Vi Bilägares forum

Premiär för Nio ET5 Touring: Här är nya elkombin

Premiär för Nio ET5 Touring: Här är nya elkombin

Nio lanserar något så ovanligt som en kombibil med eldrift i form av nya ET5 Touring. Räckvidden hamnar på upp till 56 mil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-15 19:00

Kommentarer

En riktig snygg kombi, ger "vill-ha-känsla"

Uppdaterat: 2023-06-15 22:24

Men priset skulle behövas halveras...

Uppdaterat: 2023-06-15 22:31

Håller med dig Optimus. Riktigt snygg och kul att det kommer elbil i kombiutförande. Samtidigt håller jag med Hx. Med tanke på priset väljer jag nog hellre en naken i5 eller någon annan av de kommande elkombis.

Uppdaterat: 2023-06-15 22:41

Gjorde de någon slags rockard här eller? Man började prångla ut dyra SUV modeller som översvämmade marknaden och kunde ta bättre betalt för att de var en SUV. Nu när vi är dränkta i detta SUVs.. gör man kombi modeller som är dyrare än SUV modellerna.. WOW impressing!

Uppdaterat: 2023-06-15 23:50
hx30 skrev:

Gjorde de någon slags rockard här eller? Man började prångla ut dyra SUV modeller som översvämmade marknaden och kunde ta bättre betalt för att de var en SUV. Nu när vi är dränkta i detta SUVs.. gör man kombi modeller som är dyrare än SUV modellerna.. WOW impressing!

Tillverkarna upptäckte att man kunde sälja färre bilar och tjäna mer och då passade dyra suvar bäst. Det här är givetvis kortsiktigt tänkande som kan slå tillbaka hårt och negativt på längre sikt.

Uppdaterat: 2023-06-16 00:05
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
hx30 skrev:

Gjorde de någon slags rockard här eller? Man började prångla ut dyra SUV modeller som översvämmade marknaden och kunde ta bättre betalt för att de var en SUV. Nu när vi är dränkta i detta SUVs.. gör man kombi modeller som är dyrare än SUV modellerna.. WOW impressing!

Men det var väl ett jävla gnällande på dig.
Artikeln handlar om exakt en sådan karossformen och storlek på bil du efterfrågar. Men lika förbannat börjar du, likt en skiva som hakat upp sig, yla om hur hemskt det är med alla SUV:ar och att den är för dyr.
Vad tycker du om MG5 ? Den är billig.

Uppdaterat: 2023-06-16 07:51

MG5 tycker är lite för dålig, balja som bagage.. dålig räckvidd.. tycker dem missat mycket på just den modellen, vilket är synd.

Uppdaterat: 2023-06-16 08:34

Ingen riktig kombi utan en livsstilskombi/combi-coupé. Min Mégane kombi rymde 500 liter bak, det gjorde även min lilla C3 Picasso. Min Captur rymmer 455 litet bak…
450 liter bak och för det priset, det är skralt.
Peugeot 308/Astra ä electric kommer som kombi, lite mer kombilik än Nio.
Men tror det är för liten marknad, nischprodukter.
Tror inte på Nio i Sverige, och deras batteri-stationer kostar enormt mycket att bygga. Frågan är hur länge de orkar hålla liv i det i Sverige innan de kastar in handduken.

Uppdaterat: 2023-06-16 09:06
Optimus skrev:

En riktig snygg kombi, ger "vill-ha-känsla"

Håller helt med, "vill-höver" är nog ordet. Samtidigt behöver kineserna polera på förarstödssystemen för att körupplevelsen ska bli lika trevlig som utseendet.

Uppdaterat: 2023-06-16 09:12
Power to the people

AMS publicerade nyss en jämförelsetest mellan Focus Active kombi och MG5. De enda ronder MG5 vann var ekonomironden och prestandaronden - f ö var den konventionella Focusen bilen man helst ville färdas i. Tolkade det som en rätt överlägsen seger - frånsett nån kroma/mil lägre totalkostnad hos MGn. Inte minst förarmiljön var överlägsen.

Uppdaterat: 2023-06-16 10:57

Pi, jag tror att det är en enorm övervikt på folk som vill ha kombibil i detta forum.
MG5 är väl inte utan grund MG:s sämst säljande bil.

Uppdaterat: 2023-06-16 11:47

Snoid
Blanda du ihop mig med någon annan nu?

Uppdaterat: 2023-06-16 11:40

Ganska snygg faktiskt. Något man skulle kunna tänka sig.

Uppdaterat: 2023-06-16 11:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Axa skrev:

Snoid
Blanda du ihop mig med någon annan nu?

Ja det gjorde jag, det var Pi jag tänkte svara. Läste Axa, när det stod AMS 😂
Lätt att bli lite förvirrad i värmen.

Uppdaterat: 2023-06-16 11:47

😀👍

Uppdaterat: 2023-06-16 12:07

Bland Kineserna är det Xpeng som tilltalar mig mest. Snygga, väldigt bra bilar enligt tester och relativt prisvärda.

Uppdaterat: 2023-06-16 23:10

Apex, är väl därför som Xpeng inte sålt en enda bil i Sverige i år. 😎

Uppdaterat: 2023-06-16 14:18

Guran - kan ju faktiskt bero på att det är en rätt dålig kombibil och att vi som kan tänka oss en C-klass kombi suttit eller provkört MG5 och sen ramlade den bort ifrån listan...Tämligen kvickt dessutom för min del.

Uppdaterat: 2023-06-16 15:46
Raphael skrev:

Apex, är väl därför som Xpeng inte sålt en enda bil i Sverige i år. 😎

Det kan även bero på att de stoppat all försäljning sedan ett år tillbaka för att återuppta leveranser juli-september ngn gång i år…

Uppdaterat: 2023-06-16 16:05
V8-Power skrev:

Raphael skrev:
Apex, är väl därför som Xpeng inte sålt en enda bil i Sverige i år. 😎

Det kan även bero på att de stoppat all försäljning sedan ett år tillbaka för att återuppta leveranser juli-september ngn gång i år…

Går inte ens att provköra en i Gbg

Uppdaterat: 2023-06-16 16:13
Raphael skrev:

Ingen riktig kombi utan en livsstilskombi/combi-coupé. Min Mégane kombi rymde 500 liter bak, det gjorde även min lilla C3 Picasso. Min Captur rymmer 455 litet bak…
450 liter bak och för det priset, det är skralt.
Peugeot 308/Astra ä electric kommer som kombi, lite mer kombilik än Nio.
Men tror det är för liten marknad, nischprodukter.
Tror inte på Nio i Sverige, och deras batteri-stationer kostar enormt mycket att bygga. Frågan är hur länge de orkar hålla liv i det i Sverige innan de kastar in handduken.

Och Skoda Fabia kombi rymmer 530 liter...

Uppdaterat: 2023-06-16 16:16
Pi skrev:

Guran - kan ju faktiskt bero på att det är en rätt dålig kombibil och att vi som kan tänka oss en C-klass kombi suttit eller provkört MG5 och sen ramlade den bort ifrån listan...Tämligen kvickt dessutom för min del.

Ja önskar man sig en MB C-klass kombi så är så klart en MG en ytterlighet i andra änden 😉

Uppdaterat: 2023-06-16 17:05

Fabia kombi är en kombi. Min Captur är en mini-SUV och rymmer mer i bagaget än denna ”kombi” från Nio.

Uppdaterat: 2023-06-16 17:12

Förstår inte detta tjatande om lastvolym.
Är väl bättre du köper an Kangoo i stället för en captur Raphael

Uppdaterat: 2023-06-16 17:21

Eller en sådan där Mercedes som Vi bilägare har som långtest.

Uppdaterat: 2023-06-16 18:48

Snoid, min lilla Captur rymmer 455 liter. Jag klagar inte på det. Jag tycker det är väldigt bra för en liten bil i B-segmentet.
Men Nio är ingen liten bil i B-segmentet. Den är inte ens i C-segmentet utan i D-segmentet.
Den är två storleksklasser större än min lilla Captur. Och rymmer mindre, fast den kallas kombi. Min Captur är inte ens en kombi. Ändå rymmer min mini-SUV i minsta klassen mer än en ”kombi” i en betydligt större storleksklass.
För det priset som Nio vill ha, så kan man förvänta sig mer.

Renault Austral rymmer 550 liter. Det är inte heller en kombi, utan en SUV. Men storleksmässigt är den närmare Nio än min lilla Captur.

Uppdaterat: 2023-06-16 19:38

Snoid, du menar att de som efterfrågar en kombi inte har något behov av lastutrymme? Jag trodde poängen med kombi var att just frakta prylar. Annars köper man ju en vanlig sedan om det är oväsentligt att man får in något genom bakluckans öppning.

Uppdaterat: 2023-06-16 19:40
Raphael skrev:

Snoid, du menar att de som efterfrågar en kombi inte har något behov av lastutrymme? Jag trodde poängen med kombi var att just frakta prylar. Annars köper man ju en vanlig sedan om det är oväsentligt att man får in något genom bakluckans öppning.

Man kan ju köpa för flexibilitetens skull, inte just själva utrymmets storlek.

Uppdaterat: 2023-06-16 22:46
Pi skrev:

Guran - kan ju faktiskt bero på att det är en rätt dålig kombibil och att vi som kan tänka oss en C-klass kombi suttit eller provkört MG5 och sen ramlade den bort ifrån listan...Tämligen kvickt dessutom för min del.

Testat alla MG, och de flesta andra elbilar är trevligare enl min smak.
Mx30 har kass räckvidd men i övrigt bilmässigt överlägsen till samma låga pris.

Uppdaterat: 2023-06-17 09:02
Gillar kurvor och rondeller

Guran - man behöver inte jämföra en MG5 med en MB för att tycka att den är ointressant - det räcker mycket väl att jämföra med t ex en Golf så faller den på allt utom just att det är en eldriven bil.

Uppdaterat: 2023-06-17 10:18
Pi skrev:

Guran - man behöver inte jämföra en MG5 med en MB för att tycka att den är ointressant - det räcker mycket väl att jämföra med t ex en Golf så faller den på allt utom just att det är en eldriven bil.

Ja men du skrev ju att du kunde tänka sig en C-klass kombi 😉
Och då faller även en Golf på det mesta, förutom priset.

Uppdaterat: 2023-06-17 10:42

Guran - jag syftade på C-klassen/C-segmentet - inte specifikt på MB C-klass.

Uppdaterat: 2023-06-17 11:48
Pi skrev:

Guran - jag syftade på C-klassen/C-segmentet - inte specifikt på MB C-klass.

Å jag som trodde du tänkte lämna VAG träsket 🤣

Uppdaterat: 2023-06-17 12:50

Guran - det var ett exempel på en tidigare väldigt vanlig bilmodell bland "C-segmentets" kombibilar. Och som många vet ungefär vad det är. Och jag kan säga att den enda fördelen med MG5 är elmotorn och alltså eldriften - f ö spelar dom i helt olika divisioner.

Uppdaterat: 2023-06-17 19:34

Förbannat snygg, särskilt bakifrån! Det är inte ofta som jag tycker att en kombi är snyggare än en sedan eller coupe. Å andra sidan är det väl ingen särskilt effektiv kombi, trots en del smarta detaljer.
Sen kan man ju undra över prissättningen när denna skapelse kostar lika mycket som deras betydligt rymligare suvar.
Jag gillar för övrigt Nios elegant sparsmakade interiörer – som något Tesla velat få till men inte lyckats med.

Beträffande Nios swap stations är jag kluven.
Varför kan man förresten inte köra rakt in, som i en biltvätt?
Att kunna byta batteri på fem minuter är naturligtvis bra, särskilt som man då även kan byta till annan storlek – vad nu det kan kosta. Risken att man om ett par år sitter med ett föråldrat batteri finns inte.
Men jag inbillar mig att konstruktionen blir tyngre och tar mer plats i bilen. Dessutom laddas de lite väl långsamt.
När solid state-batterier äntligen släpps (det verkar ta ett tag) så försvinner de flesta fördelarna med batteribyte. Dessa nya batterier tål kyla utan att tappa kapacitet och de kan laddas väldigt snabbt. Och är mindre och lite lättare.

Uppdaterat: 2023-06-21 11:02
Roy J