Vi Bilägares forum

Legendarisk Appledesigner kritiserar pekskärm i bilar

Legendarisk Appledesigner kritiserar pekskärm i bilar

Pekskärm i bilen är inte alltid någon bra idé, tycker tidigare Appledesignern Jony Ive. Pendeln svänga tillbaka lite mot fysiska knappar, säger han.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-08 19:20

Kommentarer

Det borde de som var journalister 2010 ha insett, så de inte massivt drev på omställningen till "pekskärmar", synd att vissa aldrig inser fakta fören man bankar fakta i huvudet på dem.

"känsla och intryck är viktigare än funktion" var deras stridsrop på den tiden.

Uppdaterat: 2022-09-08 20:08

Det är en tråkig utveckling, men det var givetvis inte journalisterna som såg till att pekskärmarna kom in i bilarna även om många av dem, speciellt de yngre, blev fascinerade och nästan enbart såg fördelar.
Att lägga så många funktioner som möjligt i skärmarna ger ju en avsevärt lägre produktionskostnad och det är det enda som betyder något för bönräknarna och när man sedan lyckats med bedriften att få kunder att tro att det ger en avsevärd förbättring vid körning har man ju lyckats.
Men, allt är inte bra, basala funktioner ska kunna utföras med fysiska reglage och där inställt värde syns och känns.

Uppdaterat: 2022-09-08 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har man förarprofiler som innehåller alla inställningar som respektive förare ställt in behöver man inte pilla på några knappar. Förstår inte varför man ska åka omkring o pilla på en massa inställningar när man kör ?

Uppdaterat: 2022-09-08 21:26

J.L
Hör du till polarna som aldrig behöver använda blinkers för att alla vet vart du ska?
Men jag kan hålla med, de flesta inställningar på en modern bil kan göras vid stillastående före avfärd och sedan sköter det sig automatiskt och oftast tillfredställande.
Men så var det ju det här med de bilförare som måste ändra ditten och datten på skärmen under färd!

Uppdaterat: 2022-09-08 21:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Absolut använder jag blinkers och även vindrutetorkare. Dock är jag skeptisk till bilar som har 10-20 rattknappar, för manövrering av ditten o datten, kan knappast anses vara trafiksäkert.

Uppdaterat: 2022-09-08 22:22

Ja saabnisse - detta med frånvaron av blinkersanvändning är nog det jag retar mig mest på i trafiken. Tror dessa förare verkligen på att tankeöverföring fungerar....

Uppdaterat: 2022-09-09 11:42
Pi skrev:

Ja saabnisse - detta med frånvaron av blinkersanvändning är nog det jag retar mig mest på i trafiken. Tror dessa förare verkligen på att tankeöverföring fungerar....

Tror dock inte vi kan skylla detta på skärmutvecklingen som tråden handlade om. :)
Mig veterligen är det fortfarande ingen som flyttat in blinkersen i skärmen.
Jag tycker dock tvärtom att betydligt fler är bättre på att använda blinkers nu vid filbyten, omkörningar m.m, och anar det kan ha med de nya systemet att göra som "stretar emot" lite om du inte blinkar vid passerande av linjemarkering.
Själv kan jag erkänna jag använder blinkers vid dylika manövrar mångfalt mycket bättre sen bilen "tvingar" mig till det.

Uppdaterat: 2022-09-09 11:49

"Henrik" - givetvis inte men jag kunde inte låta bli när saabnisse nämnde just detta...:)
Däremot håller jag absolut inte med om att det blivit nån förbättring gällande detta under de senaste åren - snarare tvärtom i alla fall här i trakterna.

Uppdaterat: 2022-09-09 11:55

Kanten att vila handen mot under kletskärmen på Peugeoten känns som en bra grej. Hur de tänkte med touchknapparna ovanför vaggbrytarna mitt i bilen är mer av en gåta. Lite i klass med +/- knapparna att sätta hastigheten med. Där har ingen ergonom varit inblandad.

Uppdaterat: 2022-09-09 13:50
L. Mäkinen skrev:

Kanten att vila handen mot under kletskärmen på Peugeoten känns som en bra grej. Hur de tänkte med touchknapparna ovanför vaggbrytarna mitt i bilen är mer av en gåta. Lite i klass med +/- knapparna att sätta hastigheten med. Där har ingen ergonom varit inblandad.

Jo, men... som så ofta... är det inte Peugeot utan Opel som hittade på den - avsiktliga - och - medvetet - utformade "kanten" under skärmen att vila tummen på, det kom 2015 på då ny Astra och har funnits i olika variationer på alla modeller sedan dess, fast den i Crossland av någon orsak utgör ett svagt undantag.

I nya Astra är utformningen mer avancerad och har också som enda bil, i världen, belysning så att rännan man ska placera tummen i kan hittas i mörker.

(Nu kommer väl ett antal - väl kända personer - att få akut blodstörtning och desperat börja leta efter bilar med belysning där, bortkastat jobb, eftersom det inte existerar.)

Uppdaterat: 2022-09-09 21:13

Niklas
Ja, eller så finns det modeller som helt enkelt inte behöver en upplyst ränna för att det är smartare utformat än i Astra.

Uppdaterat: 2022-09-09 21:29

Eller så är DET endast en nonsens-kommentar...
Visa gärna på ett sådant exempel - om det finns.

Uppdaterat: 2022-09-10 13:41

Ehm, kolla in sådan som jag har. Enyaq. Ett fett stöd, dessutom mjukt, som inte går att missa med handen. Därtill uppbådar den stora skärmen tillräckligt med ljus för att lysa upp stödet.

Uppdaterat: 2022-09-10 16:26

Axa - din bil är alldeles för ny för att N-iklas skall ha nån erfarenhet av den...:) Och har han det mot förmodan så är din bil ändå mycket sämre än Oplarna i det avseendet - tja, i de flesta avseenden faktiskt...:)

Uppdaterat: 2022-09-10 18:12

Pi
Haha, så kan det vara.
Opel är bra på sitt sätt men när Niklas utesluter att andra kan göra lika bra eller bättre så kokas det ner till att alla kopierar Opel.

Uppdaterat: 2022-09-10 21:03