Vi Bilägares forum

”Det är fullständigt hål i huvudet med lättrullande däck”

”Det är fullständigt hål i huvudet med lättrullande däck”

Ecodäcken som monteras på många nya elbilar har längre bromssträcka, sämre grepp – och bara marginellt lägre förbrukning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-19 13:40

Kommentarer

Vanlig karosser istället för SUV, där sparar man nog ca 20-50% lite beroende på hur hög bilen är. Minska markfrigång till vanlig nivå sparar energi. Mindre hjul (21 till 19 tum sparade 15% på en Tesla modell 3). Om bilar vikt kunde sänkas 500 kg ner till ca 1500 kg sparar man också massor. En liten jämförelse, en XC60 med bensinmotor drog 0,95 liter i snitt på landsväg och motorväg. En Octavia drar på samma sträcka och samma hastighet ca 0,55 liter/mil. Bilarna är likvärdiga på längd och bredd..men skiljer i höjd och vikt. Det känns som kundskap går förlorad? Folk blir ju hysteriska över att Astra som elbil drar så lite...men detta är inte sant, det är alla andra elbilar som är byggda på fel sätt...för tunga och för stort luftmotstånd pga designen. Att i sammanhanget då spara 1-3% på mer lättrullande däck är helt galet, snacka om att sila mygg och svälja elefanter...

Uppdaterat: 2023-09-19 16:36

Apex, hade du inte hellre haft elbilar som varit billigare, haft ökad räckvidd på 30-50% som samtidigt varit praktiska? Må jag upprepa mig, men jag förstår inte varför ingen förändring sker.. receptet finns men ingen vill använda det. Skall vi fortsätta med dessa 2+ ton tunga SUV modeller med kassa egenskaper? Det är verkligen hål i huvudet på många personer idag.. nästan så jag tror världen håller på att bli riktigt korkad. Man gör "små workaround" lite här och där, men stoppar huvudet i sanden när de pratas om de riktiga problemen vi har idag, bilar är för tunga och har för dålig aerodynamik egenskaper. Varför fokuserar man inte på att lösa in/ur steget i bilen om det enda problemet tex?

Uppdaterat: 2023-09-20 09:50

Vargen, du kan väl själv göra en test.
provkör Ioniq 5 ocg Ioniq 6 på samma testruna utifrån dina helt egna specifikationer och krav på hastighet och körlängd. Där har du två väldigt lika bilar i olika förpackning CUV kontra Streamliner.
Då kan du få facit på dina ytterligeheter och krav. Men du kanske inte törs genomföra en sådan test ?

Uppdaterat: 2023-09-20 10:52

Fast Ioniq 5 är ju långt ifrån en representant för det större SUV-segmentet - det är ju en förhållandevis nätt bil trots allt. Ja- allt är som vi alla vet relativt...:)

Uppdaterat: 2023-09-20 11:11

"Lättrullande" låter bra i reklamen, och folk gillar däck med lång livslängd och minskad bränsleförbrukning. Då spelar det mindre roll med nackdelen sämre väggrepp, längre bromssträcka etc.

Uppdaterat: 2023-09-20 11:40
Pi skrev:

Fast Ioniq 5 är ju långt ifrån en representant för det större SUV-segmentet - det är ju en förhållandevis nätt bil trots allt. Ja- allt är som vi alla vet relativt...:)

Den ser bara nätt ut. Den är lika stor som en MB GLC som är en "mellanstor" SUV och absolut typisk SUV för Vargen.
Men oavsett så är det väldigt enkelt för vargen att göra en helt ovetenskaplig test då bilarnas prestanda och vikt är väldigt lika

Uppdaterat: 2023-09-20 12:56

Fast "foot printen" är väl ungefär som en Octavia - för att ta nåt som hx30 känner till. Sen är den helt klart lite högre. Och troligen klart snålare än många andra SUV:ar i den storleken.

Uppdaterat: 2023-09-20 13:15

Astra el är snål för den har en ny motor. Men e-Mokka med samma motor är också snål.

Lättrullade däck utvecklas hela tiden. Premiumtillverkarnas lättrullade däck lyckas både vara lättrullade och bromsa bättre på vått (A och A) än budgettillverkarna. Men visst det finns extrema lättrullande däck som bromsar B i vått.

Jag hade EcoContact 6 som var ett A-A däck. Det problem jag hade med det var att det vattenplanade för tidigt.

Nu har jag GoodYear EG 2 istället. 215/60 R17.
För personbilar är det B-A, dvs fullt godkänt rullmotstånd och utmärkt i väta vilket bekräftas av tester.
Nu har jag SUV varianten, det är lite tyngre och har en tjockare uppbyggnad så det är C-A. Greppet och mönstret är identiskt.

Jämför jag med EcoContact 6 (A-A däck) så drog bilen med dem ca 0,5-0,52 l/mil.
Med GoodYear EG2 SUV drar bilen 0,54-0,56 l/mil.
Men GoodYear däcket vattenplanar inte alls lika tidigt.

Läser vi Auto Motor & Sports EV vs UHP test, dimension 255/45 R20 - testbil Kia EV6, så kan vi notera:

Topplistan för bästa broms i vått:
1. Michelin e.Premacy
2. Falken e.Ziex
3. Falken Azensis 520
4. Continental Sport Contact.
5. Michelin Pilot Sport SUV.

Dock kan vi se att EV däcken var sämre i körbanan vått och vattenplanar tidigare.
Men bromsning i vått leddes av EV däcken.

Uppdaterat: 2023-09-23 20:15