Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Ni som har laddhybrid eller som kört laddhybrid, vad skulle ni säga är en normal förbrukning när de går på el. Jag väntar på en Volvo XC40 Recharge, har lämnat tillbaka min Opel Grandland och kör nu under väntetiden en Lynk 01 laddhybrid. En väldigt skön bil att köra och åka i. Har det mesta i utrustningsväg.
Men det jag funderar på är förbrukningen när den går på el(klarar ca 7 mil). Har kört blandad körning, landsväg 70-90km/tim, större bredare väg med 100km/tim och inne i stad med 30-50Km/tim. Om jag räknar rätt på avståndet jag kört , så hamnar bilen på ca 2,4-2,6kWh per mil. Jag har ingen som helst känsla/kunskap från laddhybrid tidigare, så hur ser ni på siffrorna. Normalt?

Uppdaterat: 2022-10-18 10:13

Jag har aldrig mätt elförbrukningen eller funderat på det. MBn jag hade gick normalt 50 km (varav 30km motorväg) på en laddning och batteristorleken var 13,5 kWh. Det ger 2,7, men jag vet inte om hela batteriet var tillgängligt. Jag tror det brukade stå 18% kvar när det gick över på bensin.
KIAn hade 9,8 kWh och gick 50 km ibland.

Uppdaterat: 2022-10-18 11:02

Det varierar på min Passat GTE MY21, på sommaren ner till 1,5kWh/mil och på vintern vid kortkörning det dubbla men normalt sntt är runt 2,0 kWh/mil.

Uppdaterat: 2022-10-18 14:03

Nu har jag kört en Lynk 01 drygt en vecka. Bilen är en klar överraskning för mig, mycket väl ihopskruvad, går tyst och bekvämt samt lagom storlek. Visserligen tycker frun att den är lite av pansarbil, tjocka dörrar, lite svåröverskådlig(om man är 163cm). Men jag trivs utmärkt. Den går ca 7 mil på en laddning, jag har laddat varje dag hittills. Klarat mig alla dagar utan att motorn har brummat igång, förutom idag då jag gjorde en något för lång färd, ca 8 mil ToR. Jag nyttjade då funktionen att starta motorn som batteriladdare, förutom att driva bilen framåt laddar den upp batteriet. Körde såpass att batteriet fick 1,5 mil laddning, slog sedan av funktion och körde resterande av resan på batteri. Ni som har elbil av någon sort, vet ju att det är himla skönt att dra iväg på batteri, menar då inte rödljuskörning utan vanlig körning, ljudlöst och tyst i kupén. Det är något visst över det.

Jag har gjort det till en sport nu, att klara mig på batteri i så många lägen det går. Motorn ska inte starta särskilt många gånger i den vardagliga körningen. Det kommer jag klara lätt som en plätt.
Känns också förbaskat bra att jag har klarat att spara på elförbrukningen på min eluppvärmda kåk, så förbrukningen är lägre nu inkl laddning av laddhybriden.
Fick information från Volvo igår att nu ska min bil snart börja byggas, idag läser jag att en Volvofabrik stänger under minst en vecka. Så vi får väl se om jag får bilen i julveckan, som det nu är sagt på senaste leveransinfon.

Jag lider ingen som helst nöd att köra/åka Lynk 01, en förbaskat bra bil.

Uppdaterat: 2022-10-25 16:51

Jasså Oj, jag trodde bara dom gjorde elbilar, men där hade jag missat något tydligen.
Trist att du inte valde ren elbil, men annars säkert trevlig bil som det låter.

Uppdaterat: 2022-10-25 19:50
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - Optimus skriver ju att han väntar på sin nya bil så detta är säkert bara en lånebil av nåt slag. Och Lynk gör nog inga elbilar - inte vad jag sett i Sverige i alla fall.

Uppdaterat: 2022-10-25 19:54

Optimums väntar ju på en XC40 recharge och hyr en Lynk 01. Och han är inte den förste som hyr en sådan i väntan på sin nya leasingbil.
Lynk verkar ha lyckats bra med sina ”hyrbilar” till överkomligt pris.

Uppdaterat: 2022-10-25 20:30

Japp, ursprunglig leveransvecka för min XC40 Recharge var vecka 44, alltså nästa vecka. Efter diverse förseningar så ligger den nu i julveckan. Så klart jag hoppas att det kommer funka men börjar bli luttrad. Verkar hända diverse saker hos komponentleverantörer som gör att leveransen flyttas i tiden. Med tanke på att jag la order den 10 mars, så börjar det bli en väldigt lång väntan.
Lynk 01:an var det inga som helst problem att få levererad till tidpunkten som jag bad om.

Uppdaterat: 2022-10-26 16:28
Optimus skrev:

Japp, ursprunglig leveransvecka för min XC40 Recharge var vecka 44, alltså nästa vecka. Efter diverse förseningar så ligger den nu i julveckan. Så klart jag hoppas att det kommer funka men börjar bli luttrad. Verkar hända diverse saker hos komponentleverantörer som gör att leveransen flyttas i tiden. Med tanke på att jag la order den 10 mars, så börjar det bli en väldigt lång väntan.
Lynk 01:an var det inga som helst problem att få levererad till tidpunkten som jag bad om.

Min utombordsmotor stals i oktober förra året. Jag beställde ny motor direkt, men först siste augusti i år levererades motorn. Så det är inte bara nya bilar man får vänta på...

Uppdaterat: 2022-10-26 18:20

Då har 100mil passerats i Lynk 01:an, laddsladden mer eller mindre sitter i hela dagarna, när jag är hemma. Kör så mycket som möjligt på el(max 69km på en laddning), men några lite längre sträckor har gjorts så förbrukningen på de första 100milen är 0,2l/mil. Så några droppar bensin har det gått åt, främst att jag har varit bekväm att när batteriet är slut och jag kör på bensinmotorn har jag valt funktionen att ladda batteriet samtidigt. En smart funktion, men lite dyr. Bilen drar någon/några deciliter mer(har inte mätt exakt) än att bara driva bilen framåt. Annars är det en mycket bekväm och tyst bil, sitter väldigt bra i förarstolen. Finns ju bara en variant av Lynk01, har all utrustning man kan få. Öppningsbart glastak är skönt nu på hösten, framförallt att dra bak skyddet och släppa in lite ljus i kupén. Har inte riktigt blivit vän med telefonkopplingen, har kopplat mobilen till bilen. Funkade en gång men nu ansluts inte telefonen när man "startar" bilen. Ser ut i infotaimentmenyn som om telefonen är ansluten men det går inte att ringa från/till bilen. Bara mobilen som funkar, inte handsfree funktionen. Blir inte klok på vad det är för tokigt. Får leta vidare.
Det rullar ganska många Lynk01, som man nu ser när man själv åker omkring i en.
Hade jag inte beställt en XC40 Recharge så kunde jag lätt behållit Lynken, en bra bil. Lite jobbigt är det visserligen med en laddhybrid, att hela tiden hålla på med laddsladden. Den ska i och ur laddboxen hela tiden. Men det är sånt man får ta.

Uppdaterat: 2022-11-05 16:16

Jag provsatt en Xpeng P7 idag och insåg att det inte är en bil för svenska människor. Lårstöd saknas helt.

Uppdaterat: 2022-11-09 19:44

Idag såg jag att Volvo har flyttat leveransvecka på min XC40 Recharge, ytterligare bort i tiden. Nu på vecka 2. ÅF:en får bilen den 26/12, nu alltså på gärsgårn att miljöbonusen kan ramla in. Ingen mer försening nu, då är det kört.
Klart långdragen leverans, blir10 månader om vecka 2 stämmer.
Banne mig nästan att jag har kommit in i mindset för nästa bil(alltså efter XC40.an), blir det mer försening kanske jag ska kliva av.

Uppdaterat: 2022-11-23 13:34

Idag har jag provat två elbilar. Jag började med Ora 300 Pro. Där har VW något att lära när det gäller känsla i materialen. Elektroniken reagerade när man tryckte på något och filhållningen verkade sansad och inte hysterisk som i min Peugeot.
Synd bara att den är gjord för taxbenta och Snövits kompisar. Efter ett par mil på motorväg känns det att benens tyngd vilar på hälarna.

Sen åkte jag till Mini och testade en sån. Äntligen en elbil där jag sitter bra och där ratten är inkopplad till hjulen. Lagom fast fjädring och lätt att dosera gaspådraget.
Enda abret är batteristorleken. 32,8 kWh är inte jättemycket.

Uppdaterat: 2022-12-06 17:05
L. Mäkinen skrev:

Idag har jag provat två elbilar. Jag började med Ora 300 Pro. Där har VW något att lära när det gäller känsla i materialen. Elektroniken reagerade när man tryckte på något och filhållningen verkade sansad och inte hysterisk som i min Peugeot.
Synd bara att den är gjord för taxbenta och Snövits kompisar. Efter ett par mil på motorväg känns det att benens tyngd vilar på hälarna.
Sen åkte jag till Mini och testade en sån. Äntligen en elbil där jag sitter bra och där ratten är inkopplad till hjulen. Lagom fast fjädring och lätt att dosera gaspådraget.
Enda abret är batteristorleken. 32,8 kWh är inte jättemycket.

Ja Mini Cooper Electric körde jag sommaren 2021. Hemskt rolig bil att köra och även om den var så roligt så fanns det ändå en hel del nackdelar som övervägde att jag inte kunde välja den.
T.ex. som du säger, litet batteri, långsam snabbladdning, pyttelitet bagage och konstigt nog så hade dom Apple Carplay, men INTE Android Auto??? Den där sista biten förstår jag inte. Alla som sätter in det i sina bilar väljer båda samtidigt.

Eftersom jag har stor nytt av Android Auto, men ingen nytta alls av Apple carplay så var det oacceptabelt för mig. Vem vet, kanske dom har ändrat på det nu, men men.

Uppdaterat: 2022-12-06 18:21
- Peugeot e-208 GT 2022
L. Mäkinen skrev:

Idag har jag provat två elbilar. Jag började med Ora 300 Pro. Där har VW något att lära när det gäller känsla i materialen. Elektroniken reagerade när man tryckte på något och filhållningen verkade sansad och inte hysterisk som i min Peugeot.
Synd bara att den är gjord för taxbenta och Snövits kompisar. Efter ett par mil på motorväg känns det att benens tyngd vilar på hälarna.
Sen åkte jag till Mini och testade en sån. Äntligen en elbil där jag sitter bra och där ratten är inkopplad till hjulen. Lagom fast fjädring och lätt att dosera gaspådraget.
Enda abret är batteristorleken. 32,8 kWh är inte jättemycket.

Ja många Kinabilar saknar bra lårstöd.
(jag var på elbilsmässan i Göteborg och provsatt alla bilar)

Uppdaterat: 2022-12-06 19:52
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

L. Mäkinen skrev:
Idag har jag provat två elbilar. Jag började med Ora 300 Pro. Där har VW något att lära när det gäller känsla i materialen. Elektroniken reagerade när man tryckte på något och filhållningen verkade sansad och inte hysterisk som i min Peugeot.
Synd bara att den är gjord för taxbenta och Snövits kompisar. Efter ett par mil på motorväg känns det att benens tyngd vilar på hälarna.
Sen åkte jag till Mini och testade en sån. Äntligen en elbil där jag sitter bra och där ratten är inkopplad till hjulen. Lagom fast fjädring och lätt att dosera gaspådraget.
Enda abret är batteristorleken. 32,8 kWh är inte jättemycket.

Ja många Kinabilar saknar bra lårstöd.
(jag var på elbilsmässan i Göteborg och provsatt alla bilar)

Tänkte fråga om du tog bilder eller filmer på det, men oavsett går det ju inte ladda upp bilder i detta forum fortfarande. Men jag vet att bland annat Lars (tror jag han heter) på BestInTesla varit där också och har eller kommer släppa en video om det.

Uppdaterat: 2022-12-06 19:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Det var egentligen inte stolen som var problemet utan avståndet mellan ryggstödet och pedalerna. Hade inte stolen åkt framåt när man höjer den så hade det kunnat funka.

Uppdaterat: 2022-12-06 20:47

Elmässa, snabba kommentarer.
Elbilsmässa
Nissan Ayra bra inne, men för korta säten. Snygg display

Hongqi WOW! Lyxkänsla
Den stora överraskningen!. OJ vad välbyggd, genomtänkt och snygg inne/ute. osar lyx!!! WOW
Tyvärr SUV.

Neo snyggaste kinabilen? helt ok inne med men likt Tesla designmäsigt och rätt plastigt om man tittar efter mer

Lynk, bättre än Volvo o Polestar uta&inne

BYD är solklart före alla Kinabilar, de blir superfarliga.
BYD Tang fiiiiin inne o ute
BYD Han ocså fin
BYD (den lilla) jätteplastig inne och skittöntig design

i7 snygg ute, inte inne. För mycket elstyrning
iX1 snygg ute i inne, skön stol/körställning

MG4 plastigt

VW Buzz skitsnygg och mindre plastig än andra elbilar från VW. Habegär tills man stänger dörren och PANG ringer det av fult av metallen som vibrerar = skulle få spel på den dåliga känslan.
En ny kombibil från VW som var skitfin inne/ute, minns inte namnet.

Ioniq 6 snygg ute, plastigt inne.

Lotus premium men överspacad design inne

Taycan bara skitbra i allt inkl stereo!

Mercas elbilar är bara underbara. Verkar lärt sig att skruva ihop dom nu sedan i våras då jag provkörde dom alla.

Glömt flera bilar, fråga!! Så berättar jag mer

Uppdaterat: 2022-12-07 12:42
Gillar kurvor och rondeller
bejje skrev:

Tänkte fråga om du tog bilder

Ja massa!

Uppdaterat: 2022-12-07 12:42
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

bejje skrev:
Tänkte fråga om du tog bilder

Ja massa!

Vet att det inte går att lägga upp dom här och vet inte om du skulle vilja heller, men om du delar dom nån annanstans, som ett bildforum t.ex. så får du gärna dela länk här.

Kan finnas anledningar till varför man inte vill det och då respekterar jag det.

Uppdaterat: 2022-12-07 19:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Såg karavanen med testande i7:or här om dagen körandes genom samhället. Undrade först vad det var jag såg, men insåg sen att det var i7. En riktig fläsklimpa som kändes… nja

Uppdaterat: 2022-12-12 16:57
*Robban

i7 är bäst att bli skjutsad i, så man slipper se utsidan.

Uppdaterat: 2022-12-12 17:47
Power to the people
bejje skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
bejje skrev:
Tänkte fråga om du tog bilder
Ja massa!

Vet att det inte går att lägga upp dom här och vet inte om du skulle vilja heller, men om du delar dom nån annanstans, som ett bildforum t.ex. så får du gärna dela länk här.
Kan finnas anledningar till varför man inte vill det och då respekterar jag det.

Hr tyvärr inte access till bildforum.
Finns det PM-funktion på forumet?

Uppdaterat: 2023-01-03 16:17
Gillar kurvor och rondeller

Testat elbilar idag med!
Tre Bimmers.
Nu blir det MC-butiker, höres

i4M50 helrätt, som en traditionell BMW, allt är som på en BIL. Bra stabil väghållning, harmonisk. Skön körställning. Tyst dessutom. En toppenbil.

iX1 inredning allt för modern, tex märklig mittkonsol som bara är dålig. Gillar inte SUV och inser det varje gång jag kör en. Högt o vingligt. Sitter som i en buss, inte trevligt.
Inte harmoniskt.

iX3 som iX1 fast bättre. Dock vevig styrning.

Men jämfört med andra tillverkare kan BMW hantverket, de kan bygga BRA bilar.
Stor skillnad mot Frassar, Italienare, jänkare och aseater.
Hög nivå på alla deras modeller!
Från fjärrkontroll, känsla i handtag o reglage till design och harmoni på vägen.
Volvo/Polestar har haft en dipp för 5-10år sen men är på G upp.

Uppdaterat: 2023-01-03 16:19
Gillar kurvor och rondeller

Jag såg en laddkö för första gången idag. CircleK i Enköping har några stolpar, men det räckte tydligen inte för det stod bilar och väntade.
Jag åkte inte över E18 och tittade för där finns också en bunt stolpar.

Uppdaterat: 2023-01-08 16:58

Jo dom finns har jag hört men jag har aldrig sett någon kö.
Däremot inte ovanligt med defekta eller offline stolpar.
Fick ringa suport en gång men var i drift efter 10 minuter. 😊

Uppdaterat: 2023-01-08 17:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Folk skaffar sig ett fördelaktigt laddabonnemang och föredrar därmed att trängas/köa för att få bästa priset på laddningen. Lite bakvänt kan jag tycka, jag väljer oftast närmaste lediga uttag utan hänsyn till några kr hit eller dit.

Uppdaterat: 2023-01-08 17:26
Power to the people

Boom
Där droppade Tesla priserna på 3 och Y med typ 150’
Får vi se om det är tillfälligt eller om det är nu de sätter in pressen på alla de andra 👍

Uppdaterat: 2023-01-13 08:23
*Robban
L. Mäkinen skrev:

Jag såg en laddkö för första gången idag. CircleK i Enköping har några stolpar, men det räckte tydligen inte för det stod bilar och väntade.
Jag åkte inte över E18 och tittade för där finns också en bunt stolpar.

Jag har ännu inte köat till laddning någon gång även om det varit nära, men på de platser jag varit vilket oftast varit Ionity, så fanns inga kölinjer uppdragna. Finns det på andra ställen?

Om inte, är alla så smarta att de antingen ställer sig på rad på något ställe där de inte står ivägen eller ställer sig bilar lite här och där och sedan håller nog bra koll på vems tur det är?

Uppdaterat: 2023-01-13 08:26
- Peugeot e-208 GT 2022
EnannanRobban skrev:

Boom
Där droppade Tesla priserna på 3 och Y med typ 150’
Får vi se om det är tillfälligt eller om det är nu de sätter in pressen på alla de andra 👍

Model 3 standard enligt sidan 520k innan däck osv. Var det 600k+ innan? Har inte kollat Tesla priser på länge nu, men det låter som ett bra pris med tanke på vad andra tar för sina elbilar.

Uppdaterat: 2023-01-13 08:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Ska bli mycket intressant vad som händer hos andra elbilsmärken, med deras prislistor. Antar att de "bara måste" sänka priset för att hänga med. När nu en Opel Corsa-e kostar lika mycket som en Tesla mod 3, säger väl allt.

Uppdaterat: 2023-01-15 16:05
Optimus skrev:

Ska bli mycket intressant vad som händer hos andra elbilsmärken, med deras prislistor. Antar att de "bara måste" sänka priset för att hänga med. När nu en Opel Corsa-e kostar lika mycket som en Tesla mod 3, säger väl allt.

Ja, blir tufft för Europeiska och Amerikanska tillverkare.
Svängde förbi Volvo i helgen.
Ca 100k mer för en snikutrustad XC40-elbil, än en Tesla = svårsålt.
Alla Volvos jag provade hade en plastkant på VX-spaken, otroligt störande.
Och en kant man klämmer sig på på ytterhandtaget. Märklig miss av Volvo.
Skitbra stereo i V90 (mellanstereon)

Uppdaterat: 2023-01-15 21:05
Gillar kurvor och rondeller

Tycker Teslorna hade blivit väldigt dyra jmf. Konkurrenterna/vad man fick för pengarna. Så en prissänkning var nog på sin plats. Det är väl nästan bara senaste årets prishöjningar som återställs. Men oväntat stor sänkning ändå och blir spännande att se vad konkurrenterna gör för att kontra.

Uppdaterat: 2023-01-18 10:10

Är inte Tesla 3 lägre prissatt nu än när den kom?

Uppdaterat: 2023-01-18 11:56

Provade en Taycan 4S idag.
Klart kul bil.
Blinkers låter väl högt, det rycker då den växlar mellan 1-an o 2-an (bara då man trycker gasen i backen)
Bra stolsvärme, körställning men lysande chassssi & köregenskaper.
Tyst men inte lika tyst som min E-klass och långt ifrån EQE.
En bil att trivas i.
Snyggaste elbilen

Uppdaterat: 2023-01-21 16:32
Gillar kurvor och rondeller

https://www.blocket.se/annons/skane/tesla_model_y_performance_awd_534hk_svensksald/104989091

https://www.blocket.se/annons/stockholm/tesla_model_y_performance_nyskick_awd_30_mil_450hk/105635821

Dessa två är 100k dyrare jämfört med att beställa en ny. Eller missar jag något?

Uppdaterat: 2023-01-23 16:31

Dom är väl inlagda före teslas prissänkning, iaf den från 7dec. Gissar att de blir svårsålda utan kraftiga prissänkningar..

Uppdaterat: 2023-01-26 15:54

Fiskers Ocean Sport för 450000kr, klart intressant bil. Hade jag inte tagit en XC40 så hade Fiskers stått högt upp på min lista.

Uppdaterat: 2023-02-04 18:50
Optimus skrev:

Fiskers Ocean Sport för 450000kr, klart intressant bil. Hade jag inte tagit en XC40 så hade Fiskers stått högt upp på min lista.

Vänta med att köpa för att veta om test också annan vinter test hur den är bra eller dålig.

Uppdaterat: 2023-02-04 20:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Optimus skrev:

Fiskers Ocean Sport för 450000kr, klart intressant bil. Hade jag inte tagit en XC40 så hade Fiskers stått högt upp på min lista.

Helt nytt märke, ny modell, inget servicenät att tala om.
Säger bara...se upp

Uppdaterat: 2023-02-05 11:18
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Optimus skrev:
Fiskers Ocean Sport för 450000kr, klart intressant bil. Hade jag inte tagit en XC40 så hade Fiskers stått högt upp på min lista.

Helt nytt märke, ny modell, inget servicenät att tala om.
Säger bara...se upp

Ungefär som när Tesla var ett helt nytt märke, och amerikanskt till råga på allt, med ny modell och fortfarande knappt något servicenät att tala om.
Många som inte sett upp…….

Uppdaterat: 2023-02-05 11:38

Många av de nya elbilsmärkena har väl rent krasst ett rätt glest servicenät. Vill man ha service i närheten så är det nog de traditionella märkena som gäller. Och vill även elbils-tillverkarna ha in bilen varje år så är det ju inte så kul med en dagsutflykt bara för att servicekillen skall gå ett varv runt bilen och sparka på hjulen....:) Dags att följa Teslas exempel att inte KRÄVA service varje år.

Uppdaterat: 2023-02-05 11:51
Pi skrev:

Många av de nya elbilsmärkena har väl rent krasst ett rätt glest servicenät. Vill man ha service i närheten så är det nog de traditionella märkena som gäller. Och vill även elbils-tillverkarna ha in bilen varje år så är det ju inte så kul med en dagsutflykt bara för att servicekillen skall gå ett varv runt bilen och sparka på hjulen....:) Dags att följa Teslas exempel att inte KRÄVA service varje år.

Exakt, samt att de har mobil service. Servicetekniker kommer hem till dig och fixar fel. Så du behöver inte göra en dagsutflykt utan det dyker upp en trevlig person iförd reklamkeps och blå overall och går runt bilen, sparkar lite och fyller i en checklista. Troligen kopplar vederbörande även in nån grunka i ODB uttaget, trycker lite på en datamaskin och åker sedan vidare.

Uppdaterat: 2023-02-05 11:55

Det finns väldigt många som känner sig säkra och gärna betalar ockerpriser och helst till en lokal firma, för en okulärbesiktning varje år.
Det vore inte så dumt för dem om de stannade kvar och kollade hur "servicen" gick till.
Och speciellt för elbilar, där behöver väl inte ens bromsarna kollas de första tre åren, om det inte handlar om långa körsträckor och sedan blir det ju den obligatoriska bilbesiktningen som tar vid.

Uppdaterat: 2023-02-05 11:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Guran - det är absolut nåt som alla dessa nya bilmärken med väldigt glest mellan verkstäderna borde ta efter. Klart tveksamt om/att jag skulle köpa en bil utan lokal service. Och jag bor trots allt i en av de större städerna i Sverige men ändå saknar många av de nya märkena representation här. Ja, rent krasst finns det väl bara MG, Maxus och Aiways representerade här - trots ortens historiskt stora koppling till el.

Uppdaterat: 2023-02-05 12:03

saabnisse - visst är det så men det finns trots allt krav på service hos de flesta märken för att garantin skall gälla på nya bilar. Sen kan man ju dessutom råka behöva en reparation eller i alla fall en garanti-åtgärd så nog vill i alla fall jag ha servicemöjligheter på nära håll - eller Teslas lösning. Men den klarar ju inte alla fel så tyvärr kan man ju få göra en dagsutflykt även med deras lösning.

Uppdaterat: 2023-02-05 12:07

"All business is local" som det sägs på marknadsavdelningar. Kunden köper ju i de allra flesta fall produkter/märke som finns representerade på den lokala marknaden, det är ingen vetenskap direkt utan allmänt känt av produktleverantörer. Det svåra är precis som ni skriver ordna så produkten(elbilen i detta fall) kan servas av någon lokal/rikstäckande företag. Inte heller detta är någon ny företeelse utan också allmänt känt faktum.
Bortsett från de kända faktorerna så står Fisker Ocean Sport högt upp på min lista. Om den sedan inte kommer att representeras på min ort, så är det bara att läsa vidare på nästa rad på önskelistan. Svårare än så ser i alla jag inte på det.

Uppdaterat: 2023-02-05 14:35

Pi, jag känner väl till det där.
En chef för ett stort bageri intill mitt jobb åkte alltid Jaguar, men måste alltid åka till Göteborg för service, vilket inte gillades.
Han bytte till MB, vilket inte gillades, enbart för att få service i Staden.
Efter en tid åkte han Jaguar igen!
"Hellre trettiofem mil i en riktig bil för service än en mil i en tråkbil som aldrig går sönder!"
Man har ju olika preferenser på bilägandet och mycket styrs ju av plånboken.

Uppdaterat: 2023-02-05 16:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kikar på Volkswagen ID 4 vanligt billigare och enkel utrusning står framdäck är smalare och bak är bredare och sen kikar på Skoda Enyaq IV 80 samma som ID 4 vilken skit för att det kan man inte byta från bak till fram för däckslitage. Skoda Enyaq IV 60 har samma däckstorlek både fram och bak men har slutat produkter för IV 60. Volkswagen ID3 klarar sig bra med samma däckstorlek både fram och bak men synd får drag max 75 kg cykelställ. Vill ha 750 kg dragvikt och samma däckstorlek fram och bak finns inte VAG med olika märken som Seat, Skoda. Vi får se framtid.

Uppdaterat: 2023-02-06 19:33
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

En VW ID.3 med 750/1000 kg dragvikt hade passat väldigt många svenska hushåll. Synd att uppdateringen för 2023/24 inte verkar tillföra den egenskapen.

Uppdaterat: 2023-02-06 19:40
Power to the people