Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Här håller jag med Pi. Framför allt om man har en nyare bil där nybilsgarantin gäller. Så oerhört enkelt att bara svänga förbi en lokal handlare vid garantiåtgärd.

Uppdaterat: 2023-02-06 20:02

Det är synd att fler och fler bilmärken har olika bredd på fram respektive bakhjulen, man kan inte rotera däcken utan blir tvungen att köpa nya framdäck tidigare än tidigare.

Uppdaterat: 2023-02-07 09:39

Ja, i mina ögon ett jäkla oskick, Optimus. Förr var det möjligen rena prestandabilar som hade detta men numera vanliga, eldrivna familjebilar.

Uppdaterat: 2023-02-07 10:07

Man får se det positiva, man slipper pynta upp för fyra däck på en gång, nu blir det ju en delbetalning.

Uppdaterat: 2023-02-07 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kollat BMW iX3 starkare elmotor och är bakhjuldrift med samma däckstorlek både fram och bak men inte VW ID 4 och Skoda Enyaq iv80 enbart bak bredare och fram smal är ju Tysk tillverkat. Jag är arg på VAG.

Uppdaterat: 2023-02-07 20:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har Enyaq och jag vet ännu inte ifall det är något större bekymmer. Vid senaste skiftet var min uppfattning om att slitaget var ganska lika på alla fyra.

Uppdaterat: 2023-02-08 17:53
Axa skrev:

Har Enyaq och jag vet ännu inte ifall det är något större bekymmer. Vid senaste skiftet var min uppfattning om att slitaget var ganska lika på alla fyra.

Skoda Enyaq iV 60, Båda fram och bak, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm och har slutat produkter.

Skoda Enyaq iV 80 och iV 80X, Fram, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/50 R19 103T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm.

Skoda Enyaq iV 80 SportLine, Fram, Däckdimension: 235/50 R20 100T och Fälgdimension: 8,0JX20 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/45 R20 101T och Fälgdimension: 9,0JX20 ET42 mm.

Volkswagen ID 4, Fram, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/50 R19 103T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm.

Volkswagen ID 4 GTX, Fram, Däckdimension: 235/50 R20 100T och Fälgdimension: 8,0JX20 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/45 R20 101T och Fälgdimension: 9,0JX20 ET42 mm.

Uppdaterat: 2023-02-08 19:09
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Axa skrev:
Har Enyaq och jag vet ännu inte ifall det är något större bekymmer. Vid senaste skiftet var min uppfattning om att slitaget var ganska lika på alla fyra.

Skoda Enyaq iV 60, Båda fram och bak, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm och har slutat produkter.
Skoda Enyaq iV 80 och iV 80X, Fram, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/50 R19 103T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm.
Skoda Enyaq iV 80 SportLine, Fram, Däckdimension: 235/50 R20 100T och Fälgdimension: 8,0JX20 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/45 R20 101T och Fälgdimension: 9,0JX20 ET42 mm.
Volkswagen ID 4, Fram, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/50 R19 103T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm.
Volkswagen ID 4 GTX, Fram, Däckdimension: 235/50 R20 100T och Fälgdimension: 8,0JX20 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/45 R20 101T och Fälgdimension: 9,0JX20 ET42 mm.

Lätt som en plätt. Låt bli att köpa en VAG bil 🤪
Finns många bra alternativ om man är lite vidsynt.

Uppdaterat: 2023-02-08 19:17
Mr Snoid skrev:

GF skrev:
Axa skrev:
Har Enyaq och jag vet ännu inte ifall det är något större bekymmer. Vid senaste skiftet var min uppfattning om att slitaget var ganska lika på alla fyra.
Skoda Enyaq iV 60, Båda fram och bak, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm och har slutat produkter.
Skoda Enyaq iV 80 och iV 80X, Fram, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/50 R19 103T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm.
Skoda Enyaq iV 80 SportLine, Fram, Däckdimension: 235/50 R20 100T och Fälgdimension: 8,0JX20 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/45 R20 101T och Fälgdimension: 9,0JX20 ET42 mm.
Volkswagen ID 4, Fram, Däckdimension: 235/55 R19 101T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/50 R19 103T och Fälgdimension: 8,0JX19 ET45 mm.
Volkswagen ID 4 GTX, Fram, Däckdimension: 235/50 R20 100T och Fälgdimension: 8,0JX20 ET45 mm. Bak, Däckdimension: 255/45 R20 101T och Fälgdimension: 9,0JX20 ET42 mm.

Lätt som en plätt. Låt bli att köpa en VAG bil 🤪
Finns många bra alternativ om man är lite vidsynt.

Ja, det håller jag med dig är bättre annan märken än VAG 👍 🙂

Uppdaterat: 2023-02-08 19:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

I Sverige och Norge säljer inte Enyaq iV 60 och har slutat sälja. Finns utanför Danmark och Finland finns säljer Enyaq iV 60 nuläget.
Såg också annan nya VW ID Buzz fortfarande breda bakdäck och smal framdäck, shit VAG.
Bra att jag kolla noga och tänker annan märke bättre obestämt vilken för nuvarande är för stor bil det mesta tyvärr men håller på att 1-3 år kommande små och mellanbil.

Uppdaterat: 2023-02-08 21:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Optimus skrev:

Det är synd att fler och fler bilmärken har olika bredd på fram respektive bakhjulen, man kan inte rotera däcken utan blir tvungen att köpa nya framdäck tidigare än tidigare.

Brukar du rotera hjulen för att utjämna slitaget?
Jag har aldrig gjort det.

Uppdaterat: 2023-02-08 21:24

Jag gjorde det en gång för länge sedan på en ny bil för att förståsigpåare sa att man skulle göra det.
Men när jag gjort det undrade jag varför?
Har aldrig gjort det sedan dess.

Uppdaterat: 2023-02-08 22:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nya BMW elbil med i4 och i7 har bredda bak däck och smal fram däck för den är endast sedan modeller för raggarbil. BMW med SUV olika modellen är samma däckstorlek både fram och bak som kan skifta. Vanlig Enyaq och ID 4 är för olika däckstorlek och instruktionsbok står varning får inte skifta däck. Det är VAG person chef vald gilla bredda bak och smal fram och ser som raggarbil och tävligsbil.
Jag vi och några ni tycker är onödigt den vanlig VAG vardagsbil tillverknings standard med bredda däck bak och smal däck fram.

Uppdaterat: 2023-02-09 07:04
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Nya BMW elbil med i4 och i7 har bredda bak däck och smal fram däck för den är endast sedan modeller för raggarbil. BMW med SUV olika modellen är samma däckstorlek både fram och bak som kan skifta. Vanlig Enyaq och ID 4 är för olika däckstorlek och instruktionsbok står varning får inte skifta däck. Det är VAG person chef vald gilla bredda bak och smal fram och ser som raggarbil och tävligsbil.
Jag vi och några ni tycker är onödigt den vanlig VAG vardagsbil tillverknings standard med bredda däck bak och smal däck fram.

Det är häftigt med raggarbil.
Och snyggt med feta däck 😆

Uppdaterat: 2023-02-09 08:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
GF skrev:

Nya BMW elbil med i4 och i7 har bredda bak däck och smal fram däck för den är endast sedan modeller för raggarbil. BMW med SUV olika modellen är samma däckstorlek både fram och bak som kan skifta. Vanlig Enyaq och ID 4 är för olika däckstorlek och instruktionsbok står varning får inte skifta däck. Det är VAG person chef vald gilla bredda bak och smal fram och ser som raggarbil och tävligsbil.
Jag vi och några ni tycker är onödigt den vanlig VAG vardagsbil tillverknings standard med bredda däck bak och smal däck fram.

Det är häftigt med raggarbil.
Och snyggt med feta däck 😆

Uppdaterat: 2023-02-09 08:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tror att jag och GF har väldigt olika definitioner på vad som är en raggarbil. :)
Jag har haft hur många bilar som helst av skiftande märken med olika dimension fram och bak och aldrig sett det som nåt problem.
Men vill man se problem så gör man det i allt med lite negativism.

Uppdaterat: 2023-02-09 10:18
L. Mäkinen skrev:

Optimus skrev:
Det är synd att fler och fler bilmärken har olika bredd på fram respektive bakhjulen, man kan inte rotera däcken utan blir tvungen att köpa nya framdäck tidigare än tidigare.

Brukar du rotera hjulen för att utjämna slitaget?
Jag har aldrig gjort det.

Ja , jag brukar skifta fram och bak när jag ändå sätter på sommar/vinterdäck varje säsong. Kanske helt onödigt men från och med nu så går det inte i alla fall, så jag får väl se vad det ger till slut.

Uppdaterat: 2023-02-09 10:55

Jag brukar göra som Optimus och hittills har det fungerat bra.

Uppdaterat: 2023-02-09 10:58

Jag skiftar fram/bak med varje säsong, detta för att jag vill byta fyra däck samtidigt och inte blanda gamla/nya däck.

Uppdaterat: 2023-02-09 11:05
Power to the people

Jag vet inte hur ni kör men jag har aldrig skiftat däck mellan fram och bak och heller aldrig märkt att ena hjulparet slitits nämnvärt fortare utan ändå bytt alla hjul samtidigt.
Enda bilar jag märkt av snabbare slitage på drivhjulen var min Corvette samt nån gammal 240. Men är 100% säker att det slitaget var gasfotsrelaterat i allra högsta grad. :)

Uppdaterat: 2023-02-09 11:08

Är det minsta skillnad mellan fram och bakdäck i mönster så är det väl enkelt att byta fram mot bakdäck på respektive sida för att i slutändan kunna byta alla 4 däcken på en gång och få ut maximal körsträcka på däcken. Många däck har ju idag bestämd rotationsriktning så bytet måste ske på varje sida för sig. Detta kollar jag och gör vid påläggning av sommar respektive vinterdäck.

Uppdaterat: 2023-02-09 11:22

För framhjulsdrivna bilar så är det ju inte ovanligt med ett lite större slitage på framhjulen även om man är en varsam förare. Så visst skiftar man fram/bak på samma sida vid hjulskiften för att jämna ut slitaget och få byta alla däck samtidigt och därmed också få likadana däck på båda axlarna när det är dags att byta.

Uppdaterat: 2023-02-09 12:38

Kikade igenom Tesla-Björns tester av MG4. Verkar vara kompetent bil i vissa delar men uppenbarligen budget i många andra delar.
Svenska priset är lite i överkant. Om man har barn i skolålder hade jag nog valt en annan bil. Annars är det säkert kanon för den som mest kör själv.

Uppdaterat: 2023-02-11 11:06

Fast just MG4 verkar ju ha lite problem när man verkligen vill "köra själv" - den vill tydligen gärna ta över styrandet under en del förhållanden som man definitivt inte skulle uppskatta. Och det enl flera svenska motortidningar. Apropå "den som mest kör själv", Axa...:) Ja, jag förstår din tanke...:)

Uppdaterat: 2023-02-11 17:50

Här finns ett intressant YT-klipp om MG4 på vintern. Jag är bara imponerad över laddhastigheten på vintern.
https://youtu.be/6Go3Tpfi3us

Uppdaterat: 2023-02-11 19:34
Power to the people

Testade en Cupra Born idag. Riktigt trevlig bil även om ESC inte går att koppla ur helt. De bekväma stolarna kostade 23 kkr extra så det blev ganska dyrt innan jag hade räknat klart.

Uppdaterat: 2023-02-20 19:20
L. Mäkinen skrev:

Testade en Cupra Born idag. Riktigt trevlig bil även om ESC inte går att koppla ur helt. De bekväma stolarna kostade 23 kkr extra så det blev ganska dyrt innan jag hade räknat klart.

Kom till samma slutsats. Trevlig bil att ratta men med utrustning man ville ha = för dyrt.
Andra blir mer prisvärda då.

Uppdaterat: 2023-02-20 20:01
Gillar kurvor och rondeller

Såg en Ora idag i verkligheten. Stod parkerad och jag såg sidan samt bakdelen. Tänkte, vad fan är det där för ful bil. Den var inte snygg av det jag såg.

Uppdaterat: 2023-03-20 18:26
Axa skrev:

Såg en Ora idag i verkligheten. Stod parkerad och jag såg sidan samt bakdelen. Tänkte, vad fan är det där för ful bil. Den var inte snygg av det jag såg.

Ja, fy f-n så fulare är Kina som bygger 👎

Uppdaterat: 2023-03-20 18:49
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Den är trots allt inte en klump-SUV och det är positivt.

Uppdaterat: 2023-03-20 19:12

Jag skrattar att ORA ser ut som Giant Salamander bakdelen.

Uppdaterat: 2023-03-20 19:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
L. Mäkinen skrev:

Den är trots allt inte en klump-SUV och det är positivt.

Ja, och design inne är helt ok. Jämför med konkurrenten BYD Atto 3 som jag klämde på under elbilsmässan i dec 2022. Den hade hemsk inredning.

Uppdaterat: 2023-03-20 20:49
Gillar kurvor och rondeller

Nu har jag långt ifrån sett alla nykomlingar från Kina men det jag sett hittills har definitivt inte varit en fröjd för ögat.

Uppdaterat: 2023-03-20 21:10

Jag tycker att Nio ET 7 och ET5 hör till de snygga bilarnas skara. Även Xpeng P7 är riktigt lyckad.
Tre snygga sedaner

Uppdaterat: 2023-03-20 22:29
L. Mäkinen skrev:

Den är trots allt inte en klump-SUV och det är positivt.

Ja, och priset för varianten ORA 400 PRO+ med 42 mils räckvidd kostar från 499 900 kr och "extrapriset" just nu för leasing (för den samma) är från 5 995 kr/ månad. Prisvärt och att det skapar "ett vill ha"? Nej, inte för min del.

Uppdaterat: 2023-03-20 23:49
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Snoid
Så kan det vara. Jag har inte sett dem i verkligheten vilket var lite min poäng ifråga om Ora. Den såg helt ok ut på bild men för jävlig ut i verkligheten.

Och om priserna stämmer som John nämner så väljer jag alla dagar en ID3 med buggar före en Ora.

Uppdaterat: 2023-03-21 15:16

Ora känns betydligt mer påkostad interiört än ID3. Tyvärr gäller det inte benlängdsutrymmet.

Uppdaterat: 2023-03-21 18:31

Opeln behövde felsökning av radion idag så jag lånade en elektrisk Berlingo av Bilomatic i Uppsala till Spånga och tillbaka. Det var ingen positiv upplevelse. Jag är inte van vid skåpbilsbuller. Det gick åt 20 mils räckvidd att köra 14 mil.

Uppdaterat: 2023-03-22 19:39

Aftonbladet skriver "En snål elbil till mycket bra pris - imponerande" om nya Hyundai Ioniq 6. Säkert en utmärkt bil men att utnämna priset till "mycket bra" är ju "intressant" när den dels inte har nån prislapp ännu i vårt land - dels knappast har ett "mycket bra pris" sett i de flesta bilköpares ögon i dagens ekonomiska situation. Man kan ju baserat på vad Ioniq 5 kostar idag gissa på ett "från-pris" på +600.000 kr vilket jag gissar att många idag knappast betraktar som "mycket bra"... Inte Hyundais fel utan en pris-fartblind journalist på AB... Om man får tycka...

Uppdaterat: 2023-03-26 09:47

Ja vad som är ett bra pris på en bil har blivit nått helt galet.
Tror som du Pi att den följer I5, dvs ett frånpris på 560kkr för det lilla batteriet.
I Norge är den ca 10kkr billigare än I5.

Uppdaterat: 2023-03-26 09:59

Jag tror personligen att den blir dyrare än I5 här i Sverige - det är ju det normala att bilar med en "högre" benämning i modellhierarkin hos ett företag också är högre prissatt. I o f s är det en ny modell så Hyundai kan ju se möjligheten att prissätta den lite mera aggressivt för dom har ju inga tidigare köpare av modellen att ta hänsyn till. Men artikelns "Mycket bra pris" anser jag att det nog är en bra bit till i de flestas ögon.

Uppdaterat: 2023-03-26 10:17

Marknaden bestämmer priset.
Det utgår alltid efter tillgång och efterfrågan.

Uppdaterat: 2023-03-26 10:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja saabnisse - jag hävdar nog att det är Hyundai Sverige (i detta fall) som sätter priset - sen hoppas dom att det är tillräckligt attraktivt så att dom får sälja sin tilldelning. Men min point med inlägget var "Mycket bra pris" i kombination med att priset inte finns ännu - och vad som verkligen betraktas som ett "Mycket bra pris" av en stor del av de som är på gång att köpa en ny bil... Är +600.000 kr nåt de flesta betraktar som ett "Mycket bra pris" ...

Uppdaterat: 2023-03-26 10:47

Pi, det är ju det jag menar, sätter Huyndai Sverige fel pris slår det igenom direkt på försäljningen.
Det är marknaden som styr!

Uppdaterat: 2023-03-26 10:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pi, det är väl ändå en dansk generalagent för Sverige och Danmark.
Nic. Christiansen Gruppen
I Danmark är det samma pris på I5 och I6. Gissar att fallet blir det samma i Sverige.
Men vi får vänta på svaret till 19 april då den lanseras i Sverige.

Uppdaterat: 2023-03-26 11:10

Absolut att det är ett danskt företag som representerar Hyundai i Sverige. Vi får väl se vad priset blir men att det är samma på 2 olika modeller i Danmark är trots allt ingen garanti för att det blir så i Sverige - dom lär väl försöka optimera priset för att få ut så mycket som dom tror vi svenska spekulanter är villiga att betala. Sen får framtiden utvisa om vi är villiga till det.

Uppdaterat: 2023-03-26 11:17
Pi skrev:

Är +600.000 kr nåt de flesta betraktar som ett "Mycket bra pris" ...

Verkligen inte!!
100k mer än en Tesla, som i sammanhanget framstår som rena kassaskåpet avseende byggkvalitet. De nyaste Tesla har förbättrat sig tämligen mycket.
Tycker de andra elbilarna från Hyundai är mer välbyggda än de nya 5 och 6.
Sjukt plastigt.
Synd att syskonet Kia ev6 är så ful, då den är klart trevlig(are) att ratta än Ioniq5. Som iof är ännu fulare...och SUV

Uppdaterat: 2023-03-26 12:54
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Absolut att det är ett danskt företag som representerar Hyundai i Sverige. Vi får väl se vad priset blir men att det är samma på 2 olika modeller i Danmark är trots allt ingen garanti för att det blir så i Sverige - dom lär väl försöka optimera priset för att få ut så mycket som dom tror vi svenska spekulanter är villiga att betala. Sen får framtiden utvisa om vi är villiga till det.

Du måste väl bo bra nära Örebro ? 😉

Uppdaterat: 2023-03-26 13:02

*asgarv*

Uppdaterat: 2023-03-26 16:27

Första intressanta från Kina och MG.
https://www.motor.no/aktuelt/mg-tilbake-til-rotter-med-roadsteren-cyberster/246936

Uppdaterat: 2023-04-20 21:06