Byta battericeller kan bli svårt när batteriet är en del av karossen. Kunderna köper tydligen hellre en bil med lågt pris som inte kan repareras vid en krock än en dyrare bil som kan repareras.
"integrerade batteripaket" innebär väl inte att de är fast i karossen, utan att de ingår som bärande del i karossen och därmed spar vikt, material och gör montering snabbare.
Kolla in Teslas paket, omöjligt att reparera men effektivt att bygga bilen och den blir lättare. Alla kommer förr eller senare att bygga på det sättet. Megacasting gör det möjligt att göra hela front och bakpartiet i två stora gjutningar istället för hundratals delar, så småningom en enda gjutning.
Volvo har två maskiner på väg till Göteborg.
Tänk att bygga hela konstruktionen i en gjutning, sedan sätter man karossen på den och till sist skjuter man in hela golvet med inredning och batterier som en bärande del.
Kommentarer
Några tankar om att bilen ska kunna repareras och servas lätt, verkar inte längre finnas hos tillverkarna...
Byta battericeller kan bli svårt när batteriet är en del av karossen. Kunderna köper tydligen hellre en bil med lågt pris som inte kan repareras vid en krock än en dyrare bil som kan repareras.
Alla följer i Teslas fotspår eftersom det är betydligt billigare att bygga så.
"integrerade batteripaket" innebär väl inte att de är fast i karossen, utan att de ingår som bärande del i karossen och därmed spar vikt, material och gör montering snabbare.
Kolla in Teslas paket, omöjligt att reparera men effektivt att bygga bilen och den blir lättare. Alla kommer förr eller senare att bygga på det sättet. Megacasting gör det möjligt att göra hela front och bakpartiet i två stora gjutningar istället för hundratals delar, så småningom en enda gjutning.
Volvo har två maskiner på väg till Göteborg.
Tänk att bygga hela konstruktionen i en gjutning, sedan sätter man karossen på den och till sist skjuter man in hela golvet med inredning och batterier som en bärande del.
Xpeng verkar ha problem med försäljningen både i Kina, europa och USA. De har dessutom stora skulder (som flera bilmärken).
Jag skulle inte köpa en Xpeng de närmaste månaderna.
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/650351/xpeng-ev-sales-january2023/amp/
Flera tillverkare än Xpeng ligger dåligt till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.