Vi Bilägares forum

70-åring kuggade uppkörning – försökte muta inspektör

70-åring kuggade uppkörning – försökte muta inspektör

En kvinna i Västerås åtalas för att ha mutat en inspektör på Trafikverket efter en misslyckad uppkörning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-24 17:30

Kommentarer

Vad var det för speciellt med att hon var 70 år?
Hade det varit bättre om hon varit 25?

Uppdaterat: 2022-11-24 17:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Det är vanligare att folk över 70 försöker muta sig till ett körkort.

Uppdaterat: 2022-11-24 19:59

Axa: "Det är vanligare att folk över 70 försöker muta sig till ett körkort."

Har du källa eller statistik på det?

Uppdaterat: 2022-11-24 20:32

Trams!

Uppdaterat: 2022-11-24 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med tanke på att folk över 70 knappt kan köra bil så är det troligen så 🤪🤣😂

Uppdaterat: 2022-11-24 21:05

Vilka får betala mest i sin bilförsäkring, 23-åringar eller 73-åringar?

Uppdaterat: 2022-11-24 21:12

Haha, det var ett skämt. Det är väl inte vanligt att 70-åringar tar körkort. Inte heller att de mutar statstjänstemän.

Uppdaterat: 2022-11-24 22:01

Jag ger mig sjutton på att 23-åringar i genomsnitt har lägre premie än 73-åringar eftersom de bryr sig om att kolla regelbundet. Är man äldre finns risk för att man tror att de gamla bonussystemen finns kvar och att man behandlas väl som mångårig kund.

Uppdaterat: 2022-11-24 22:36

en komisk historia

Uppdaterat: 2022-11-25 06:22

@Mäkinen: Det handlar inte här om bilvård i försäkringen. Upp till 25 år får försäkringstagare högre premier, därför att de de kör aggressivare, och orsakar fler olyckor. Det är statistiskt säkerställt, och försäkringsbolagen vet det och sätter premien därefter.

Uppdaterat: 2022-11-25 07:19

Sen är jag inte heller så säker på att dagens "23-åringar" i allmänhet är så ekonomiskt sinnade så frånsett den generellt mycket högre premien så tror jag inte heller på Mäkinens gissning. Fast nu har vi åter spårat ur trådens egentliga ämne...:)

Uppdaterat: 2022-11-25 10:45

Om man inte ser skillnaden på en pappersbunt och en sedelbunt kanske man inte ska köra bil.

Uppdaterat: 2022-11-25 16:35
NH

Min granne, vars man avled för några veckor sen, kom o frågade mig hur man stängde av helljuset, mannen hade tydligen glömt stänga av det senast han körde bilen.
Vi har varit grannar i 5 år, de åkte till affären en gång i veckan, och det var han som körde, men hon som backade ur garaget.
När hon satt i bilen och jag skulle visa spaken, tänkte jag
"Men snälla nån, ska du verkligen ut och köra bil"
Kanske såg hon bättre på långt håll, men på nära såg hon ingenting. Hon kännde sig fram som en blind, helljus lampan såg hon inte, det var en annan trafikant som sagt att hon åkte runt med helljuset.
Vet inte hennes ålder, men gubben var 96.

Uppdaterat: 2022-11-25 17:01

Vem kör upp i 70 års ålder? Har hon blivit av med kk? Då har det väl funnits en anledning att ta det.
Mr snoid: Vi har en taxichaufför på 82! Alldeles utmärkt chaffis, måste gå på hälsokontroller oftare för samhällsresor.

Uppdaterat: 2022-11-25 17:58
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Jag vänder mig främst mot sensationsmakeriet i rubriksättningen.
Det fanns ingen anledning att skriva ”70-åring”!
Det är inget brott att vara 70 år, inte heller något brott att vara kvinna.
Det är i bestickningen brottet ligger!
Här finns en möjlighet för SPF eller PRO att anmäla för åldersdiskriminering!

Uppdaterat: 2022-11-25 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Andemeningen i rubriken var väl att 70-åriga kvinnor inte borde köra bil...

Seniorer som kör bil, känner av sina fysiska tillkortakommanden, och anpassar sin körning därefter. Alltså inga långfärder, kör inte i mörker, åker kända vägar, håller fartgränser osv. Och notera, det är 23-åringar som orsaker flest olyckor, inte 73-åringar!

Uppdaterat: 2022-11-25 18:31

Men det Rikard beskriver är tyvärr inte så ovanligt.
Jag har en 82-årig bekant som inte varit på en läkarkontroll på elva år!
Jag vet inte hur han kör nu, jag har inte åkt med honom på över 25 år, men då körde han som en tok, max tio meter bakom framförvarande!
Det hör till saken att han är en enveten predikant för trafiksäkerhet!
För körkort över B krävs läkarintyg/hälsodeklaration och resultat från synundersökning då körkortet ska förnyas, det borde gälla även för B!

Uppdaterat: 2022-11-25 18:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte så enkelt som du tror 40-talisten.
Farsan blir snart 91år.
Morsan ger honom massa förmanande om bilkörandet, och det verkar ha hjälpt. Nu ringer han alla fall till mig då det behövs köras med släpkärra. Han får bara köra i närområdet men är gramse över det, men verkar förstå att han inte skall köra bil i stadsmiljö eller försöka hantera en släpvagn. Nu ringer morsan på sin 77 åriga syrra som fortfarande är väldigt allert och fungerar som färdtjänst 😃
Inte lätt det här med att bli gammal och alltid kunnat fixat allt själv.

Uppdaterat: 2022-11-25 22:31

Snoid, dina föräldrar visar med sin anpassning av sitt bilkörande, att seniorer har omdöme att inse sina begränsningar för att inte orsaka bilolyckor. Precis som jag tidigare skrev...

Uppdaterat: 2022-11-26 08:10

Jo det är bra med de äldre som står under läkarbehandling eller har vett att göra läkarbesök regelbundet, läkaren har då skyldighet att meddela om patienten är olämplig som bilförare, men tyvärr finns ett gäng seniorer som absolut inte går till läkare av olika anledningar, vettiga eller ovettiga.
Jag tror att det är bland de senare en stor del av olämpliga bilförare finns.
Att det inte sker fler olyckor för dessa har nog flera orsaker, mindre körsträckor, ofta en lång körvana som delvis kan kompensera för andra olägenheter, men jag anser ändå att en obligatorisk läkar- och synkontroll bör krävas för alla körkort som ska förnyas efter att 60 år är fyllda.

Uppdaterat: 2022-11-26 09:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, detta med risken att förlora sitt körkort p g a nån form av åldersrelaterad begränsning är nog nåt som de flesta av oss kommer att uppleva vad det lider - även om man mitt i livet inte har en tanke på detta. Och vilka konsekvenser det kan bli för den enskilde. Många av de äldre som förlorar körkortet har ju också svårt att t ex ta sig till affären på annat sätt och som redan konstaterats i diskussionen ovan så har många av dessa väldigt korta årliga körsträckor och är även tämligen medvetna om sina svagheter som förare. Det jag har funderat över är varför man inte skulle kunna få behålla t ex en AM-behörighet så att man i alla fall skulle kunna ta sig fram, om än långsamt, med endera en moppebil eller kanske ännu hellre en A-traktor. Det skulle nog underlätta avsevärt för många. Visst - det finns "25-moppebilar" som ännu inte kräver körkort for oss som idag är äldre men en A-traktor vore nog ett bättre fortskaffningsmedel i den jämförelsen.

Uppdaterat: 2022-11-26 10:01

Pi- det är helt riktigt, en AM-behörighet bör få behållas även om B dras in och inga olägenheter kvarstår.

Uppdaterat: 2022-11-26 10:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, tror du att något politiskt parti skulle kräva läkar- och synkontroll för alla körkortsinnehavare över 60? Om man nervöst sviktar eller gör fel på provet, så ska körkortet automatiskt dras in? Hur många hundratals eller miljoner kontroller handlar det om? Vem betalar detta, skattemedel eller pensionärer får betala själva?

Glöm det förslaget, seniorerna är så många numera att de avgör riksdagsval och ev ny regering. Inget parti stöter sig med dem...

Uppdaterat: 2022-11-26 10:55

Råkade ut för en ofrivillig datorblack-out eller är det efterverkningar av Black Friday som hoppar in?
Nåja jag hann inte skriva färdigt, jag skulle tala om en äldre granne i byn som kör bil trots en allvarlig synnedsättning, den är bättre nu, men han har ingen syn på ena ögat och vid en synundersökning hotade (?) ögonläkaren att anmäla till körkortsregistret. Efter en operation har synen dock blivit bättre.
Nu är han väl medveten om sitt problem och kör väldigt försiktigt, men jag undrar om han nu blivit av med sin B-behörighet tror jag inte han borde få ha kvar AM heller.

Uppdaterat: 2022-11-26 11:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det bör vara återkommande test på trafikregler också åtminstone vart tionde år. Det kan inte vara en mänsklig rättighet att få fortsätta köra bil bara för att man någon gång i forntiden råkat klara en uppkörning.

Medicinskt märker man inte sin försämring över tid på syn och reaktionsförmåga.
Läkare är alldeles för slappa med att rapportera att folk är olämpliga. Min svärmor hade körkortet kvar tills hon dog trots kraftig Alzheimers så vi fick sno bilen av henne.

Uppdaterat: 2022-11-26 11:53

Javisst borde man ha en kontroll av körkortsbehörighet inom reglerade tider.
Det har man ju t.ex. i USA där man i vissa stater måste förnya sitt körkort inom viss tid.
Där är det ju oftast enkelt, i vissa fall bara svara på några frågor och köra ett varv runt kvarteret.
Här ett ganska kul exempel på hur det kan vara att ta körkort i USA, men det skulle absolut inte kunna fungera i Sverige med vår överutvecklade byråkrati:
https://www.devote.se/rebeckasliviusa/att-ta-ett-amerikanskt-koerkort-22026335

Uppdaterat: 2022-11-26 13:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, det låter som att ta körkort i USA, var som i Sverige på 40-talet. Farsan tog mc-körkort då, och körkortsinspektören föreslog att han skulle ta bilkörkort. Det var bara att köra en sväng runt kvarteret, så var det klart. Farsan förklarade något grötmyndigt, att när han hade råd att köpa bil, så skulle han ha råd att ta bilkörkort också. Man kan ha i åtanke då, att för en arbetare före kriget var en eget bil ungefär som att ha ett privatplan för oss. Det var inte längre lika lätt och billigt att ta körkort, när han kunde köpa bil i början på 60-talet. Gissa om han ångrade sin tidigare vägran...

Uppdaterat: 2022-11-26 13:38

Men till slut så är det nog ändå de något yngre förarna som ställer till med flest farliga situationer i trafiken och hur skall vi lyckas få bort alla dessa - apropå alla förslag som kan innebära körkortsindragning för äldre bilförare... Ni bir alla (nåja, inte riktigt alla) äldre och många inser sina begränsningar och utmanar inte ödet onödigtvis så jag gissar att ni som är yngre och propagerar ivrigt för tester och körkortsindragningar inte är lika säkra på det när ni kommer uppåt i åldern...

Uppdaterat: 2022-11-26 13:40

Farsan slutade att köra bil vid 80, men det berodde inte på bristande körförmåga. Det blev helt enkelt för dyrt med bil. Skatt, försäkring, drivmedel, besiktning och reparationer tog för mycket av hans blygsamma pension. Bilen såldes, och han åkte buss och spårvagn i fortsättningen, helt nöjd med detta.

Uppdaterat: 2022-11-26 13:52

Pi,
Tyvärr är det svårt att få erfarenhet innan man börjar köra. Ett sätt är väl att man får köra ett långsammare fordon i början innan man kör en riktig bil.
Det kan knappast vara ett problem med återkommande test om man ändå anser sig ha färdigheter nog för att kunna köra.

Uppdaterat: 2022-11-26 16:16

Mäkinen
Jag hör ju själv till oldboysen, men ser till att hålla koll på hälsa och syn så gott som möjligt.
Jag är säker på att äldre bilförare i många fall är sämre än yngre, men att det ofta kompenseras av erfarenhet och bättre medvetande.
Att yngre bilförare råkar ut för mer olyckor är ju fastställt sedan länge och kanske borde vi införa samma skylt som finns i England, en stor röd fyrkant med ett tydligt L för färska bilförare.

Uppdaterat: 2022-11-26 16:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - och för förare av "tjänstebilar"...:)

Uppdaterat: 2022-11-26 18:52