Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Funkar ypperligt med knapp på styret på moped och motorcykel. Så vad är problemet? Lär bara lika enkelt att lära sig knapp på ratten som en spak.

Det är en väldigt skillnad du. Styret på en motorcykel vrids inte särskilt mycket utan man styr mycket med lutning av hojen istället. Problemet med en bil är ju att om man svänger mycket så hamnar knapparna någon helt annanstans på ratten. Kanske t.o.m. uppochner på andra sidan av ratten, så att höger knapp blir vänsterblink och vänster knapp blir högerblink,plus att knapparna som sagt är på fel sida.
Blir speciellt krångligt att blinka ur rondeller enligt de som testat, så krångligt att det lätt blir att man inte blinkar för det är för krångligt när man har trafiksitiuatonen att koncentrera sig på.

Har du noterat hur lite du vrider på ratten i en rondell?
Nej det lär aldrig bli något större problem. Skulle man nu missa blinka höger vid utfart från en liten cirkulationsplats så är det väl som de flesta ändå gör, dvs skiter i att blinka.

Uppdaterat: 2023-09-01 20:42
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Funkar ypperligt med knapp på styret på moped och motorcykel. Så vad är problemet? Lär bara lika enkelt att lära sig knapp på ratten som en spak.

Det är en väldigt skillnad du. Styret på en motorcykel vrids inte särskilt mycket utan man styr mycket med lutning av hojen istället. Problemet med en bil är ju att om man svänger mycket så hamnar knapparna någon helt annanstans på ratten. Kanske t.o.m. uppochner på andra sidan av ratten, så att höger knapp blir vänsterblink och vänster knapp blir högerblink,plus att knapparna som sagt är på fel sida.
Blir speciellt krångligt att blinka ur rondeller enligt de som testat, så krångligt att det lätt blir att man inte blinkar för det är för krångligt när man har trafiksitiuatonen att koncentrera sig på.

I USA är rondeller en nymodighet från Europa, och därför knappast förekommande. Så Tesla ser väl knappblinkers som ett ickeproblem.

Uppdaterat: 2023-09-01 20:44

Sedan är det ju önskvärt att man aktiverar blinkern innan man börjar vrida på ratten!

Uppdaterat: 2023-09-01 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Sedan är det ju önskvärt att man aktiverar blinkern innan man börjar vrida på ratten!

Många plus på det Nisse ocv exakt det jag skrev i ett tidigare inlägg. Skall man blinka när man vridit rejält på ratten så är man för sent ute. Förövrigt så vrider man väl bara så mycket på ratten att man inte skulle komma åt en knapp då man skall manövrerar in på en parkeringsplats. Då brukar man inte visa avsikten med ett ivrigt blinkande åt alla håll och kanter.

Uppdaterat: 2023-09-01 20:58
saabnisse skrev:

Sedan är det ju önskvärt att man aktiverar blinkern innan man börjar vrida på ratten!

Blir svårt om man ska ut i 3e utfarten. Man kan ju inte börja blinka för tidigt, för då visar man ju att man ska ut tidigare än man ska, så ska man ut i tredje utfarten, så ska man börja blinka efter den andra utfarten.

Då är inte längre blinkersknapparna på vänster sida av ratten där de annars är och man måste kanske ta ögonen från vägen för att se vart dom tagit vägen någonstans och sedan fundera vilken av knapparna som är höger och vänster i det läget ratten befinner sig i.

Uppdaterat: 2023-09-01 20:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Det främsta skälet till att jag skulle kunna tänka mig en 3 är att det är en sedan precis som att jag inte tittar på BMW i4 för att det är en halvmesyr. Just nu behöver jag inte välja bil utan hoppas kunna bli av med en snart.

Uppdaterat: 2023-09-01 22:05

Ändå på tok för dyr bil i dagens ekonomiska läge.

Priserna i Sverige måste ner.

Får se när nästa generations Tesla bil kommer ut, den som kallas model 2, men som så klart kan ha vilket namn som helst. Då kanske jag köper en Tesla, men inte idag.

En bil ska inte kosta 600 000, det är min syn på det. Ja jag vet att den är billigare i enklaste utförande, men hade jag köpt en så hade det blivit long range modellen.

Uppdaterat: 2023-09-01 22:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Standardisering av reglage i bilarna verkar bli allt ointressantare bland biltillverkarna. Lite av den tidigare franska filosofin.

Uppdaterat: 2023-09-01 22:31
Pi skrev:

Standardisering av reglage i bilarna verkar bli allt ointressantare bland biltillverkarna. Lite av den tidigare franska filosofin.

Bilar ska ha spakar av säkerhetsskäl.
Tesla är så jävla måna om att vara säkra på alla sätt och det är dom i mycket, men när det kommer till sådana här saker så går säkerheten bort till förmån för vinster. Gillar det inte. Ska de inte vara säkra på alla plan? Att ta bort spakarna minskar säkerheten.

Uppdaterat: 2023-09-01 22:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag tycker att man hamnar i en hel del situationer när man vridit ratten mer än nog för att det ska krångla till det med Teslas knapplösning.
Kör man mest motorväg, landsväg och för övrigt struntar i blinkers så är detta den perfekta bilen.

Uppdaterat: 2023-09-02 09:12

Vissa grundläggande förar-funktioner har hittat sin plats under alla år - att då byta plats i vissa bilar kan innebära allvarliga problem t ex i samband med att man kör en annan bil än sin vanliga. Vad blir nästa "hyss" - flytta om gas- resp bromspedalerna ? Eller lägga "tutan" i skärmen ?

Uppdaterat: 2023-09-02 09:50

Jag kan hålla med bejje om att det är vid rondellkörning som det skulle kunna bli förvirring, men det skulle nog då vara en väldigt liten rondell som kräver så mycket skruva på ratten.
De flesta skulle nog lära sig väldigt snabbt att trycka på rätt knapp.
Men jag ser absolut inga ergonometriska fördelar med knappar och skulle hellre vilja ha kvar spaken till vänster om ratten och då gärna befriad från den mängd extra funktioner som många tillverkare envisas med.

Uppdaterat: 2023-09-02 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Vissa grundläggande förar-funktioner har hittat sin plats under alla år - att då byta plats i vissa bilar kan innebära allvarliga problem t ex i samband med att man kör en annan bil än sin vanliga. Vad blir nästa "hyss" - flytta om gas- resp bromspedalerna ? Eller lägga "tutan" i skärmen ?

+1
Att man till slut vänjer sig vid en funktion gör den inte till en bra idé.

Uppdaterat: 2023-09-02 10:49
Pi skrev:

Vissa grundläggande förar-funktioner har hittat sin plats under alla år - att då byta plats i vissa bilar kan innebära allvarliga problem t ex i samband med att man kör en annan bil än sin vanliga. Vad blir nästa "hyss" - flytta om gas- resp bromspedalerna ? Eller lägga "tutan" i skärmen ?

Jo det går att vänja sig vid ändringar, men det tar tid och det är inte säkert att man inte återgår till gammalt invant beteende i en nödsituation så jag håller helt med om att det är dumt att ändra på sådant man är vanvid.
Scania-Vabis hade på 1940-talet bussar med gaspedalen till vänster om bromspedalen och det var besvärligt till en början.
Och alla som efter att ha kört vänsterstyrda bilar under många år, plötsligt hamnar i en högerstyrd i tät trafik vet att det blir problem.

Uppdaterat: 2023-09-02 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Blinkersspaken kan ha fler funktioner: hel/halvljus, farthållare, torkarna - var hanteras dessa?
Antar att svare är ”automatiskt” men kan dessa manövreras manuellt

Uppdaterat: 2023-09-02 13:30
Gillar kurvor och rondeller

Helt rätt MC - även om det finns automatik så kan det finnas tillfällen när man av nån anledning själv vill styra funktionen på t ex torkarna - eller ljuset. Sen tycker jag som tidigare framgått att vissa väsentliga funktioner bör vara rätt snarlika på alla fordon för att enkelt kunna köra t ex en hyrbil. När skall någon komma på att man ka ta bort knappen för att "tuta" och lägga denna på displayen i mitten av bilen - låter dumt men man upphör aldrig att förvånas...

Uppdaterat: 2023-09-02 13:39

Var in och kika samt torrkörde en Ioniq 6 FE idag. Hade ingen tid med provkörning. Den såg helt ok IRL. Är kortare än vad den ser ut på bild men ändå en hel del utrymme invändigt. Trevlig förarmiljö men lite för plastigt. Enyaq upplever jag inte lika plastig. Annan sak jag reagerade på var bakluckan. Kändes verkligen som ett brevinkast när man kommer från kombilucka. Ingen skidlucka heller. :-(

Uppdaterat: 2023-09-02 14:30

Tesla borde fokusera mer på sin detaljkvalité, karosspassning och mekaniska lösningar istället för att uppfinna nya rattar ta bort blinkersspaken och deras tidigare utmärkta växelväljare.

Nu verkar detaljkvaliten och komforten blivit markant bättre på M3 enligt Matt Watson på Carwow. Men han saknar blinkersspaken och växelspaken även om de nya lösningarna fungerar.

Uppdaterat: 2023-09-02 14:43
Axa skrev:

Var in och kika samt torrkörde en Ioniq 6 FE idag. Hade ingen tid med provkörning. Den såg helt ok IRL. Är kortare än vad den ser ut på bild men ändå en hel del utrymme invändigt. Trevlig förarmiljö men lite för plastigt. Enyaq upplever jag inte lika plastig. Annan sak jag reagerade på var bakluckan. Kändes verkligen som ett brevinkast när man kommer från kombilucka. Ingen skidlucka heller. :-(

Ja det är fortfarande lite hårdplastdetaler. Enyaq är ju den mest ombonade av dom tre VAG syskonen. Så förstår din känsla. Rekommenderar en provkörning nästa gång. Skidlucka är överreklamerat, ryms ändå inte mer än ett eller två par skidor av smalare modell. Jag har nästan alltid fällt 1/3 av ryggstödet, även när jag haft skidlucka och haft behov av att frakta några skidor. Brukar oftast ha med två tre par om jag själv skall åka en dagstur till Trysil

Uppdaterat: 2023-09-02 16:01
Axa skrev:

Var in och kika samt torrkörde en Ioniq 6 FE idag. Hade ingen tid med provkörning. Den såg helt ok IRL. Är kortare än vad den ser ut på bild men ändå en hel del utrymme invändigt. Trevlig förarmiljö men lite för plastigt. Enyaq upplever jag inte lika plastig. Annan sak jag reagerade på var bakluckan. Kändes verkligen som ett brevinkast när man kommer från kombilucka. Ingen skidlucka heller. :-(

Ja det är fortfarande lite hårdplastdetaler. Enyaq är ju den mest ombonade av dom tre VAG syskonen. Så förstår din känsla. Rekommenderar en provkörning nästa gång. Skidlucka är överreklamerat, ryms ändå inte mer än ett eller två par skidor av smalare modell. Jag har nästan alltid fällt korta delen eller mittendelen (vid tredelat) av ryggstödet, även när jag haft skidlucka och haft behov av att frakta några skidor. Brukar oftast ha med två tre par om jag själv skall åka en dagstur till Trysil. Men skidkollektionen passar väl bättre i ”storaskrytartråden” där exklusiva klockinnehav, cyklar Mm kan avhandlas….

Uppdaterat: 2023-09-02 16:05

Snoid
Jag åker inte skidor så jag har heller inte någon exklusiv kollektion av dylikt.
Det händer dock att man fraktar en del långa prylar och då är skidlucka smidigt ifall bilen är fullbesatt.

Uppdaterat: 2023-09-02 16:58
Axa skrev:

Snoid
Jag åker inte skidor så jag har heller inte någon exklusiv kollektion av dylikt.
Det händer dock att man fraktar en del långa prylar och då är skidlucka smidigt ifall bilen är fullbesatt.

Funkar inte en 40/20/40 fällning av säten precis lika bra? Eller ännu bättre?

Uppdaterat: 2023-09-02 17:27
Axa skrev:

Snoid
Jag åker inte skidor så jag har heller inte någon exklusiv kollektion av dylikt.
Det händer dock att man fraktar en del långa prylar och då är skidlucka smidigt ifall bilen är fullbesatt.

Men då får du trycka den långa prylen genom ryggen på den som sitter i mitten i baksätet 😂

Uppdaterat: 2023-09-02 17:36

Det borde väl vara extremt sällsynt att ha bilen fullsatt och samtidigt kunna frakta långa saker inne i bilen... Kanske dags att i vart fall skaffa takräcke om detta händer ofta.

Uppdaterat: 2023-09-02 17:36
Apex skrev:

Axa skrev:
Snoid
Jag åker inte skidor så jag har heller inte någon exklusiv kollektion av dylikt.
Det händer dock att man fraktar en del långa prylar och då är skidlucka smidigt ifall bilen är fullbesatt.

Funkar inte en 40/20/40 fällning av säten precis lika bra? Eller ännu bättre?

Jo, då ryms det även betydligt fler skidor än i den där lilla kattluckan.

Uppdaterat: 2023-09-02 17:37
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Axa skrev:
Snoid
Jag åker inte skidor så jag har heller inte någon exklusiv kollektion av dylikt.
Det händer dock att man fraktar en del långa prylar och då är skidlucka smidigt ifall bilen är fullbesatt.
Funkar inte en 40/20/40 fällning av säten precis lika bra? Eller ännu bättre?

Jo, då ryms det även betydligt fler skidor än i den där lilla kattluckan.

Kattlucka det har koreanska bilar.
Octavian med sin stora skidlucka och Skoda original skidfodral rymde mina och gummans slalomskidor och dom två små barnslalomskidorna och samtidigt två barnstolar bak.
Och packning med insyns skyddet fördraget.

Det är först när man ägt en familjebil som octavia man inser hur jäkla dåligt designade många moderna bilar är för barnfamiljer.

Åkte en Nissan qashkvai till fjället med 30% fällt baksäte med det var dånande hörselkåpe varning hela resan. 😑

Uppdaterat: 2023-09-02 19:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Att Tesla tar bort reglage från de normala platserna är helt i linje med Musks tankar om bilkörning. Föraren ska störa bilen så lite som möjligt. Alla tillfällen när förare ger input är ett tekniskt misslyckande.

Uppdaterat: 2023-09-02 19:38

Ehm, det händer att man gärna vill ha skidlucka även ifall man inte åker skidor.
Tex hel familjen på Ikea och man får för sig att köpa något långt, vi åker en del skridskor på vintern och det är smidigt att lägga hockeyklubbor genom luckan, etc.

Uppdaterat: 2023-09-02 19:55
Axa skrev:

Ehm, det händer att man gärna vill ha skidlucka även ifall man inte åker skidor.
Tex hel familjen på Ikea och man får för sig att köpa något långt, vi åker en del skridskor på vintern och det är smidigt att lägga hockeyklubbor genom luckan, etc.

Ja men då är det ingen skidlucka. Bara ett hål att stoppa något långt genom.
Som vanligt en världslig sak. Jag har med flera par skidor och då duger inte den där lilla luckan till något.
Hockeyklubbelucka m spp på vara. Ett hål l för smala långa saker, det har jag inget behov av. Helst heller ingen tråkig tysk bil. Tyvärr så faller dom i sin gråa tråkiga design.

Uppdaterat: 2023-09-02 22:03

Snoid
Nåja, den Ioniq jag provsatte var grå så det var väl lika tråkigt som en tysk isåfall.
Grejen är att fler och fler tillverkare kompromissar bort praktiska saker. Är det inte skidlucka så är det blinkersspak.

Uppdaterat: 2023-09-02 22:47

..eller torkare på bakrutan även om behovet finns. Eller strålkastar-rengöring även om effekten av denna är omdiskuterad. Men spaken för att manövrera blinkers känns som att man gått lite för långt - i alla fall i mina ögon.

Uppdaterat: 2023-09-03 09:25

Pi
Och så kompenseras avsaknad av något vettigt med ovettigt. Möjlighet att spela spel och köra pruttljud istället för blinkersspak.
Ungefär som arbetsgivare som kompenserar farlig arbetsmiljö med en fruktkorg….

Uppdaterat: 2023-09-03 09:30

Bakrutetorkare och strålkastarspolare finns en förklaring till att de togs bort.
Saab som var först med strålkastartorkare kom med det 1971 och Volvo tre år senare då det också blev lagkrav.
Nu krävs det endast spolare på Xenonljus och den reella förklaring jag fått är att det endast är Sverige som har så skitiga vägar att det behövs!
Och samma gäller bakrutetorkare.
Jaså?
Fan tro't
Personligen tror jag det är snikenhet.

Och som jag skrev på ett annat ställe har reglage för körriktningsvisare haft många placeringar genom tiderna, både bra, mindre bra, dåliga och usla!
Samma sak när det gäller reglage för signalhorn, allt från en boll att klämma på. en pedal att trampa på, knappar som kan sitta lite var som helst.
Men så småningom har man enats, trots avsaknad om gemensam standard, till en vettig placering som trots kladdvilliga inredningsdesigners och näriga bönräknare, ändå varit ganska lyckad och accepterats av bilköpare.

Det är självklart att borttagandet av ett så primärt reglage som spak till körriktningsgivare väcker anstöt.
Och det med all rätt, vissa saker ska inte röras!

Uppdaterat: 2023-09-03 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Lite som du är inne på. Hur man visar körriktning har utvecklats. Det kommer säkerligen finnas bättre alternativ än blinkersspak i framtiden. Jag tror inte Teslas lösning är framtiden.

Uppdaterat: 2023-09-03 10:35
Axa skrev:

Var in och kika samt torrkörde en Ioniq 6 FE idag. Hade ingen tid med provkörning. Den såg helt ok IRL. Är kortare än vad den ser ut på bild men ändå en hel del utrymme invändigt. Trevlig förarmiljö men lite för plastigt. Enyaq upplever jag inte lika plastig. Annan sak jag reagerade på var bakluckan. Kändes verkligen som ett brevinkast när man kommer från kombilucka. Ingen skidlucka heller. :-(

Och den har värsta hoppat då man fällt sätet, att inte ha slätt lastgolv går fetbort för mig.
"köp en Iq 5 sa säljaren" då jag påpekade det i fredags (servade Miatan, och kollade runt i hallen under tiden)

SKREV FEL, var ju en Ioniq 6 och Ioniq 5 jag menade. Sorry

Uppdaterat: 2023-09-03 13:55
Gillar kurvor och rondeller
Apex skrev:

Tesla borde fokusera mer på sin detaljkvalité, karosspassning och mekaniska lösningar istället för att uppfinna nya rattar ta bort blinkersspaken och deras tidigare utmärkta växelväljare.
Nu verkar detaljkvaliten och komforten blivit markant bättre på M3 enligt Matt Watson på Carwow. Men han saknar blinkersspaken och växelspaken även om de nya lösningarna fungerar.

Besiktigade Miatan i lördags och vi snackade bilar. Går alltid dit, bra kille och entusiast. En annan kund tog upp Tesla och besiktningsmannen sa "överlägsen på batteri och datorer, kass på resten men blir bättre"

Uppdaterat: 2023-09-03 14:12
Gillar kurvor och rondeller
mso 1000 skrev:

Det är först när man ägt en familjebil som octavia man inser hur jäkla dåligt designade många moderna bilar är för barnfamiljer.
Åkte en Nissan qashkvai till fjället med 30% fällt baksäte med det var dånande hörselkåpe varning hela resan. 😑

Medhåll, att test med nedfällt har avslöjat många bilar. Ingen slump att alla mina kombis varit Volvo/Saab då jag hade småbarn. Bra familjebilar.
Skoda är dagens bästa familjebilar i rimlig prisklass enl mig. Bra på alla sätt. Octavia är bullrigare. Föredrar själv Suberb som är värt merpriset.

Uppdaterat: 2023-09-03 14:57
Gillar kurvor och rondeller

Jag har plötsligt en klar uppfattning om vilken elbil på marknaden som jag tycker är snyggast.
Maserati Gran Turismo Folgore

Enligt många är det värdelöst med en fossilbaserad elbil, men det här tycker jag är rätt så bra. Ingen låda under bilen som gör att man sitter högt över marken.

Uppdaterat: 2023-09-17 21:40

Ja, det är väl bara att ta en sådan när din 1-års leasing löper ut på nuvarande elbil.
Vad väntar du på?

Uppdaterat: 2023-09-17 21:52

Jag tycker att kommande nya mini electric ser väldigt lovande ut om man gillar små bilar.
Kan absolut tänka mig den som kommande bil efter min nuvarande Peugeot e-208, men andra bilar jag tänker på är nya och kommande Renault 5 samt eventuellt Tesla "model 2" eller vad man nu vill kalla deras nyare och mindre samt billigare elbil.

Uppdaterat: 2023-09-17 22:04
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja, Tesla mod 2 kan vara intressant precis som Volvo EX30 och Opel Astra electric. Det Volvon (och kanske Tesla) gör, är att pressa prissättningen för andra elbilar. Har svårt att tänka mig att Astra electric kan vara dyrare än Volvon och Teslan. EX30:an har ju ett pris som dagens Corsa-e. Så Stellantis med svenska gen.agenten K W Bruun har ett jobb att göra, sänka priserna.

Uppdaterat: 2023-09-18 18:30

Optimus,
Tyvärr finns den inte att konfigurera i Sverige ännu.

Nya Mini känns krystad. De kan släppa nostalgin nu så de kan komma framåt med designen.

Uppdaterat: 2023-09-18 19:27

Optimus - här annonseradesförra veckan nya Corsa-e för ca: 350.000 kr - men rätt friskt även det för en B-segmentsbil.

Uppdaterat: 2023-09-18 20:40
Pi skrev:

Optimus - här annonseradesförra veckan nya Corsa-e för ca: 350.000 kr - men rätt friskt även det för en B-segmentsbil.

Var hittade du den annonsen. Prisbilagan på Opel.se för Corsa-e går inte att få upp.

Uppdaterat: 2023-09-18 21:48

Det var en lokal annons - möjligen Motor Nilsson i Köping men där kan jag missta mig.

Uppdaterat: 2023-09-18 22:36
Pi skrev:

Det var en lokal annons - möjligen Motor Nilsson i Köping men där kan jag missta mig.

Corsa-e är på kampanj sedan en tid tillbaka, vi köpte vår via kampanjpris. Kommer en facelift snart. Det kan inte vara någon vettig människa som går och köper en Corsa-e till listpris, över 500.000kr. Även om jag gillar bilen, är den absolut inte värd en halv miljon kronor. Som sagt, K W Bruun har ett jobb att göra att anpassa priserna för Corsa-e och kommande Astra electric till vettiga nivåer. Kan du beställa en EX30 för 500.000kr, borde en Corsa-e kosta minst 150.000kr lägre i listpris.

Uppdaterat: 2023-09-19 12:15

Nu kan man köpa en ny Niro-EV Action för 425.000 kr här i stan inkl serviceavtal under 3 år.... MEN - man måste köpa den på avbetalning via Kia Finans och det gäller bara för lagerbilar. Dock kan man nöja sig med att låna 50.000 kr men det måste spridas ut över 3 år för att man skall få serviceavtalet (1500 mil/år) med i denna kostnad. Mot merkostnad kan man t ex få 2000 mil/år. Med denna prisnivå börjar den bilen närma sig ett rimligt pris. Det finns flera erbjudan hos Kia-handlare runt om i landet. Sen är det ju en annan femma om denna utrustningsnivå passar. Denne handlare hade i vart fall en Niro-EV med högre utrustningsnivå (Advance) men då tillkom 50.000 kr.

Uppdaterat: 2023-09-20 18:02

Privatleasing är lite konstigt erbjudet idag.
Är inte sällan man ser att bilen erbjuds med endast 1000 mil per år.
Min egen elbil är på 1500 mil per år och det kommer jag klara mig på tills avtalet är slut, men efter dt kommer jag troligen behöva i alla fall 2000 mil per år.

All form av leasing av elbilar där det inte går att välja 2000 mil per år kommer alltså gå bort.

I så fall blir det köp nästa gång.

Uppdaterat: 2023-09-20 18:22
- Peugeot e-208 GT 2022

Inte ens på Polestar lyckades jag få upp miltalet till 3000/år i våras på privatleasing. Det gick på MINI, men det är ju inte billigt.

Uppdaterat: 2023-09-20 19:01
L. Mäkinen skrev:

Inte ens på Polestar lyckades jag få upp miltalet till 3000/år i våras på privatleasing. Det gick på MINI, men det är ju inte billigt.

Appropå mini. Nya kommande mini Cooper ser lovande ut, Märkbart mer räckvidd och batteri samt ett multimediasystem med appar som Spotify etc samt stöd för Android auto och en läcker inredning.

Kommer absolut hålla koll på den framöver när det blir dags att kolla på bil igen.

Uppdaterat: 2023-09-20 19:33
- Peugeot e-208 GT 2022