Bilindustrin borde beläggas med samma konsekvensinformerande krav som tobaksindustrin vid all annonsering. Det är budskapet från tre miljöaktivistgrupper som tillsammans gjort en stor annonskupp, där de pekar ut BMW och Toyota som de värsta miljöbovarna.
Miljöaktivister pekar ut BMW och Toyota som miljöbovar
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-01-18 06:10
Kommentarer
Helt rätt!
Det är onekligen dubbla budskap att lobba för mildare krav på fossilbilar och göra elbilar.
Toyota har varit sega med elbilar, och BMW försöker sälja in dem som lyxiga specialbilar.
Finns mycket att göra.
Det stämmer att toyota är hopplöst långt efter i elbilsracet!
Det för var ju ett betydligt mer träffsäkert tilltag än att limma fast sig på vägen och skära sönder bildäck.
Verkligen, däremot är frågan om folk orkar lyssna på dem. Blir lite som de där predikanterna i gatuhörnen i New York som står och skriker dagarna i ända. Hade de varit mer konsturktiva i sin aktivism och inte skamma och jävlas med folk så hade kanske fler lyssnat.
Aktivisterna gör precis allt de kan för att folk ska hata dem - och deras budskap blir kontraproduktivt. Samhället mår bäst av att de hålls borta från gator och torg.
Men men, vi får lagstadga om allt möjligt då. Matindustrin måste i sina annonser varna för att för mycket socker och fett inte är bra + att mat med bland annat konserveringsmedel och antioxidationsmedel kan orsaka sjukdomar, skidindustrin måste i sina annonser varna för att folk kan bryta ben och armar + att de måste varna för att alla resor till och från skidorterna generar utsläpp, flygindustrin måste i sina annonser självklart varna för utsläpp samt risken att dö i en krasch (om än liten, men det är ju en klen tröst när planet störtar i typ 700 km/h), klädindustrin måste varna konsumenterna för alla de utsläpp tillverkningen genererar + att kläderna innehåller kemikalier som kan påverka fortplantningsförmågan samt orsaka sjukdomar. Och så vidare.
Snooker
Lever du på 50-talet?
På vilket sätt skulle konsumentinformation vara dåligt? Man kan inte och sitta ondgöra sig över att leasingbolagen inte informerar kunderna om rörliga räntor för att sedan gnälla på att det är för mycket information.
Sedan vet jag inte hur du klarar av att sammanblanda aktivism med konsumentinformation och konsumentskydd.
"Grupperna vill se en konsekvensvarnande information i anslutning till bilreklam, enligt samma princip som idag föreligger för tobaksindustrin."
"Konsekvensvarnande information", som sagt.
Snooker
Den finns indirekt redan där och mäts i gram per kilometer.
Bäst att du håller dig borta från information.
Ändå är det precis det som jag har sysslat med framgångsrikt under snart 30 år. Du däremot ska kanske hålla dig borta från det eviga och tillika barnsliga gläfsandet?!
Oj, jag som trodde du var fjunig 19-åring som lyssnade på Ultima Thule
Oj, jag som trodde att du är en nio veckors gammal valp som saknar mamma.
Mogna inlägg!
Åter - Snooker ville gärna bli moderator för inte alltför länge sen och då kanske man borde kunna begära lite mognare uppträdande.
👍
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.