Vi Bilägares forum

Iskallt på elbilsmarknaden – prognosen sänks

Iskallt på elbilsmarknaden – prognosen sänks

Antalet nyregistrerade elbilar för 2023 går neråt. Det förväntas bli färre elbilar än förra året.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-20 15:08

Kommentarer

Kan de börja skicka ut vettiga elbilsmodeller med pris som vi konsumenter kan betala? Jag vill köpa elbil, men ingen SUV och inte något för mer pengar än ca 350 000 kr...

Uppdaterat: 2023-06-20 18:34

MG4 finns och den gillades skarp av Björn Nyland och många andra testare 329000:-

Uppdaterat: 2023-06-20 18:43
V8-Power skrev:

MG4 finns och den gillades skarp av Björn Nyland och många andra testare 329000:-

Snart skall du se att Varven reviderat sitt maxpris till 319.000:-

Uppdaterat: 2023-06-20 19:15

Nyheterna rapporterar att elbilsförsäljningen rasar. Att man tog bort elbilsbonusen är en faktor men om bilbranschen vill hålla upp försäljningssiffror så får de helt enkelt sänka priserna.

Uppdaterat: 2023-06-20 19:44
Axa skrev:

Nyheterna rapporterar att elbilsförsäljningen rasar. Att man tog bort elbilsbonusen är en faktor men om bilbranschen vill hålla upp försäljningssiffror så får de helt enkelt sänka priserna.

Att bara sänka priserna räcker inte på långa vägar. Man måste även sänka instegsnivåerna rejält. För t ex VW's del gäller att ta in VW Polo, Up, e-Up in i det svenska sortimentet, och till rätt, lågt pris. Skoda får ta upp sin Enyaq iV-50 (pris runt €33.000) osv. VW höjde nyss sin Golf från 275k till 328k... bara göra om, göra rätt och sänka till 249k...

Uppdaterat: 2023-06-20 22:43

LeifX, du börjar bli lika tjatig som Vargens antiSUV kampanjande.

Uppdaterat: 2023-06-20 22:58
Axa skrev:

Nyheterna rapporterar att elbilsförsäljningen rasar. Att man tog bort elbilsbonusen är en faktor men om bilbranschen vill hålla upp försäljningssiffror så får de helt enkelt sänka priserna.

Är ju räntorna som är det stora problemet, från strax över 1% till 4-5%
Det blir snabbt pengar på en elbil mellan 500k till 1mille...

Uppdaterat: 2023-06-21 00:07
Gillar kurvor och rondeller

Hedins bil borde ha ont i magen nu med den stora mängden osålda MG bilar.

Uppdaterat: 2023-06-21 05:57
J.L skrev:

Hedins bil borde ha ont i magen nu med den stora mängden osålda MG bilar.

"Den som gapar över mycket, mister oftast hela stycket"

-en av Hedin vald strategi som inte är riskfri... Instegspris för MG4:an valde fransmännen till €22.990 (lika mkt som en VW Polo etc) medan Hedin valde insteget 425.000 kr (långt över vad en Golf kostade/kostar, även om vi hade haft kvar bonus:en).

Uppdaterat: 2023-06-21 07:15

Självklart är det mycket bättre att sälja många bilar till förlust än att sälja få bilar och gå med vinst. Volym är viktigare än att få inkomster. Bilföretag är barablufföretag som vill tjäna pengar. De borde ge bort bilarna istället. Förstår de inte att folk inte har pengar? Att äga en bil är en mänsklig rättighet och alla borde få en gratis när man fyllt 18 år!
Det är dags att lägga ner marknadsekonomin. Företag ska inte göra vinster. De ska ägas av alla gemensamt och vi ska avveckla pengar.
Och då blir äntligen Leif tyst och nöjd.

Uppdaterat: 2023-06-21 07:29
Raphael skrev:

Självklart är det mycket bättre att sälja många bilar till förlust än att sälja få bilar och gå med vinst. Volym är viktigare än att få inkomster. Bilföretag är barablufföretag som vill tjäna pengar. De borde ge bort bilarna istället. Förstår de inte att folk inte har pengar? Att äga en bil är en mänsklig rättighet och alla borde få en gratis när man fyllt 18 år!
Det är dags att lägga ner marknadsekonomin. Företag ska inte göra vinster. De ska ägas av alla gemensamt och vi ska avveckla pengar.
Och då blir äntligen Leif tyst och nöjd.

Att sätta ett överdrivet högt pris, säljbromsa och sälja ingenting är ingen självklar framgångsfaktor...

Uppdaterat: 2023-06-21 08:10

LeifX, du skall se att priserna snart går ner även i Sverige.
I Norge får du nu 150.000kr i rabatt på en Enyaq och 140.000kr på ID.4 och ID.5
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/WRX0Bk/naa-er-det-kjoepers-marked-paa-nye-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1&utm_medium=dre-6491e3ad0663e3cd281e1977

Uppdaterat: 2023-06-21 08:14

Raphael har utvecklats till en försvarare av höga elbilspriser - lite svårt att förstå orsakerna bakom detta... Är det för att Stellantis elbilar ligger lite för högt i pris....

Uppdaterat: 2023-06-21 09:35
Pi skrev:

Raphael har utvecklats till en försvarare av höga elbilspriser - lite svårt att förstå orsakerna bakom detta... Är det för att Stellantis elbilar ligger lite för högt i pris....

Ja, att försvara Stellantis beteenden kan tyckas en smula märkligt. En Opel Corsa-e i Finland €34.500 och i Sverige 530.000 kr (kampanj 470 tkr)... -sverigepåslaget på runt 100k för deras elbilar (men inte på bensinbilarna) tyder ju egentligen bara på en sak och det är att Stellantis beslutat sig för att inte sälja några elbilar här. Bara att respektera Stellantis beslut och låta bli att köpa deras elbilar.

Uppdaterat: 2023-06-21 09:58

LeifX, det är väl ändå inte Stellantis som sätter prisnivån i Sverige. Det står generalagenten för, dvs KW Bruun. De verkar ha en strategi att satsa på privatleasing till hyfsat förmånligt pris, snarare än att sälja bilarna.

Uppdaterat: 2023-06-21 11:32

Mc
Antagligen är de högre räntorna en del i den vikande försäljningen. Men räntekostnaderna för nybilsköpare skulle vara lägre ifall bilpriserna var lägre.
Höga priser och högre ränta ger dubbel anledning till att skjuta upp ett nybilsköp.

Uppdaterat: 2023-06-21 11:33
Axa skrev:

Mc
Höga priser och högre ränta ger dubbel anledning till att skjuta upp ett nybilsköp.

ja

Uppdaterat: 2023-06-21 18:02
Gillar kurvor och rondeller