Vi Bilägares forum

Efter dödsolyckorna – hård kritik mot regler för A-traktorer

Efter dödsolyckorna – hård kritik mot regler för A-traktorer

Efter flera allvarliga trafikolyckor med så kallade A-traktorer höjs nu allt fler röster för att ändra på reglerna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-20 06:30

Kommentarer

Tjalle skrev:

Ett skäl för epa-traktorer, som framförts, är att säkerheten hos mopedbilar är "urusel".
-jag kan ha missat, men har inte sett något dödsfall med mopedbil.
-det finns mopedbilar som har trepunktsbälten, förarairbag och "förstärkta" dörrar vid sidokrock.
-mopedbilar finns med el - alt. diesel. Max 6kw.
Om man räknar in 3-hjuliga fordon, kan "gullet" åka torrskodd från c:a SEK 60.000 upp till SEK 250.000

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-var-fjarde-mopedbil-i-olycka

Uppdaterat: 2022-10-25 19:15

Givetvis är risken för upphinnande-olyckor nattetid avsevärt större om fordonet framför kör i 30 och har en knappt skönjbar LGF-skylt - t ex högt placerad på hyttens bakfönster på en "pickis". Halvljuset på den upphinnande bilen går ju av naturliga orsaker inte så högt och då kan det vara lätt att missta A-traktorn för en vanlig bil i "normal" fart. Så väl synliga LGF-skyltar typ det Rikard föreslog skulle vara välkommet.

Uppdaterat: 2022-10-25 20:12

Finns ju tydliga regler för vart skylten skall placeras:
En LGF-skylt skall vara monterad baktill på fordonet.
Skylten skall vara placerad på vänster sidan av fordonet.
Skylten skall vara monterad på en höjd av minst 0,6 m och högst 1,8 m över marken mätt från skyltens nedre kant. (Om det med hänsyn till fordonets konstruktion eller användning är förenat med stor olägenhet att uppfylla detta krav får måtten minskas respektive ökas i erforderlig grad.)
LGF-skylten får inte vara monterad innanför någon ruta.
Skylten skall vara placerad lodrätt och vinkelrätt mot fordonets längdriktning med en avvikelse på högst 10º.

Förövrigt så har ju även A-traktorer baklyktor och du märker väl ändå att du närmar dig framförvarande fordon ovanligt snabbt. Och Pi du har ju vittnat om att du alltid kör på adaptiva farthållaren, så då håller bilen koll på framförvarande åt dig om du skulle hålla på å skicka SMS 😜

Uppdaterat: 2022-10-25 20:26

Du kan försvara detta till död-dagar men jag vidhåller min åsikt med tillägg för Rikards förslag.

Uppdaterat: 2022-10-25 20:39
Pi skrev:

Du kan försvara detta till död-dagar men jag vidhåller min åsikt med tillägg för Rikards förslag.

Det får du gärna göra, men du behöver vara så drastisk 😉
Men om dom nu skall synas så är onekligen en saftblandare på taket betydligt bättre. Men problem är väl framförallt ouppmärksamma förare som bara sporadiskt tittar framåt, medans dom pillar med mobilen, och helt plötsligt har kommit ikapp och stöter ihop med en Traktor. Kör du bil och är observant, för att upptäcka deprimerade vilt som ämnar hoppa ut framför din bil, som man bör vara vid mörkerkörning, då lär du se den där ovanliga A-traktorn som håller laglig fart.
Men jag kanske beter mig väldigt ovanligt då jag kör i mörker.

Uppdaterat: 2022-10-25 20:48

Men jag tycker nog att en LGF-skylt som sitter 1,8 m över mark blir väldigt osynlig i mörker när man åker på halvljus.
Jag förstår de ungdomar som utrustar sina traktorer som en normal långtradare.

Uppdaterat: 2022-10-25 22:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men jag tycker nog att en LGF-skylt som sitter 1,8 m över mark blir väldigt osynlig i mörker när man åker på halvljus.
Jag förstår de ungdomar som utrustar sina traktorer som en normal långtradare.

Om den skulle sitta 1,8m över marken på de flesta A-traktorer så borde den sitta på taket i så fall. Men det har då jag aldrig sett.

Uppdaterat: 2022-10-25 23:34

Är det svårt att tillstå att en skylt som sitter lägre är enklare att upptäcka när den annalkande bilen kör på halvljus i mörker, Guran ? Apropå att du brukar tala om fysikens lagar...

Uppdaterat: 2022-10-26 07:24

EN mopedbil "mosad" av polisbil - och några till - men inga "drivor" - som dagens EPA.

Jag är medveten om att många mopedbilar - sannolikt - är "sopor", men jag ser att tillverkarna - i några fall - har höjt säkerhetsnivån - och det är "lätt" att höja ytterligare.
Det är "svårt" att trimma en 6kw elmotor alt. 6kw diesel till väsentligt högre effekt/hastighet. Mycket talar för att - snart - alla nya mopedbilar går på el, medan EPA-traktorer spyr ut avgaser. (Finurligt - med tanke på att jag aldrig kommer att köpa elbil! :o) )
Sverige valde att utnyttja vår suveränitet till att ta fram/ändra regelverket för historiska EPA-traktorer. Det blev "inge vidare" och det historiska skälet existerar inte längre.
Jag tror att det är bättre - av flera skäl - att satsa på att få EU att höja kraven för mopedbilar.
Mitt förtroende för Tranportstyrelsen är kört i botten, men jag ser - ändå - med visst intresse fram mot 1/11 då nytt förslag skall presenteras, men framförallt mot regeringens och riksdagens behandling!

Uppdaterat: 2022-10-26 08:19
Mr Snoid skrev:

Om den skulle sitta 1,8m över marken på de flesta A-traktorer så borde den sitta på taket i så fall. Men det har då jag aldrig sett.

Inte jag heller, men enligt de regler du skrev om är det ju tillåtet och det verkar ju inte genomtänkt.

Uppdaterat: 2022-10-26 08:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tlalle
Så du tror att effektbegränsning vore ett sätt att lösa hastighetsöverträdelse?
Ja det var ju vad man försökte med då mopederna kom, först 0,8 hk sedan 1,0 hk, men det dröjde ju inte länge innan effekten och farten för vissa blev avsevärt högre.
Nu är det ju svårare att vässa en 8 kW diesel, men nog kan knattarna hitta sätt att komma långt över tillåten hastighet och det är ju avsevärt otäckare med dessa plastbubblor än med traktorerna.

Uppdaterat: 2022-10-26 08:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Är det svårt att tillstå att en skylt som sitter lägre är enklare att upptäcka när den annalkande bilen kör på halvljus i mörker, Guran ? Apropå att du brukar tala om fysikens lagar...

Har jag någon stans skrivit om att jag motsätter mig att en lågt sittande skylt skulle ha bättre synlighet? I så fall får du gärna visa vart.

Uppdaterat: 2022-10-26 10:21
saabnisse skrev:

Mr Snoid skrev:
Om den skulle sitta 1,8m över marken på de flesta A-traktorer så borde den sitta på taket i så fall. Men det har då jag aldrig sett.

Inte jag heller, men enligt de regler du skrev om är det ju tillåtet och det verkar ju inte genomtänkt.

Reglerna är ju till för ALLA fordon och släp som har krav om LGF-skylt, det är ingen unik regel för A-traktorer, och därav spannet. Så,det är nog genomtänkt, lite svårt att montera den lågt på t.ex. en stor hjullastare.

Uppdaterat: 2022-10-26 10:24

Snoid, det tror jag inte, det måste vara lika viktigt att en stor hjullastare syns i mörkret, den är ju fruktansvärd att braka in i !
Naturligtvis går det att sätta en LGF-skylt lågt på en hjullastare om reglerna krävde det!

Uppdaterat: 2022-10-26 11:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Snoid, det tror jag inte, det måste vara lika viktigt att en stor hjullastare syns i mörkret, den är ju fruktansvärd att braka in i !
Naturligtvis går det att sätta en LGF-skylt lågt på en hjullastare om reglerna krävde det!

Läs gärna §163
https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf

Uppdaterat: 2022-10-26 11:32

Snoid, jag vet vad det står där, men det innebär inte att det är vettigt!
En hjullastare, grävare eller vilken otymplig maskin som helst bör ju ha varningssignaler så att den syns!
Att ha en skylt högt uppe i luften medför ju att den är osynlig för bakomkommande fordon som framförs med halvljus.

Uppdaterat: 2022-10-26 12:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Snoid, jag vet vad det står där, men det innebär inte att det är vettigt!
En hjullastare, grävare eller vilken otymplig maskin som helst bör ju ha varningssignaler så att den syns!
Att ha en skylt högt uppe i luften medför ju att den är osynlig för bakomkommande fordon som framförs med halvljus.

Så du förutsätter att fordonet du kommer i kapp framförs med nedsläckt belysning och endast en LGF skylt?
Okej då håller jag med dig.

Uppdaterat: 2022-10-26 12:51

Jag kommer ofta ifatt långsamma fordon utan lampor i mina krokar. Oftast är det någon form av jordbruksredskap som släpas av en traktor. Inte sällan är det kryddat med att vägen bakom ekipaget precis har blivit beströdd med jord och lera.

Uppdaterat: 2022-10-26 13:50

Nisse, jag tror inte på "självsanering" bland 15 - 16 åringar, eller att Transportstyrelsen hittar ett "wunderwaffen" mot regler som gått snett. Dvs - dom HAR INTE GÅTT SNETT - dom var sneda från början.
Jag tror - däremot - på övergång till elmotorer för mopedbilar, vilket lär vara bra för miljön!? Det ligger inte i konceptet EPA-traktor. Det är svårare att trimma elmotorer - effekt- och ljudmässigt.
Även om EU inte är "världens snabbaste", tror jag att det är bättre att haka på "storebror", än att gå egna vägar. Situationen just nu bekräftar det.
Med "mild" påtryckning på EU, kan regelverket för mopedbilar utvecklas till något vettigt - inklusive "krockprov" dvs säkerhetsprovning, om vi nu tror att säkerheten inte är OK. EU-NCAP har - nästan - överlevt sig själv och behöver "något nytt" att hugga tag i. Återigen - vissa av tillverkarna har börjat "sälja" säkerhet parallellt med "bling - bling".

Uppdaterat: 2022-10-26 14:04

Även här är det definitivt inte ovanligt att man kommer ikapp långsamgående fordon med mycket tveksam belysning bakåt - därav mitt förslag med lågt sittande LGF-skylt och helst en sån med belysning.

Uppdaterat: 2022-10-26 16:36

Jag känner igen det som Mäkinen beskriver, jordbrukstraktorer med helt svarta släp, inget ljus, inga reflexer!
Men A-traktorer utan belysning har jag aldrig sett.

Uppdaterat: 2022-10-26 21:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - inte utan baklyktor men i mörker eller andra sämre omständigheter så kan det vara riskfyllt när man kommer ikapp ett fordon som går klart långsammare än övrig trafik Och då vore det bra om man tidigt inser att detta är ett långsamgående fordon - t ex via en upplyst LGF-skylt. Det kan ju knappast vara felaktigt att förenkla identifieringen av den typen av fordon...

Uppdaterat: 2022-10-27 10:28

Naturligtvis, det säger jag inte mot!

Uppdaterat: 2022-10-27 19:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre