Vi Bilägares forum

Provkörning: Nissan Juke (2023)

Provkörning: Nissan Juke (2023)

Varken bränsleförbrukning, form eller pris är som förut när Nissan Juke rullar vidare med ett ovanligt svårförklarat hybridsystem.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-07 13:30

Kommentarer

Låter tekniskt tillkrånglat och onödiga grejer med mer som kan krångla om några år.-KEEP IT SIMPLE- Jag hade valt en ungefär lika stor KIA Niro hybrid som laddar själv istället även om den är något dyrare. Niron är mycket prisvärd med sin 7 åriga garanti och är en av marknadens bränslesnålare bilar med väldigt hög tekniknivå som standard och lite fel på bilen i verkligheten då den är väl beprövad.

Uppdaterat: 2023-03-07 17:06
bengt39

Förbluffande hög förbrukning för en sådan liten bilmodell. Antar att det är höjden på modellen som är grundproblemet.

Uppdaterat: 2023-03-07 17:13

Det är samma hybridsystem som i Dacia Jogger, Renault Clio, Arkana, Captur och Austral. Och samma som i ”nya” Mitsubishi ASX som är en Renault Captur.
Den mindre elmotorn är ihopkopplad med växellådan. Växellådan är en manuell växellåda utan koppling och synkronisering, en s.k dogbox (tekniken är från F1). Den mindre elmotorn sköter växlingarna, så det är alltså i grunden en manuell växellåda (inte CVT, dubbelkopplingslåda eller med momentanomvandlare) som växlar automatiskt genom en egen motor. Den motorn ser även till att växlingarna blir mjuka och den fyller i vridmomenttappet som annars dessa ”robotlådor” har när de växlar, så man undviker ryckigheten.

Och lösningen har valts för den är energieffektiv. Renault Austral med denna hybridlösning är snålare än Nissans motsvarighet Qashqai med Nissans hybridlösning med CVT-låda.

Nissan valde Renaults hybridlösning för Juke istället för sin egen.

Min Captur icke-hybrid kör jag på 0,52 l/mil blandad körning om vintern, och den är lite större än Juke. Men högbyggd. Och den har en 130 hästars 1,3l turbo.

Jag vet att Captur 140 hybrid går snålare, sen finns Captur 160 plug-in hybrid - i grunden liknande hybridsystem men plug-in, den går inte snålare än icke-plug in för den är tyngre, när batteriet är urladdat. Har kört den.

Varför Juke inte är lika snål som Renault med samma system kan man spekulera i. Nissan hävdar att fossilmotorn är annorlunda, men specen är liknande som Renaults. Möjligen annan motorstyrning? Den större elmotorn ska vara annorlunda och systemet är annorlunda injusterat.

Men visst, i vinterkyla vill den ladda batteriet och köra mer på fossilmotorn, men Juke tycks mer påverkad.

Uppdaterat: 2023-03-07 18:45

Dacia Jogger 140 hybrid, med i grunden samma hybridsystem, har inte bara ett lägre pris, den är även mycket större och 7-sitsig. Visst är den enklare i inredningens material, och går inte att få med adaptiv farthållare. Men den har vanlig farthållare, automatisk klimatanläggning, värmestolar, Apple Carplay/Android Auto, DAB-radio, autobroms, parkeringssensorer fram och bak och backkamera. Givetvis torkare på bakrutan. Och lika rymlig som en mindre skåpbil.

Uppdaterat: 2023-03-08 07:26

Jag slutade läsa efter "högvoltsbatteriet" :-)

En skribent som inte ens hasplat sig igenom skolans högstadie har jag lite svårt att ta på allvar.

Uppdaterat: 2023-03-08 20:13

Har man svårt att välja vad man skall kalla detta batteri så kalla det t ex drivbatteriet - då borde de flesta förstå vad som avses och vi slipper diskussioner om volt eller spänning.

Uppdaterat: 2023-03-09 09:28
Dunderkommentatorn skrev:

Jag slutade läsa efter "högvoltsbatteriet" :-)
En skribent som inte ens hasplat sig igenom skolans högstadie har jag lite svårt att ta på allvar.

Men man förklarar ju att det inte är lätt att vara bilförsäljare!

Uppdaterat: 2023-03-09 13:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre