror jag Cupra kunde få till en snyggare design.

Uppdaterat: 2023-11-02 20:46

Snoid
Jo, i den mindre klassen är ju Cupras Born snyggast.
Jag tycker Enyaq är snyggaste av syskonen men framför är det interiören som är trevligare. Och med fler fysiska knappar än i ID4.

Uppdaterat: 2023-11-02 20:57

Axa, ja de tre syskonen är gamla fula allihopa.
Är bara Enyaq RS som är lite fräck, speciellt den limegula. Alla andra är rejält tråkiga. I alla fall i mina ögon. ID7 ser ok ut men onödigt stor och dyr

Uppdaterat: 2023-11-02 21:09

Konkurrensen är hård och VAG dras med ett rykte om att deras bilar varit buggiga och struliga. I dagsläget är det nog inga större fel på bilarna men ryktet är skadat och priserna för höga för målgruppen.

Uppdaterat: 2023-11-02 22:21

Intressant att det finns människor som fortfarande attraheras av ID.3. Jag har börjat nedräkningen till att få lämna tillbaka eländet. Sämre bil tror jag inte finns!🤮

Uppdaterat: 2023-11-02 23:04
Anders Egermo skrev:

Intressant att det finns människor som fortfarande attraheras av ID.3. Jag har börjat nedräkningen till att få lämna tillbaka eländet. Sämre bil tror jag inte finns!🤮

Mitt intryck är att kvaliteten är ytterst ojämn, vissa funkar klockrent medan andra buggar som tusan.
En produkt från VW-gruppen är därför osannolik då jag väljer elbil.
Beggad i3 av nyare modell är isåfall klart vettigare. 300k köper dig en nästan knappt inkörd (hehe) bil

Uppdaterat: 2023-11-03 05:42
Gillar kurvor och rondeller
Anders Egermo skrev:

Intressant att det finns människor som fortfarande attraheras av ID.3. Jag har börjat nedräkningen till att få lämna tillbaka eländet. Sämre bil tror jag inte finns!🤮

Jag har varken haft eller kört någon ID3, men har stundtals varit inresserad av den, men det är så blandat med känslor från olika håll att man vet inte vad man ska tro. Vissa tidigare ägare säger att mjukvaran varit skit och det håller säkert många med om, men samma personer som haft bilen några år och fått ett flertal uppdateringar säger att mycket har blivit mycket bättre också.

Något som inte verkar blivit bättre som det klagas på är väldigt laggigt och segt infotainment.

Kan du Anders som tycker den är skit, fylla på med vad exakt som är så dåligt? Är intresserad av vad det är så att man vet om t.ex. en begagnad ID3 skulle kunna komma på tapeten eller inte framöver.

Uppdaterat: 2023-11-03 08:07
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja de första iD3 var väl inget annat än en ofärdig produkt som prånglades ut på marknaden till rejält rabatterat pris. En produkt där ägarna fick vara försökskaniner.
Jag tror att bilen blivit bättre efter tre år. Troligen på den nivå den borde varit när den släpptes på marknaden.

Uppdaterat: 2023-11-03 08:16

Ja, Anders E och Swenssons erfarenheter av denna bilmodell är ju diametralt olika . Men jag tror som Guran att dagens Id.3 är en betydligt bättre och "stabilare" produkt än den första som rullade ut. Inte helt ovanligt när det gäller helt nya produkter med en teknik utan historik hos tillverkaren. Och tekniken lär ju vara väldigt lika de flesta övriga eldrivna bilar ifrån VAG och dessa ser ju ut att fungera rätt OK idag.

Uppdaterat: 2023-11-03 08:41

Det jag läst mig till på nätet är att de med tidig version av ID3 och framför allt den första buggiga mjukvaran har blivit betydligt mer nöjda efter den stora uppdateringen som kom för ca ett år sedan.
Jag upplever inte att mjukvaran i Enyaq varit särskilt buggig. Efter stora uppdateringen är det numera väldigt sällan det buggar.

Uppdaterat: 2023-11-03 09:26

Jag ska försöka hinna med att sammanställa alla problem och fel när jag har tid. Återkommer!😊

Uppdaterat: 2023-11-03 09:46
Anders Egermo skrev:

Jag ska försöka hinna med att sammanställa alla problem och fel när jag har tid. Återkommer!😊

Visst har väl du en av de där första buggfyllda bilarna man skeppade ut till rabatterat pris?

Uppdaterat: 2023-11-03 09:49

Nu har jag provsuttit i Id3. Det räckte med det för att avföra den från listan på tänkbara bilar.
för lite och klaustrofobisk, smäckig interiör med "billiga" material.
Så en sådan blir det inte.

Uppdaterat: 2023-11-03 12:40

Jag tyckte samma som Snoid om id3 men samtidigt var den rätt fin att köra.

.

Uppdaterat: 2023-11-03 12:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Snoid
Jag kände detsamma när jag provsatt. Inte det klaustrofobiska men att det kändes billigt i interiören.

Uppdaterat: 2023-11-03 12:51
Axa skrev:

Snoid
Jag kände detsamma när jag provsatt. Inte det klaustrofobiska men att det kändes billigt i interiören.

Kan väl tillföra att jag efter den provsatt en Enyaq RS kupe. Raka motsatsen, riktigt fräsh interiör med "mockaimitation" på instrumentpanel mm. Helt klart bäst interiör kvalitet av dom där syskonen.

Uppdaterat: 2023-11-03 12:54

Snoid
Jo, Enyaq är trevligt ombonad.

Uppdaterat: 2023-11-03 13:02

Guran - var det den faceliftade du provsatt ? Tyckte inte alls att den vara katastrofal på insidan.

Uppdaterat: 2023-11-03 13:14
Pi skrev:

Guran - var det den faceliftade du provsatt ? Tyckte inte alls att den vara katastrofal på insidan.

Ja det vill jag minnas
Förväntar mig betydligt mer av en bil för det priset.

Uppdaterat: 2023-11-03 14:01
gmogmo skrev:

Obegripligt då id4/5 får både dra och lasta på taket.

nope, ID5 får inte lasta på taket… 🤷‍♂️

Uppdaterat: 2023-11-03 15:52
*Robban

Alltså vår VW ID3 är av årsmodell 2022 och har gått drygt 16 000 pendlarmil och är helt otroligt bra. Jag kan hålla med om att stolarna i basmodellen är liiite för simpla men ändå helt ok.

Då bilen bytte 12V batteriet på en återkallelse fick jag en lånebil VW ID3 är 2023 årsmodell som hade otroligt skönt skålade stolar mm. Jag vet inte vad utrustningspaketet heter men reg.nr på bilen är lätt att komma ihåg och kolla vilket paket den hade.
Reg.nr är JJJ 01G.

Det utrustningspaketet, säten, inredning mm var mumma! Men vår ID3 är också fantastiskt bra och bilen har inget inre skrammel eller gnissel trots många körda mil.

Uppdaterat: 2023-11-03 22:40
Pi skrev:

Guran - var det den faceliftade du provsatt ? Tyckte inte alls att den vara katastrofal på insidan.

Besökte VW för 2v sedan och gick noga igenom de face’ade id3 o 4.
Marginellt bättre.
Otrivsamma o slarvigt byggda.
Gäller alla elbilar förutom Taycan.
Kollade på nya E-klass, wow inne/utanför!
Så snygg o tight.
EQ-bilarn är bedrövligt fula o slarvigt ihopbyggda (för att vara merca)

Uppdaterat: 2023-11-04 07:33
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Det kanske gäller generellt och beror på att europeiska gammeltillverkarna har olika produktionslinjer för fossilbilar respektive elbilar, där den senare fortfarande är i tidig utveckling.
Kollar man dock på BMW som bygger elbilarna på fossilplattform är det knappt några kvalitetsskillnader. Tex mellan i4 och vanliga 4.

Uppdaterat: 2023-11-04 11:28

Mc:
Va, VW slarvigt byggda? Jämfört med vad då? Jämfört med Rolls Royce / Bentley är väl det mesta slarvigt och obekvämt?

Jag kan faktiskt inte alls hålla med dig om ditt omdöme då du torrsuttigt i dem. Vi har levt med vår ID3 i två år och drygt 16000 mil och är oerhört imponerad av bilens långtidskvalitet.

Vår ID3 tänkte vi behålla minst ett år till så den kommer ha rullat mellan 25 000 till 30 000 mil då den byts ut, eller behålls ännu längre. Vi får se vad vi tycker nästa höst om den men per idag är vi väldigt nöjd med VW ID3:an av årsmodell 2022, uttagen hösten -21.

Uppdaterat: 2023-11-04 11:29

Jag tycker upplevd och riktig kvalitet matchar varandra bra. Båda är väldigt dåliga!🤓

Uppdaterat: 2023-11-04 16:44

Anders:
Att de allra första ”råa” bilarna var kass vet de flesta om. Men så såldes och leasades de ut väldigt väldigt billigt vilket bilkonsumenterna mycket väl kände till. VW tog på sig att fixa precis a l l a möjliga konstiga buggar som fanns och som skulle uppstå framgent.

Problemet var att det var så oerhört många bilar som såldes / leasades på så kort tid med så många programvarufel att VW inte mäktade med att lösa dessa problem fort vilket gjorde att bilägarna, med all rätt, ledsnade och bilen fick rykte om sig att vara ofärdig.

Vilket de också var. Då.

Sedan dessa programvarufel / buggar tillslut löstes är VW ID3 en otroligt bra bil.

Vår -22:a har inte haft ett enda fel varesig buggar eller annat på över 16 000 körda mil så vi kan verkligen rekommendera ID3 an och kan absolut tänka oss att göra om köpet.

Anders, jag är heeelt säker på att om du köper / leasar en ny VW ID3 idag kommer du få en helt annan uppfattning om hur dagens ID3 är och visst var det korkat / obra av VW att släppa ut en inte fullt färdig bil -20 / -21 men som sagt numera är ID3:an riktigt bra.

Uppdaterat: 2023-11-05 07:55

Om ID3 hade haft samma kvalitet på interiören som Golf hade det varit nått helt annat.
Men det har den inte. Och inte har jag lyckats finna nån Pro S med stora batteriet och uppgraderade stolar Mm. att testa.

Uppdaterat: 2023-11-05 08:40

Stora batteriet ser man ju i princip aldrig i annonserna så det är nog bilar man får beställa med sin egna spec. Om de vanliga stolarna passar eller ej är ju väldigt personligt - själv har jag numera sällan problem med de stolar de flesta bilar levereras med. Vad är det som du tycker skiljer så oerhört i interiören jfr Golf ? Visst - knapparna och multimediasystemet är helt olika men interiören f ö tycker jag numera är helt Ok i Id.3 i den jämförelsen. Visst - jag har ingen lång erfarenhet och har bara kört kusinen ifrån Cupra men min spontana uppfattning är att visst skulle man kunna leva med bilen utan att må illa av interiören. Sen kan det finnas andra brister för en del av oss men det är en annan sak. Och för mig personligen är det en lagom storlek på bil - en Id.4 skulle bli för stor för mitt behov.

Uppdaterat: 2023-11-05 09:57

Hela kvalitetsupplevelsen mellan Golf och ID3 är ju enorm skillnad. ID3:s tältstolar med tyg som känns plastigt. Inte ens möjligt att ställa in dom så låren får stöd. Jag tycker standarden är för låg i en bil som snabbt passerar halvmiljonen om man vill ha lite förarstöd.
622kkr blir priset på en med stora batteriet och nödvändiga förarstöd samt adaptivt chassi. Allt är paketerat i olika paket så det driver fort upp priset.

Uppdaterat: 2023-11-05 10:16