Havila Kystruten menar att elbilar är en säkerhetsrisk, eftersom konsekvenserna vid en brand skulle bli för svåra. Men konkurrenten Hurtigruten håller inte med.
Havila Kystruten menar att elbilar är en säkerhetsrisk, eftersom konsekvenserna vid en brand skulle bli för svåra. Men konkurrenten Hurtigruten håller inte med.
Kommentarer
Heder åt Havila Kystruten! Att det konkurrerande rederiet Hurtigruten inte har några planer på att förbjuda elbilar på sina färjor förklaras ju av deras dåliga ekonomi, konkursfärdiga som de var för inte så länge sedan.
Snooker: Eller så har de gjort en felaktig riskanalys alternativt för dåligt skäcksystem på båten/båtarna.
Citat
” Bränder i elbilar är dessutom mycket sällsynta. Enligt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, den norska motsvarigheten till MSB, är bränder i fossildrivna bilar fem gånger vanligare än i elbilar.”
Skulle gissa att rederiet kommer ändra sig när intäkterna sinar.
Alla brinnande fordon är en säkerhetsrisk. Det här är ett ganska verklighetsfrånvänt beslut från rederiet när de verkar på en marknad där över 20% av bilparken utgörs av elektrifierade fordon.
Självklart behöver rederiet arbeta med förebyggande åtgärder - såsom utbildning till besättningen, bättre övervakning, släcksystem och "stora brandfiltar" för att täcka brinnande fordon.
Säkerhet kostar dock pengar, och det kan ju också vara en del av att fatta ett "lättvindigt" beslut att förbjuda elfordon ombord.
Nu är väl detta ett ytterst litet problem då det handlar om kryssningsskepp som trafikerar Bergen - Kirkenes.
Bil är troligen ytterst sällan som målgruppen, som mest troligt inte är norrmän, för resan har med sig, såklart kanske någon vill köra turen tillbaka.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.