Vi Bilägares forum

Teslaägare tvingas godkänna kostnad – kan bryta mot lagen

Teslaägare tvingas godkänna kostnad – kan bryta mot lagen

Teslaägare som vill boka ett garantiarbete tvingas godkänna ett kostnadsförslag. Per Göransson är en av många som har protesterat mot kravet – som inte följer svensk lag.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-19 15:20

Kommentarer

Nån stans i slutänden skall pengarna in. Är det inte via kostnad för serviceprogram så blir det på annat vis.
Finns inget gratis.

Uppdaterat: 2022-10-19 15:38

När jag lämnade in Renault för ett garantiärende så fick jag ett kostnadsförslag med papper att skriva på, men det framgick även tydligt att om det efter utredning bedöms som ett garantiärende (vilket det gjordes) så gäller inte kostnadsförslaget. Bilia tar betalt för felsökning, men inte om det är ett garantiärende.

Uppdaterat: 2022-10-19 16:04

Ja, detta med garantier börjar tyvärr vattnas ur. Likadant på bl a hemelektronik. Och man kan inte vara speciellt säker på att bedömningen är opartisk eftersom det finns pengar att hämta på en lite oärlig bedömning. Har ett eget exempel ifrån PC-fronten där en nästan ny PC inte tog laddning trots flera laddförsök (över natten) med original-laddaren. Vid inlämning så hade jag med den kompletta PCn inkl laddare (dumt av mig skulle det visa sig) och personalen konstaterade liksom jag tidigare gjort att laddaren inte verkade ladda för lampan i PCn indikerade inte laddning. Efter inskick fick jag tillbaka PCn med anmärkningen att den fungera utmärkt om man laddade den. Vilket jag försökt göra flera gånger före, givetvis. Likaså personalen vid inlämningen. För att få tillbaka den i stort sett nya PCn (typ 1 månad gammal) fick jag betala 400 kr i "felsökningsavgift". Jag protesterade vilt men var till slut tvungen att betala. Min gissning är att laddaren var trasig och genom denna bluff så fick dom mig som kund att betala den nya laddaren. Och detta förekommer nog inom många områden. Och bara för att förekomma - jag är ingen duvunge på datorer utan har jobbat med detta hela mitt arbetsliv - både hårdvara och mjukvara. Så garantier är idag ofta tämligen värdelösa - i alla fall på lite billigare produkter. Men billig är ju inte å andra sidan heller en Tesla...

Uppdaterat: 2022-10-19 18:13

Pi, Såklart när du inte reklamerade laddaren utan PC:n
Och du skall vara expert på batterier och laddning av dessa 😜 nästan lite komiskt att du drabbades av detta.

Uppdaterat: 2022-10-19 18:23

Jag har haft två garantiärenden på min Tesla. Första gången var jag tvungen att godkänna en potentiell kostnad på X tusen. Den andra gången, i augusti, 13 månader senare var jag tvungen att godkänna kostnaden 0 kr, så jag undrar om inte Tesla redan ändrat sina rutiner?

Uppdaterat: 2022-10-19 19:41

Jo, komiskt kanske man kan tycka i efterhand men så kändes det inte i kön i reklamations-disken när jag skulle hämta grejorna. Som sagt - garantier ger jag inte så mycket för numera när leverantören alltid reserverar sig med en felsöknings-avgift om dom inte hittar nåt som kan kopplas till garantin. Och fantasin i det avseendet är tämligen stor.

Uppdaterat: 2022-10-19 19:44

Tesla utmärker sig gång på gång på gång som det mest cyniska företaget i världen, företaget som har satt i system att strunta i lagar och regler, företaget som helt sonika pissar sina ägare i ansiktet. Varför sätter inte EU bara stopp för försäljningen inom just EU? Och varför fortsätter folk att köpa Tesla? (Och bespara mig tugget om "fantastisk bil".)

Uppdaterat: 2022-10-19 23:06
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Kan det vara så att man ska signera arbetsordern för att skapa ett verifikat till Tesla? Har varit förskonad på fel under 5000 mil på min M3, vilket innebär 0 kontakt med verkstaden.

Uppdaterat: 2022-10-20 05:56