Vet inte om man kan kalla det växtvärk, men batterier kommer det knappast vara problem att sälja under en lång tid framöver så det är nog en bra investering förutsatt att de vet vad de gör och lyckas snabbt bygga upp ny produktion och börja sälja från nya fabriker.
Bäst just nu är att fokusera pengarna på USA om man som företag är smart. De ger ju rejält med bidrag där till folk som tillverkar batterier eller elbilar, så att inte ta vara på det låter dumt. Man vill ju få bra pris på sina batterier och det får man nog enklast just nu i USA.
Sen kan man ju hoppas att EU lite snabbt kommer med liknande bidrag i EU så slipper företagen expandera till USA och låta pengarna stanna här hemma istället.
Det kan tyvärr gå överstyr om de inte konsoliderar sina satsningar och börjar producera/generera kassaflöden. Risken med att greppa över för mycket är livsfarligt. I Torslanda är det två som ska bygga en batterifabrik tillsammans och ingen har pengar.
Det kan tyvärr gå överstyr om de inte konsoliderar sina satsningar och börjar producera/generera kassaflöden. Risken med att greppa över för mycket är livsfarligt. I Torslanda är det två som ska bygga en batterifabrik tillsammans och ingen har pengar.
Många lycksökare i branschen. Hur skall dom där två få tillräckligt med ström till sina anläggningar? Är rejält energikrävande verksamhet.
Skall jag gissa finns inte energiförsörjning till någon battarifabrik i Torslanda.
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Snoid
Du kan väl inte påstå att kineserna har lanserat någon modell i Europa som i dagsläget krossar allt motstånd?
Jo, tyskarna och Tesla kommer fortsätta dominera i Europa närmaste 10 åren.
Batterier, jag syftade på batterier!
Deras dominans är förkrossande och många av fabrikerna som byggs utanför Kina göra,tillsammans med de dominerande kineserna, de tar dessutom fram nya batteriformulas i en rasande takt som gör batterierna allt billigare.
Snoid
Du kan väl inte påstå att kineserna har lanserat någon modell i Europa som i dagsläget krossar allt motstånd?
Jo, tyskarna och Tesla kommer fortsätta dominera i Europa närmaste 10 åren.
Nu skrev jag väl inte ”Krossar”
Med den anstormning som råder och var som skett på ett par tre år så tror jag nog du får tänka om. Framförallt börjar dom europeiska elbilarna bli allt för dyra
Problemet för oss européer är att vi är otroligt omständiga och har inproduktiva möten med låg beslutskraft. Vi har knappt inte kommit ur startblocken förrens medtävlarna gått i mål. Ett "paradigmskifte" krävs i vårt mind set.
Problemet för oss européer är att vi är otroligt omständiga och har inproduktiva möten med låg beslutskraft. Vi har knappt inte kommit ur startblocken förrens medtävlarna gått i mål. Ett "paradigmskifte" krävs i vårt mind set.
Ja, vi har demokrati i vägen för snabba ändringar i samhället.
V8 och Snoid
Om kommentaren avsåg batterier då kan jag hålla med om att Kina har ett försprång.
Vad gäller nykinesiska modeller finns inget i den senaste anstormningen som talar för något större skifte på den europeiska marknaden.
Tyskarna är främst riktade som premium och kan uppfattas dyra men de kinesiska konkurrenterna har liknande prissättning. Dock finns inga incitament för att välja ”premium-modellerna” från Kina.
Många lycksökare i branschen. Hur skall dom där två få tillräckligt med ström till sina anläggningar? Är rejält energikrävande verksamhet.
Skall jag gissa finns inte energiförsörjning till någon battarifabrik i Torslanda.
I det avseendet är jag faktiskt optimistisk. Nu påbörjas investering och byggnation av ny matning och tillhörande infrastruktur.
https://www.mynewsdesk.com/se/goteborg_energi/pressreleases/pressmeddelande-historisk-elnaetsinvestering-i-goeteborg-3236941
Det klart att vi har goda skäl att vara oroliga för Kina, men därav bör vi som konsumenter ställa krav på batterier producerade i Europa och i särskilt i Norden. Så nog ska vi vara glada för de investeringar som Northvolt faktiskt gör.
J.L skrev:
Problemet för oss européer är att vi är otroligt omständiga och har inproduktiva möten med låg beslutskraft. Vi har knappt inte kommit ur startblocken förrens medtävlarna gått i mål. Ett "paradigmskifte" krävs i vårt mind set.
Ja, vi har demokrati i vägen för snabba ändringar i samhället.
Den ska vi vara rädda om. Däremot måste byråkratin minska finns alldeles för många "repeaters" i organisationer som inte tillför något och bara gör processen utdragen.
Kommentarer
Kan de ha drabbats av växtvärk? Finns det risk för att projektet går ”överstyr”?
Vet inte om man kan kalla det växtvärk, men batterier kommer det knappast vara problem att sälja under en lång tid framöver så det är nog en bra investering förutsatt att de vet vad de gör och lyckas snabbt bygga upp ny produktion och börja sälja från nya fabriker.
Bäst just nu är att fokusera pengarna på USA om man som företag är smart. De ger ju rejält med bidrag där till folk som tillverkar batterier eller elbilar, så att inte ta vara på det låter dumt. Man vill ju få bra pris på sina batterier och det får man nog enklast just nu i USA.
Sen kan man ju hoppas att EU lite snabbt kommer med liknande bidrag i EU så slipper företagen expandera till USA och låta pengarna stanna här hemma istället.
Är det ett nytt Nevs?
Har kanske Kai Joan Jiang några fingrar inne i den här grytan?
Det kan tyvärr gå överstyr om de inte konsoliderar sina satsningar och börjar producera/generera kassaflöden. Risken med att greppa över för mycket är livsfarligt. I Torslanda är det två som ska bygga en batterifabrik tillsammans och ingen har pengar.
Många lycksökare i branschen. Hur skall dom där två få tillräckligt med ström till sina anläggningar? Är rejält energikrävande verksamhet.
Skall jag gissa finns inte energiförsörjning till någon battarifabrik i Torslanda.
De kommer vara föråldrade innan första batteriet i den låga takt de kör fram.
Kineserna fullständigt krossar konkurrenterna.
Tror du har en viss poäng i det V8.
På samma vis som vissa tror att Tyska bilar fortsatt kommer inneha herraväldet i Europa.
Snoid
Du kan väl inte påstå att kineserna har lanserat någon modell i Europa som i dagsläget krossar allt motstånd?
Jo, tyskarna och Tesla kommer fortsätta dominera i Europa närmaste 10 åren.
De levererar till Epiroc. https://bitzmagasin.se/sa-ska-epiroc-na-klimatmalen/
Konkursen närmar sig!
Batterier, jag syftade på batterier!
Deras dominans är förkrossande och många av fabrikerna som byggs utanför Kina göra,tillsammans med de dominerande kineserna, de tar dessutom fram nya batteriformulas i en rasande takt som gör batterierna allt billigare.
Nu skrev jag väl inte ”Krossar”
Med den anstormning som råder och var som skett på ett par tre år så tror jag nog du får tänka om. Framförallt börjar dom europeiska elbilarna bli allt för dyra
Problemet för oss européer är att vi är otroligt omständiga och har inproduktiva möten med låg beslutskraft. Vi har knappt inte kommit ur startblocken förrens medtävlarna gått i mål. Ett "paradigmskifte" krävs i vårt mind set.
Ja, vi har demokrati i vägen för snabba ändringar i samhället.
V8 och Snoid
Om kommentaren avsåg batterier då kan jag hålla med om att Kina har ett försprång.
Vad gäller nykinesiska modeller finns inget i den senaste anstormningen som talar för något större skifte på den europeiska marknaden.
Tyskarna är främst riktade som premium och kan uppfattas dyra men de kinesiska konkurrenterna har liknande prissättning. Dock finns inga incitament för att välja ”premium-modellerna” från Kina.
I det avseendet är jag faktiskt optimistisk. Nu påbörjas investering och byggnation av ny matning och tillhörande infrastruktur.
https://www.mynewsdesk.com/se/goteborg_energi/pressreleases/pressmeddelande-historisk-elnaetsinvestering-i-goeteborg-3236941
Det klart att vi har goda skäl att vara oroliga för Kina, men därav bör vi som konsumenter ställa krav på batterier producerade i Europa och i särskilt i Norden. Så nog ska vi vara glada för de investeringar som Northvolt faktiskt gör.
Den ska vi vara rädda om. Däremot måste byråkratin minska finns alldeles för många "repeaters" i organisationer som inte tillför något och bara gör processen utdragen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.