Vi Bilägares forum

Priset på begagnade elbilar fortsätter störtdyka

Priset på begagnade elbilar fortsätter störtdyka

Nya siffror från Blocket visar att elbilspriserna ligger på en betydligt lägre nivå i dag jämfört med i augusti.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-03 09:40

Kommentarer

När bristsituationen lägger sig kommer naturligtvis beg.priserna normalisera sig.

Uppdaterat: 2022-11-03 09:48

Inte så konstigt. Vem vill köpa (en ändå förhållandevis) dyr elbil av ”första generationen” när de utvecklas så snabbt? Efterfrågan på tjock-tv är heller inte så stor…

Uppdaterat: 2022-11-03 10:21
Togga

Det här är det intressanta.
” Priserna avser begagnade bilar som gått mellan 1 000 och 14 999 mil med registreringsår 2012–2021.”

Kan ju betyda att det är många äldre elbilar som få är intresserade av idag. Det är stor skillnad mellan elbil 2012 och 2021. Tror knappast att utbudet av nyare beg elbilar är stort på Blocket.

Uppdaterat: 2022-11-03 10:25

Inte konstigt att medianpriset går ned.
Det har ju varit hysteriskt uppskruvat med begagnatpriserna över nypriset på bilen.

Uppdaterat: 2022-11-03 10:33

Ja, det är nog en naturlig utveckling sett ur perspektivet att lätt begagnade elbilar haft ett orealistiskt högt pris. När tillgången börjar matcha efterfrågan lär detta normaliseras än mera.

Uppdaterat: 2022-11-03 11:10

Och när bra elbilar (läs lika funktionella och enkla att leva med) kommer ut blir nuvarande betydligt billigare då ingen förstår hur man kunde backa massor med år i användarvänlighet och lättja bara för att stå ut med dagens elbilar, och ja, jag har själv en. Har även 2 andra bilar, men till pendling är elbilen tämligen överlägsen, till allt annat ohjälpligt besvärlig, inget som passar en lat person som mig, men är man en fanboy så visst! Med det är det som krävs just nu. Men bättre elbilar kommer garanterat.

Uppdaterat: 2022-11-03 12:07

Utvecklingen går så fort med elbilar, de som kan privatleasar hellre en ny än köper en äldre begagnad med föråldrad teknik.

Uppdaterat: 2022-11-03 14:27
Togga skrev:

Inte så konstigt. Vem vill köpa (en ändå förhållandevis) dyr elbil av ”första generationen” när de utvecklas så snabbt? Efterfrågan på tjock-tv är heller inte så stor…

Första generationen? Är det Clio Electrique?
Det är över 8 år sen jag köpte en ny elbil första gången och tre år senare sålde jag den. Idag går det inte att hitta en motsvarande för det jag sålde för då.

Jag fick höra 2014 att "utvecklingen går så fort att din bil blir värdelös direkt". Vet inte om det stämde så bra då heller.
De som gärna köper oljebrännare kanske fortfarande tror att det plötsligt blir en tia billigare med diesel. Det tror inte jag.

Uppdaterat: 2022-11-03 15:47

Det kan ha med årstiden att göra (också). När det är kallt så förkortas räckvidden. Cabbar står lägre i kurs i november än i april.

Uppdaterat: 2022-11-03 16:33
L. Mäkinen skrev:

Togga skrev:
Inte så konstigt. Vem vill köpa (en ändå förhållandevis) dyr elbil av ”första generationen” när de utvecklas så snabbt? Efterfrågan på tjock-tv är heller inte så stor…

Första generationen? Är det Clio Electrique?
Det är över 8 år sen jag köpte en ny elbil första gången och tre år senare sålde jag den. Idag går det inte att hitta en motsvarande för det jag sålde för då.
Jag fick höra 2014 att "utvecklingen går så fort att din bil blir värdelös direkt". Vet inte om det stämde så bra då heller.
De som gärna köper oljebrännare kanske fortfarande tror att det plötsligt blir en tia billigare med diesel. Det tror inte jag.

Du ska inte ta allt så bokstavligt, du såg väl citattecknen? Men, som du antyder, den som enbart stirrar på vad som är ”billigast” utan att ta med andra parametrar har en ganska snäv syn på bilägandet. Likväl som man kan bo dyrt, kan man också ha en dyr bil.

Uppdaterat: 2022-11-03 17:58
Togga

Fruktansvärt imot denna hysteri med elbilar som tillverkas med fossila tekniklösningar. Elen kommer INTE TILL Laddaren, med lakrissnöre precis. Allt är miljöpåslag i tillvekning, tunga fordon som släpper ut mycket i luften från däck och slitdelar. "grön" el är rent hyckleri. I processen att bygga vindkraftverk har otroliga mängder av påslag. Förstör ekosystem vilket är livsviktigt för att vår art ska överleva. Rena modeflugan, snart glömd och batterier ar miljöförstörande nämnligen. Bättre använda redan gjorda bilar miljömässigt.
Men bilindustrin skiter i klimat. Så länge det går att 'kränga' nya bilar med otroligt påslag. Energi för statsbor blir rena vilda västern. Såg idag polis vid elbil laddstationen birsta Sundsvall. Ja att försöka stjäla el är ju inte bara lagbrott,, rena idiotism. Detta är bara början. Hoppas slippa en "blykälke" och våndas över batteri frågan. Som ägare är man skyldig att följa regler. Dyr historia. För att inte nämna elavbrott som det hotas med. Blir kaos på gatorna med elbilar med tomma batteri. Fast helt ärligt. Elbilar köps ju iför att tänka på miljö. Inte elkostnader.
Bevisligen är hysterin inte så genomtänkt. Elbilar är smutsigare att tillverka
Eftersom produktionen av batterier kräver mycket energi, så skapar produktionen av en elbil betydligt mer utsläpp än när du tillverkar en förbränningsbil. Hur mycket mer, beror på hur stort batteri bilen har, och vilken typ av energi som används vid tillverkningen.. Usch.

Uppdaterat: 2022-11-03 22:48
390Mustang67cab skrev:

Fruktansvärt imot denna hysteri med elbilar som tillverkas med fossila tekniklösningar. Elen kommer INTE TILL Laddaren, med lakrissnöre precis. Allt är miljöpåslag i tillvekning, tunga fordon som släpper ut mycket i luften från däck och slitdelar. "grön" el är rent hyckleri. I processen att bygga vindkraftverk har otroliga mängder av påslag. Förstör ekosystem vilket är livsviktigt för att vår art ska överleva. Rena modeflugan, snart glömd och batterier ar miljöförstörande nämnligen. Bättre använda redan gjorda bilar miljömässigt.
Men bilindustrin skiter i klimat. Så länge det går att 'kränga' nya bilar med otroligt påslag. Energi för statsbor blir rena vilda västern. Såg idag polis vid elbil laddstationen birsta Sundsvall. Ja att försöka stjäla el är ju inte bara lagbrott,, rena idiotism. Detta är bara början. Hoppas slippa en "blykälke" och våndas över batteri frågan. Som ägare är man skyldig att följa regler. Dyr historia. För att inte nämna elavbrott som det hotas med. Blir kaos på gatorna med elbilar med tomma batteri. Fast helt ärligt. Elbilar köps ju iför att tänka på miljö. Inte elkostnader.
Bevisligen är hysterin inte så genomtänkt. Elbilar är smutsigare att tillverka
Eftersom produktionen av batterier kräver mycket energi, så skapar produktionen av en elbil betydligt mer utsläpp än när du tillverkar en förbränningsbil. Hur mycket mer, beror på hur stort batteri bilen har, och vilken typ av energi som används vid tillverkningen.. Usch.

Kan du beskriva tal hur mycket hemskare elbilen är?
Du skriver ju annars bara en massa trams. Men det visste du helt säkert.

Uppdaterat: 2022-11-03 22:56

Enkel förklaring:
De nyare begagnade exporteras och de kvarstående består av äldre mindre attraktiva som därmed gör att medelpriserna sjunker.
Mer korrekt bild hade givits om man kunde ha sett hur priset förändrats på enskilda modeller över tid.

Uppdaterat: 2022-11-04 05:01

Vindkraftverk förstör inte ekosystem. Det är betydligt fler fåglar som dör i trafiken, tagna av katter eller som krockar med glasrutor i hus än som dör av vindkraftverk.
Jag förstår att Mustang inte använder någon el, han kör väl med handvevad dator och mobiltelefon. Givetvis utan batterier eftersom batterierna i hans mobil, dator eller surfplatta är samma teknik som i elbilar och därför ”smutsiga”.
Studier ur ett livscykelperspektiv visar att elbilar släpper ut mindre än fossilbilar.
Studiens slutsats är att i Europa släpper en genomsnittligt mellanstor bensinbil registrerad under 2021 – under sin livstid – ut betydligt mer än en motsvarande elbil som kör på en europeisk elmix. Elbilen släpper ut 66-69 procent mindre koldioxidekvivalenter per kilometer än bensinbilen.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/europeisk-elbil-uppemot-69-procent-renare-an-bensinbil/

Observera att detta är en jämförelse med nya fossilbilar som är snålare och hat effektivare tillverkning än äldre.

Vad Mustangs gamla törstiga fossilbil släpper ut, är givetvis en mardröm ur klimat- och miljösynpunkt. Sådana miljöbovar till bilar borde förbjudas och omedelbart tas ur trafik.

Uppdaterat: 2022-11-04 07:42
Mr Snoid skrev:

390Mustang67cab skrev:
Fruktansvärt imot denna hysteri med elbilar som tillverkas med fossila tekniklösningar. Elen kommer INTE TILL Laddaren, med lakrissnöre precis. Allt är miljöpåslag i tillvekning, tunga fordon som släpper ut mycket i luften från däck och slitdelar. "grön" el är rent hyckleri. I processen att bygga vindkraftverk har otroliga mängder av påslag. Förstör ekosystem vilket är livsviktigt för att vår art ska överleva. Rena modeflugan, snart glömd och batterier ar miljöförstörande nämnligen. Bättre använda redan gjorda bilar miljömässigt.
Men bilindustrin skiter i klimat. Så länge det går att 'kränga' nya bilar med otroligt påslag. Energi för statsbor blir rena vilda västern. Såg idag polis vid elbil laddstationen birsta Sundsvall. Ja att försöka stjäla el är ju inte bara lagbrott,, rena idiotism. Detta är bara början. Hoppas slippa en "blykälke" och våndas över batteri frågan. Som ägare är man skyldig att följa regler. Dyr historia. För att inte nämna elavbrott som det hotas med. Blir kaos på gatorna med elbilar med tomma batteri. Fast helt ärligt. Elbilar köps ju iför att tänka på miljö. Inte elkostnader.
Bevisligen är hysterin inte så genomtänkt. Elbilar är smutsigare att tillverka
Eftersom produktionen av batterier kräver mycket energi, så skapar produktionen av en elbil betydligt mer utsläpp än när du tillverkar en förbränningsbil. Hur mycket mer, beror på hur stort batteri bilen har, och vilken typ av energi som används vid tillverkningen.. Usch.

Kan du beskriva tal hur mycket hemskare elbilen är?
Du skriver ju annars bara en massa trams. Men det visste du helt säkert.

Ett svar är ju berättigat på ditt vänliga svar.
Tja, vad ska man svara?  (fakta hämtat ur tidskriften: Energinyheterna.se) Att snåla in på en 5W lampa samtidigt som grannen dammar på med laddning av elbil med flera tusen watt känns lite märkligt och är svårt att motivera.
Att elbilen är här för att stanna. Visst många fördelar, inte minst i storstäderna kan den bidra till bättre luft och mindre oväsen på gatorna. Negativa aspekter saknas inte, till exempel ökar däckslitaget och därmed partikelemissionerna betydligt, beroende på att elbilar är mycket tyngre än en bensindito. Laddtiderna är ett annat problem även om man nu experimenterar med mycket höga strömstyrkor för att korta ner laddningen. Men, som varje elektriker vet är det inte spänningen som dödar folk, det är strömstyrkan och man kan fråga sig vad som kommer att hända i det långa perspektivet. Man kan väga för- och nackdelar hur man vill, till syvende og sidst blir det en fråga som den enskilde konsumenten får ta ställning till. Jag är ju bara "tramsig".
Det finns också frågor kring elbilarnas förment planeträddande egenskaper. De flesta som läser på och förstår, har säkert hört talas om de stora klimatutsläpp som sker vid tillverkningen av bilbatterier och som gör att en dieselbil har ett klimatförsprång de första 10-20 000 milen, beroende på var batterierna tillverkas och hur elektriciteten produceras där man använder bilen. Först därefter blir elbilen bättre på att klara klimatet. (Det finns de som säger att efter 20 000 mil är batterierna så dåliga att man måste köpa nya, i vilket fall en elbil aldrig blir bättre på att rädda klimatet än fossilbilen. Dessutom till en kostnad om kanske 200 000:-. detta osäkert eftersom antalet gamla batteribilar på våra vägar är begränsat.)
Nästa svårighet är tillgången på de olika material som behövs för att tillverka batterier. Varje batteribils litium-jon batteri innehåller 8 kg litium, 35 kg nickel, 20 kg mangan och 14 kg kobolt enligt Argonne National Laboratory i USA. Det här är siffror som får åtminstone mig att blekna. En normal, svensk familj har troligen inte använt sådana mängder under hela sina liv hittills. EU vill ha 30 miljoner elbilar på våra vägar 2030. En mycket enkel överslagsberäkning ger att bara EUs behov motsvarar 2/3 av den globala produktionen för flera av de viktigaste ämnena. Om FNs (IPCCs) mål om 140 miljoner elbilar globalt 2030 skulle kunna uppfyllas kommer den globala produktionen att behöva mångdubblas på mindre än tio år. Det här känns inte realistiskt, särskilt inte nu när en av de stora leverantörerna av metaller och andra material, Ryssland, med stor sannolikhet är ute ur leken under överskådlig tid. Ryssland står dessutom för en mycket stor del av den anriknings-/raffinaderikapacitet som behövs för till exempel nickel. Det kommer att krävas hundratals, kanske tusentals nya gruvor runt om i världen för att tillgodose dessa enorma behov. Som vi alla vet är gruvdrift bland det mest naturförstörande och miljömässigt problematiska man kan tänka sig med en mängd problem, till exempel har vattenanvändningen. Vad tramsigt att nämna?
MEN. På din fråga om HUR MYCKET "HÄMSKARE", elbilen är? Ja på tal om att jag är tramsig? Jo du, kanske det.
Men inte blind direkt. Förstår du själv sanningen. Utan personligt påhopp får man nog läsa på om för och nackdelar.
Verkar svårt för vissa. Till sist kommer det som antyddes: Var kommer elen ifrån? När jag talat med en del regionala elverk runt om i landet, säger många att ”elbilarna börjar märkas, vi har svårt att hänga med”. En helt elektrifierad personbilsflotta i Sverige skulle kräva el motsvarande ca 2 kärnreaktorer (miljömedvetet). Det är sannolikt att många kommer att ladda sina bilar på natten då efterfrågan är lägre för att få en prisfördel men med ökande andel elbilar kommer den effekten att avta. Det finns en stor risk att elbilar kommer att fortsatt vara mycket dyra och när då Sverige och EU har förbjudit andra bilar så kommer begagnade bensin- och dieselbilar bli mycket eftertraktade. Vi riskerar då att få en situation liknande den på Kuba, där de bilar som fanns vid revolutionen 1959 fortfarande rullar på Havannas gator, väl omhändertagna. Och har mindre påslag då de funnits bra länge redan. Så går det i kommandoekonomier.
När man funderar på detta börjar teknikentusiasmen avta och ett lätt illamående tilltar i styrka. Ska vi i den rika delen av världen stoltsera med att köra runt i dyra elbilar, med el producerad i politiskt korrekta vindkraftverk, dock otroligt mycket fossila tekniklösningar som man blundar för. Samtidigt som vi fördärvar natur och levnadsbetingelser för människor i den fattiga delen av världen? Är det kontentan av klimathysterin? Var det det är ju bara som du skrev "bara trams"? Man kan självklart argumentera för att det här inte är något nytt, exploateringen av jordens fattiga har lång tradition, men nog verkar det som om vi tar det hela till en helt ny nivå med elbilar. "Underbart" miljötänk.
Så, är elbilen en gökunge som breder ut sig på bekostnad av vanligt folks behov av värme? På el som inte har något med miljötänk att göra. Kan våra makthavare acceptera det? Ska man verkligen tvinga på oss en teknologi som är behäftad med så stora problem? Frågorna kring elbilarna är många. Men uppenbarligen svider sanningen, och att folk blir irriterade på de som nämner något negativt, slår taggarna ut och tar till personliga påhopp. Ett återvunnet miljötänk är ju som de flesta vet, ganska smart. Slit och släng produktionen är ju "tramsigt" bara. Så moget. Ha bra dag.

Uppdaterat: 2022-11-04 07:59
Raphael skrev:

Vindkraftverk förstör inte ekosystem. Det är betydligt fler fåglar som dör i trafiken, tagna av katter eller som krockar med glasrutor i hus än som dör av vindkraftverk.
Jag förstår att Mustang inte använder någon el, han kör väl med handvevad dator och mobiltelefon. Givetvis utan batterier eftersom batterierna i hans mobil, dator eller surfplatta är samma teknik som i elbilar och därför ”smutsiga”.
Studier ur ett livscykelperspektiv visar att elbilar släpper ut mindre än fossilbilar.
Studiens slutsats är att i Europa släpper en genomsnittligt mellanstor bensinbil registrerad under 2021 – under sin livstid – ut betydligt mer än en motsvarande elbil som kör på en europeisk elmix. Elbilen släpper ut 66-69 procent mindre koldioxidekvivalenter per kilometer än bensinbilen.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/europeisk-elbil-uppemot-69-procent-renare-an-bensinbil/
Observera att detta är en jämförelse med nya fossilbilar som är snålare och hat effektivare tillverkning än äldre.
Vad Mustangs gamla törstiga fossilbil släpper ut, är givetvis en mardröm ur klimat- och miljösynpunkt. Sådana miljöbovar till bilar borde förbjudas och omedelbart tas ur trafik.

För att upplysa om att ordet "Mustang" och miljöbovar. Bilen har en modern insprutning motor. Så förutfattade ointelligenta uttalande, borde man först ta reda på hur det är. Liksom svar på andras "svar". Skygglapparna och foliehattar stoppar en hel del.
Så med detta svar avslutar jag min diskutioner i ämnet. Är som att ha en politisk diskutioner. Bara energislöseri det med PUNKT

Uppdaterat: 2022-11-04 08:17

Jösses. Så mycket konspirationsteorier i några få svar.

Mustangen verkar ha totalt missat att även tillverkningen av fossilbilar och framtagandet av bränslet inte är bra för miljön.
Plus massa annat trams.

Uppdaterat: 2022-11-04 09:56

Även avgasbilar förbrukar ström:
https://edison.media/energie/so-viel-strom-brauchen-autos-mit-verbrennungsmotor/25014347/

Uppdaterat: 2022-11-04 10:59

Det är ju en bra förmåga att kunna identifiera problemen, men det sporrar ju å andra att arbeta med effektiva lösningar. Eldrift i fordon är ett exempel på mer en energieffektiv lösning än motsvarande förbränningsmotorer. Lägg därtill att utvecklingspotentialen är större för eldrivna fordon.

Det tillverkare bör sträva efter i nuläget är så effektiva fordon som möjligt - bränslebesparingen oavsett källa från effektivare drivlinor äts upp av ökad vikt och ökat luftmotstånd.

Uppdaterat: 2022-11-04 11:34
Power to the people

Klart man inte vill lägga 400k för dels gammal teknik samt något som kommer gå sönder snart.

Uppdaterat: 2022-11-05 16:55