Honda ska förutom batterielbilar även satsa på vätgasdrift – åtminstone på den amerikanska marknaden. Snart kommer en vätgasdriven version av Honda CR-V.
Honda ska förutom batterielbilar även satsa på vätgasdrift – åtminstone på den amerikanska marknaden. Snart kommer en vätgasdriven version av Honda CR-V.
Kommentarer
Bränslecellen används ALDRIG som drivkälla - bara energikälla. Drivningen i bränslecells bil sker via elmotor/elmotorer.
Skillnaden mot denna och Toyota/Hyundai - och kommande BMW X5, är att- sannolik- cellen är mindre och batteriet större. Dvs bränslecellen får ta hjälp av batteriet vid start OCH acceleration.
Tror att de flesta här förstår att det är elmotorer som driver även en s k vätgasdriven bil, Tjalle.
Sen får väl framtiden utvisa hur de olika tillverkarna väljer att konfigurera batteristorleken i sina "vätgas-bilar". Tror fortfarande inte på vätgasdrift av personbilar men för lastbilar i långfärdstrafik kanske det är rimligare - i alla fall jfr batteri-drift.
Det finns fordon som använder vätgas som drivmedel i förbränningsmotorer. Kawasaki samarbetar med Toyota kring såna motorer.
OK Mäkinen - men vanligtvis idag är det nog ändå elmotorer som sköter driften. Men jag misstänker att det inte var det du berättade om som Tjalle avsåg...:)
I artikeln sägs - entydigt - flera gånger: vätgas som drivmedel. Bilen är en vätgasbil - men inte vätgasDRIVEN bil. Vätgas är i sammanhanget energikälla. Det finns flera förslag på att använda vätgas som drivmedel i förbränningsmotorer, dessa blir då vätgasdrivna.
Detta är självklart som påvens skägg - men det var INTE jag som började. :o)
Men Tjalle, vad är då din Stelvio? 6-cylindrig turboladdad Ferrari ICE-motordriven, tja det skriver man väl inte i en artikel eller säger i talspråk. Den kallar man väl ändå Bensindriven motor, eller bensinmotor, möjligen med förtydligandet att det är en Ferrarimotor för att påvisa viss prestanda.
Det är för mig uppenbart att författaren trodde - eller skrev slarvigt -så att han kunde förleda "mindre vetande", att bränsleceller har en inbyggd drivanordning som driver fordonet. Jag ville undanröja den risken.
Du glömde "dubbelturbo"- utan kännbart turbolag. Det - och Torque Vectoring - är "grädde på moset".
Tror nog att artikelförfattaren visste vad som gällde och håller nog med "Guran" i hans senaste inlägg. Sen förenklar man det nog dessutom till bensindriven bil...:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.