Vi Bilägares forum

Varför blir systemeffekten för drivlinan lägre?

Varför blir systemeffekten för drivlinan lägre?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-03-03 05:00

Kommentarer

Svaret är korrekt, men kanske något otydligt.

En elmotor har maximalt vridmoment från start, det har inte en fossilmotor. De har helt olika kraftutveckling. Dessutom brukar elmotorn stängas av tidigare än fossilmotorn när man kommer upp i fart.

Detta innebär att när elmotorn ger full kraft, så ger inte fossilmotorn full kraft. När fossilmotorn ger full kraft är elmotorn ofta inte ena igång.

Detta betyder att fossilmotorn och elmotorn inte ger full kraft samtidigt.

Systemeffekten är den maximala kraft som de båda motorerna kan ge samtidigt.

Det är elmotorn på max kraft + den max kraft som fossilmotorn kan ge när elmotorn ger sitt max. Vilket alltså är lägre än fossilmotorns egentliga maximala kraft.

Uppdaterat: 2023-03-03 06:53

Rent tekniskt har jag svårt att se att inte de båda motortyperna kan vara aktiva med full effekt samtidigt. Däremot så är det ju många parametrar att ta hänsyn till för tillverkaren hur han skall "balansera" de båda motorerna mot varandra för att bl a erbjuda låg total energiförbrukning så det är nog där den främsta förklaringen ligger.

Uppdaterat: 2023-03-03 08:32

I Vibilägares test av Volvo XC60 T8 i december 2017 summerades motoreffekterna rakt av, något verkar ha förändrats!

Uppdaterat: 2023-03-03 10:57

Det är ju som Pi skriver att båda motorerna kan ge full effekt samtidigt, men nu har olika tillverkare valt att av olika anledningar begränsa systemeffekten utan att riskera maskinhaveri.

Uppdaterat: 2023-03-03 12:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
bgl skrev:

I Vibilägares test av Volvo XC60 T8 i december 2017 summerades motoreffekterna rakt av, något verkar ha förändrats!

Volvo har alltid plussat rakt av. Men jag tvivlar på att det är så, testat flera T8:or och känns verkligen inte som bilar med 400+ hk. Snarare 300-350.

Uppdaterat: 2023-03-03 15:52

Att en elmotor har fullt vridmoment från start är väl en sanning med modifikation ??
Jag vet inte hur de styr elmotorer på bilar, men de motorer jag jobbar med styrs med frekvens. För att starta mjukt börjar man på en låg frekvens, och då orkar inte motorn dra sin last för vridmomentet är för lågt, då läggs det på en boost, ökar spänningen, så den orkar innan den fått upp varvet genom att öka frekvensen.
Så våra motorer har inte fullt vridmoment från start.

Uppdaterat: 2023-03-03 16:30

Rikard, det är riktigt, men det sitter ju en växellåda efter motorn och det innebär att momentet är högt redan vid lågt utgående varv till hjulen.

Uppdaterat: 2023-03-04 21:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre