Vi Bilägares forum

Reglerna för A-traktorer skärps med bälteskrav

Reglerna för A-traktorer skärps med bälteskrav

Snart måste den som åker A-traktor använda bälte, enligt ett regeringsbeslut som Ekot rapporterar om.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-06-09 06:00

Kommentarer

Är naturligtvis något som skulle införts för länge sedan.
Bara det inte innebär samma krav för jordbrukstraktorer, då kommer vi att få se ett massivt bondeuppror.

Uppdaterat: 2023-06-09 08:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att ens nämna ordet jordbruk i samband med A-traktorer är ju skrattretande. Hur långt ifrån verkligheten lever en del politiker...

Uppdaterat: 2023-06-09 10:14

Pi, A-traktorn ersatte ju EPA-traktorn som var en ombyggd bil för att då kunna användas just som jordbrukstraktor.
Det är väl det som lever kvar i tanken om man medvetet blundar för verkligheten.
Jag undrar vilken bonde som skulle köpa en Porsche för en mille och bygga om till A-traktor för att plöja med?
Fast det går ju inte, förstås.

Uppdaterat: 2023-06-09 10:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även fast jag är uppväxt på 50-talet på landet så tror jag faktiskt inte att jag såg en enda EPA-traktor hos bönderna i närområdet. Där var det David Brown, Fordson och Ferguson som gällde om jag inte minns fel.

Uppdaterat: 2023-06-09 10:58

På 50-talet hade man fått mynt i pungen, men det fanns några kvar på 40-talet, t.ex. ombyggda Ford A från sent 20-tal, de var populära och ansågs felaktigt som outslitliga.
Men många har återställts i ursprungligt skick av outtröttliga entusiaster.
Jag hade en tidigare jobbarkompis som åkte A-Ford långt in på 1970-talet!
Men inte som EPA förstås!
Ett annat alternativ från 50-talet var ju Jeep som skulle kunna ersätta både jordbrukstraktorn och bruksbilen.
Det kunde den inte!

Uppdaterat: 2023-06-09 11:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så här skulle jag vilja se fortsättningen på dessa fordon.
Gör upp en tidsplan på hur dessa fordon kan fasas ut. 5 år mitt förslag.
Efter de 5 åren ska en ny klass ersätta EPA-traktorn, som ska ersättas med EFBH fordon som står för elektrifierade fordon med begränsad hastighet som får en max hastighet på 60 km/h.
För 60 km/h krävs max 15 kW antar jag och batteri som kan anslutas modulärt för att få ett rimligt pris, men som dubbleras om så önskas.
Låt företag lägga anbud på att ta fram ett elektrifieringskitt till den nya fordonsklassen som kan tillverkas prisvärt inkl. batteri som de får ensamrätten till under 10 år i Sverige.
Tycker bara att det gått för långt med alla dessa långsamtgående fordon som skapar köer.
Tycker också det är fel att premiera denna fordonsklass när alla andra fordon går mot elektrifiering.

Uppdaterat: 2023-06-09 13:11

Lasse, EPA-traktorn är ersatt sedan länge!
Vi är också underställda de regler som gäller inom EU och en ny hittepåklass skulle nog ta orimligt lång tid att få godkänd.

Uppdaterat: 2023-06-09 20:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

EU har redan en klass för mopedbilar och det finns flera eldrivna modeller. Populära i t.ex. Frankrike. Behövs ingen ny klass.
En del av dem säljs även i Sverige, men de är utkonkurrerade av A-traktorer.

Uppdaterat: 2023-06-09 21:24

Raphael, det är kanske inte så konstigt när en tapetserad moped kostar 200tusen och bygga om en Volvo 940 20tusen…

Uppdaterat: 2023-06-10 12:22
*Robban

Fast de flesta lite nyare A-traktorerna betingar nog betydligt mycket mera än 20.000 kr i inköps- och ombyggnadskostnad. Här i trakten är det mest BMW, Volvo och liknande större och relativt nya bilar som man ser som A-traktorer. Ofta i SUV-utförande. Och japanska pickup:er.

Uppdaterat: 2023-06-10 12:32

Pi, det är ett val vad man tar för donator till en EPA.
En tapetserad dieselmoped är dyr oavsett, det är kämpigt i fattig-Sverige…

Uppdaterat: 2023-06-10 15:29
*Robban

Absolut att moppebilarna är brutalt överprissattta vs vad man får.

Uppdaterat: 2023-06-10 16:56