Vi Bilägares forum

Trafikverket släpper på kraven för nya snabbladdare

Trafikverket släpper på kraven för nya snabbladdare

Mindre hårda krav ska locka fler företag att söka stöd för att bygga laddstationer i glesbygd, hoppas Trafikverket.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-10-25 10:14

Kommentarer

Som jag förstår det så måste laddoperatören betala effektavgift till nätägaren baserat på peak-användning under en viss tidsperiod. Detta kan bli extremt dyrt för en laddstolpe som inte används så ofta, jag förstår att man vill "platta ut" nätutnyttjandet med ett batteri - men det driver också en kostnad. Hade väl varit bättre om man istället adresserar effektavgiften på något sätt?

Uppdaterat: 2023-10-25 10:57

Helt korrekt analys, det kostar en bra slant att betala effektavgiften, är ju inte direkt 16A säkring som det är uppsäkrat med heller.

En annan brännande fråga är om el finns att tillgå. Det är ju inte så att man har de största och nyaste transformatorstationerna i glesbygden heller.

Uppdaterat: 2023-10-25 11:18

Det är ju därför man vill ha en batterilösning som möjliggör en ”klen” anslutning till nätet, bra för alla parter!

Uppdaterat: 2023-10-25 17:38
*Robban

Effektavgift är ingen "extra avgift" utan elnätstariffen består då istället av tre priskomponenter, en mindre fast del + effekt (kW) + energi (kWh). Effektkomponenten ser lite olika ut hos olika nätbolag, men ofta gäller ett medelvärde av de 3-5 högsta timtopparna per månad.

Uppdaterat: 2023-10-25 20:40
Power to the people
EnannanRobban skrev:

Det är ju därför man vill ha en batterilösning som möjliggör en ”klen” anslutning till nätet, bra för alla parter!

Ja, förhoppningsvis kan det underlätta etablering. Det har kommit ett antal kombinerade snabbladdare och energilager på marknaden senaste året.

Uppdaterat: 2023-10-25 20:45
Power to the people