Mr Snoid skrev:
hx30 skrev:
Varför dessa stora hjul, den trenden måste bort.. att slösa 15% av batteriet för att hjulen skall vara extra stora är ju bara så dumt.
Det är väl upp till köparen att avgöra. Men visst är det dumt om man vill ha minsta möjliga förbrukning. Sedan bli ju även komforten lidande.
Måste ju få plats med bromsok som ska stoppa 2.1 ton. Sen är ju 18” knappast ”stora hjul” idag.
Nej det är minsta standardstorleken på Ioniq 6, 20” är tillval och försämrar komfort och förbrukning. Men dom är snyggare, helt upp till köparen att prioritera.
Kan garantera att det inte kan vara mycket plats kvar till bromsoken med 18” fälgarna.
Mr Snoid skrev:
hx30 skrev:
Varför dessa stora hjul, den trenden måste bort.. att slösa 15% av batteriet för att hjulen skall vara extra stora är ju bara så dumt.
Det är väl upp till köparen att avgöra. Men visst är det dumt om man vill ha minsta möjliga förbrukning. Sedan bli ju även komforten lidande.
Måste ju få plats med bromsok som ska stoppa 2.1 ton. Sen är ju 18” knappast ”stora hjul” idag.
Elbilar kräver mindre bromsar eftersom elmotorerna ger massiv bromsverkan.
Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
hx30 skrev:
Varför dessa stora hjul, den trenden måste bort.. att slösa 15% av batteriet för att hjulen skall vara extra stora är ju bara så dumt.
Det är väl upp till köparen att avgöra. Men visst är det dumt om man vill ha minsta möjliga förbrukning. Sedan bli ju även komforten lidande.
Måste ju få plats med bromsok som ska stoppa 2.1 ton. Sen är ju 18” knappast ”stora hjul” idag.
Elbilar kräver mindre bromsar eftersom elmotorerna ger massiv bromsverkan.
Skulle tro att bromsarna skall kunna stoppa ekipaget vid en nödsituation så därför dimensionerade för att kunna bromsa hela bilens totalvikt
Nja, det finns en anledning av VW med flera har trumbromsar bak på elbilar, de används sällan. Jag tror inte man dimensionerar för den händelsen att elmotorerna skulle vara utslagna, då skulle man köra omkring med mycket onödig vikt.
Stellantis visar elbil utan friktionsbromsar:
https://www.greencarreports.com/news/1135796_no-brakes-will-the-evs-of-the-future-omit-friction-pads-entirely
Nja, det finns en anledning av VW med flera har trumbromsar bak på elbilar, de används sällan. Jag tror inte man dimensionerar för den händelsen att elmotorerna skulle vara utslagna, då skulle man köra omkring med mycket onödig vikt.
Du tror ja. Är väl inget problem med trumbromsar, dom har bra bromsverkan men blir varma vid frekvent användande. Självklart skall bilen kunna panikbromsas. Är bara att testa maximal regenerering eller bromsa Max med paddeln. Är bara en västanfläkt i fråga om bromsverkan jämfört med att trycka till på bromsen så ABS:en går in.
Har för
Mig min bil maximalt regenererar drygt ca 225kW dvs samma effekt som båda motorerna. Sedan måste det finnas möjlighet för batterierna att ta emot effekten, och 225kW är ungefär vad bilen maximalt laddar.
Nja, det finns en anledning av VW med flera har trumbromsar bak på elbilar, de används sällan. Jag tror inte man dimensionerar för den händelsen att elmotorerna skulle vara utslagna, då skulle man köra omkring med mycket onödig vikt.
Ja det finns en anledning att VW använder trumbromsar. De är billigare, men sämre när de behövs som mest. Dom som inte förstår det har aldrig mekat med trumbromsar och förstått att de är tekniskt sämre på personbilar, om man nu inte är nostalgisk förstås.
Som jag länkade flera tillverkare tittar på att helt ta bort bromsarna på elbilar och enbart använda elmotorerna, det lär vara lättare och billigare.
Bromstillverkare håller på att ta fram lättare bromsar i bland annat aluminium och med halva tjockleken på skivorna för att de inte behövs i samma utsträckning.
Glöm inte att den allra mesta bromseffekten ligger på de främre bromsarna och speciellt vid hård inbromsning så bakbromsar med en aning lägre maximal bromsförmåga märks nog mindre än valet av däck.
[quote=V8-Power]Som jag länkade flera tillverkare tittar på att helt ta bort bromsarna på elbilar och enbart använda elmotorerna, det lär vara lättare och billigare.
Bromstillverkare håller på att ta fram lättare bromsar i bland annat aluminium och med halva tjockleken på skivorna för att de inte behövs i samma utsträckning.[/quote
Möjligen att det blir bromsar med kortare livslängd, men att bromsa allt med motorerna lär aldrig bli en lösning. Motorn kan väl aldrig ge större bromskraft än dess maximala effekt. Bygger även på att bilen är fyrhjulsdriven/framhjulsdriven och har en särdeles kraftfull motor i fronten.
Nej den lösningen tror jag aldrig kommer på tal.
Bromseffekten behövs, men livslängden behöver så klart inte vara dimensionerad som på en ICE-bil.
Kommentarer
Säkert en grym elbil, men fan vad ful. Hoppas den ser bättre ut irl.
Smaken är som baken, någon måste ju våga vara annorlunda.
Det gör den inte, snararevtvärtom.
Så är det. Att den ser ut som den gör handlar nog mer om att den ska vara så effektiv som möjligt och inte för att den ska våga vara annorlunda.
Varför dessa stora hjul, den trenden måste bort.. att slösa 15% av batteriet för att hjulen skall vara extra stora är ju bara så dumt.
Det är väl upp till köparen att avgöra. Men visst är det dumt om man vill ha minsta möjliga förbrukning. Sedan bli ju även komforten lidande.
"Guran" har tidigare förklarar varför stora hjul är eftersträvansvärda...!
Måste ju få plats med bromsok som ska stoppa 2.1 ton. Sen är ju 18” knappast ”stora hjul” idag.
Nej det är minsta standardstorleken på Ioniq 6, 20” är tillval och försämrar komfort och förbrukning. Men dom är snyggare, helt upp till köparen att prioritera.
Kan garantera att det inte kan vara mycket plats kvar till bromsoken med 18” fälgarna.
Elbilar kräver mindre bromsar eftersom elmotorerna ger massiv bromsverkan.
Skulle tro att bromsarna skall kunna stoppa ekipaget vid en nödsituation så därför dimensionerade för att kunna bromsa hela bilens totalvikt
Nja, det finns en anledning av VW med flera har trumbromsar bak på elbilar, de används sällan. Jag tror inte man dimensionerar för den händelsen att elmotorerna skulle vara utslagna, då skulle man köra omkring med mycket onödig vikt.
Stellantis visar elbil utan friktionsbromsar:
https://www.greencarreports.com/news/1135796_no-brakes-will-the-evs-of-the-future-omit-friction-pads-entirely
Du tror ja. Är väl inget problem med trumbromsar, dom har bra bromsverkan men blir varma vid frekvent användande. Självklart skall bilen kunna panikbromsas. Är bara att testa maximal regenerering eller bromsa Max med paddeln. Är bara en västanfläkt i fråga om bromsverkan jämfört med att trycka till på bromsen så ABS:en går in.
Har för
Mig min bil maximalt regenererar drygt ca 225kW dvs samma effekt som båda motorerna. Sedan måste det finnas möjlighet för batterierna att ta emot effekten, och 225kW är ungefär vad bilen maximalt laddar.
Ehm, bromsarna fungerar utmärkt på Enyaq och det finns inga problem att få stopp på bilen.
Ja det finns en anledning att VW använder trumbromsar. De är billigare, men sämre när de behövs som mest. Dom som inte förstår det har aldrig mekat med trumbromsar och förstått att de är tekniskt sämre på personbilar, om man nu inte är nostalgisk förstås.
Som jag länkade flera tillverkare tittar på att helt ta bort bromsarna på elbilar och enbart använda elmotorerna, det lär vara lättare och billigare.
Bromstillverkare håller på att ta fram lättare bromsar i bland annat aluminium och med halva tjockleken på skivorna för att de inte behövs i samma utsträckning.
Glöm inte att den allra mesta bromseffekten ligger på de främre bromsarna och speciellt vid hård inbromsning så bakbromsar med en aning lägre maximal bromsförmåga märks nog mindre än valet av däck.
[quote=V8-Power]Som jag länkade flera tillverkare tittar på att helt ta bort bromsarna på elbilar och enbart använda elmotorerna, det lär vara lättare och billigare.
Bromstillverkare håller på att ta fram lättare bromsar i bland annat aluminium och med halva tjockleken på skivorna för att de inte behövs i samma utsträckning.[/quote
Möjligen att det blir bromsar med kortare livslängd, men att bromsa allt med motorerna lär aldrig bli en lösning. Motorn kan väl aldrig ge större bromskraft än dess maximala effekt. Bygger även på att bilen är fyrhjulsdriven/framhjulsdriven och har en särdeles kraftfull motor i fronten.
Nej den lösningen tror jag aldrig kommer på tal.
Bromseffekten behövs, men livslängden behöver så klart inte vara dimensionerad som på en ICE-bil.
Fortfarande. Om någon tror Enyaq med trumbroms bak har dåligt nyp i sina bromsar eller har dålig bromsprestanda kan ju testa själva.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.