Vi Bilägares forum

”Färre väljer dubbdäck – då behövs ny vägbeläggning”

”Färre väljer dubbdäck – då behövs ny vägbeläggning”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-11 06:20

Kommentarer

Bilden visar en Volvo, en av bovarna i dramat. När de kom ut med sina nya e-bilar så rekommenderade Volvo Allvädersdäck, det behövdes inte vinterdäck på en e-bil sa' de. Detta fick en kollega till mig höra av säljaren när han köpte en ny e-bil hos Volvo. Jag anser att detta är närmast kriminellt. När det blev vinter och halt vågade han inte köra, så illa var det. Alla behöver vinterdäck och en hel del av dem dubbade. Jag förstår inte hur Volvo, som alltid varit en föregångare när det gäller att testa fram godkända vinterdäck för sina bilar kan göra en sådan rekommendation. Sedan min tid i branschen har det väl kommit nya experter som vet bättre. Men nu lär de enligt vad jag hört trots allt tagit sitt förnuft till fånga och rekommenderar åter vinterdäck.
Sedan är det detta med poleringen av vägbanan. Jag tvivlar på att de nya dubbdäcken med dubbar som har lägre kraft mot vägbanan är orsaken i särskilt hög grad. Flera av tillverkarna har betydligt fler dubbar av den nya sorten i däcken, vilket är tillåtet enligt reglerna jämfört med de gamla reglerna. Den största orsaken är säkerligen att andelen dubbdäck i trafiken har successivt sjunkit om vi bortser från Norrland. Vägbyggarnas användning av mer slitstark sten i beläggningen är också en viktig orsak. Redan för många år sedan uppstod problem i Eugeniatunneln i Stockholm med att det blev halt vid våt väglag, vilket det ofta är i vissa tunnlar. Vägmyndigheten fick ge sig ut och rugga ytan i tunneln för att öka greppet. Det är annars det dubbarna gör, till allas fromma, även de som kör dubblöst. Dubbar är mest ett problem idag i kommuner som vill spara pengar (tror de) på den billigaste sorten asfalt. Detta syns särskilt väl strax efter rondeller och farthinder där bilarna accelereras. Det blir så illa att breda däck styr på ett obehagligt sätt i spåren. Jag kan konstatera att ännu har ingen uppfunnit den perfekta ersättningen för dubbar vintertid, vi lär få leva med dem om vi vill kunna köra säkert vintertid. Må bara kommuner och myndigheter lära sig att använda rätt kvalitet i asfalten beroende på omständigheterna.

Uppdaterat: 2023-03-20 17:11
dubbarnX_Z skrev:

Jag kan konstatera att ännu har ingen uppfunnit den perfekta ersättningen för dubbar vintertid, vi lär få leva med dem om vi vill kunna köra säkert vintertid.

Nja, det beror ju helt vilket vinterväglag man oftast kör på. Är det mest barmark, fuktig vägbana bitvis med slask och inte speciellt låga temperaturer, kan mellaneuropeiska vinterdäck vara bästa valet.

Uppdaterat: 2023-03-21 04:56
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Helt riktigt, men med dubbdäck har man en ökad säkerhet vid halt väglag, vilket det kan bli var som helst i Sverige vintertid. Det är naturligtvis en nackdel att dubbarna inte är aktiva endast där det är halt, men det har ingen lyckats med än trots många försök av uppfinnare. Dubblösa däck kan aldrig ersätta dubbdäck på is. En sak som man inte tänker på oftast är att dubbarna ruggar isytan och ökar greppet för det mjuka gummit i vinterdäck. Det nyttjar även du med dina däck utan dubb. Den effekten är mer än man tror och utan dubb skulle däcken polera isen mer och mer så att halkan ökar successivt.

Uppdaterat: 2023-03-21 10:40