Vi Bilägares forum

Provkörning: Honda Civic (2022)

Provkörning: Honda Civic (2022)

Lagom till modellen firar 50 år presenterar Honda en ny generation Civic. Bättre utrymmen, höjd säkerhet, sänkt förbrukning och ännu roligare att köra säger Honda. Vad säger provförare Helgesson?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-08-09 13:30

Kommentarer

Får inte riktigt ihop det med motoruppgifterna. Max systemeffekt borde väl vara 327 hk om övriga siffror stämmer, vilket jag inte riktigt tror...
"Motor: Bensinmotor: Volym: 1 993 cm3. Max effekt: 143 hk. Max vridmoment: 186 Nm vid 4 500 v/min. Elmotor på 184 hk. Max systemeffekt 184 hk. Max vridmoment 315 Nm."
För övrigt tycker jag motorkonstellationen tycks vara identisk med Toyotas C-HR 2.0 Hybrid...

Uppdaterat: 2022-08-09 17:15

Enligt Hondas hemsida är systemeffekten 184 hk.

Uppdaterat: 2022-08-09 18:00

Det är väl så att deras hybridsystem bygger på eldrift allena och att förbränningsmotorn laddar det lilla "buffert-batteriet" - i så fall kan ju inte systemeffekten bli högre än elmotorns effekt om jag fattat rätt. Vilket jag kanske inte gjort...:)

Uppdaterat: 2022-08-09 19:30

hpes
Det är en helt annan teknik än Toyotas och finns beskriven på Hondas hemsida och på Youtube.
Systemeffekten tar hänsyn till vridmoment och belastning.
För övrigt tror jag att det är en trevlig bil som kan passa många som inte vill eller kan trassla med sladdar.
Och ratten är ju utmärkt rund!
För övrigt minns jag den första generationen av Civic där vi var fem fullvuxna som trängt oss in för en tur.
Vi var ju avsevärt yngre, men efter att ha provat samma årgång senare begriper jag inte hur vi fick plats.

Uppdaterat: 2022-08-09 19:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja..., en 2-liters förbränningssnurra på 143hk för att ladda "buffertbatteriet", låter effektivt,...not.

Uppdaterat: 2022-08-09 21:50

hpes
Orkade du kolla upp tekniken eller förstod du den inte?
Pi har förklarat, det är i huvudsak en elbil.

Uppdaterat: 2022-08-09 22:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse
Jodå, läst men kanske inte förstått...
Tror nog redaktionen skrivit in felaktiga uppgifter i den här artikeln trots allt.
Elmotor på 184 hk... njaaa?
Bensinförbrukning vid blandad körning: 4,7-5,0 L/100 km!
Tycker du det låter som en "i huvudsak elbil"?
Hondas reklamtexter för hybridlinan tycker jag låter som rent "snömos".
Jämför med Toyotas C-HR 2,0 Hybrid, då ser man att liknande hybridsystem med starkare förbränningsmotor (1987cc/153hk) har endast 0,2 högre förbrukning!
Vad är då så "revolutionerande" med Hondas hybridlösning?

Uppdaterat: 2022-08-10 12:09

hpes
Klippt ur artikeltexten "En elmotor (184 hk) fungerar som primär drivmotor medan bensinmotorn (143 hk) fungerar som generator. Systemeffekten är satt till 184 hästkrafter och 315 Nm. I högre hastighet kan förbränningsmotorn låsas och driva bilen utan inblandning från elmotorn. Ett litiumjonbatteri på 1 kWh möjliggör korta sträckor av ren elektrisk körning."

Det är alltså en seriehybrid, i princip en elbil, men där ett stort batteri, som ju krävs i en ren batteribil, har ersatts av en förbränningsmotordriven generator.
Det kluriga är att det går att köra med enbart förbränningsmotorn vid jämn fart, men effekten blir då lägre eftersom elmotorn inte driver.
Systemeffekten kan aldrig bli högre än elmotorns.

Toyotas system skiljer sig något och där bör bilen kallas serieparallell hybrid, systemeffekten på C-HR är densamma som Hondas, men här är det förbränningsmotorn som svarar för den, elmotorn är mindre, men krävs för att det ska fungera.
Båda systemen är smarta och Toyota har utvecklat sitt under många år, men en elbil som Honda blir det inte.

Uppdaterat: 2022-08-10 13:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med dig Nisse. Hondas system är riktigt smart, eller snarare ingen nyhet. Det har väl till och med testats med gasturbin som drivkälla för generatorn

Uppdaterat: 2022-08-10 18:41

Snoid
Jag förmodar att du avser Volvo ECC från 1992 som var försedd med en gasturbindriven generator från Västerås och den generatorn var verkligen något extra som jobbade med 100000 r/m, men små gasturbiner är inga höjdare, gasläckaget är för stort så verkningsgraden blir sämre än en Wankel!
Men det var en laddhybrid, tyvärr med fel batteri, man var tidigt ute och med fel laddmotor.
Synd att man inte fick fortsätta och utveckla en tvåtaktare till generatorn.
Men den hade inte som Hondan någon möjlighet till direktkoppling av förbränningsmotorn till driften.
Och Honda har ju inte laddmöjlighet från nätet, batteriet är ju alldeles för litet, men samma sak gäller ju Toyotas motsvarighet.
Men jag är imponerad av Hondas mekanik!

Uppdaterat: 2022-08-10 19:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Honda, frågan är om de inte är världens främste inom motorer.

Uppdaterat: 2022-08-10 23:28
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Honda, frågan är om de inte är världens främste inom motorer.

Om de är världens främsta är väl svårt att avgöra, men de påstås ju ändå vara världens största motorleverantör sett till antal, men jag tror att man då räknar in främst de kinesiska motorleverantörer som licenstillverkar Hondas motorer och kanske även den myriad av kopior som tillverkas i andra länder.

Uppdaterat: 2022-08-11 09:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är nog partisk men kolla deras framgångar inom rejsing. Inte bara inom bilar, utan MC och andra motorsporter.
Och det var Honda som drog ned gardinen för flertalet av de gamla MC-tillverkarna när de släppte sina radfyror för ca 50år sedan.

Ni som inte kör de äldre Civic Type-R utan turbo och S2000, passa på innan de försvinner.
Sjukt fina motorer som var KUL och höll bra.

Uppdaterat: 2022-08-11 18:30
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Jag är nog partisk men kolla deras framgångar inom rejsing. Inte bara inom bilar, utan MC och andra motorsporter.
Och det var Honda som drog ned gardinen för flertalet av de gamla MC-tillverkarna när de släppte sina radfyror för ca 50år sedan.
Ni som inte kör de äldre Civic Type-R utan turbo och S2000, passa på innan de försvinner.
Sjukt fina motorer som var KUL och höll bra.

Jag minns när jag provkörde Prelude VTEC. När varvmätaren passerade 5000rpm och motorn vaknade till ett andra liv och fortsatte upp till 7500rpm om jag inte missminner mig. Var ju närmare 40år sedan så minnet kan svikta, men det var en våt dröm jämfört med min Golf 1 med 75hk
Och jag har så klart även kört den gamla Civic R, ännu piggare maskin.
Ångrar faktiskt att jag inte köpte en sådan, men man får väl gräma sig

Uppdaterat: 2022-08-11 18:51

Jag köpte en ny Civic TypeR 2003. Den var ingen bra bil. Hemsk motorkaraktär med en puckel vid 5900 rpm som gjorde att man tappade drivet ut ur kurvor. Det var kul ett tag, men jag bytte bort krångelburken mot en Opel Speedster. Tråkig motor i den med, men betydligt bättre ihopsatt.

Uppdaterat: 2022-08-11 19:00