Vi Bilägares forum

Toyota ska höja priserna – och överge säljmålet

Toyota ska höja priserna – och överge säljmålet

För att kompensera för de högre kostnaderna måste Toyota höja priserna mer än tidigare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-11-02 06:00

Kommentarer

Tja, varför anstränga sig att tillverka många bilar om man istället kan sälja färre till högre pris och bibehålla vinst nivån? Tyvärr kommer detta förr eller senare bli ett problem när köparna inte vill köpa till de nya nivåerna.

Uppdaterat: 2022-11-02 08:06

Biltillverkarna verkar överlag fatta nu, att de tjänar mer på att tillverka exklusiva modeller och ta mer betalt. Bilar för vanligt folk är ingen lönsamhet i. Bilen ser ut att bli något för rika, inget för vanliga arbetare. Vi får ta bussen eller cykla. Som det var förr...

Uppdaterat: 2022-11-02 08:26

40-talister. Vad är vanligt folk? Finns det någon speciell kravspecifikation? Och vad är de som inte uppfyller det kravet?

Uppdaterat: 2022-11-02 08:30
Mr Snoid skrev:

40-talister. Vad är vanligt folk? Finns det någon speciell kravspecifikation? Och vad är de som inte uppfyller det kravet?

Jag är tillräckligt gammal att minnas tiden då bilen bara var en dröm för arbetare, "vanligt folk." Det är förstås en besynnerlig tanke för dig, att ingen skulle ha råd med bil i dagens välfärdssamhälle. Och jag ger mig inte in på någon detaljerad kravspecifikation vad det ena eller det andra tillhör. Det är ett vanligt knep i debatter att flytta sakfrågan genom att kräva detaljerade källor i detaljer av motståndaren.

Uppdaterat: 2022-11-02 08:54

Jag minns också mycket väl den tid då "vanligt folk" tvingades åka i väl begagnade bilar där de själva eller med hjälp av kompisar lade ner åtskilliga timmar i veckan för att hålla dem igång.
Jag minns också jagandet efter beg. däck till låga priser och lyckan då ett däck hittades som hade mönster kvar!
I dag är ju problemet med nya fina bilar att de som begagnade blir omöjliga att hålla igång för "vanligt folk".
Gången är den tid då man med slägga och spett samt några skiftnycklar kunde utföra de elegantaste reparationer.

Uppdaterat: 2022-11-02 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mycket bra med betydligt höjda priser på toyotas sk bilar och lägre produktion.

Uppdaterat: 2022-11-02 09:35

Mycket bra med betydligt höjda priser på toyotas sk bilar och lägre produktion.

Uppdaterat: 2022-11-02 09:35

Så kontentan är alltså att ”vanligt” = Äkta arbetare, måste man även rösta på S för att få ingå i denna grupp av människor?
Jag tycker nog att farsan är ganska ”vanlig” jobbade som rörmokare men höll sig med bra bilar då han tyckte det var värt att prioritera.
Men då var/är han alltså inte tillhörande denna unika grupp i samhället som titulerar sig ”Vanligt folk”
Men så klart han har nog aldrig röstat på S, så det är väl det som är ett absolut krav.

Uppdaterat: 2022-11-02 09:40

Att ta i rejält med prishöjningar när folk får mindre kvar i plånboken pga inflation, räntor, matpriser låter som en riktigt framgångsfaktor... -klimataktivister lär dock jubla, sannolikt även cykelbranschen.

Uppdaterat: 2022-11-02 09:46
Mr Snoid skrev:

Så kontentan är alltså att ”vanligt” = Äkta arbetare, måste man även rösta på S för att få ingå i denna grupp av människor?
Jag tycker nog att farsan är ganska ”vanlig” jobbade som rörmokare men höll sig med bra bilar då han tyckte det var värt att prioritera.
Men då var/är han alltså inte tillhörande denna unika grupp i samhället som titulerar sig ”Vanligt folk”
Men så klart han har nog aldrig röstat på S, så det är väl det som är ett absolut krav.

Var har jag pratat om politiska tillhörigheter? Du gör en halmgubbe, dvs pådyvlar åsikter jag inte har.

Uppdaterat: 2022-11-02 09:47
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Så kontentan är alltså att ”vanligt” = Äkta arbetare, måste man även rösta på S för att få ingå i denna grupp av människor?
Jag tycker nog att farsan är ganska ”vanlig” jobbade som rörmokare men höll sig med bra bilar då han tyckte det var värt att prioritera.
Men då var/är han alltså inte tillhörande denna unika grupp i samhället som titulerar sig ”Vanligt folk”
Men så klart han har nog aldrig röstat på S, så det är väl det som är ett absolut krav.

Var har jag pratat om politiska tillhörigheter? Du gör en halmgubbe, dvs pådyvlar åsikter jag inte har.

âr bara lite trött på att gång på gång skylla egna prioriteringar på att man är en "vanlig människa", så vad är alla andra då? eller är det Jante som kommer till tals?

Uppdaterat: 2022-11-02 09:54
Mr Snoid skrev:

âr bara lite trött på att gång på gång skylla egna prioriteringar på att man är en "vanlig människa", så vad är alla andra då? eller är det Jante som kommer till tals?

Vill du kommentera tråden, dvs att det satsas på dyra bilar? Utan bilen stannar Sverige, så hur ska personer "med normal inkomst" (kanske bästa att skriva så...) kunna skaffa i bil?

Uppdaterat: 2022-11-02 10:05

Snoid,
Det var nog först i mitten av 1960-talet som "vanligt folk" fick så mycket över i plånboken att det för en del gavs möjlighet att köpa ny bil, men för de flesta gällde fortfarande begagnat med eget rep.arbete.
Sedan måste man ju komma ihåg att bland detta vanliga folk har väldigt många gjort klassresor (som ju anses väldigt fult ur vissa kretsar) och det har ju gett ett bättre välstånd och detta oavsett vilken bokstav man har i sitt politiska medvetande.
När det gäller Toyota kanske man tänker göra som Volvo, försöka höja sin status genom prisökning för att uppnå en sorts låtsaspremium?
Toyota har ju flera andra märken som kan få fortsätta med bilar i lägre enklare prisklasser, det finns många länder som varken kan eller vill ha komplicerade premiumbilar.
De ska vara enkla okomplicerade och lättreparerade.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja. Dagens bilar är inte så mycket mer komplicerade än gårdagens, när det gäller det mekaniska. Det går fortfarande att på nyare bilar på egen hand sköta oljebyte, byte av slitdelar. Ungefär det som den äldre generationen åtog sig på den tiden.

Frågan är ifall bilen faktiskt blivit mycket dyrare över tid att köpa sett till samtliga variabler. Jag är tveksam.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:37

"1000 halvledare"
Det skulle säkert gå alldeles utmärkt att bygga en bil med bara 300.
Men då skulle ju dagens pösmunkar tvingas kör bil och utföra saker manuellt, och det är ju helt... uteslutet... för dagens bilförare, vilket får som konsekvens att de blir utan bil helt och hållet...

Grattis till den höga intelligensnivån.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:36

Axa - det stora prishoppet uppåt kom nog i samband med att elbilarna blev vanligare och kopplat till detta har också priserna på ICE-bilar hoppat upp rätt rejält.
Sen är det absolut besvärligare att meka med en ny Volvo V60 än en gammal 142:a - om inte annat så var det ofta rymligare i t ex motorutrymmet. Men en annan icke oväsentlig skillnad är ju att man ofta inte behöver meka så mycket idag - bilarna är helt enkelt bättre nu.

Uppdaterat: 2022-11-02 10:48

Pi
Jo, jag förnekar inte prishoppet på fossilbilar men frågan kvarstår ifall bilen idag är så himla mycket dyrare att köpa än på säg 70-talet.

Ifråga om motorutrymme har du rätt. Men i övrigt går det ju fortfarande bra att bland annat byta motorolja och byta tex bromsbelägg.

Uppdaterat: 2022-11-02 11:11

Axa:
Behöver man inte en dator för att byta elektriska bromsar?

Uppdaterat: 2022-11-02 12:07
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
âr bara lite trött på att gång på gång skylla egna prioriteringar på att man är en "vanlig människa", så vad är alla andra då? eller är det Jante som kommer till tals?

Vill du kommentera tråden, dvs att det satsas på dyra bilar? Utan bilen stannar Sverige, så hur ska personer "med normal inkomst" (kanske bästa att skriva så...) kunna skaffa i bil?

Artikeln handlar väl inte om att Toyota satsar på dyra bilar? Då får jag allt fundera på läsförståelsen. Står ingen stans att man överger strategin att bygga bilar för som du säger ”Vanligt folk” det är enkom din egen slutsats och jag undrar då vad vanligt folk är. Om det nu skall vara nått representativt för nån medelsvensson så tjänar vanligt folk drygt 37.000kr/månad. Men så klart har man förköpt sig på en dyr bostad så kan det kanske bli tufft att även finansiera en ny bil.
”Nu uppger även Toyota att märket kan tvingas höja priserna framöver för att kompensera för högre kostnader och komponentbrist”

Uppdaterat: 2022-11-02 12:17

Axa
Det du beskriver är ju en form av underhåll, de reparationer som gjordes förr var byte av hjullager, spindelleder och i motorn var det ventilslipning och kolvringsbyten osv. och mycket av det går inte att göra på moderna bilar utan specialutbildning och specialverktyg.
Sedan ska man naturligtvis vara glad för att det sällan behövs, t.ex. motorerna kan gå 50000 mil idag, för sextio-sjuttio år sedan var det vanligt med motorrenoveringar efter 5000 mil.
Allt beroende på högre kvalitè både gällande tillverkning och material, men också beroende på oljan.
Och säkert har bilarna blivit billigare och samtidigt mycket bättre.
Man ska nog ändå inte jämföra dagens bilar rakt av med de från förr, även den billigaste bil som går att köpa ny idag är ju avsevärt mer påkostad än en premiumbil på den tiden utom kanske när det gäller utrymme, men speciellt när det gäller tillförlitlighet och säkerhet..

Uppdaterat: 2022-11-02 12:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Visst har bilarna blivit bättre över tid. Men inte var väl normalt bilunderhåll förknippat med ventilslipning, motorrenovering, etc ens på 70 eller 80-talet? Tveksam om större motorreparationer var något som vanliga bilägare höll på med. För övrigt var det en hel del specialverktyg som behövde med det lilla jag mekade under ungdomen.

Uppdaterat: 2022-11-02 12:54

Swensson
Vilka elektroniska bromsar?

Uppdaterat: 2022-11-02 12:55

Axa - har definitivt läst att det på en hel del moderna bilar behövs PC + programvara för att t ex "köra ut" cylindrar o dyl i samband med bromsrenovering. Säkert inte alla men troligen inte heller alltför ovanligt. Sen skrev Swensson elektriska bromsar - gissar att han främst syftar på elassisterad P-broms.

Uppdaterat: 2022-11-02 16:45

Axa:
det skulle elektriska bromsar dvs moderna bilar idag har väl uteslutande bromsok vars kolvar måste skruvas tillbaka med en dator? Alltså kan man inte idag ens byta bromsbelägg utan en speciell ”datormojöng”.

Uppdaterat: 2022-11-02 18:01

Svensson o Pi
Ok? Hade inte riktigt koll på det där med bromsarna men å andra sidan undviker jag allt reparationsarbete på bil nuförtiden pga minskat intresse. 😆
Men hur utbrett är det med bromsbyte som kräver PC? Sedan tänker jag att det nog lätt kan lösas av någon som verkligen vill hemma-pula.

Uppdaterat: 2022-11-02 18:27
Axa skrev:

Saabnisse
Visst har bilarna blivit bättre över tid. Men inte var väl normalt bilunderhåll förknippat med ventilslipning, motorrenovering, etc ens på 70 eller 80-talet? Tveksam om större motorreparationer var något som vanliga bilägare höll på med. För övrigt var det en hel del specialverktyg som behövde med det lilla jag mekade under ungdomen.

Jag skrev sextio-sjuttio år sedan!
På en Renault Dauphine var det inte ovanligt med motorrenovering efter 4000 mil!
Mycket beroende på sämre olja och avsaknad av oljefilter.
Nu var det inte så häftigt, en sats foder och kolvar kostade bara några hundra och bytet gick snabbt.
Men Fords V8 som kom 1932 och fanns kvar in på 1970-talet krävde ofta ventilslipning efter 5000 mil, mycket beroende på bristande ventiljustering som inte var så enkel på dessa motorer.
Bättre multigradeoljor och oljefilter förlängde livslängden med tusentals mil.

Uppdaterat: 2022-11-02 18:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Swenssons skrev:

Axa:
det skulle elektriska bromsar dvs moderna bilar idag har väl uteslutande bromsok vars kolvar måste skruvas tillbaka med en dator? Alltså kan man inte idag ens byta bromsbelägg utan en speciell ”datormojöng”.

Nja, det går ofta komma runt, vissa tillverkare är också "snälla" bog att ha ett serviceläge direkt i färddatorn (eller vad vi ska kalla det), andra har en kombo med knapptryckningar likt att nolla service"lampan".

Uppdaterat: 2022-11-02 19:17
Mr Snoid skrev:

Så kontentan är alltså att ”vanligt” = Äkta arbetare, måste man även rösta på S för att få ingå i denna grupp av människor?
Jag tycker nog att farsan är ganska ”vanlig” jobbade som rörmokare men höll sig med bra bilar då han tyckte det var värt att prioritera.
Men då var/är han alltså inte tillhörande denna unika grupp i samhället som titulerar sig ”Vanligt folk”
Men så klart han har nog aldrig röstat på S, så det är väl det som är ett absolut krav.

Ganska jävla tramsigt att driva vidare, vart vill du komma? Tyåexempel på inlägg som ska blockas, ev. leda till kortare ban, moderatorer bör definitivt ta och rycka upp sig för att undvika att trådar drar iväg till trams och skrivartävling=totalt ointressant för alla andra, skicka PM om ni vill bryta arm eller mätak*k.

Uppdaterat: 2022-11-02 19:20
skarj skrev:

Mr Snoid skrev:
Så kontentan är alltså att ”vanligt” = Äkta arbetare, måste man även rösta på S för att få ingå i denna grupp av människor?
Jag tycker nog att farsan är ganska ”vanlig” jobbade som rörmokare men höll sig med bra bilar då han tyckte det var värt att prioritera.
Men då var/är han alltså inte tillhörande denna unika grupp i samhället som titulerar sig ”Vanligt folk”
Men så klart han har nog aldrig röstat på S, så det är väl det som är ett absolut krav.

Ganska jävla tramsigt att driva vidare, vart vill du komma? Tyåexempel på inlägg som ska blockas, ev. leda till kortare ban, moderatorer bör definitivt ta och rycka upp sig för att undvika att trådar drar iväg till trams och skrivartävling=totalt ointressant för alla andra, skicka PM om ni vill bryta arm eller mätak*k.

Vad bra ut fick det sagt i alla fall.
Men är väl oavsett inte speciellt mycket diskussion i denna tråden om bakgrunden till kring att även Toyota måste höja priserna pga ökade kostnaderna för att producera bilarna.
Det har konstaterats att många måste avstå nybilsköp och att det var mer service på bilar för 60 år sedan och att byte av bromsbelägg i dag kräver någon form av servicedator.
Ungefär som de flesta trådarna, det blir både ditten och datten samt en del trams. Bara att skrolla förbi det man inte vill läsa.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:21