Vi Bilägares forum

Tvådelade bromsskivor kan stå bilägaren dyrt

Tvådelade bromsskivor kan stå bilägaren dyrt

Tvådelade bromsskivor är vanligt på dyrare bilar men kräver annan hantering än vanliga skivor. Det fick Joakim Erlandsson erfara.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-09-13 13:40

Kommentarer

Ja, många moderna bilar är inte byggda för att man ska göra något alls själv-inte ens lossa ett hjul!?
Frågan är: behövs alla dessa krångliga konstruktioner? jag förstår att tekniken i bilar måste utvecklas, men ibland undrar jag om det är åt rätt håll. Det finns ju bilmodeller som du inte utan kunskap och rätt utrustning kan byta en lampa i framlyset etc

Uppdaterat: 2023-09-13 14:11

Givetvis bör man eftersträva användarvänlighet (och åtkomlighet, tex för att kunna byta lampor efter vägen), å andra sidan har väl bultar (läs skruvar) alltid korsdragits, så har man hanterat bilar (eller skruvar och metall) förr så bör detta vara välkänt.

Uppdaterat: 2023-09-13 15:45

Jag hade inte dragit sönder skivorna trots att jag saknade kunskapen.
Drar alltid korsvis i flera steg.

Uppdaterat: 2023-09-13 16:21

Har man underlåtit att beskriva hur ett hjulbyte ska gå till i instruktionsboken?
Eller finns ingen instruktionsbok, eller utgår man från att MB-ägare inte är läskunniga?

Uppdaterat: 2023-09-13 16:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här är väl ett klassiskt exempel på hål i huvudet när man har avancerade broms komponenter som kostar 20 tusen på en vanlig simpel standard bil.
Och som någon kan dra sönder utan att veta om det.
Korsvis dragande av hjulbultar och anliggning av bultar innan dragning vet nog alla verkstäder om.
Att kunden själv skulle åstadkommit det vid efterdragning är väl lite konstigt.

Och 20 tusen!!

Och själv har man bytt samma bromsdelar på en simpel tjecktysk för dryga tusenlappen. 😂😊

Ja det är lika sjukt som att en E-Niro måste in på service varje år eller 1500 mil med motiveringen att bromsarna måste smörjas och kollas😂😂😊

Uppdaterat: 2023-09-13 17:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Att "bara" byta hjul själv är oftast krångligare för en novis än vad vissa påstår. Den här konstruktionen är definitivt inte användarvänlig för den som inte har kunskapen. Många missar att göra rent fälgens anliggningsyta från rost och smuts. Smörja torra gängor med rätt sorts fett för att få loss bultarna eller muttrarna efter ett halvår. Dra åt korsvis manuellt så att man får rätt åtdragningsmoment för plåt eller aluminiumfälg. När jag bytt hjulen själv har jag aldrig efterdragigt vilken skall vara helfel, men å andra sidan har jag aldrig haft ett löst hjul och de få gånger jag kollat så finns inget att efterdra.

Uppdaterat: 2023-09-13 17:45

Mina hjulbyten har underlättats avsevärt med användande av momentnyckel. Nu är bultarna (skruvarna) åtdragna med rätt momentkraft enl bilens instruktionsbok. Inget mera överdrivet dragande på måfå "för säkerhets skull."

Ett problem i början var sommarfälgarnas lösa centreringsringar. Visste inte först vad de skulle vara för, så det blev intressanta hjulwobbel när jag glömde att montera ringarna.

Uppdaterat: 2023-09-13 18:01

mso1000 Ditt exempel eNiron. De korta serviceintervallen och högre servicekostnad är det man får betala för med 7 årsgarantin.
Det är helt kalkylerbart och verkligen värt pengarna. Så tycker jag som ännu efter snart 4 år och 6000 mil med Nirobilar och trots att jag inte haft haft ett enda fel. Kanske beroende på att jag sluppit måndagsbil i kombination meds stor teknisk insikt och erfarenhet?

Uppdaterat: 2023-09-13 18:40
bengt39

Skulle inte en varningstext om detta kunna vara instansat i bromssköldarna eller på annan lämplig plats som är svår att missa för amatörer och proffs?
Jag kan tänka mig vissa däckmontörer som inte hade tagit denna hänsyn, utan bara pangat på för kung och fosterland. Om inte förr, så märker man att de dragit åt alldeles för hårt när man själv ska byta till sommar-/vinterhjul.
Riskabelt!

Uppdaterat: 2023-09-13 19:33
Ben39 skrev:

mso1000 Ditt exempel eNiron. De korta serviceintervallen och högre servicekostnad är det man får betala för med 7 årsgarantin.
Det är helt kalkylerbart och verkligen värt pengarna. Så tycker jag som ännu efter snart 4 år och 6000 mil med Nirobilar och trots att jag inte haft haft ett enda fel. Kanske beroende på att jag sluppit måndagsbil i kombination meds stor teknisk insikt och erfarenhet?

😂😂😊.
Så resonerar en sann blind Kia ägare som stirrar sig blind på 7 års garantin.

När 9av10 ”vanliga” nybilsägare oftast aldrig behöver åberopa någon garanti och kör oftast 10-15 eller 20 tusen mil innan det första felet uppstår.
Sedan har ju alla nybilsägare en maskinskadeförsäkring i sin helförsäkrade bil i första 10-15 tusen mil att använda om någonting dyrt skulle hända.

Så inte vet jag men 7 års garanti säljer många bilar är jag övertygad om.

Uppdaterat: 2023-09-13 20:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu drar tråden iväg mot annat än rubriken...

Uppdaterat: 2023-09-13 20:35

Sorry Mittåt!

Uppdaterat: 2023-09-13 20:39
bengt39

Det är väl bara att konstatera att det kan ofta kosta en extra slant att köra med stjärna på huven 😊

Uppdaterat: 2023-09-13 20:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mercedes har tänkt lite fel med en rent ut sagt dum konstruktion. Visst blir den ofjädrade vikten lägre men det är ju knappast märkbart i en sådan modell jämfört med en som körs mer aktivt likt en sportigare bil.

Uppdaterat: 2023-09-14 06:12

Det är märkligt att man sparar några gam på en bromsskiva samtidigt som man kör på med tunga klumpiga jättefälgar med fläskiga däck.

Uppdaterat: 2023-09-14 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En av mina bekanta lyckades att ödelägga alla fyra bromsskivorna när han skulle spara pengar genom att själv byta från sommar- till vinterhjul. Anledningen? Vinterhjulen hade plåtfälgar och han använde , de längre, hjulskruvarna från sommarhjulen. Förvånad varför bilen inte rörde sig ur fläcken....

Uppdaterat: 2023-09-14 10:15
Boxer skrev:

En av mina bekanta lyckades att ödelägga alla fyra bromsskivorna när han skulle spara pengar genom att själv byta från sommar- till vinterhjul. Anledningen? Vinterhjulen hade plåtfälgar och han använde , de längre, hjulskruvarna från sommarhjulen. Förvånad varför bilen inte rörde sig ur fläcken....

Inte helt ovanligt och kan bli riktigt dyrt 🤑 hjulbyte 😊.
Stukade hänger på baksidan hjulnavet med renade gängor i navet.

Uppdaterat: 2023-09-14 15:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Christer skrev:

Att "bara" byta hjul själv är oftast krångligare för en novis än vad vissa påstår. Den här konstruktionen är definitivt inte användarvänlig för den som inte har kunskapen. Många missar att göra rent fälgens anliggningsyta från rost och smuts. Smörja torra gängor med rätt sorts fett för att få loss bultarna eller muttrarna efter ett halvår. Dra åt korsvis manuellt så att man får rätt åtdragningsmoment för plåt eller aluminiumfälg. När jag bytt hjulen själv har jag aldrig efterdragigt vilken skall vara helfel, men å andra sidan har jag aldrig haft ett löst hjul och de få gånger jag kollat så finns inget att efterdra.

Byta hjul, laga punka på cykeln, koppla en släpvagn, oja ett gnisslande gångjärn och andra praktiska vardagssysslor som de flesta kunde förr borde skrivas in i skolans läroplan, ist för allt trams som läggs till idag.
Snart är det få som kan nått alls.

Uppdaterat: 2023-09-14 16:02

Jag fick frågan idag om jag skulle kunna fixa att byta motor på en vanlig bil och jag svarade att jag tror att jag kan fixa allt som går sönder på en bil. Om jag vill göra det eller tycker att det är roligt är en helt annan sak.
Att byta hjul är lika krångligt som att lasta in dem i bilen och köra till däckverkstan.

Uppdaterat: 2023-09-14 17:12