Vi Bilägares forum

Skillnad på billig och dyr olja

Skillnad på billig och dyr olja

Jag har en en ca ett år gammal VW T-Roc där oljan enligt föreskrifterna ska bytas vartannat år eller efter 3000 mil. Eftersom jag inte helt litar på att det är optimalt med så långa serviceintervaller och gärna ger mina bilar lite extra omsorg så tänker jag göra ett extra oljebyte vartannat år, dvs. se till att oljan alltid byts årligen. När jag så jämförde pris på märkesverkstad mot billigaste annan verkstad jag hittade (med kravet att de har goda referenser) så blev det ca 55 % högre pris för ett oljebyte på märkesverkstaden. Den billigaste verkstaden använder olja av fabrikatet MPM medan jag tror att märkesverkstaden använder Mobil 1.

Frågan är då, vågar man lita på att den billiga oljan gör sitt jobb på ett lika bra sätt som den betydligt dyrare oljan eller åtminstone inte så mycket sämre att det i praktiken skulle spela någon roll? Jag utgår ifrån att oljan uppfyller specifikationerna som VW kräver för just den motor jag har (1.5 TSI). Någon som känner till MPM och/eller har hört något negativt om den tillverkaren? För mig var det ett fullständigt okänt märke tills ungefär nu.

Nämnas bör att jag är en riktig lågmilare med ca 500 mil/år och jag tänker att det är viktigare med själva oljebytet än att använda den dyraste oljan på marknaden. Men man vill ju inte hälla i nått skräp bara för spara pengar och på så sätt kanske göra det sämre jämfört med att köra på den mycket dyrare Mobil 1 och bara byta oljan vartannat år istället för varje år.

Uppdaterat: 2023-01-10 22:06

Kommentarer

Att byta olja efter 500 mil i en modern motor är slöseri.
Fullständigt onödigt om man inte har för vana att ständigt tokvarva motorn.

När det gäller olja köper jag alltid Mobil 1, men det finns andra oljor med motsvarande godkännande.
Att köpa lågprisoljor är dumsnålt, kostnaden per mil är ju försvinnande jämfört med t.ex. värdeminskning.

Uppdaterat: 2023-01-10 23:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Menar du att det är mer slöseri om det gäller en modern motor än en äldre sådan och varför i så fall? Jag tänker också att det beror mycket på vilken körning man har. Kör man både få mil och dessutom oftast längre körningar när man väl kör så borde det ju definitivt vara onödigt. Men kör man få mil men ändå många och väldigt korta körningar så blir det väl mer kondensbildning i oljan som aldrig får chansen att dunsta bort. Jag tänker även att det kan vara bra att byta lite tidigare första gången när motorn har körts in även om det säkert också spelar mindre roll för moderna motorer.

Vad som räknas som lågprisolja har jag själv svårt att avgöra. Verkstaden jag varit i kontakt med tar ungefär samma pris för Castrol som för MPM medan Mobil 1 är betydligt dyrare per liter. Så ifall MPM räknas som en lågprisolja är även Castrol det i så fall.

Uppdaterat: 2023-01-11 20:08

Det säljs knappast undermåliga oljor numera, tror att man mest betalar för utanverket och förpackningen, dvs märket.
Men ibland är kvalitetsskillnaden märkbar, till min ATV ska mc-olja användas, och jag har använt Biltemas semisyntetiska mc-olja tidigare. Den oljan fyller ATV:ns kravspec, men senast bytte jag till en helsyntetisk racingolja för mc. Skillnaden var märkbar i transmissionen, inga hugg och ryck i variatorn längre. Om den oljan smörjer bättre i motorn vet jag inte, men troligen är det så.

Uppdaterat: 2023-01-11 20:37

Måste väl duga mer än väl att köpa olja på Biltema för en VW T-ROC.
Fullständigt bortkastat att köpa dyra oljor utvecklade för prestandamotorer som körs hårt. Du behöver ju inte ens en longlife olja.

Uppdaterat: 2023-01-11 20:37

Med en modern motor menar jag de som sitter i alla ICE-bilar nu för tiden.
Alla är tillverkade i högklassiga material med noga avvägda toleranser och alla motorer har väl avpassade oljefilter.
För 50-60 år sedan var det ovanligt med filter, oljorna var enklare, oftast med ett smalt viskocitetsområde som medförde oljebyte inte enbart efter gångtid utan även efter yttertemperatur.
Men det gjorde. Inte så mycket eftersom oljan ändå byttes efter 150-200 mil.
I de flesta moderna motorer räcker det med byte efter 3000 mil som de flesta tillverkare rekommenderar, men helt riktigt tycker jag det är vettigt att halvera denbsträckan om man kör många korta sträckor.
Men mycket beror också på hur länge man tänker behålla bilen.
Kör man bara 500 mil om året kanske man kan byta olja vartannat år, efter 1000 mil och jag tror säkert motorn kommer att hålla i tjugo år!
Men naturligtvis är det en fördel att alltid försöka få motorn i rätt arbetstemperatur vid varje körning innan man stänger av den.
Men kolla i instruktionsboken vilket godkännande oljan ska ha.
Godkända oljor behöver inte vara märkesbundna.

Uppdaterat: 2023-01-11 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, kör man bara 500 mil/år så är det väl bara att följa VAGs service-schema. Man kommer ju att köra max 1000 mil mellan oljebytena och det är ju inte mycket att bråka om.

Uppdaterat: 2023-01-12 10:42

När jag hade mc var det ett jäkla stohej om att det skulle vara rätt olja. Minns dock att jag hittade en väldigt bra artikel om mc-oljor med slutsatsen att det spelar ingen roll vilken olja så länge den uppfyller klassningarna.

Uppdaterat: 2023-01-13 11:51
Axa skrev:

När jag hade mc var det ett jäkla stohej om att det skulle vara rätt olja. Minns dock att jag hittade en väldigt bra artikel om mc-oljor med slutsatsen att det spelar ingen roll vilken olja så länge den uppfyller klassningarna.

Exakt, och det står även i bilens instruktionsbok vila krav som ställs på oljan. Dvs inte på något vis krav på dyra fabrikat, Biltema har oljor som tillfullo uppfyller kraven till de flesta ICE motorer.

Uppdaterat: 2023-01-13 20:45