Vi Bilägares forum

Trots prisrusningen: Elbilen fortfarande billigare att köra

Trots prisrusningen: Elbilen fortfarande billigare att köra

Även med betydligt högre elpris än vanligt är det billigare att köra elbil än bensin- eller dieselbil, enligt en ny uträkning från Mobility Sweden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-10 11:10

Kommentarer

”Uträkningen tittar enbart på drivmedelskostnaden och inte på andra faktorer som inköpspris, värdetapp eller fordonsskatt. ”
Är det inte att göra det lite för lätt för sig? Ingen ifrågasätter väl att elbilar är billigare att köra, men de ska ju köpas också…

Uppdaterat: 2022-10-13 11:10
Togga

Ja, en tämligen värdelös kalkyl - dessutom inaktuell inte minst vad gäller elpriserna när man inte laddar hemmavid. Men eftersom energipriserna just nu hoppar upp och ner rätt kraftigt kan man nog inte bara vara fixerad vid den kostnadskomponenten utan även vid övriga komponenter i en realistisk kalkyl. Vilka även en del av dessa just idag är svårbedömda. Så det får väl bli den gamla "sanningen" att bilar som är dyra att köpa också i allmänhet är dyra att äga... Ja - jag vet att andrahandsvärdet på elbilar är högt just nu men jag tror också att det är en övergående effekt. Och gissningsvis säljer man ändå inte sin nyköpta elbil idag och får del av detta...

Uppdaterat: 2022-10-13 11:33

Uträkningen handlade faktiskt om kostnaden för att KÖRA, inte ÄGA.
Jag har fortsatt låg milkostnad med min elbil.

Uppdaterat: 2022-10-13 13:05
Axa skrev:

Uträkningen handlade faktiskt om kostnaden för att KÖRA, inte ÄGA.
Jag har fortsatt låg milkostnad med min elbil.

Säkert, men har du inte skygglapparna på dig och ”duckar” de andra kostnaderna?

Uppdaterat: 2022-10-13 15:40
Togga

Togga
Vilka kostnader menar du? Räntehöjning som drabbar alla bilägare med lån?

Uppdaterat: 2022-10-13 21:02

Nåja Axa - även du känner nog till den överlägset högsta andelen i en bils verkliga milkostnad ligger utanför drivmedels-kostnaden.

Uppdaterat: 2022-10-13 22:49
Axa skrev:

Togga
Vilka kostnader menar du? Räntehöjning som drabbar alla bilägare med lån?

Högt inköpspris blir högre summa att betala av (om du nu måste låna till bilen…)

Uppdaterat: 2022-10-13 23:36
Togga

Fortfarande, artikeln handlade om körkostnaden för elbil.
Men ok. Toggas antagande är att låne och räntekostnaden blir högre för att det är en elbil? Vad är det som säger att man hade valt en billigare fossilbil?
Pi, tänker du på värdeminskningen? Finns det något som talar för att värdeminskningen skulle bli värre för elbil även sett på lång sikt?

Uppdaterat: 2022-10-13 23:43

Axa - om vi ser historiskt så har nästan undantagslöst dyrare bilar haft högre värdeminskning per mil än billiga bilar och även om elbilsmarknaden f n är närmast "dopad" så tror jag att vi kommer att få se samma utveckling på sikt - d v s att dyra bilar i inköp blir dyrare att köra när man tar hänsyn till alla kostnader. Man kan ju inte blunda för att det finns andra kostnader - och mycket högre - än drivmedelskostnaden.

Uppdaterat: 2022-10-14 09:42

Pi, vad är en dyr bil?
En bil som för tre år sedan ansågs ”dyr” är väl snarare i dag en billig.
I alla fall om dyr/billig är förhållanden mellan bilar som saluförs.
Diskussion verkar mer handla om i relation till just bilar som fanns för tre år sedan. Det är bara att inse att tiderna förändras, så även bilarnas inköpspris. Självklart pådrivet av trygghetsknarkandet och uppfyllandet av EuroNCAP kraven för att nå ett högt resultat.
Bara se på detta forum, har en fabrikant valt strategin att inte utrusta bilen med alla tillbehör för att maximera mot den testen och hålla nere prisnivån, ja då haglar kommentarer som uruselt/körförbud/livsfarligt.

Uppdaterat: 2022-10-14 09:54

Pi
Värdeminskningen i pengar eller procent? Jag tror inte att elbil har annorlunda värdeminskning än motsvarande fossilbil. Dvs i ett normalläge blir värdeminskningen för en elbil i premiumklassen motsvarande liknande fossilbil. Och motsvarande ifråga om elbilar i budgetklassen vs dess fossila konkurrenter.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:12

Axa - till slut blir procenten ändå rena pengar. Tror som du att värdeminskningen på sikt knappast kommer att skilja mycket mellan el/ICE men eftersom elbilarna idag är relativt dyra så kommer det troligen att medföra att elbilen i en jämförelse troligen kommer att ha den högre värdeminskningen i kronor räknat - kanske inte idag men kanske om nåt år.
Sen kan jag hålla med Guran att "trygghets-knarkandet" tycks väldigt omfattande i vårt land. Vilket givetvis har en stor påverkan på bilval och därav följande pris.

Uppdaterat: 2022-10-14 10:34

Bilpriset och årsmilen styr om det är lönsamt med elbil så BilSwedens siffror säger inte så mycket.
Vill man göra en enkel överslagskalkyl på en ny elbil ser man på kapitalkostnaden ganska snabbt att det inte lönar sig för de flesta privatpersoner som bara kör 1000-1500 mil/år. En elbil är i runda slängar dubbelt så dyr som en konventionell bil 600 000 mot 300 000 Dela skillnaden i kaptitalbehovet 300 000 med 10 det blir 30 000 kr/år ett ungefärligt mått på vad merkostnaden för värdeminskningen blir per år de närmaste 10 åren med en elbil.
Kör man 1500 mil per år blir det 20 kr/mil mera med en elbil i ökad kapitalkostnad. 20 kr/mil eller 30 000 kan man inte enkelt spara in på lägre driftkostnader för elbilen med bara 1500 mil per år.
Kör man däremot 2000 mil eller längre med elbil så lönar den sig bättre.

Uppdaterat: 2023-03-08 16:52
bengt39

Håller med Ben39. Det är egentligen inte svårt alls att förstå att det, för de allra flesta, blir dyrare att äga en bil som kostar dubbelt så mkt i inköp. Merparten av leasing avtalent tillåter max 1500 mil/år i körsträcka (utan straffavgifter) och då blir det svårt att hitta ekonomiskt incitament i att köra elbil, hur gärna man än skulle vilja. En grundregel som oftast stämmer hyfsat bra är att en bils värde halveras var tredje år. Detta faktum verkar väldigt många bilägare i Sverige inte förstå innebörden av riktigt. Om man alltså väljer att köra en bil som är 4-6 år gammal istället för en som är 0-3år, så halverar man (I princip) sina fasta utgifter för bilen. Att en bil som är 4-6 år gammal och gått max 9000 mil fungera i princip som en ny kanske kommer som en överraskning för många, men tro mig jag har provat! Den extra reparationskostnaden som uppstår är försvinnande liten jämfört med hur stor prisökning som skett på en ny bil på tre år (som alltså måste adderas i denna kalkyl). Om biltillverkarna fokuserar en aning mer på driftsäkerhet, funktion och hållbarhet i stället för att lägga all fokus på att hitta på totalt onödiga "finesser" som inte tillför något egentligt värde till transporterandet, så behöver ingen vara det minsta orolig för att använda sin bil tills den gått 10000 mil. Det är ju trots allt transporterandet från punkt A till punkt B (och dess kostnader) som det handlar om, eller?

Uppdaterat: 2023-04-01 09:44

Sen är det som jag alltid hävdat - om "alla" skulle följa rådet att köpa lätt begagnade bilar så skulle det inte finnas några sådana att köpa efter några år. Vilket nog faktiskt kommer att märkas om några få år eftersom nybilsförsäljningen dyker rätt brant i vårt land just nu. Sen är det ju så att vid en normalt fungerande marknad är värdeminskningen mer eller mindre proportionell relativt inköpspriset så dyra bilar innebär högre värdeminskning - som skrivs ovan. Så skall en dyrare bil bli billigare att äga krävs rätt stor skillnad i de rörliga kostnaderna och det kan nog vara svårt att åstadkomma för de flesta privatbilister.

Uppdaterat: 2023-04-01 09:59

JohAnb Mitt i prick

Uppdaterat: 2023-04-01 10:04
bengt39
Pi skrev:

Sen är det som jag alltid hävdat - om "alla" skulle följa rådet att köpa lätt begagnade bilar så skulle det inte finnas några sådana att köpa efter några år. Vilket nog faktiskt kommer att märkas om några få år eftersom nybilsförsäljningen dyker rätt brant i vårt land just nu. Sen är det ju så att vid en normalt fungerande marknad är värdeminskningen mer eller mindre proportionell relativt inköpspriset så dyra bilar innebär högre värdeminskning - som skrivs ovan. Så skall en dyrare bil bli billigare att äga krävs rätt stor skillnad i de rörliga kostnaderna och det kan nog vara svårt att åstadkomma för de flesta privatbilister.

+100

Uppdaterat: 2023-04-01 13:03