Vi Bilägares forum

Svindyr service på Seat Leon: Det blir 12 000 kr, tack!

Svindyr service på Seat Leon: Det blir 12 000 kr, tack!

Att lämna in vår laddhybridkombi på service visade sig bli en dyr affär. Och problemet som kan ge gnistor i kupén är fortfarande inte löst.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-29 20:20

Kommentarer

Man kommer inte undan dyr service med laddhybrid, hur mycket man än vill eller hoppas.

Uppdaterat: 2022-09-29 20:58

Stift som ska bytas efter så kort sträcka verkar udda.

Uppdaterat: 2022-09-29 21:15

Ok, att byta olja i DSGn är lite kladdgöra, men för lite äldre bilar kan det ju löna sig om man inte är rädd för lite skit under naglarna, olja+filter går att köpa för ca 1200:-.
För en VAG-verkstad torde det vara betydligt billigare så det är nog ändå lönsamt med 4456:- för bytet, men de har ju mycket som ska betalas också så där är det nog inget att gnälla över.
6000 mil för tändstiften tycker jag är inte är något att anmärka på, men övriga delar av servicen blir ju
ganska dyr.
Men det är ju en hybrid och det kräver speciell utbildning av personalen och det vill man naturligtvis ha betalt för.
Jag undrar hur många som är medvetna om att servicen kan kosta 3-4;-/mil när de budgeterar sitt bilköp?

Uppdaterat: 2022-09-30 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

6000 mil när det gäller tändstiftsbyte är det som mina tidigare VAG-bilar också haft - dock har VAG varit väldigt duktiga att ta betalt för dessa tändstift. Köper man en ny bil idag skall man nog allvarligt överväga att samtidigt teckna ett serviceavtal - tror inte det borde blivit så dyrt för denna Seat.

Uppdaterat: 2022-09-30 09:50

Inte alla DSG lådor har olja som skall bytas (det slapp jag under 15000 mil). VAG service är dyrt på dessa märkesverkstäderna så jag mer än halverade mina service kostnader. Någon gång skulle de ha 9300 kr för kontroll och service, gick till en midre verkstad som gjorde jobbet för ca 4000 kr. Min verkstad accepterade också att jag tog med egen olja och på detta sparade jag ca 500 kr (eftersom de säljer samma olja för mer dubbelt upp). Idag har verkstäderna både orimliga påslag på reservdelarna (100 procent eller mer) och även timpriserna är orimligt höga (över 1000 kr/timme).

Uppdaterat: 2022-09-30 10:13

hx30
Det beror på om det är torrlamell eller våtlamellkoppling,
Med torrlamellådan är det ju som en vanlig manuell låda, där skitas ju inte oljan ner mer än av vanligt metallslitage och behöver inte oljebyte speciellt ofta.
Att man skaffar egen olja och tar med sig accepteras av många verkstäder, men är inte lika vanligt hos märkesverkstäder och inte under garantitiden.

Uppdaterat: 2022-09-30 10:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att som köpare tänka: -Att jag köper eller privatleasar nya seaten för att slippa bekymmer. Också verkar det vara en särdeles bekymmersam NY bil…

Uppdaterat: 2022-09-30 12:23

Fy f-n en service kostar lika mycket som min gamla Saabs värde. Nåja ingen ska klaga ty de har tydligen råd att köpa sådana bilar och betala service men kanske gnäller över energipriser? Kostar att ligga på topp.

Uppdaterat: 2022-09-30 16:57
Förnuftig.

Kollade upp vad jag betalade för service på min tidigare Leon. Förvisso ingen automat. Ca 5500 med tändstiftsbyte. Men det var 2019.

Uppdaterat: 2022-09-30 18:11

Hybridbilar blir dyrare i service, verkstäderna måste helt enkelt få tillbaka de utlägg de fått.

Uppdaterat: 2022-09-30 18:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ViB ni kollande inte vad det skulle kosta utanför ”tullarna” kanske i en mindre stad 1h bort? Kanske hade lönat sig med en utflykt?

Uppdaterat: 2022-09-30 18:58

saabnisse, kan du vara lite mer konkret? (utlägg de fått).. vad är det som kostar så att en service måste bli dubbelt så dyrt?

Uppdaterat: 2022-10-02 21:11

hx30, montörerna ska ha godkänd utbildning för att få jobba med elektrisk utrustning i elbilar och hybrider och det måste man givetvis ta betalt för.
Det finns verkstäder som struntar i det här, men de godkänns inte av försäkringsbolagen.

Uppdaterat: 2022-10-02 21:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så, bara för att de skapar sig lite extra kunskap så måste priserna fördubblas? Nja, jag köper inte detta resonemanget, tyvärr.

Uppdaterat: 2022-10-03 13:22

hx30, vem har talat om fördubblade priser?
De verkstäder som har utbildad personal och en giltig försäkring tar naturligtvis betalt för det.
Om man inte vill nyttja dessa finns ju alltid möjlighet att anlita Kalles bil och cykelskruvning eller liknande källarverkstäder, men man bör nog vara beredd på att om något oförutsett händer och de inte har försäkring kan det bli dyrt!
Sedan bör man också ha klart för sig att det gäller speciella försäkringskrav för att hantera elektrifierade bilar.

Uppdaterat: 2022-10-03 13:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre