Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

Här finns det en Lexus ES 2022 på 600mil.
https://www.blocket.se/annons/skane/lexus_es_300h_2_5_e_cvt_endast_600_mil___ev_byte/105819840

En riktigt snygg bil, kan jag hålla med om. Kan absolut tänka mig en sådan.

Uppdaterat: 2022-12-30 15:38
Optimus skrev:

Här finns det en Lexus ES 2022 på 600mil.
https://www.blocket.se/annons/skane/lexus_es_300h_2_5_e_cvt_endast_600_mil___ev_byte/105819840
En riktigt snygg bil, kan jag hålla med om. Kan absolut tänka mig en sådan.

"Jättefin Lexus ES 300 nya modellen ink . V-däck endast 600 mil säljes eller bytes till elbil." GURAN!!

Uppdaterat: 2022-12-30 15:51

Antagligen en värdelös bil för mig och förmodligen går baksätet inte ens fällas.
Lexus ger mig inte det minsta habegär.

Uppdaterat: 2022-12-30 16:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
40-talisten skrev:

Optimus skrev:
Här finns det en Lexus ES 2022 på 600mil.
https://www.blocket.se/annons/skane/lexus_es_300h_2_5_e_cvt_endast_600_mil___ev_byte/105819840
En riktigt snygg bil, kan jag hålla med om. Kan absolut tänka mig en sådan.

"Jättefin Lexus ES 300 nya modellen ink . V-däck endast 600 mil säljes eller bytes till elbil." GURAN!!

Nej, men tack för omtanken. Men varför köpa en begagnad när man kan köpa en ny Limited Edition för 457.800kr
https://www.lexus.se/buy-and-offers/offers/es-300h-promotion

Uppdaterat: 2022-12-30 16:14

Är inte ES bara en stylad Camry?

Uppdaterat: 2022-12-30 18:40
L. Mäkinen skrev:

Är inte ES bara en stylad Camry?

Jo, men betydligt mer än bara styling.

Uppdaterat: 2022-12-30 19:07
mso 1000 skrev:

Antagligen en värdelös bil för mig och förmodligen går baksätet inte ens fällas.
Lexus ger mig inte det minsta habegär.

Nej det förstår jag med tanke på hur du kan dregla över en Skoda 🤣
Och självklart går det varken fälla baksätet eller montera dragkrok.

Uppdaterat: 2022-12-30 19:08

Du skulle köpt bilen ist för leasing.
Många ett och 2 års bilar säljs för mer än de kostade nya.

Uppdaterat: 2022-12-30 20:16
Rikard skrev:

Du skulle köpt bilen ist för leasing.
Många ett och 2 års bilar säljs för mer än de kostade nya.

Jag?
Jag har köpt min bil, skulle aldrig komma på tanken att leasa en bil.
Och visst, skulle jag komma på tanken att sälja den i dag så blir det ca 70.000kr i förtjänst.

Uppdaterat: 2022-12-30 20:49
Mr Snoid skrev:

Rikard skrev:
Du skulle köpt bilen ist för leasing.
Många ett och 2 års bilar säljs för mer än de kostade nya.

Jag?
Jag har köpt min bil, skulle aldrig komma på tanken att leasa en bil.
Och visst, skulle jag komma på tanken att sälja den i dag så blir det ca 70.000kr i förtjänst.

Ursäkta, miss av mig =(

Uppdaterat: 2022-12-30 21:10

Tyckte väl att priset i blocketannonsen var lite högt, skulle behöva sänka det med mer eller mindre 100.000kr för att passa in i Lexus kampanjer. Oavsett är det en snygg bil vi talar om. Den skulle inte göra bort sig på uppfarten, inte på vägen heller.

Uppdaterat: 2022-12-30 21:45
Optimus skrev:

Tyckte väl att priset i blocketannonsen var lite högt, skulle behöva sänka det med mer eller mindre 100.000kr för att passa in i Lexus kampanjer. Oavsett är det en snygg bil vi talar om. Den skulle inte göra bort sig på uppfarten, inte på vägen heller.

Lexus är skitfina bilar, man kommer inte över fronten. Annars hade jag köpt en Lexus till hustrun. Perfekt då hon bara kör och har dålig koll på varningsmätare mm. Men Lexus går ju sällan sönder...
Hon kör Up och där får man kolla regelbundet om något rött lyser och om bilen går som den ska.
Nu är det glödlampa V fram som bränt sönder tex...

Uppdaterat: 2022-12-31 11:37
Gillar kurvor och rondeller

Samtidigt säger jag att Den som tror att Lexus inte går sönder lever i fablernas värld.
Det gör den men kanske mindre ofta men till nära dubbla kostnaden och nära dubbla servicekostnaden.

Uppdaterat: 2022-12-31 12:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Snygg skulle jag inte kalla den snarare ålderdomlig.

Uppdaterat: 2022-12-31 13:02
mso 1000 skrev:

Samtidigt säger jag att Den som tror att Lexus inte går sönder lever i fablernas värld.
Det gör den men kanske mindre ofta men till nära dubbla kostnaden och nära dubbla servicekostnaden.

Det hörs att du har stor erfarenhet av att äga och köra Lexus 😂
Eller du kanske berättar en saga från Tusen och en natt ?

Uppdaterat: 2022-12-31 13:05

Guran du är väl inte så dum att du tror dom är helt felfria och billiga att äga.

Jag har två kollegor på samma arbetsplats som har suv modeller med några år på nacken.
Och dom är nöjda märkes fantaster.
Dom blir extremt väl omhändertagna på verkstaden vid service men billigt är det inte.
Och det finns detaljer dom inte gillar.

Uppdaterat: 2022-12-31 13:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Och det finns detaljer dom inte gillar.

Vad är det dom inte gillar?

Uppdaterat: 2022-12-31 16:34
Gillar kurvor och rondeller

Grillen?

Uppdaterat: 2022-12-31 17:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Grillen?

Ja, den är ett stort no-no. Efter årsmodell 2015 är Lexus otänkbart för mig.

Uppdaterat: 2022-12-31 17:30

Dagens bilar skall ju upplevas skräckinjagande när man ser dom närma sig i backspegeln så att man snabbt flyttar sig...:)

Uppdaterat: 2022-12-31 17:35
motorcykelentusiasten skrev:

mso 1000 skrev:
Och det finns detaljer dom inte gillar.

Vad är det dom inte gillar?

Det är MSO som inte gillar ett Toyota derivat, och därför tar det sig detta uttrycket. Dvs han har aldrig ägt en Lexus av nyare årgång.
Men så klart kostar det lite mer att äga en premiumbil än en Skoda Octavia.
Jag tror mer på ett uttryck för avundsjuka och Jante som talar 😉

Uppdaterat: 2022-12-31 18:13
Pi skrev:

Dagens bilar skall ju upplevas skräckinjagande när man ser dom närma sig i backspegeln så att man snabbt flyttar sig...:)

Nej så fort går dom flesta inte, men en LS eller LC skulle jag inte ha något emot att ha, förutom att jag har lite svårt att rymmas på höjden i LC så får väl ta en RCF i stället. Synnerligen trevliga 5L V8 i både LC och RCF. Så dom går fort nog för att hinna i fatt dig Pi 😉

Uppdaterat: 2022-12-31 18:18
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
mso 1000 skrev:
Och det finns detaljer dom inte gillar.
Vad är det dom inte gillar?

Det är MSO som inte gillar ett Toyota derivat, och därför tar det sig detta uttrycket. Dvs han har aldrig ägt en Lexus av nyare årgång.
Men så klart kostar det lite mer att äga en premiumbil än en Skoda Octavia.
Jag tror mer på ett uttryck för avundsjuka och Jante som talar 😉

Mc. Det dom inte gillar är servicekostnaden och ovanligt seg automatisk baklucka som man nästan hinner gå runt hela bilen innan den öppnats.

För egen del Guran så skulle jag aldrig kliva in i en vinterkall bil och ej kunna köpa en bil utan automatisk förvärmning vilket jag haft i 20 år.
Vettiga och funktionella finesser och bra utrymme utan krimskrams och en snål bil med låga total kostnader är vad jag vill ha.

Så en Lexus går helt bort och vad det gäller Toyota så har jag svårt för att det låter motorljud som en trädgårdstraktor vid gaspådrag.
Och avsaknad av bränslevärmare.
Annars är nya corollan faktiskt helt okey.

Uppdaterat: 2023-01-01 09:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
mso 1000 skrev:
Och det finns detaljer dom inte gillar.
Vad är det dom inte gillar?
Det är MSO som inte gillar ett Toyota derivat, och därför tar det sig detta uttrycket. Dvs han har aldrig ägt en Lexus av nyare årgång.
Men så klart kostar det lite mer att äga en premiumbil än en Skoda Octavia.
Jag tror mer på ett uttryck för avundsjuka och Jante som talar 😉

Mc. Det dom inte gillar är servicekostnaden och ovanligt seg automatisk baklucka som man nästan hinner gå runt hela bilen innan den öppnats.
För egen del Guran så skulle jag aldrig kliva in i en vinterkall bil och ej kunna köpa en bil utan automatisk förvärmning vilket jag haft i 20 år.
Vettiga och funktionella finesser och bra utrymme utan krimskrams och en snål bil med låga total kostnader är vad jag vill ha.
Så en Lexus går helt bort och vad det gäller Toyota så har jag svårt för att det låter motorljud som en trädgårdstraktor vid gaspådrag.
Och avsaknad av bränslevärmare.
Annars är nya corollan faktiskt helt okey.

Testa en Camry, riktigt skön bil.
Den kommer föresten i ny utgåva 2023

Uppdaterat: 2023-01-01 19:06
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

mso 1000 skrev:
Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
mso 1000 skrev:
Och det finns detaljer dom inte gillar.
Vad är det dom inte gillar?
Det är MSO som inte gillar ett Toyota derivat, och därför tar det sig detta uttrycket. Dvs han har aldrig ägt en Lexus av nyare årgång.
Men så klart kostar det lite mer att äga en premiumbil än en Skoda Octavia.
Jag tror mer på ett uttryck för avundsjuka och Jante som talar 😉
Mc. Det dom inte gillar är servicekostnaden och ovanligt seg automatisk baklucka som man nästan hinner gå runt hela bilen innan den öppnats.
För egen del Guran så skulle jag aldrig kliva in i en vinterkall bil och ej kunna köpa en bil utan automatisk förvärmning vilket jag haft i 20 år.
Vettiga och funktionella finesser och bra utrymme utan krimskrams och en snål bil med låga total kostnader är vad jag vill ha.
Så en Lexus går helt bort och vad det gäller Toyota så har jag svårt för att det låter motorljud som en trädgårdstraktor vid gaspådrag.
Och avsaknad av bränslevärmare.
Annars är nya corollan faktiskt helt okey.

Testa en Camry, riktigt skön bil.
Den kommer föresten i ny utgåva 2023

Ja Camryn är skön. Tycker dessutom den är snyggare både interiört och exteriört jämfört med ES. Synd bara att det är så få versioner som säljs i Sverige.

Uppdaterat: 2023-01-04 21:47

Då var 6000 mil avklarat på 22 månader med Ioniq 5.
Förbrukning 18,7kWh/100km
938 timmar har jag suttit i förarsätet.
Snitthastighet är 64km/tim

Inga problem att rapportera, inte heller problem med 12V batteriet som annars många elbilsägare lider av.
Har fått plastrampen, den med en massa pixlar, mellan baklamporna utbytt på garanti, typproblem med limning som är dålig.
Sommardäcken har 6mm mönsterdjup, helt jämt slitna, efter två sommarsäsonger. Det enorma slitaget på elbilars däck är mest relaterade till dåliga däck.
Lär utan problem rulla två säsonger till.
Servicekostnad ca 1,5kr/mil. Inget att gråta över då bilen med det får 5års nybilsgaranti med obegränsade mil.

Får se om den rullar på lika problemfritt ytterligare 3000mil.

Uppdaterat: 2023-10-26 18:13

Du kör mycket Mr Snoid så det är bra att det fungerat klanderfritt.

Uppdaterat: 2023-10-29 12:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kul när det bara funkar.
6 mm betyder att däcken har mer mönster än vissa bilar har som nya idag.

Uppdaterat: 2023-10-29 19:47
Rikard skrev:

Kul när det bara funkar.
6 mm betyder att däcken har mer mönster än vissa bilar har som nya idag.

Såg fel, det var vinterdäcken som hade 6mm kvar, efter ca 3000mil, nu när dom blev monterade.
Sommardäcken hade 6mm i våras efter 1500 mil.
Får se till våren vad det var kvar av som efter 3000mil, gissar på 5mm.
Men både sommardäcken, Michelin och vinterdäcken Nokian är helt klart slitstarka.
Trotts att den tung elbilen med 600Nm vridmoment tydligen skall slit ut däcken på nolltid.
Det har jag i alla fall fått läsa i flera inlägg på detta forumet 🤣

Uppdaterat: 2023-10-29 21:48

Min Ioniq 5, en RWD Advance med 20 tums sommardäck och 19 tums vinterdäck, levererades i dec 2021. Jag har kört 2100 mil och kör försiktigt, så förbrukningen är låg. Bilen rapporterar 16,5 kWh/100km. Enligt Transportstyrelsens fordonsuppgifter har den en elenergiförbrukning för blandad körning på 17,9 kWh/100km.
Vid 2:a servicen i början på oktober hade sommardäcken ett mönsterdjup på 6 mm.
Jag kör oftast bilen med regenereringen inställd på lvl0 och använder paddlarna för att reglera hastigheten. På motorväg använder jag den adaptiva farthållaren och då sköter bilen farthållning och regenerering.
Jag har fått 2 OTA uppdateringar och väntar nu på den 3:e, som verkar riktigt intressant.
Om jag kommer ihåg rätt har jag fått 4 firmware uppdateringar för att fixa
- akut problem med immobilizer funktionen
- potentiellt problem med laddluckan
- förvärmningen inför snabbladdning
- potentiellt problem med VCU:n

Uppdaterat: 2023-11-17 14:58
P-I H

Fick höstens OTA idag.
Under några dagar har det visats på infotainmentskärmen att det pågår en nerladdning. Det är två pilar som snurrar uppe till höger.
När jag var och handlade och stängde av kom det upp ett meddelande, som frågade om jag ville uppdatera nu. Valde att vänta. Fick meddelandet igen när jag kom hem och stängde av, valde att uppdatera. Fickmeddelande om att starta motorn, för att uppdateringen skulle ske tillförlitligt. Startade motor. Uppdateringen tog ca 5 minuter.
Om man har engelska inställt som språk finns några bra kommandon nu i vintertid.
"Turn ON/OFF seat warmer"
"Turn ON/OFF the heated steering wheel"
Jag använder också
"OPEN/CLOSE the charging door"
"CALL Name"

Uppdaterat: 2023-12-20 11:23
P-I H

Ja den uppdateringen gav en del nytt, bla betydligt bättre ljud i stereon. Tycker även radions mottagning blivit bättre.
Du kan också visa närliggande laddare antal och lediga i den lilla delen av delad skärm. Även aktuell energiförbrukning till framdrift, värme/kyla, elektronik och batterikonditiobering.

Uppdaterat: 2023-12-20 12:19

Har man inte kunnat röststyra sätes- och rattvärme tidigare?

Uppdaterat: 2023-12-20 12:46
Axa skrev:

Har man inte kunnat röststyra sätes- och rattvärme tidigare?

Jo, det är ingen nyhet. har funkat hela tiden. en himla massa funktioner man kan röststyra om man väljer engelska.
Men det finns gott om fysiska knappar i bilen till det mesta så knappt nödvändigt.
Jag pratade med bilen en stund, men det var så fånigt så jag ställde tillbaka till svenska och trycker två gånger för att ställa in stolsvärme för passagerare.
Rattvärme och sätesvärme/ventilation startar automatiskt beroende på temperatur så det löser sig oftast själv.
Men det är väl en vanesak att i stället kommendera bilen.

Uppdaterat: 2023-12-20 17:35

Ja jag känner mig fånig att sitta och prata med bilen.

Och kian begriper inte norrländsk riks dialekt utan fixar max vart annat telefonsamtal. 🥺😊

Ytterst irriterande att måsta knäppa på funktioner varenda start.
Hyrde en ny opel.
Sätesvärmen hade vippströmbrytare för sätesvärme.
Mycket bra när man slår på på hösten och av på våren.

Uppdaterat: 2023-12-20 19:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Snoid
Ah, ok.
Ioniqen verkar ha liknande funktioner som Enyaq. Fast de flesta elbilar kanske är väldigt lika numera.
Röststyrningen funkar helt ok på Enyaq. Oftast behöver man artikulera tydligt för att bilen ska fatta. Ibland när jag vill stänga av stjärtvärmen stänger den av rattvärme.

Uppdaterat: 2023-12-20 19:32

Out of Spec Motoring jämförde hur snabbt 5 bilar kunde köra från Fort Collins till Las Vegas. Videorna är ca 1 år gamla.
Bilarna var Hyundai IONIQ 5, Tesla Model X , Ford Mustang Mach-E, Tesla Model 3 och Porsche Taycan Cross Turismo.
Det är två avsnitt på Yuotube
The Race To Vegas Is On! 5 Electric Cars Battle The Tesla Supercharger vs Public CCS Network - Pt. 1
Tesla vs CCS In The Race To Vegas! 5 Electric Cars Push The Charging Networks To The Max - Pt. 2

Uppdaterat: 2024-02-24 13:03
P-I H

En video som visar när en person i Tyskland hämtar ut sin Ioniq 5 N. Även om man inte är så bra på tyska är det en intressant video, med genomgång av inställningar, infotainment och första körupplevelsen i 240 km/tim på autobahn.
https://www.youtube.com/watch?v=A3oJ3joCQ0g

Uppdaterat: 2024-03-28 10:07
P-I H

7000 mil passerat. Inget spännande att redovisa förutom att bilen blivit transplanterad och har fått en ny AC-kompressor då den slutade fungera. Ett inte så ovanligt problem på elbilar.
I övrigt fungerar bilen som avsett, samma räckvidd som när den var ny. Trotts att jag mot diverse forumexperters råd oftast AC laddar till 100%.
Märkte heller ingen nämnvärd försämrad räckvidd då Värmepumpen inte fungerade.

Uppdaterat: 2024-03-28 10:13

Man blir lite nyfiken på vad som går sönder, kompressorn eller elmotorn som driver den ??
Gissar att den är en enhet och att man inte kan byta den ena eller andra separat.
Gufman hade en intressant film om PTC element i Tesla och varför det går sönder (snål inblandning av aluminium i keramiken) De är tillverkade i Syd Korea, har Kia/Hyundai samma problem ??

Uppdaterat: 2024-03-28 11:13

Ja vissa Hyundai/Kia har haft problem med trasiga PTC elementet. Men dom är inte ensamma.
Jag frågade inte vad det var i kompressorn som felade den. Konstaterade bara att den nu funkar som den skall. Gissar på att det sitter en lite varvtalsstyrd scrollkompressor i bilen.

Uppdaterat: 2024-03-28 13:06

Så där ja. Nu är sommardäcken på och 7300 mil passerade.
Vinterdäcken, Hakka R3, har nu rullat 3 säsonger och ca 4500mil.
6mm mönster kvar på samtliga fyra däck.
Hur var det nu med det där man läst i detta forum om hur stora tunga elektriska SUV:ar skall slita ut kopiösa mängder med däck på nolltid?

Uppdaterat: Igår 16:59

Jag fick med ett par Hankook Winter i*cept Evo 3 till min bil, och tycker mig nog ana ett aningen större slitage på de drivande bakhjulen är fram. Men annars håller jag med, bilen verkar inte äta däck som andra märken verkar vara drabbade av.

Uppdaterat: Igår 17:28
Power to the people

I tidiga ID.3 med 20-tumshjul slets däcken ner på bara 2 000 mil. Blev en hel del klagomål från ägare om detta...

Uppdaterat: Igår 18:22
Grosser skrev:

Jag fick med ett par Hankook Winter i*cept Evo 3 till min bil, och tycker mig nog ana ett aningen större slitage på de drivande bakhjulen är fram. Men annars håller jag med, bilen verkar inte äta däck som andra märken verkar vara drabbade av.

Så klart du inte får det jämna slitaget som en awd. Den startar alltid med att driva på alla hjulen upp till 30km/tim.
Kör så klart aldrig i Eco läget där bilen bara är bakhjulsdriven och ”slö” samt att värme/kyla bara går på halv effekt.
Märks oavsett knappt på förbrukningen.
Mycket trevligare att ha all effekt tillgänglig.
Är också bra att effekten inte reduceras förrän batteriet går ner till 20%. Så klart begränsar kyla även maximal effekt. Men inte som på VW ID4 GTX där man måste ha över 80% i batteriet för att få maxeffekt i bilen.

Uppdaterat: Igår 18:39

Kyle Conner berättar allt om Ioniq 5N. Teknik, bana, daglig körning och lite körning på mindre väg.
Ioniq 5N är kanske inte för mig, men roligt att titta på när andra visar vad den är kapabel till.
https://www.youtube.com/watch?v=M-yItgOAor0&t=67s

Uppdaterat: Igår 21:17
P-I H