Vi Bilägares forum

Elbil på vintern: Så långt kan du köra med noll procent

Elbil på vintern: Så långt kan du köra med noll procent

Det är stora skillnader mellan olika elbilar när batterinivån sjunker till noll procent. Det visar ett nytt test på norska vintervägar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-01 12:10

Kommentarer

Illa om man inte ens kan köra tills 0%. Det är en stor miss av tillverkaren i så fall.
Alla borde ha åtminstone en mil i reserv under 0%

Uppdaterat: 2023-03-02 08:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Varför en reserv efter noll? Är det noll så är det slut.

Uppdaterat: 2023-03-02 11:47
L. Mäkinen skrev:

Varför en reserv efter noll? Är det noll så är det slut.

VW Bubblan hade en reservtank att ta till med ett vred under ratten. Klart att elbilar ska ha nåt liknande!

Uppdaterat: 2023-03-02 12:01

Här håller jag med Mäkinen. Är det noll så är det noll. Det är likadant på en fossilbil eller VW bubbla. Annars kan man se sköldpaddsläget som ”reserven” på en elbil.

Uppdaterat: 2023-03-02 13:33

Noll skall såklart vara noll
…körde min V60 för flera år sedan, på - - flera mil på min jakt på en bensinpump, mellan Ljungby och Halmstad… Jag har aldrig ECO-drajvat som då 😬

Uppdaterat: 2023-03-03 07:31
*Robban

Känns rätt bra om det finns lite mer.
Om noll är noll och det inte finns ett aggregat i trunken så står man still.
Med en bensinbil kanske man har en reservdunk, men har man missat så grovt att man inte kommer fram med elbil, så vore det nice om det finns en mil till. Duger att man får krypa fram i långsam hastighet, bara man kan ta sig fram till närmaste laddare.

Uppdaterat: 2023-03-03 07:34
- Peugeot e-208 GT 2022

Om man vet att noll är noll chansar man inte. Visst, några hundra meter kanske går an, men jag vill inte släpa omkring på batterikapacitet som inte är meningen att jag ska ha nytta av.

Uppdaterat: 2023-03-03 09:34

Nåja Mäkinen - en mils extra kapacitet kan du väl bjuda på i enlighet med bejjes inlägg.

Uppdaterat: 2023-03-03 09:51

Men seriöst? Är det er man ser ut efter vägarna med bränslestopp?
Om det är på gränsen så stannar man och tankar innan, oavsett bensin eller el.

Uppdaterat: 2023-03-03 10:33

Axa - det är det inte kan jag lova men trots allt är det som bejje säger - en förbränningsmotor-bil behöver inte ens flyttas ifrån platsen för att kunna tankas men det är i dagsläget svårt för en elbil. Och det är ju inte så att det står snabbladdare vid varje stugknut runt om i landet. Däremot finns ju fortfarande "mackar" på en mängd platser så det är dessutom enklare att hitta ett ställe att fylla på sin förbränningsmotordrivna bil på. Måste säga att ifrån att ha varit väldigt sugen på en elbil så har faktiskt detta avtagit en hel del under senaste året. Oavsett vad andra tycker så har jag ett faktiskt behov av dragkapacitet och jag är inte beredd att betala typ 600.000 kr för en ny bil. Får nog ta nackdelen med en bränsleförbrukning strax över halvlitern per mil. Om detta är dyrt eller inte jämfört med en eldriven bil är ju väldigt beroende på prisutvecklingen på båda dessa drivmedel och just nu är det ju mest rörigt runt elpriset.

Uppdaterat: 2023-03-03 11:13

Åkte här om dagen till 9 km kvarvarande räckvidd enligt färddatorn. Om det beräknas på förbrukningen borde det vara en knapp liter kvar i tanken, men jag gissar att det fanns nån skvätt till.
Hur som, hade full effekt (120 på motorväg) ända till pumpen.
Men som tidigare sagt, man åker inte till noll.
Testen borde ha med när bilarna varnade, och när de ströp effekten, ist för att köra till noll.

Uppdaterat: 2023-03-03 11:28
Pi skrev:

Axa - det är det inte kan jag lova men trots allt är det som bejje säger - en förbränningsmotor-bil behöver inte ens flyttas ifrån platsen för att kunna tankas men det är i dagsläget svårt för en elbil. Och det är ju inte så att det står snabbladdare vid varje stugknut runt om i landet. Däremot finns ju fortfarande "mackar" på en mängd platser så det är dessutom enklare att hitta ett ställe att fylla på sin förbränningsmotordrivna bil på. Måste säga att ifrån att ha varit väldigt sugen på en elbil så har faktiskt detta avtagit en hel del under senaste året. Oavsett vad andra tycker så har jag ett faktiskt behov av dragkapacitet och jag är inte beredd att betala typ 600.000 kr för en ny bil. Får nog ta nackdelen med en bränsleförbrukning strax över halvlitern per mil. Om detta är dyrt eller inte jämfört med en eldriven bil är ju väldigt beroende på prisutvecklingen på båda dessa drivmedel och just nu är det ju mest rörigt runt elpriset.

+100

Uppdaterat: 2023-03-03 11:30

Pi
Tror knappast det är enklare att få bränslestopp än slut på batteriet när man är ute på vischan.
Vad gäller laddningsmöjligheter så är det bättre än många icke-elbilsägare tror. Sedan laddar man när man har möjlighet och mer sällan när man måste. Det är ju inte rymdforskning att räkna ut räckvidd och behov av laddning.

Vet inte på vilket sätt det är rörigt med elpriset. Det har inte varit så dyrt som många tror. Var för övrigt en artikel på SVT om svenska elpriser.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:27

Axa - du har en åsikt, jag en annan. Vi nöjer oss med det.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:45

Enkelt att ha en åsikt och det får man så klart ha. Men det är inte alls det samma som erfarenhet. Och det är erfarenheten som är reell, en åsikt är bara ett tyckande.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:52

Nåja, att ha erfarenheter innebär ju inte heller jämt att man berättar allt...

Uppdaterat: 2023-03-03 12:57

Tror Pi menade ifråga om när systemet ska varna för tomt batteri. Och eventuell ”reserv” av el.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:58

Axa - där tror du rätt om vad jag tror...:)

Uppdaterat: 2023-03-03 15:38
Axa skrev:

Pi
Tror knappast det är enklare att få bränslestopp än slut på batteriet när man är ute på vischan.
Vad gäller laddningsmöjligheter så är det bättre än många icke-elbilsägare tror. Sedan laddar man när man har möjlighet och mer sällan när man måste. Det är ju inte rymdforskning att räkna ut räckvidd och behov av laddning.
Vet inte på vilket sätt det är rörigt med elpriset. Det har inte varit så dyrt som många tror. Var för övrigt en artikel på SVT om svenska elpriser.

Det går ju faktiskt stanna hos någon privatperson och ladda lite om man snällt frågar dom och erbjuder en slant för elen förutsatt att man har schukokabeln med sig.

Alltså om det verkligen krisar och man står i ingenstans utan ström.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:08
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - då tar man sig runt 1 mil per laddnings-timme så det är nog absolut sista åtgärden.

Uppdaterat: 2023-03-03 19:33

Tydligen kommer alla fossilbilsförare få stå ute i ingenmansland utan ström i bilen den dagen då dom i fantasin tänker hur komplicerat det kommer bli att köra en batteribil.
Ungefär lika komplicerat som att finna en varningsman som löper före bilen och varnar alla att det kommer en bil körandes 🤣
Nej det är faktiskt inte så hemskt komplicerat. Bara något nytt och jättehemskt.

Uppdaterat: 2023-03-03 20:06

Själv brukar jag tänka på att köra planera med 30-40 km marginal sommartid och 40-50 km vintertid från fulladdat. Det har funkat bra under mina 5+ år som elbilist.
"Ladda när du kan och inte när du måste" är en bra devis i sammanhanget.

Uppdaterat: 2023-03-04 23:21
Power to the people

Detta hänger ju mycket på hur tillverkarna kalibrerar mätarna och styrsystemen. Att tömma ett batteri helt är inte bra för batteriet. Så den omtänksamme tillverkaren ser till att mätinstrumentet visar noll och styrsystemet stoppar bilen i god tid innan batteriets laddnivå hamnar på skadligt låg nivå.

Uppdaterat: 2023-12-06 19:42