"En komplett strålkastarinsats kostar 25 415 kronor, och inte 65 570 kr som tidigare rapporterat."
Kul, på 1970-talet kunde man köpa en komplett 7" standardinsats inkl. glödlampa för under 50:-!
För 25415:- kunde man få en ny bil!
Det är ju en intressant kostnadsutveckling.
Uppdaterat: 2023-06-05 09:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Nu är det inte mycket standardkomponenter i bilar längre. I ViBs podcast för några veckor sen nämndes att det börjar bli ont om strålkastarinsatser till sista sortens Saab 9-5. Skrotar man bilen om man får ett stenskott i lyset?
Nu är det inte mycket standardkomponenter i bilar längre. I ViBs podcast för några veckor sen nämndes att det börjar bli ont om strålkastarinsatser till sista sortens Saab 9-5. Skrotar man bilen om man får ett stenskott i lyset?
Saab 9-5NG tillverkades ju inte i så många exemplar och att det börjar bli ont om delar efter tio-tolv år är ju inte så underligt.
Men det gäller nog vilket märke som helst efter tio år och speciellt de dom inte sålts i så stort antal.
Men jag håller med, skrotar man bilen efter ett stenskott i lyset?
Förmodligen inte, är det akrylglas går det att laga, något värre blir det med PC, men det tål ju avsevärt mera våld och klarar säkert ett stenskott..
När det gäller standardisering av strålkastarinsatser var det ju något som gällde i USA till mitten av 1970-talet, alla skulle vara runda.
En mer omfattande internationell standardisering av flera bilkomponenter skulle kunna ge avsevärt billigare bilar.
Och tråkigare.
Uppdaterat: 2023-06-05 10:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
"En komplett strålkastarinsats kostar 25 415 kronor, och inte 65 570 kr som tidigare rapporterat."
Kul, på 1970-talet kunde man köpa en komplett 7" standardinsats inkl. glödlampa för under 50:-!
För 25415:- kunde man få en ny bil!
Det är ju en intressant kostnadsutveckling.
Nu är det inte mycket standardkomponenter i bilar längre. I ViBs podcast för några veckor sen nämndes att det börjar bli ont om strålkastarinsatser till sista sortens Saab 9-5. Skrotar man bilen om man får ett stenskott i lyset?
Saab 9-5NG tillverkades ju inte i så många exemplar och att det börjar bli ont om delar efter tio-tolv år är ju inte så underligt.
Men det gäller nog vilket märke som helst efter tio år och speciellt de dom inte sålts i så stort antal.
Men jag håller med, skrotar man bilen efter ett stenskott i lyset?
Förmodligen inte, är det akrylglas går det att laga, något värre blir det med PC, men det tål ju avsevärt mera våld och klarar säkert ett stenskott..
När det gäller standardisering av strålkastarinsatser var det ju något som gällde i USA till mitten av 1970-talet, alla skulle vara runda.
En mer omfattande internationell standardisering av flera bilkomponenter skulle kunna ge avsevärt billigare bilar.
Och tråkigare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.