100 000-tals svenska bilar berörs när 2G- och 3G-näten släcks ned. Mobiltjänster har redan slutat att fungera för en del bilägare. Än så länge finns ingen lösning.
100 000-tals svenska bilar berörs när 2G- och 3G-näten släcks ned. Mobiltjänster har redan slutat att fungera för en del bilägare. Än så länge finns ingen lösning.
Kommentarer
Tillverkarna har här målat in sig i ett hörn genom att sälja anslutningen som en tjänst. Då förväntar man sig att tillverkaren ska stå för kostnaden för uppgraderingen av hårdvaran och baka in kostnaden för densamma i prenumerationspriset i och med att det rör sig om en hårdvara som kräver prenumerationen för att fungera över huvud taget. Problemet är ju att de klassiska biltillverkarna är hårdvarutillverkare som är helt ointresserade av att uppgradera redan levererade bilar även om det skulle generera en vinst.
Om biltillverkarna redovisar vilka komponenter som finns i bilarna kan säkert eftermarknaden ta fram utbytes delar. Kan ju vara lika enkelt som att byta olika kort i en vanlig dator.
Volvo har löst det på andra sidan Atlanten. Kan inte vara så svårt.
Byte en liten box, tror den sitter under baksätet.
Jag tyckte jag var tydlig med att detta är ett politiskt problem. Om detta inte framgick så säger jag det nu:
Detta har ingenting med teknik att göra. Det handlar bara om politik, alltså vilja. Biltillverkarna vill sälja en ny bil, inte en larvigt dyr uppgradering till en gammal.
Detta handlar inte om mjukvara, utan om att mobilhårdvaran inte har stöd för 4G/5G. Det behövs ett byte. De som har 3G mobiler, t.ex. en iPhone 3G, kommer märka att den upphör att fungera. Men Apple borde kunna lösa det enkelt genom att montera in 4G hårdvara i gamla iPhone 3G modeller.
Det är ju bara en fråga om politik.
Min Captur 2019 har f.ö. 4G. 😎
För den som absolut vill hålla liv i sin gamla bil kan ju byta telefonmodul, en standardenhet, som köpts från en mobiltelefontillverkare.
Raphael, tror du verkligen att någon mobiltillverkare skulle vara intresserade av att hålla liv i gamla lurar?
Och det skulle förmodligen bli orimligt dyrt.
För den som inte nödvändigtvis måste ha en IPhone går det ju att köpa en ny lur för under tusenlappen som klarar minst 4G.
Iphone kan köpas beg. till bra pris hos bl.a. Swappie.
Helt omöjligt så klart, specialanpassade till varje bilmodell.
Saabnisse, tror du verkligen att biltillverkare skulle vara intresserad av att hålla liv i gamla bilar och ge dem 4g? Och det skulle förmodligen bli orimligt dyrt.
För den som inte nödvändigtvis måste köpa köpa en ny bil med 4g så finns det ett utbud på begagnatmarknaden av bilar med 4g.
Jag börjar allt oftare tänka tanken att köpa en välhållen Volvo 940 från slutet av 1990-talet. Inte mycket som kan krångla - men som lätt kan fixas om så ändå skulle vara fallet. Helgalvaniserad kaross. Dagens bilar - och tillverkare, naturligtvis - ruinerar sina ägare på alla möjliga och omöjliga sätt. De perversa överraskningarna för ägarna står allt oftare som spön i backen. Det är fan inte klokt, det här.
En 945 i bra skick är nog bland det billigaste man kan ha och det med god komfort också.
Kör en så märker du hur kass den är, jämfört med dagens bilar.
Även säkerhetsmässigt
Ja säkerheten är sämre såklart, jag har faktiskt haft en som tjänstebil, helt ok.
Säkerheten är sämre, men komforten är betydligt bättre än på många nyare bilar och den är reparerbar utan stora pekuniära utlägg.
Saabnisse
Det beror på vad man menar med komfort.
Jag tycker samma som saabnisse, många nya bilar har stenhård fjädring och hårda stolar för att det skall verka sportigt men det gör komforten sämre.
Jag är inte riktigt med varför det är just MB som lyfts fram, den W213 som jag hade och som var tillverkad under 2017 hade LTE modul. Så känns som att de bilarna i artikeln snarare är innan uppdatering 2017 och då gäller det ju inte samtliga bilar.
Kör en 745 och sedan en modern bil så inser du att du har fel.
En nyare V70 volvokombi tex, där klimator, ljudnivå och säten är överlägsna.
MC, jag har kört tillräckligt många mil i nyare V70 för att veta det och det var inte den jag jämförde med.
Men det finns många helt nya bilar av flera fabrikat som ger otrevlig komfort, främst genom sina bedrövliga betongstoppade säten och avsaknad av behövlig fjädring.
Sedan kan en 740-940 falla på andra punkter, men det är en billig bil i reparation, allt är kompromisser.
Saabnisse
Hårda säten och sportfjädring är ju det som folk vill ha har tillverkarna räknat ut, eller? :-)
Och glöm inte att de också räknat ut att det "behövs" väldigt stora fälgar med väldigt breda däck till väldigt höga priser... 😊
Borde inte vara något problem, många byter telefon lika ofta som de byter underkläder.
Hacken - problemet är väl i bilarna där den inbyggda telefonen inte längre stöds av telefon-nätet. Och där det är endera närmast omöjligt eller i vart fall dyrbart att byta telefon-modulen.
Elbilstillverkarna vill lägga alla funktioner i en jätteskärm á la Tesla, men vad händer om skärmen likt en dator knasar och blir helsvart? Hjälper inte att starta om, skärmen är död. Alla datorer kraschar förr eller senare, så säg inte att det aldrig kommer att hända din skärm i bilen.
Sa optimisten!
Om det inte räcker med att dra ur sladden och starta om återstår bara att ringa någon 14 åring som givetvis vet allt och är specialist och som får ta över i vanlig ordning!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.