Vi Bilägares forum

Volvos nya Recharge-däck är sämre året runt

Volvos nya Recharge-däck är sämre året runt

Flera av Volvos modeller säljs med specialutvecklade ”året runt-däck”. Hur står sig dessa mot traditionella sommar- och vinterdäck? Inte särskilt bra, visar vårt test.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-26 15:10

Kommentarer

Tänk att det är så lätt att bränna sitt varumärke genom att snåla lite.

Uppdaterat: 2022-10-26 15:48

Ja det där chockade mig när Volvo gick ut med det. Volvo har ju gjort sig kända för att ha säkra bilar, men sen går dom och gör nåt sånt här dumt.

Uppdaterat: 2022-10-26 17:39
- Peugeot e-208 GT 2022

Volvo bryr sig numera inte så mycket om den nordiska marknaden. I övriga världen duger nog åretruntdäck bra, och Volvo sparar in på däckskostnader.

Uppdaterat: 2022-10-26 18:14

Skulle aldrig köpa en bil med dessa skitdäck, där det enda de var bättre på, var att de var lite mera lättrullade än sommardäck. Det begriper ju vem som helst att det inte finns s.k. "Året Runt Däck" . Bara den dumsnåle tror det.

Uppdaterat: 2022-10-26 18:29
40-talisten skrev:

Volvo bryr sig numera inte så mycket om den nordiska marknaden. I övriga världen duger nog åretruntdäck bra, och Volvo sparar in på däckskostnader.

Hur menar du att dom sparar pengar? Har aldrig köpt en ny Volvo så vet inte hur det funkar, men det brukar ju vara så när man beställer en ny bil så ingår sommardäck, men vinterdäck är ett tillägg som man får välja om man vill.

Kanske har vinterdäck ingått till en ny Volvo, jag vet inte, men de bilar som jag köpt nya har det inte ingått och då förstår jag inte vitsen med att byta ut sommardäcken mot åren runt däck.

Uppdaterat: 2022-10-26 19:04
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja det där med säkerhetsimage är ju bra i marknadsföringen

Uppdaterat: 2022-10-26 19:29

Varken bättre eller sämre, snarare tvärtom.

Uppdaterat: 2022-10-26 22:26
Power to the people

Grosset, Helt riktigt. ;-D

Uppdaterat: 2022-10-27 09:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvo sparar pengar för sina prenumerations- och privatleasingtjänster. De behöver inte längre erbjuda hjulskifte. Se hur det gick med Lynk där hjulskiftet bara inneburit problem, missnöjda kunder osv.
Med åretrunt-däck slipper de allt strul.
Men är sämre för kunden.
De som köper bilen kan ju dock köpa riktiga vinterdäck. Och det blir inte billigare för kunden.
Året-runt-däck passar ingenstans.
Sämre på sommaren än sommardäck och sämre på vintern än vinterdäck.
Och de är dyra dessutom.
Men de finns för dem som dumsnålar och vill köra samma däck året runt.

Uppdaterat: 2022-10-27 11:45

Bara vansinne! Hoppas verkligen att Volvo ändrar sig. Som sagt dessa däck är som vi ser i VIB's test sämre på både vinter och sommar på flera sätt så varför erbjuda kunderna de sämsta däcken?

Volvo borde erbjuda de bästa däcken kan man tycka, men säkerhet har tydligen hyvlats bort från Volvo's prioriteringslista.

Uppdaterat: 2022-10-27 12:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Men är det inte så att dom erbjuder dom bästa däcken som fungerar hyfsat året runt. Finns faktiskt bilägare som tycker detta är en bra idé och som kanske inte ens kör bil då väglaget är eländigt eller ställer krav på att hade absolut bästa däcken.
Skulle även vara intressant att se en test med däck som rullat 1500mil och inte helt nya. Prestandan när däcken är halvslitna är faktiskt mer intressant än att testa helt nya däck.

Uppdaterat: 2022-10-27 19:43

Men om sommar och vinterdäck blir sämre efter 1500 mil så lär väl dessa sketna "året runt däck" också bli det. Same same!

Uppdaterat: 2022-10-27 21:38
Christer skrev:

Men om sommar och vinterdäck blir sämre efter 1500 mil så lär väl dessa sketna "året runt däck" också bli det. Same same!

Det vet du inte för tyvärr så testas bara helt nya däck och jag är övertygad om att även prestandan försämras rejält och olika.
Jag dömmer inte ut åretruntdäck som en fungerande lösning för de som inte har behovet av absolut bästa möjliga däck för olika väglag.
Skulle gärna vilja se en jämförande test av ett några år gamla däck som rullat ett par tusen mil.
Att helt nya däck avsedda för sommar eller vinter är bäst som nya råder ju ingen tvivel om.

Uppdaterat: 2022-10-27 22:38

Det finns tyska tester av sommardäck där man mäter slitage. Premiummärken har lägst slitage, Michelin ligger i topp, men även GoodYear har skärpt till sig och ligger bra till med sina nyaste däck. Continental är Ok. Pirelli har högst slitage av premiummärkena.
De tidningarna mäter slitage även för året-runt-däck men de är inte direkt jämförbara eftersom man inte testar olika sorters däck i samma test.
Däremot kan vi se att de märken som har lågt slitage på sommardäck också har det för året-runt-däck. Och de som har högt slitage på sommardäck också har de för sina året-runt-däck.
Finns iaf inget som säger att året-runt-däck skulle ha lägre slitage än ”halvårsdäck”.
Så även om man skulle välja Michelin så får sämre prestanda med året-runt genom däckets hela livslängd än med halvårsdäck från samma däcktillverkare.
Året-runt-däcken från premiumtillverkare ger prestanda som kinesiska budget-däck för halvår. Och på vintern ännu sämre.
Man betalar dyrt för sämre prestanda.
Billigare och bättre att köra på halvårsdäck från tillverkare i mellanklassen än året-runt från premiumtillverkare. Om man vill komma billigt undan.

Uppdaterat: 2022-10-28 08:49
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Men om sommar och vinterdäck blir sämre efter 1500 mil så lär väl dessa sketna "året runt däck" också bli det. Same same!

Det vet du inte för tyvärr så testas bara helt nya däck och jag är övertygad om att även prestandan försämras rejält och olika.
Jag dömmer inte ut åretruntdäck som en fungerande lösning för de som inte har behovet av absolut bästa möjliga däck för olika väglag.
Skulle gärna vilja se en jämförande test av ett några år gamla däck som rullat ett par tusen mil.
Att helt nya däck avsedda för sommar eller vinter är bäst som nya råder ju ingen tvivel om.

Men om Rechargedäcken bara var bättre i en testgren i VIB:s test (lättrullat), varför skulle de bli bättre efter 1500 mil i flera testgrenar? Låter väldigt ologiskt.

Uppdaterat: 2022-10-28 12:17
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Christer skrev:
Men om sommar och vinterdäck blir sämre efter 1500 mil så lär väl dessa sketna "året runt däck" också bli det. Same same!
Det vet du inte för tyvärr så testas bara helt nya däck och jag är övertygad om att även prestandan försämras rejält och olika.
Jag dömmer inte ut åretruntdäck som en fungerande lösning för de som inte har behovet av absolut bästa möjliga däck för olika väglag.
Skulle gärna vilja se en jämförande test av ett några år gamla däck som rullat ett par tusen mil.
Att helt nya däck avsedda för sommar eller vinter är bäst som nya råder ju ingen tvivel om.

Men om Rechargedäcken bara var bättre i en testgren i VIB:s test (lättrullat), varför skulle de bli bättre efter 1500 mil i flera testgrenar? Låter väldigt ologiskt.

Det vet jag inget om. Men skulle vara en intressant test.
Förövrigt så efterlyser jag lite fler tester av t.ex två år och 1500 mil gamla vinterdäck. Hur presterar dom då?
Eller hur fort degraderas däckens egenskaper.
Eller testa på andra underlag, min erfarenhet av åretruntdäck, ja jag har kört ett par år på sådana, var att dom var väldigt bra på grusvägar.
Så bor man så kanske det är väldigt bra sommardäck. För vinteregenskaperna på hala småvägar är inte något bra, man tar sig förvisso fram.

Uppdaterat: 2022-10-28 12:25

Jag håller helt med Guran i det här fallet. Eftersom ytterst få bilägare byter däck var hundrade mil är det naturligtvis väldigt intressant att veta hur bra de är efter ett par tusen mil när de närmar sig slutet.
Kanske är det däck som var bäst som nytt helt värdelöst då?
Och kanske är just de här Volvodäcken väldigt bra då?
Men det vet vi ju inte innan man provat..

Uppdaterat: 2022-10-28 21:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag håller helt med Guran i det här fallet. Eftersom ytterst få bilägare byter däck var hundrade mil är det naturligtvis väldigt intressant att veta hur bra de är efter ett par tusen mil när de närmar sig slutet.
Kanske är det däck som var bäst som nytt helt värdelöst då?
Och kanske är just de här Volvodäcken väldigt bra då?
Men det vet vi ju inte innan man provat..

Jag är ingen expert på däck, men jag misstänker att de däck som försämras mest är de mjukaste eller?
Med andra ord riktiga vinterdäck.

Som sagt, jag är lågt i från nån expert på området så jag kanske har helt fel, men det är min gissning.
Varför jag tror det är för att däck hårdnar med åren och en viktig komponent i vinterdäck är att dom är mjuka.

Uppdaterat: 2022-10-28 21:37
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja det där med att vinterdäck hårdnar kan jag hål med om. Hade för några år sedan en andrabil, en Opel :), med gamla testvinnande Hakkapelitta dubbdäck med bra mönster och massor av dubb. Det enda dom var bra på var att göra massa oljud. Mina mycket nyare dubbfria hakkadäck var mycket bättre på allt, även på is. De gamla dubbarna gjorde bara några repor i isen men gummit i däcken bet inte alls.
Nu är det så klart orättvist att jämföra åtta år gamla dubbdäck med två år gamla odubbade. Men skulle tro att många kör runt på sådan gamla vinterdäck i tron att de fortfarande är bra.
Skulle jag tro något så tror jag att dubbdäck fortare tappar prestanda än odubbade.

Uppdaterat: 2022-10-28 21:47

Sålde för många år sedan fyra hjul med dubbade bakelitdäck till en jobbarkompis.
Han var helnöjd, greppet på is var bra, de flesta dubbarna var kvar, men i övrigt var de kass, bra gamla, stenhårda, men med fullt godkänt mönster.
Det var märkesdäck med gott rykte och de hade toppresultat i test.
Som nya!

Uppdaterat: 2022-10-28 22:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag minns en gammal bil jag hade för länge länge sedan. Tror året var 2007 eller nåt sånt.
Jag hade fram tills dess bara kört på dubbade vinterdäck då jag bodde i norr och hade dubbat på den bilen också, men de var ganska gamla. Dubben var helt OK, men gummit var för hårt.

Köpte då bara en säsong begagnade odubbade och greppet var som natt och dag. De odubbade var ju milsvida bättre än mina dubbade som hade för många år på nacken.

Uppdaterat: 2022-10-29 04:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Har också haft Hakka 4 dubbdäck från 2006 för nåt år sen, sgs alla dubbar kvar men hårda som hockeypuckar och komfort därefter. Förvånansvärt bra grepp jämfört med frugans då nya Hakka 7 med dubbar.

Uppdaterat: 2022-10-29 09:40

Ja att era gamla dubbdäck 5-15 år gamla är kass är väl ganska självklart. Dom blir hårda, men diskussionen gällde ju om Volvos rechargedäck är bra eller som Snoid och saabnisse antyder, att de blir bättre med tiden till skillnad från vanliga sommar och vinterdäck. Jag tvivlar mycket starkt att så är fallet.

Uppdaterat: 2022-10-29 19:09
Christer skrev:

Ja att era gamla dubbdäck 5-15 år gamla är kass är väl ganska självklart. Dom blir hårda, men diskussionen gällde ju om Volvos rechargedäck är bra eller som Snoid och saabnisse antyder, att de blir bättre med tiden till skillnad från vanliga sommar och vinterdäck. Jag tvivlar mycket starkt att så är fallet.

Jag har ingen aning, men troligen är fortfarande ”halvårsdäcken” bäst.
Men jag dömmer för det inte ut åretruntdäcken som ett fungerande alternativ för somliga. Och som jag skrev tidigare så tror jag det är ett optimalt sommardäck för de som bor på landsbygden och kör mycket på grusvägar. Där är dom riktigt bra och hyfsade på asfalt. Körde för övrigt i till stugan på mina odubbade Hakka R3, dom är riktigt bra på grusvägar. Komfortabelt och ett jäkligt bra bett och styrförmåga, så det gick åt lite mer ström än vanligt med bilen i sportläge, så den tillåter att rumpan svajar ut lite, med drift på alla fyra hjulen.

Uppdaterat: 2022-10-29 19:28

Christer
Nej du missuppfattade, det var en test av beg. däck vi ville se och då kanske det inte skiljer så mycket mellan Volvos Recharge och andra.
Men det vet vi ju inte, eller hur?
Jag tror inte att det är så många bilägare som byter däck lika ofta som de byter strumpor därför är det önskvärt med en test av beg. däck.

Uppdaterat: 2022-10-29 19:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är alltså inte bara en snål-lösning, utan de motiverar den även med greenwashing!

Uppdaterat: 2022-10-30 16:48

Men oavsett om ett åretruntdäck blir mjukare eller hårdare med tiden så blir det sämre någon av årstiderna.

Uppdaterat: 2022-10-30 20:29

Mönstret i Året-runt-däck är en halvmesyr, passar varken sommar eller vinter bra och det mönstret blir inte bättre med tiden. Sen håller knappast året-runt-däck i 5-15 år. Mönstret slits ju mer om man kör på dem hela året jämfört med ett halvår i taget. De slits ju dubbelt så fort. Det har ni inte tänkt på…

Uppdaterat: 2022-11-27 17:53

Nej dom slits inte dubbelt så fort, däckslitaget räknar då jag i antal mil jag får ut av däcken. Men är väl bra att gummit inte hinner bli gammalt och torrt innan däcken behöver bytas.

Uppdaterat: 2022-11-27 18:28

Året runt däck borde slitas mer än dubbelt så fort, dels för att de används hela året, men också för att de har mjukare gummi som slits onödigt mycket på sommaren då.

Uppdaterat: 2022-11-28 08:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Så klart att man sliter ut en omgång åretruntdäck på ungefär halva tiden kontra två uppsättningar däck.
Men det är inte så väldigt mjuk gummiblandning i däcken. Dom är som grovmönstrade lite mjukare sommardäck, och beter sig som sådana.
Men längst livslängd i tid har ju reservdäcket (om man har ett sådant)
Så då borde man ha reservdäck på bilen, dom har en väldigt lång livslängd, dom räcker oftast hela bilens livstid.
Men rörande åretruntdäck så skulle jag gissa på att dom klarar ungefär lika många mil som vinter+sommardäck/2.
Kan så klart hålla längre beroende på jämförelseprodukten.
Är det de fantastiska Bridgestone däcken som VAG har på vissa dimensioner till sina elbilar så är dom troligen mångdubbelt mer slitstarka.

Uppdaterat: 2022-11-28 08:30

Så klart att man sliter ut en omgång åretruntdäck på ungefär halva tiden kontra två uppsättningar däck.
Men det är inte så väldigt mjuk gummiblandning i däcken. Dom är som grovmönstrade lite mjukare sommardäck, och beter sig som sådana.
Men längst livslängd i tid har ju reservdäcket (om man har ett sådant)
Så då borde man ha reservdäck på bilen, dom har en väldigt lång livslängd, dom räcker oftast hela bilens livstid.
Men rörande åretruntdäck så skulle jag gissa på att dom klarar ungefär lika många mil som vinter+sommardäck/2.
Kan så klart hålla längre beroende på jämförelseprodukten.
Är det de fantastiska Bridgestone däcken som VAG har på vissa dimensioner till sina elbilar så är dom troligen mångdubbelt mer slitstarka.

Uppdaterat: 2022-11-28 08:30

Volvos rechargedäck finns bara av en anledning. Bönräknarna på företaget kan visa på att Volvo tjänar pengar på dessa undermåliga däck.

Uppdaterat: 2022-11-28 09:18

40-talisten, varför skulle Volvo tjäna mer pengar på dom däcken?
Är vänlig så fall endast för de ”hyrda” bilarna man eventuellt skall kunna tjäna lite mer.

Uppdaterat: 2022-11-28 11:41

Det vore intressant att veta hur många med Recharge-däcken som fick problem med förra veckan vinteroväder och blev stående. Tycker det var lite småbesvärligt med riktiga vinterdäck.

Uppdaterat: 2022-11-28 11:56

För Volvo, i vart fall i Sverige, är det nog en rätt stor andel av bilarna som är "hyrda" av Volvo på olika sätt (förmånsbilar bl a) så nog lär det vara ekonomiska faktorer som ligger bakom detta beslut.
F ö är det väldigt ynkligt av ViB att inte snabbt kunna återställa möjligheten att redigera sina inlägg !

Uppdaterat: 2022-11-28 12:16

Jag förstår inte hur Volvo har tänkt med dessa däcken.

Uppdaterat: 2022-12-03 15:11

Volvo har väl tänkt att däcken ska fungera i ett genomsnittsklimat som innehåller blandade förhållanden. Ett blötsommar-höst-vår-mildvinterdäck om man så vill.

Uppdaterat: 2022-12-03 15:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...