Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Det verkar som att Teslas prissänkningar börjar pressa ner de begagnade 3-orna. Utpris i annons under 320 kkr, inte bara hos auktionssiter ser bra ut.
Även ID3 finns en bit under 300 nu, synd bara att de inte har stolar för svenska kroppsstorlekar utan bara för taxbenta.

Uppdaterat: 2023-04-21 08:55
L. Mäkinen skrev:

Det verkar som att Teslas prissänkningar börjar pressa ner de begagnade 3-orna. Utpris i annons under 320 kkr, inte bara hos auktionssiter ser bra ut.
Även ID3 finns en bit under 300 nu, synd bara att de inte har stolar för svenska kroppsstorlekar utan bara för taxbenta.

Men det finns väl bättre stolar även till ID3. Komfortabla med utdragbart lårstöd. Troligen inte det vanligaste tillvalet i de begagnade som finns hos handlarna.
Originalstolarna håller jag med om är värdelösa, som en gammal fällstol.

Uppdaterat: 2023-04-21 09:02

Har ingen erfarenhet av stolarna i Id.3 men som vi konstaterat massor av gånger - detta med stolkomfort är oerhört individuellt och "svenska kroppsstorlekar" är likaså ett väldigt flexibelt mått.

Uppdaterat: 2023-04-21 09:10
Pi skrev:

Har ingen erfarenhet av stolarna i Id.3 men som vi konstaterat massor av gånger - detta med stolkomfort är oerhört individuellt och "svenska kroppsstorlekar" är likaså ett väldigt flexibelt mått.

Vag brukar ha hyfsade standardstolar, men ID3:ans hör inte till dom.
Ta en tur till din lokala handlare och testa så får du se vad du tycker 😉

Uppdaterat: 2023-04-21 09:15
L. Mäkinen skrev:

Det verkar som att Teslas prissänkningar börjar pressa ner de begagnade 3-orna. .

Och alla andra elbilar, trevligt.
MX-30 2021 för 260k
i3s 2021 för 300k
Två föråldrade bilar, visst men 425k för en MG4 2022 är ändå RÄTT mycket mer pengar!

ID.3 2021 finns för 320k men första modellen...men man kanske ha tur med buggarna
(samtliga ovan bilar med rimliga körsträckor 3-4k mil)

Uppdaterat: 2023-04-22 09:05
Gillar kurvor och rondeller

Guran - visst har jag "torrsuttit" i en Id.3 men inte kört nån. Däremot har jag kört en Cupra Born men den relativt korta körningen avslöjade inga uppenbara brister i förarstolen. Men åter - vi upplever bilstolar högst individuellt.

Uppdaterat: 2023-04-22 10:07

Jag får ont i benen med standardstolarna i VW ID3, men sitter bra i Cupra Born med utdragbart lårstöd.
Inga beggade jag hittar har såna stolar.

Uppdaterat: 2023-04-22 11:00
L. Mäkinen skrev:

Jag får ont i benen med standardstolarna i VW ID3, men sitter bra i Cupra Born med utdragbart lårstöd.
Inga beggade jag hittar har såna stolar.

Det är väl de där billiga leasingbilarna som börjar komma ut som begagnade
AGR komfortstolarma vill jag minnas kostar runt 10kkr extra.

Uppdaterat: 2023-04-22 12:47

Jag har nu haft min icke Tesla elbil sedan April förra året och har ännu inte testat att ladda på en Tesla laddare. Har inte velat ta risken när jag är ute och kör och inse att det inte funkar av någon anledning.

Anledningen är att när Tesla först öppnade upp så var det på ett par-tre platser i Nederländerna endast. Någon med en Peugot e-208, samma bil som jag har, var då snabgt på plats och testade och det funkade inte. Han testade inte bara ett flertal av laddarna på samma plats, men åkte också till en helt annan plats och det var samma problem där.

Nu har jag sedan dess sett videos om hur Peugeot e-208 laddar utan problem hos Tesla i Sverige, så är ganska säker på att det numera är problemfritt, men har inte haft någon bra anledning att testa ännu.

Nu har dock Tesla öppnat upp sin andra supercharger i Kalmar med 20 extra platser. Den första tillät inte ens icke Tesla bilar, men den nya gör det och det är inte långt från mitt hem, så tänkte jag skulle testa snart trots att jag laddar hemma, men mer för att bara testa inför en riktig resa då jag faktiskt stannar hos Tesla för att jag behöver det.

Har redan sedan ett år tillbaka lagt in appen och kort och allting, men aldrig använt den.
Hur tycker ni andra med icke Tesla bilar att det fungerar hos Tesla?

Uppdaterat: 2023-07-11 22:29
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Jag har nu haft min icke Tesla elbil sedan April förra året och har ännu inte testat att ladda på en Tesla laddare. Har inte velat ta risken när jag är ute och kör och inse att det inte funkar av någon anledning.
Anledningen är att när Tesla först öppnade upp så var det på ett par-tre platser i Nederländerna endast. Någon med en Peugot e-208, samma bil som jag har, var då snabgt på plats och testade och det funkade inte. Han testade inte bara ett flertal av laddarna på samma plats, men åkte också till en helt annan plats och det var samma problem där.
Nu har jag sedan dess sett videos om hur Peugeot e-208 laddar utan problem hos Tesla i Sverige, så är ganska säker på att det numera är problemfritt, men har inte haft någon bra anledning att testa ännu.
Nu har dock Tesla öppnat upp sin andra supercharger i Kalmar med 20 extra platser. Den första tillät inte ens icke Tesla bilar, men den nya gör det och det är inte långt från mitt hem, så tänkte jag skulle testa snart trots att jag laddar hemma, men mer för att bara testa inför en riktig resa då jag faktiskt stannar hos Tesla för att jag behöver det.
Har redan sedan ett år tillbaka lagt in appen och kort och allting, men aldrig använt den.
Hur tycker ni andra med icke Tesla bilar att det fungerar hos Tesla?

Det funkar klockrent bra.
Kort kabel men sällan något bekymmer då det oftast är 90% tomt med bilar 😊

Uppdaterat: 2023-07-11 22:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

bejje skrev:
Jag har nu haft min icke Tesla elbil sedan April förra året och har ännu inte testat att ladda på en Tesla laddare. Har inte velat ta risken när jag är ute och kör och inse att det inte funkar av någon anledning.
Anledningen är att när Tesla först öppnade upp så var det på ett par-tre platser i Nederländerna endast. Någon med en Peugot e-208, samma bil som jag har, var då snabgt på plats och testade och det funkade inte. Han testade inte bara ett flertal av laddarna på samma plats, men åkte också till en helt annan plats och det var samma problem där.
Nu har jag sedan dess sett videos om hur Peugeot e-208 laddar utan problem hos Tesla i Sverige, så är ganska säker på att det numera är problemfritt, men har inte haft någon bra anledning att testa ännu.
Nu har dock Tesla öppnat upp sin andra supercharger i Kalmar med 20 extra platser. Den första tillät inte ens icke Tesla bilar, men den nya gör det och det är inte långt från mitt hem, så tänkte jag skulle testa snart trots att jag laddar hemma, men mer för att bara testa inför en riktig resa då jag faktiskt stannar hos Tesla för att jag behöver det.
Har redan sedan ett år tillbaka lagt in appen och kort och allting, men aldrig använt den.
Hur tycker ni andra med icke Tesla bilar att det fungerar hos Tesla?

Det funkar klockrent bra.
Kort kabel men sällan något bekymmer då det oftast är 90% tomt med bilar 😊

Vad laddar du för bil och har du laddluckan på vänster bak eller?
Blir svårt att inte störa andra om den sitter på högerbak?
Nu Har ju Peugeot tack och lov luckan på vänster bak, precis som Tesla, så det är i alla fall en bra sak.

Uppdaterat: 2023-07-11 22:56
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

mso 1000 skrev:
bejje skrev:
Jag har nu haft min icke Tesla elbil sedan April förra året och har ännu inte testat att ladda på en Tesla laddare. Har inte velat ta risken när jag är ute och kör och inse att det inte funkar av någon anledning.
Anledningen är att när Tesla först öppnade upp så var det på ett par-tre platser i Nederländerna endast. Någon med en Peugot e-208, samma bil som jag har, var då snabgt på plats och testade och det funkade inte. Han testade inte bara ett flertal av laddarna på samma plats, men åkte också till en helt annan plats och det var samma problem där.
Nu har jag sedan dess sett videos om hur Peugeot e-208 laddar utan problem hos Tesla i Sverige, så är ganska säker på att det numera är problemfritt, men har inte haft någon bra anledning att testa ännu.
Nu har dock Tesla öppnat upp sin andra supercharger i Kalmar med 20 extra platser. Den första tillät inte ens icke Tesla bilar, men den nya gör det och det är inte långt från mitt hem, så tänkte jag skulle testa snart trots att jag laddar hemma, men mer för att bara testa inför en riktig resa då jag faktiskt stannar hos Tesla för att jag behöver det.
Har redan sedan ett år tillbaka lagt in appen och kort och allting, men aldrig använt den.
Hur tycker ni andra med icke Tesla bilar att det fungerar hos Tesla?
Det funkar klockrent bra.
Kort kabel men sällan något bekymmer då det oftast är 90% tomt med bilar 😊

Vad laddar du för bil och har du laddluckan på vänster bak eller?
Blir svårt att inte störa andra om den sitter på högerbak?
Nu Har ju Peugeot tack och lov luckan på vänster bak, precis som Tesla, så det är i alla fall en bra sak.

Jag har luckan i fronten vilket skulle kunna bli problem men det har alltid funkat på grund av låg beläggning.

Uppdaterat: 2023-07-12 08:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vi snackade BMW leveranstider, ivåras…
Besökte en handlare igår.
iX ett år, i4 6-12 månader.
Vissa på väg så om man vill köpa en bil utan att speca upp den, i bästa fall halva tiden på i4.
iX…stenkört.
Inte undra på de inte säljer fler

Uppdaterat: 2023-07-12 08:19
Gillar kurvor och rondeller
bejje skrev:

Jag har nu haft min icke Tesla elbil sedan April förra året och har ännu inte testat att ladda på en Tesla laddare. Har inte velat ta risken när jag är ute och kör och inse att det inte funkar av någon anledning.
Anledningen är att när Tesla först öppnade upp så var det på ett par-tre platser i Nederländerna endast. Någon med en Peugot e-208, samma bil som jag har, var då snabgt på plats och testade och det funkade inte. Han testade inte bara ett flertal av laddarna på samma plats, men åkte också till en helt annan plats och det var samma problem där.
Nu har jag sedan dess sett videos om hur Peugeot e-208 laddar utan problem hos Tesla i Sverige, så är ganska säker på att det numera är problemfritt, men har inte haft någon bra anledning att testa ännu.
Nu har dock Tesla öppnat upp sin andra supercharger i Kalmar med 20 extra platser. Den första tillät inte ens icke Tesla bilar, men den nya gör det och det är inte långt från mitt hem, så tänkte jag skulle testa snart trots att jag laddar hemma, men mer för att bara testa inför en riktig resa då jag faktiskt stannar hos Tesla för att jag behöver det.
Har redan sedan ett år tillbaka lagt in appen och kort och allting, men aldrig använt den.
Hur tycker ni andra med icke Tesla bilar att det fungerar hos Tesla?

Tesla V2 funkar bra på Ioniq 5, trotts att jag har luckan höger bak, man får parkera lite smart så man inte blockerar. 100kW laddeffekt. V3 laddarna funkar dåligt, de som får fart på laddningen på sådana får bara 43kW laddeffekt.

Uppdaterat: 2023-07-12 08:52

Bejje
Har laddat hos Tesla flera gånger. Inga problem att ladda och Enyaqs lucka sitter höger bak.

Jag har haft bra med fart i laddarna. Senast för någon dag sedan har jag laddat både v2 och v3.
V2 delar med annan bil på samma stolpe vilket hände vid det tillfället och jag fick ändå ut 70-75 kW.
V3 har varit mellan 100 och 120 kW.

Uppdaterat: 2023-07-12 20:48
Axa skrev:

Bejje
Har laddat hos Tesla flera gånger. Inga problem att ladda och Enyaqs lucka sitter höger bak.
Jag har haft bra med fart i laddarna. Senast för någon dag sedan har jag laddat både v2 och v3.
V2 delar med annan bil på samma stolpe vilket hände vid det tillfället och jag fick ändå ut 70-75 kW.
V3 har varit mellan 100 och 120 kW.

70-75 kW bra fart 🤣 +200kW så börjar det bli bra fart. Man blir lite bortskämd med att bilen laddar fortare än de flesta andra. Så vid nästa byte kommer laddhastigheten vara en viktig parameter.

Uppdaterat: 2023-07-12 21:01

Snoid
En laddstolpe Tesla v2 kan två bilar ladda samtidigt men får då dela på 150 kW.
Sedan vet jag inte ifall du har koll på vad Enyaq kan ladda i för hastighet maximalt.

Uppdaterat: 2023-07-12 22:43
Axa skrev:

Snoid
En laddstolpe Tesla v2 kan två bilar ladda samtidigt men får då dela på 150 kW.
Sedan vet jag inte ifall du har koll på vad Enyaq kan ladda i för hastighet maximalt.

Var väl 125kW Max på Enyaq, men kanske har uppdaterats.
Och ja jag vet att man delar på150kW på en V2 station. Laddat bara en gång på sådan. Har mest blivit Ionity, eländiga fula platser med nån mack i närheten, för där sörplar bilen i sig 225kW så jag bara behöver drabbas av platsens fulhet i Max 20 minuter 🤣

Uppdaterat: 2023-07-13 07:59

Snoid
Japp, Ioniq 5 är snabbare.
Jag reagerade på det du skrev ovan om att man får ut endast 43 kW på V3-laddarna. Men jag kanske missuppfattade.

Är på resa söderut nu och de stopp jag haft har varit kanske runt 20 min och bilen har sörplat i sig i ca 100 kW vid laddningarna (har dock inte granskat kvittona). Visst hade det varit trevligt med snabbare men jag har inte bråttom och det är skönt med pausen.

Uppdaterat: 2023-07-13 10:35

Allt detta snack om toppeffekt vid laddning är ju väldigt ointressant, det är ju hur laddkurvan ser ut som är det avgörande i praktiken. Snoid ligger garanterat inte på 225 kW under nån större del av kurvan.
Min Model Y kunde ta rejäl effekt men låg där ganska liten tid, Mercedesen har lägre toppeffekt men en betydligt flackare laddkurva som håller kvar hög effekt längre så i praktiken laddar den samma eller t.o.m. snabbare än vad Teslan gjorde.

Uppdaterat: 2023-07-13 10:50

Exakt Gaston, snittet är ca 180kW 25-80%, fyller på ca 42kWh på en kvart.
Är bara mellan ca 30-60 % som den så viktiga toppfarten nås 😉
Det och bilder på låg förbrukning verkar vara det viktigaste att visa på FB grupper

Uppdaterat: 2023-07-13 11:26

Vad tror ni att prislappen blir på Ioniq 5 N?
Bortsett från att den ser ut att nyss ha fått en vända Tectyl nedtill gillar jag den.

Uppdaterat: 2023-07-13 21:56
L. Mäkinen skrev:

Vad tror ni att prislappen blir på Ioniq 5 N?
Bortsett från att den ser ut att nyss ha fått en vända Tectyl nedtill gillar jag den.

Blev riktigt läcker, och jag som sa att jag skulle byta min 5:A mot en N när den kom 😉 Kan bli dyrköpt, gissar på runt 800kkr. Men Hyundai N är faktiskt riktigt potenta bilar.

Uppdaterat: 2023-07-13 22:14

Laddade idag på Tesla supercharger. V2. 40 till drygt 80 %. Det levererades 100-110 kW fram till 80 sedan dök det.
Tycker Enyaq har ok kurva.

Uppdaterat: 2023-07-13 23:51
Axa skrev:

Laddade idag på Tesla supercharger. V2. 40 till drygt 80 %. Det levererades 100-110 kW fram till 80 sedan dök det.
Tycker Enyaq har ok kurva.

Och hur ser det ut om man har en modern Tesla?
Ni som har kan väl berätta

Uppdaterat: 2023-07-14 08:37
Gillar kurvor och rondeller
Axa skrev:

Snoid
Japp, Ioniq 5 är snabbare.
Jag reagerade på det du skrev ovan om att man får ut endast 43 kW på V3-laddarna. Men jag kanske missuppfattade.
Är på resa söderut nu och de stopp jag haft har varit kanske runt 20 min och bilen har sörplat i sig i ca 100 kW vid laddningarna (har dock inte granskat kvittona). Visst hade det varit trevligt med snabbare men jag har inte bråttom och det är skönt med pausen.

E-GMP plattformens 800V system gillar inte Tesla V3 laddarna. Strular och får man igång laddningen blir det 43kW. V2 ger drygt 100kW. Det är tydligen vad bilen Max kan hantera på 400V laddare. Strömmen transformeras till 800V i bilens inverter i ICCU.
Så begränsningen är i bilen.
På V3 är det något strul i kommunikationen bil-laddare.

Uppdaterat: 2023-07-14 09:01

Snoid
Ah, tack för förklaringen. Visste inte om det.

Uppdaterat: 2023-07-14 19:14

Laddade nyss för första gången hos Tesla utan Teslabil. Funkade hur bra som helst, smidigt och snabbt eftersom jag redan sedan långt tillbaka registrerat mig och lagt in kort. Kommer framöver sikta in mig påjust Tesla laddare när jag kan (vilket inte blir svårt)

Uppdaterat: 2023-07-22 22:24
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Laddade nyss för första gången hos Tesla utan Teslabil. Funkade hur bra som helst, smidigt och snabbt eftersom jag redan sedan långt tillbaka registrerat mig och lagt in kort. Kommer framöver sikta in mig påjust Tesla laddare när jag kan (vilket inte blir svårt)

Ja vad trodde du? Svårast är att registrera sig och att få appen att godta betalmedlet, efter det så funkar det. Jag ställde mig vid sidan av SUC och fixade det mesta, sedan så krånglade det fem minuter innan jag fick det att funka. Faktiskt enda gången det strulat en stund att ladda, men beror troligen mer på min inkompetens att läsa instruktioner i en app (speciellt utan läsglasögon)

Uppdaterat: 2023-07-22 22:46

Tesla Model 3 facelift officiell:

https://www.tesla.com/sv_se/model3

Blev lyckad baktill, vet inte vad jag tycker om fronten.

Uppdaterat: 2023-09-01 08:44

Jag är ju ingen Teslafanatiker och ser ingen större skillnad, men jag har alltid saknat något i fronten,
Kanske är det avsaknad av grill som ger ett lite naket intryck, men det kanske också är en fördel framför att placera stora järngrindar som en stiliserad grill på en elbil!
Men kanske något litet stiligt märke eller logo ändå hade passat?

Uppdaterat: 2023-09-01 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Apex skrev:

Tesla Model 3 facelift officiell:
https://www.tesla.com/sv_se/model3
Blev lyckad baktill, vet inte vad jag tycker om fronten.

Komfortablare, tystare och mer lyxig (men ingen blinkersspak). Blir en kioskvältare med priset 510 kkr för RWD-versionen.

Uppdaterat: 2023-09-01 10:13

Där håller jag med dig, saabnisse.
Gissar att nya utförandet har samma brevinkast baktill som tidigare.

Uppdaterat: 2023-09-01 10:13
Pi skrev:

Där håller jag med dig, saabnisse.
Gissar att nya utförandet har samma brevinkast baktill som tidigare.

Det är samma ja, däremot är det långt ifrån ett brevinkast, det öppnar ganska rejält. Betydligt bättre än många större sedaner.

Uppdaterat: 2023-09-01 10:36

Som jag skrev i en annan tråd tycker jag fronten påminner om "radiobilarna" på Gröna Lund.

Uppdaterat: 2023-09-01 11:12

Nåja, Tesla kunde ju ha kopierat lösningen dom har i Model S - det hade varit annat än ett brevinkast.

Uppdaterat: 2023-09-01 12:05
Pi skrev:

Nåja, Tesla kunde ju ha kopierat lösningen dom har i Model S - det hade varit annat än ett brevinkast.

Och hur många andra fabrikanter har gjort en sån ändring vid en facelift? Du tycker inte du är lite löjlig i din kritik? Vill du ha en halvkombi, köp en sån, att gnälla på att en sedan inte är en halvkombi är ju bara korkat.
Och som sagt innan, det är inte ett brevinkast, det är en större öppning än många större sedaner. Min EQE har betydligt sämre öppning än Model 3 t.ex.

Uppdaterat: 2023-09-01 12:56

Henrik - har jag påstått att det skulle ske vid denna facelift ? Nä, jag sa att dom borde kopierat lösningen på sin S-modell. F ö är väl en Model S och en Model 3 tämligen lika - alltså lite sedan-modeller båda två. Medan den större bilen har en bättre baklucka. Man måste inte ta kritik mot Tesla så personligt

Uppdaterat: 2023-09-01 13:09
Pi skrev:

Henrik - har jag påstått att det skulle ske vid denna facelift ? Nä, jag sa att dom borde kopierat lösningen på sin S-modell. F ö är väl en Model S och en Model 3 tämligen lika - alltså lite sedan-modeller båda två. Medan den större bilen har en bättre baklucka. Man måste inte ta kritik mot Tesla så personligt

Jag tar det inte personligt, men jag tycker du är väldigt ute och cyklar när du kritiserar en sedan för att inte vara en halvkombi. Vad blir härnäst, du ger dig på fruns hårfön och kritiserar att den inte är ett våffeljärn för det hade passat dig bättre?
Och nej, Model S är inte "lite sedanmodell", den är en som en Saab 9000 CC typ, kallade du den med för sedan? Då var du nog en av få....

Uppdaterat: 2023-09-01 14:11

Trots allt ser 3 och S ganska lika ut i profil - vad man sen kallar den ena eller den andra är väl upp till var och en. Dock skiljer ju utformningen av bagageluckan och där har Tesla lyckats bättre i mina ögon med S. Jag hade alltså önskat att man behållit utformningen av bakdelen som i S när man skapade 3 - då tror jag den passat ännu flera som nu får välja den klumpigare Y-modellen om man vill ha lite enklare tillgång till bagageutrymmet. Tror inte vi kommer längre i denna diskussion nu.

Uppdaterat: 2023-09-01 14:55

Om det stämmer att nya Model 3 är tystare och bekvämare så skulle jag kunna tänka mig en. Om det inte vore för att de tog bort blinkersspaken.

Uppdaterat: 2023-09-01 15:03
Pi skrev:

Trots allt ser 3 och S ganska lika ut i profil - vad man sen kallar den ena eller den andra är väl upp till var och en. Tror inte vi kommer längre i denna diskussion nu.

Fast det är ju inte upp till var och en, du kan ju inte kalla en bil som inte är sedan för en sedan?! En sedan öppnar inte upp tillsammans med bakrutan. Punkt! Så nej, Model S är inte en sedan, Model 3 är en sedan. Vad är det du inte förstår Pi?
Men nej, jag håller med dig om att vi inte kommer längre......argumentera med nån som inte förstår är inte speciellt givande.

Uppdaterat: 2023-09-01 15:07
Axa skrev:

Om det stämmer att nya Model 3 är tystare och bekvämare så skulle jag kunna tänka mig en. Om det inte vore för att de tog bort blinkersspaken.

Jag tycker med det verkar högst intressant då jag inte behöver större bil än så egentligen. Vad gäller blinkersspakens vara eller inte vara så låter jag bli att såga det innan jag testat själv. Vem vet, kanske sitter i ryggmärgen efter en kvart?
Tycker folk ibland är onödigt snabba med att såga saker, saker de sen när de testat insett var inte så tokigt utan ibland till och med rätt jädrans bra. :)

Uppdaterat: 2023-09-01 15:09

Henrik - ingen har bett dig "argumentera" - jag uttryckte bara mina önskemål. Enklast är att låta bli att skriva om man kommenterar från nån man anser "inte förstår". Men du vill nog bra gärna...:)

Uppdaterat: 2023-09-01 15:11
Pi skrev:

Henrik - ingen har bett dig "argumentera" - jag uttryckte bara mina önskemål. Enklast är att låta bli att skriva om man kommenterar från nån man anser "inte förstår". Men du vill nog bra gärna...:)

Ja och har du önskemål om en Tesla med halvkombilucka, köp en sån då istället för att kritisera att deras sedan inte är nåt annat.
Lika korkat som om jag skulle reta upp mig på att Mazda Miata inte är en SUV, hur otroligt dumt tänkte inte Mazda där! Nu passar den ju inte mig när jag ska ut i skogen.....
Ah, jag kan ju köpa en Mazda som ÄR en suv istället....tänkte inte på det.....

Uppdaterat: 2023-09-01 15:15

Gaston
Visst, man kanske ändrar sig när man har testat. Å andra sidan tror jag mig veta vad jag skulle tycka då man har erfarenhet av andra tekniska lösningar som ”moderniserats” men inte fallit mig i smaken.
Sedan tycker jag det har varit en märklig lösning på Teslas blinkers knapp att funktionen ändras utifrån hur mycket ratten är vriden. Men där kanske de har tänkt till?

Uppdaterat: 2023-09-01 16:48
Gaston skrev:

Pi skrev:
Henrik - ingen har bett dig "argumentera" - jag uttryckte bara mina önskemål. Enklast är att låta bli att skriva om man kommenterar från nån man anser "inte förstår". Men du vill nog bra gärna...:)
Nån har käkat taggtråd idag 🙄

Ja och har du önskemål om en Tesla med halvkombilucka, köp en sån då istället för att kritisera att deras sedan inte är nåt annat.
Lika korkat som om jag skulle reta upp mig på att Mazda Miata inte är en SUV, hur otroligt dumt tänkte inte Mazda där! Nu passar den ju inte mig när jag ska ut i skogen.....
Ah, jag kan ju köpa en Mazda som ÄR en suv istället....tänkte inte på det.....

Uppdaterat: 2023-09-01 17:05
Gaston skrev:

Pi skrev:
Henrik - har jag påstått att det skulle ske vid denna facelift ? Nä, jag sa att dom borde kopierat lösningen på sin S-modell. F ö är väl en Model S och en Model 3 tämligen lika - alltså lite sedan-modeller båda två. Medan den större bilen har en bättre baklucka. Man måste inte ta kritik mot Tesla så personligt

Jag tar det inte personligt, men jag tycker du är väldigt ute och cyklar när du kritiserar en sedan för att inte vara en halvkombi. Vad blir härnäst, du ger dig på fruns hårfön och kritiserar att den inte är ett våffeljärn för det hade passat dig bättre?
Och nej, Model S är inte "lite sedanmodell", den är en som en Saab 9000 CC typ, kallade du den med för sedan? Då var du nog en av få....

+10000

Uppdaterat: 2023-09-01 19:33

Funkar ypperligt med knapp på styret på moped och motorcykel. Så vad är problemet? Lär bara lika enkelt att lära sig knapp på ratten som en spak.

Uppdaterat: 2023-09-01 19:47
Mr Snoid skrev:

Funkar ypperligt med knapp på styret på moped och motorcykel. Så vad är problemet? Lär bara lika enkelt att lära sig knapp på ratten som en spak.

Det är en väldigt skillnad du. Styret på en motorcykel vrids inte särskilt mycket utan man styr mycket med lutning av hojen istället. Problemet med en bil är ju att om man svänger mycket så hamnar knapparna någon helt annanstans på ratten. Kanske t.o.m. uppochner på andra sidan av ratten, så att höger knapp blir vänsterblink och vänster knapp blir högerblink,plus att knapparna som sagt är på fel sida.

Blir speciellt krångligt att blinka ur rondeller enligt de som testat, så krångligt att det lätt blir att man inte blinkar för det är för krångligt när man har trafiksitiuatonen att koncentrera sig på.

Uppdaterat: 2023-09-01 20:20
- Peugeot e-208 GT 2022