Vi Bilägares forum

Toyota bygger elbil med manuell låda

Toyota bygger elbil med manuell låda

En Toyota GR EV som ska vara rolig att köra, så lyder pitchen för Toyotas senaste prototyp.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-19 19:30

Kommentarer

Hur korkat är inte det här? De har verkligen samlat alla snillen på Toyota.

Uppdaterat: 2023-06-19 19:48

Jösses så otroligt korkat.

Uppdaterat: 2023-06-19 19:56

På 60-talet lär det ha funnits jänkebilar med automatlåda, som även hade växelspak som en manuell låda. Det skulle appellera till kunder som ville , men inte kunde köra manuellt. Föraren växlade glatt, men automaten gjorde jobbet. Eller en skröna, vet du något om detta saabnisse?

Uppdaterat: 2023-06-19 20:09

Toyota jobbar på mot sitt Kodak-moment.

Uppdaterat: 2023-06-19 20:48

Har funnits många varianter med manuell spak och automatisk koppling / kopplinglösa manuella.

Citroën DS 1955 hade automatisk hydraulkoppling. Manuell spak, ingen kopplingspedal.

AMC hade E-Stick 1962 på 6-cyl Rambler. Automatkopplingen styrdes av oljetrycket.

Chevrolet hade sin Torque-drive 1968. Detta var en Powerglide med manuell spak. 2-växellägen fram. Momentomvandlare istället för koppling. Föraren bytte växel själv.

Finns fler exempel..

Uppdaterat: 2023-06-19 21:06

Men varför?

Uppdaterat: 2023-06-19 21:24
*Robban

Ja det har funnits en mängd intressanta lösningar, på 1930-talet var Wilsonlådan vanlig på finare brittiska bilar, men den var ju egentligen intecknad automatlåda.
Men som Raphael skriver fanns ju många varianter, bl.a. Renault hade en tid en manuell låda men med järnpulverkoppling som manövrerades magnetiskt.
Men amerikanska bilar på trettiotalet behövde ingen automat.
Trots ganska lågvarviga motorer medgav vridmomentet att tvåan var bruksväxeln ettan var bara vid exceptionella förhållanden, trean vid motorväg.
När varvet ökades, speciellt under muskelbilarnas tillkomst i mitten av -60 talet blev det krångligt när man var tvungen att plocka in en fjärde växel och då blev det bättre med automatlådan.
Momentomvandlarlådor var ju perfekta, de behövde inte många steg, det spelade ingen roll med verkningsgrad, bränslet var billigt.

Uppdaterat: 2023-06-19 21:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Låter mycket märkligt, kan det verkligen vara sant? En testballong i marknadsföringssyfte troligast.

Uppdaterat: 2023-06-19 21:52

Säkert bara reklamsnack, det handlar ju om ett koncept som förmodligen aldrig kommer i produktion.

Uppdaterat: 2023-06-19 22:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte behöver man så mycket krånglig teknik för det, Opels elektriska Manta man visade för några år sedan hade kvar den gamla fyrväxlade växellådan från 70-talet, som antingen kunde växlas vanligt eller läggas i ett nytt automatläge, riktigt hur man bar sig åt för att få det att fungera har man aldrig avslöjat.

Uppdaterat: 2023-06-19 23:35
Raphael skrev:

Har funnits många varianter med manuell spak och automatisk koppling / kopplinglösa manuella.
Citroën DS 1955 hade automatisk hydraulkoppling. Manuell spak, ingen kopplingspedal.
AMC hade E-Stick 1962 på 6-cyl Rambler. Automatkopplingen styrdes av oljetrycket.
Chevrolet hade sin Torque-drive 1968. Detta var en Powerglide med manuell spak. 2-växellägen fram. Momentomvandlare istället för koppling. Föraren bytte växel själv.
Finns fler exempel..

Sista Saab 900 fanns med automatisk koppling.

Uppdaterat: 2023-06-20 00:13